Fogh i lyseblåt

Af Niels Krause-Kjær 30

Danmark bliver en anelse mindre blåt i de kommende år. Selv om Anders Fogh Rasmussen kan fortsætte som statsminister med en enkelt færing på bagsmækken og uden Naser Khader, så vil han gøre meget for at få Ny Alliance med. Det er den entydige analyse af Foghs meldinger på valgaftenen. Der bliver ingen dronningerunde. Til gengæld vil han forsøge at få Ny Alliance inddraget i formuleringerne af et regeringsgrundlag for VK-regeringen, selv om Pia Kjærsgaard vil stritte imod. Det flugter med ønskerne blandt store grupper af Venstres og Konservatives vælgere. Det bliver formentligt en mindre kæphøj Ny Alliance uden erhvervsmanden Lars Kolind og ultimative krav. Partiet smed et flot valg i grøften gennem en katastrofal sidste halvleg i valgkampen og betaler nu prisen for det – de bliver inddraget, fordi Fogh ønsker det og med den mindre indflydelse, det så giver. Fogh vil ønske det, fordi 90 mandater inklusiv en færing er spinkelt på både kort og lang sigt. På kort sigt, fordi det vil låse ham parlamentarisk fast. På lang sigt, fordi der om nogle år venter et nyt folketingsvalg, hvor livet på kanten af de 90 mandater er for usikkert. Og som en lidt rigelig åbenmundet VU-pige kom til at sige for åben tv-skærm først på valgaftenen om det morgenmadsarrangement, hun havde deltaget i på valgdagen sammen med partiformanden: “Fogh siger, han har styr på Naser.”

Så Danmark bliver lyseblåt. Det vil asylsøgerne komme til at mærke samtidig med, at kravet om en skattereform vil vokse. Men det kommer til at ske i Foghs tempo. Bundlinjen af folketingsvalget 2007 er derfor, at Anders Fogh Rasmussen har vundet en historisk sejr. Selv om SFs Villy Søvndal har vundet masser af mandater, og Fogh mistede en håndfuld af slagsen, så er sejren markant. Som den første Venstre-statsminister overlever han tre folketingsvalg, og sikrer sig dermed adskillige kapitler i Venstres partihistorier og i alt fald et enkelt i Danmarks.  Om det så også bliver det mest besværlige kapitel for Anders Fogh Rasmussen er en anden sag. For selv om han måtte “have styr på Naser”, så er det spørgsmålet, hvor besværligt det bliver at få styr på Ny Alliances Gitte Seeberg og Dansk Folkepartis Pia Kjærsgaard, som vil rive i hver ende af hans lyseblå projekt.

30 kommentarer RSS

  1. Af danny jensen

    -

    du mener dk bliver lyseblåt – javel så sir vi det – men dk er fortsat mørkebrun – de fremmedfjendske og islamofobe strømninger går styrket ud af dette valg – og muslimer går en hård tid imøde – kombinationen af fremmedhad og forringelse af den offintlige sektors servicetilbud er en vindercocktail for anders fogh og compagni. anders laver de stramme budgetter med sine venner i kl og pia giver “de fremmede” skylden for forringelserne alt imens hun jævnligt gir en luns til pensionisterne.
    af en eller anden grund insisterer borgerlige skribenter at fremstille den umenneskelige og racistiske fremmedpolitik som værende konsekvens af DF´s indflydelse – det er ikke rigtigt – både venstre og konservative støtter varmt at asylansøgere skal holdes ude af landet – mennesker er en ressource der skal kunne give positivt afkast i “samfundsmaskinen” og er man forfulgt, torturoffer eller analfabet er man ikke et menneske der giver afkast i samfundsmaskinen og hermed altså ikke velkommen – set ud fra en borgerlig optik – humanistiske eller menneskeretslige hensyn spiller ingen rolle – det handler udelukkende om “hvad får vi ud af det” – fy for pokker – og den regering hænger vi på i 4 år – man får sgu helt lyst til at emigrere!

  2. Af CTL

    -

    Kære Danny Jensen

    Din humanisme strækker sig vel så langt, at du – i modsætning til de højest råbende stuerene moralister – har meldt dine egne efterkommere ind i en ghetto-skole?

    Eller overlader du også det til den danske underklasse, mens du soler dig i humanismen og solidaritetens navn?

  3. Af Mads

    -

    Hej Niels – man kan håbe du har ret, spørgsmålet er bare om ikke Nasar bare burde kapitulere og melde sig ind i det konservative folkeparti…

    Man kan sige hvad man vil om Dansk Folkeparti – og mange gør det. Men fakta er at vi lever i et demokrati, hvor altså (næsten) hver syvende vælger stemmer på dem. Det er skræmmende i sig selv, men det skal tages alvorligt, da det jo nu engang er demokratiets grundvilkår.

    Derfor giver det ingen stemmer at forsøge at profilere sig som modstykke til DF. Ny Alliance er i den grad et eksempel – men tidligere har CD været i samme situation. Og set fra et radikalt perspektiv nytter det heller ikke længere at henvise til den sorte regering i skræmmekampagner. Det kan selvfølgelig være pokkers irriterende, når man som radikal ved, at man ved bedst, (men det er desværre ikke så klædeligt at vise det offentligt, da det så “misforstås” som arrogance).

    Det har været med en sær blanding af fascination og resignation, at se på hvordan de radikale i den grad har scoret selvmål de sidste par år. Arrogance, statsministerambitioner og intet ønske om at opnå indflydelse på regeringens politik. Hvad kunne der ikke være sket i dansk politik, hvis Marianne var gået af for 2 år siden og Margrethe havde søgt indflydelse hos den siddende regering?

    Jeg tror at R så ville have haft 15% (og NY var ikke blevet dannet) og der havde været mulighed for en regering (VKR), der turde tage konfrontationer og søge løsninger på fremtidens udfordringer – globalisering, miljø, mangel på arbejdskraft, stigende antal pensionister og pres på velfærdssamfundet.

    Nu er VK bundet af det mest socialdemokratiske parti – DF – og da R vælger S ser det også sort ud på den røde fløj. Vi vælgere kan se frem til endnu en periode med mangel på visioner og reel handlekraft. Hvor er det surt.

    Men VKO er klart at foretrække frem for alternativet.

  4. Af Mogens C.

    -

    Kære Danmark
    Privat hospitaler,privat skoler,privat bilisme,privat ejendom,privatplejehjem,privatpension,privat daginstitution.. når jeg skriver privat på Google kommer der 82700000 sites frem.
    Skruen uden ende fik lov at leve yderligt x antal år.Fogh og co. ønskes tillykke med strategien som det på forunderligvis er lykkes at sælge til det småborgerlige Danmark.Jeg og mit vil få endnu en tak opad i det lille ego kongerige hvor JEG er i midten.
    Privat Danmark for danskerne.. tror jeg tilslutter mig Danny Jensen og emigrerer

  5. Af Thomas Jensen

    -

    Ja, 53% valgte altså at sige, at det er vigtigere at få 50 kr. mere om måneden end f.eks. at at få ordentlig behandling på sygehusene eller et ordentligt miljø.
    53% valgte at komplimentere Fogh for krigen i Irak hvor indtil videre mindst 650.000 civile Irakere er døde og flere er udleveret til tortur i amerikansk varetægt.
    Tak skæbne for magen til navlebeskuere…

  6. Af Thomas B

    -

    Interessant valgresultat.

    Hvis ellers jeg tolker det borgerlige projekt nogenlunde korrekt, så får vi nu 4 år mere, hvor vi:

    1) vil se yderligere pres på den offentlige sektor og dårligere velfærd (personligt kender jeg skoler, som grundet regeringens jerngreb om kommunerne og de offentlige institutioner, end ikke har råd til verdenskort og lærred til projektor i klasserummene).

    2) vil se mere central styring af offentlige institutioner, hvor disse i endnu højere grad vil blive vurderet og belønnet/straffet ud fra kvantitativ effektivitet og ikke ud fra reel kvalitet.

    3) vil se en lang række psykologiske overgreb på etniske og seksuelle minoriteter (som fx DF valgvideo, hvor en muslimsk mor og hendes barn vises i umiddelbar forlængelse af angrebet på World Trade Center og kommentaren “noget truer os”, eller DF’s holdning til homoseksuelle om, at disse er handicappede). Men Pia K fik da aftenen før valget slået fast, at “vi har jo et godt hjerte”.

    4) vil se, at regeringen tager æren for den lave arbejdsløshed til trods for, at denne primært skyldes global højkonjunktur.

    5) vil se, at mange danskere får marginale skattelettelser, og at disse vil udlægges som politiske sejre for borgerligheden – og ikke det, som de også kan ses som; markante forringelser i den service, vi kan forvente os i mødet med hårdtarbejdende offentlige institutioner.

    6) vil se afvisning på afvisning af, at noget er gået galt i fx Irak-krigen eller Afghanistan.

    7) vil lægge øre til, at arbejdslivet forbliver at være det ypperste mål for den menneskelige tilværelse – vi skal motiveres til at arbejde mere.

    8) vil lægge øre til, at regeringen har skabt tryghed i familierne pga. deres økonomiske politik. Dette kunne være interessant at undersøge. Kan vi nu også være sikre på, at familierne har det bedre i dag end for 6 år siden? Er der ikke rimelig mange stressede mennesker i dag? Er der ikke rimelig mange familier, som har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen rent tidsmæssigt? Er der ikke rimelig mange mennesker, som lever på kanten af fattigdom?

    Tjah…

  7. Af Mads Lindberg

    -

    Lyseblåt, lysebrunt eller bare brunt valg. Jeg ved snart ikke…

    Men det er et faktum, at efter gårsdagens valg er der intet der logisk set bør holde Dansk Folkeparti tilbage fra at søge den ultimate politiske indflydelse gennem ministerposter i en VOK-regering.

    Anders Fogh Rasmussen har absolut intet alternativ til Pia Kærsgaard og hendes dygtige politiske kampfæller. Ikke engang med nordatlantiske mandater, Ny Alliance og Radikale Venstre på bagsmækken vil statsministeren kunne mønstre et alternativ. Det eneste reelle alternativ er Socialdemokraterne og det kommer næppe til at ske.

    På trods af at de konservative fik et pænt valg så er Danske Folkeparti markant større end det “andet” regeringsparti. Pia Kærsgaard har gennem de sidste seks år vis sig som et klippestabilt parlamentarisk grundlag for regeringen. Bevares – der har da været lidt bølgegang – især mellem Konservative og Dansk Folkeparti, men intet som ikke man ikke har værte i stand til at lappe.

    Pia Kærsgaard, Kristian Thulesen Dahl og Peter Skaarup er oplagte ministeremner i en ny VOK-regering. De kunne passende indtage hhv. økonomi- og erhvervsministeriet, et nyt (og mindre) sundhedsministerium og ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri alternativt Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender.

    Samtidig kunne Anders Fogh Rasmussen give de genstridige alle de fornødne indrømmelser mht. selvstyre og undergrundsrettigheder og sikre sig absolut ro på den nordatlantiske front.

    Spørgsmålet er selvfølgelig om baglandet hos Venstre og konservative ville acceptere ministre fra Dansk Folkeparti. Venstres hurtige bevægelse væk fra det liberale udgangspunkt mod højere offentlige udgifter og velfærdsfokus – en position som man deler fuldt og helt med Danske Folkeparti burde være svar nok. I den konservative lejr kan man nok forvente en del brok, men Bendt Bendsen og co. har simpelthen ikke noget alternativ – ikke engang sammen med Radikale Venstre og Socialdemokratiet – en konstellation som mange politiker i hemmelighed drømmer om.

    Hvis regeringe skulle nægte Danske Folkeparti ministerposter, så er spørgsmålet om VK-regeringen kan regere som mindretalsregering med skiftende støtte fra Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne? Hvis VK-stritter imod vil Dansk Folkeparti så trække tæppet væk under regeringen eller fortsat lægge stemmer til VK-regeringen? I betragtning af den magtfuldkommenhed som Anders Fogh Rasmussen har demonstreret på det sidste er det meget sandsynligt at han ikke vil løbe risikoen ved en mindretalsregering uden solid støtte fra Pia.

    Så tilbage til det retoriske spørgsmål. Hvad holder Pia Kærsgård og kollegerne tilbage fra at kræve deres ret og få ministerposter?

    Jeg har brug for hjælp til at finde et rigtig god svar på dette spørgsmål. Jeg lovede engang for mange år siden, at jeg ville gå på gaden og stå skulder ved skulder med de autonome og andre venstrefløjsekstremister hvis det skulle komme så vidt at Pia Kærsgaard fik en ministertaburet. Det løfte er jeg siden blevet mindet om mange gange, men jeg vil så nødig derud på gaden ;-)

    Hvad siger Niels Krause-Kjær?

  8. Af Thomas

    -

    Jeg står der heller ej gerne, der på gaden, Mads. Men, men…. fortsætter det denne vej…så bliver det måske nødvendigt alligevel.
    Og alene, det kommer vi ikke til at stå. Håber jeg. Tror jeg. Tænker jeg.

  9. Af Lars

    -

    Mange politikere kan vel drage den lære af valget, at de, istedet for at opfordre regeringen til at lade hånt om 478.655 danske stemmeberettigedes stemmer, måske snarere burde have forsøgt at overbevise 478.655 danske stemmeberettigede om deres egne fortræffeligheder.
    Hvis vi skal overbevise disse 478.655 mennesker, bør argumenterne være bedre.

  10. Af Bent Kim Jepsen

    -

    Hvordan gik det for det røde alternativ…

    Den røde blok fik 81 mandater som ved sidste valg i 05. Ikke et eneste mandat blev hentet ind på de blå.
    Det røde regeringsalternativ med S og R mistede hele 10 mandater til både de mørkerøde og de lysseblå. En klart større tilbagegang end VK regeringens.
    2001 blev virkelig et systemskifte, så de røde må blegne ved tanken…

    Kim

  11. Af Meanwhile - in the Media, the Blogosphere and So On at Jacob Christensen

    -

    [...] Thorning sendt i tænkeboks Niels Krause-Kjær (Berlingske Tidende, ex-Conservative spin-doctor) – Fogh i lyseblåt Ralf Pittelkow (Jyllands-Posten, ex-Left Socialists, ex-Socialist, ex-Social Democrat, ex-advisor [...]

  12. Af Rune

    -

    Mads: “Hvad holder Pia Kærsgård og kollegerne tilbage fra at kræve deres ret og få ministerposter?”

    Jeg synes også, at det kunne være interessant at høre, hvad Krause-Kjær mener om dén sag.

    Jeg har dog selv mine tanker om hvorfor. Én ting er forløbet dengang Østrig for få år siden fik et stærkt højreorienteret parti i regeringen; det kostede dyrt i EU-samarbejde og international anerkendelse. Uanset hvor meget DF måtte have skadet Danmarks rygte, så foregår det mere indirekte på den nuværende måde; hvis først de kommer i regering, vil deres indflydelse være direkte og meget mere visuel for udlandet.
    Resultatet kunne blive et ganske markant pres imod DF, både fra udlandet og internt i Danmark, som måske kunne få de samme konsekvenser, som det fik i Østrig, hvor Jörg Haiders parti i dag er skrumpet markant. Dvs det ville ikke kun ramme Danmarks generelle anseelse, det ville sandsynligvis også ramme DF selv, fordi der (trods alt) er grænser for, hvad DF-vælgerne vil forårsage af problemer for Danmark.

    Jeg tror dog, at der er en helt anden forklaring, som er afgørende for, at DF accepterer blot at være støtteparti og ikke få ministerposter: På nuværende tidspunkt har DF ekstremt meget indflydelse, men på en måde hvor de ikke får fingrene ned i snavset. Der bliver sagt en masse mindre kønne ting, ja, men det flytter jo ikke på DFs massive skare af kernevælgere. Hvis der virkelig skal ske indhug i DFs vælgerskare, så skal der nogle ministerskandaler til. Ministre, der har svigtet deres ansvar. Eller ligefrem ministre, der har misbrugt deres magt.
    Hvis først DF får ministerier under sig, vil de før eller siden få en eller flere ministerskandaler klistret på sig.
    Det er kun sådanne skandaler, der for alvor vil kunne give DF alvorlige problemer blandt egne vælgere. Ved at undgå den form for magtpositioner, der før eller siden fører den type skandaleskidt med sig, kan DF næsten umuligt gå tilbage (i hvert fald ikke før et generationsskifte har fundet sted blandt de danske vælgere).

    Fra at have frygtet den dag, hvor DF eventuelt måtte indgå i en regering, har jeg derfor så småt ændret holdning til, at DF faktisk bør indgå i regering, jo før jo bedre. For det første, fordi det vil slide på partiets troværdighed. Og for det andet, fordi partiet vil blive nødt til at moderere både menneskesyn, retorik og politik, fordi der som regeringsparti følger både ansvar og en vis anstændighed, hvis ikke Danmark skal blive fuldstændig isoleret i international politik.

    Hvis DF kommer i regering med ministerposter vil de altså både:
    - blive tvunget til at søge mod midten
    og
    - i løbet af få år få en række skandalesager klistret på sig

    Så Thomas & Mads: Hvad der på kort sigt lyder uhyggeligt, kan på langt sigt være nødvendigt.
    Hvad siger du, Krause-Kjær?

  13. Af Niels Krause-Kjær

    -

    Mads, Rune m.fl.: DF varmede tidligere op til på et tidspunkt at kræve et liv i ministerbiler. Den plan døde reelt 7. maj, da NA blev stiftet. Selv om VOK kan overleve med en færing, så er det alt for spinkelt til en VOK-regering. Hvis DF krævede det nu (det gør DF ikke), ville partiet øjeblikkeligt få en kurv af Fogh. Han ville ikke engang blinke. Og DF vil ikke have nogle steder at gå hen – intet at true med.
    Endelig er der et grundlæggende problem med DF i regering, nemlig hele EU-politikken. EU er så integreret en del af det daglige arbejde for en regering, at EU-skeptikere som DF reelt har meget svært – nogle vil mene umuligt – ved at sidde i regering.

  14. Af M Skou

    -

    Hold nu KÆFT med alt den jubel og piveri.
    Det havde været nøjagtig det samme skriveri, hvis valget var gået anderledes, bare med andre forfattere.

    Det er et DEMOKRATI vi lever i . . .

    Jeres stemme er LIGE så meget værd som sidemandens, så respekter lige det FØR i hælder lort ud.

  15. Af Philip Bergen

    -

    Hold da kæft et hylekor!
    Demokratiets tyranni er noget man må leve med i et land hvor man ikke kan købe sig til et ønsket valgresultat. OG DET ER EN GOD TING!
    Giv nu regeringen en chance til at vise hvad de vil i stedet for at som sindsløse båndoptagere sidde og ukritisk afspille Sossernes radioreklamer.
    Til syvende og sidst er der ingen vej udenom at det går forrygende i Danmark. Og den slags er vanedannende, så sørg nu for at se lidt væk fra navlen og ud i verden. Danmark er ikke et unikt smørhul. Der er masser af fristende alternativer ude i verden. Så de stærke verdensborgere skal lokkes hertil. På samme måde som virksomhederne kappes om de ansatte inde i Danmark, skal Danmark kappes med England, Schweitz, USA med flere. Det hjælper på ingen måde den svages sag at holde de stærke væk. Så er der ingen at se op til, intet ideal at efterstræbe og ingen til at betale regningen.

  16. Af Alf Vestergård

    -

    DF bør forlange EUafstemning i regeringsgrundlaget

    Det ville være let at indføje nu, og en sikker garanti for at vi så får den. Samtidig vil det gøre DF ret polpulær både blandt egne vælgere og national-sindede , som stemte borgerligt udfra økonomiske eller andre overvejelser, men stadig føler stærkt for retten til at kunne give sin mening til kende på demokratisk vis, akkurat som vi har gjort ved andre lignende ’tilføjelses-traktater’. Når vi kunne stemme om Maasstrict skal vi selvfølgelig også stemme om Lissabon, som er endnu mere vidtgående. Alt andet er foragt for vælgerne, eller man er snarere bange for deres dom.

    Men kan DF vise sig som demokratiets vagthund i denne sag,tager jeg virkelig hatten af for dem.

    _______________________________________________

    DR NYHEDER 18. okt. 2007 10.10

    EU-borgerne vil stemme om traktat

    Et flertal af vælgerne i fem af de store EU-lande ønsker en folkeafstemning om den ny reformtraktat, viser en meningsmåling i den britiske avis Financial Times .

    I gennemsnit siger 70 procent af de adspurgte i Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien, at de godt vil have en folkeafstemning om den ny traktat. 20 procent siger, at en folkeafstemning ikke er nødvendig, mens 10 procent ikke har taget stilling i spørgsmålet.

    I Tyskland ønsker 76 procent en afstemning, 75 procent af briterne ønsker det, 72 procent af italienerne, 65 procent af spanierne og 63 procent af de franske vælgere ønsker at gå til stemmeurnerne om traktaten.

    *****

    http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2007/10/18/100934.htm?rss=true

  17. Af Alf Vestergård

    -

    DR NYHEDER 18. jul. 2007 05.32

    DF vil presse VK til EU-afstemning

    Morten Messerschmidt, EU-ordfører for DF, siger, at det får konsekvenser for Dansk Folkepartis forhold til regeringen, hvis der ikke kommer en dansk folkeafstemning om den næste EU-traktat.

    Det siger han, efter at den tidligere franske præsident Valery Giscard d’Estaing i går slog fast, at den nye EU-traktat “i realiteten er den samme” som den forfatningstraktat, der blev afvist af Frankrig og Holland i 2005.

    - Når selv forfatningens fader erklærer, at den nye traktat minder stærkt om den gamle forfatning, må ethvert argument om at undlade folkeafstemning falde til jorden, siger Messerschmidt.

    Både statsminister Anders Fogh Rasmussen og udenrigsminister Per Stig Møller har blankt afvist, at der er “fiflet”, selv om de begge var stærkt tilfreds med det EU-topmøde, der banede vej for at aflyse den danske folkeafstemning.

    Mellem 52 og 70 pct. af de danske vælgere ønsker en folkeafstemning, viser meningsmålinger.

    *****

    http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/EU/2007/07/07/053134.htm

  18. Af Alf Vestergård

    -

    Krause kær du skriver at Df ikke har nogen steder at gå hen. De kan da gå til 70 % af vælgerne med æren i behold. Sætte hårdt mod hårdt. Har Fogh måske ‘nogen steder at gå hen’, og vil han gå dér, og kan han leve med at gå dér bare fordi han stivnakket afviser at folket skal spørges demokratisk?

    Det er et meget stærkt kort som DF har der, og ikke et kort som koster noget økonomisk for Fogh at indfri. Det er et spørgsmål om anstændighed, og netop på det område står Pia stærkt.

  19. Af L. Nielsen

    -

    Socialdemokratiet befinder sig p.t. i sin sejrsrus der, hvor Kejseren er på vej ud i byen, med sine nye klæder, men endnu ikke har mødt den lille dreng.

    men ret skal være ret:

    Det samme gælder Det konservative Folkeaparti,
    hvor Bendt Bendtsen også befinder nøjagtigt samme sted i sin sejrsrus der, hvor Kejseren er på vej ud i byen, med sine nye klæder, men endnu ikke har mødt den lille dreng.

    Den såkaldte sejr til KF, skete ikke på grund af Bendt Bendtsen, Lene Espersen eller Brian Arthur Mikkelsen, men snarere på trods af.

    Tak ikke fejl af det.

    Fremtidens personer hvis KF skal have nogen fremtid og ikke mindst billesægere er uvivlsomt Connie hedegaard eller Lars Barfoed, med Jacob Axel Nielsen som kompromiskandidat.

    Jeg kan umuligt forstille mig at partiets “gran old men” – ingen nævnt ingen glemt, vil mene at fremtiden ligger hos Lene Espersen.

    Poul Schlüter så lyset i sin tid mht Connie Hedegaard, mange af hans ministre og bagland ditto.

    Glem alt om Lene Espersen og Brian Arthur, de repræsenterer mere den sorte reaktion eller DF.

  20. Af Alf Vestergård

    -

    Hvem kan overhovedet huske noget Connie har sagt – jeg mener ikke 5 minutter efter eller 1/2 time efter. Jeg mener 5 sekunder efter hun er færdig med at lire af – det gælder både i Deadline på DR2 eller i Folketinget? Desuden ser hun fortravlet -stresset ud – ikke noget at sige til, fordi hun har dobbeltjob, altså både familie -og sagde ja til at blive minister. Men i at med mange af os allerede ser på fortravlede mennesker dagligt, er dette ikke noget een ønsker at skue på TV sammen med Aftenkaffen, hvor een skal slappe af.

  21. Af L. Nielsen

    -

    @ Alf Vestergaard.

    Måske du ikke hører efter, hvad Connie Hedegaard selv eller hvad andre partier siger om hende i Miljøministeriet, det er ganske normalt for folk dra DF – hun skurrer i jeres ører – og er rent Mozart i mine.

    Nu beskæftigede jeg mig ellers kun med Det konservative folkeparti, men skal hellere end gerne udstrække min internesse til DF, som er lig NUL, NUL NUL DUT.

    Hvilket turde fremgå af at jeg foretrækker Connie Hedegaard, Lars Barfoed samt Jacob Axel Nielsen fremfor de andre efter-snakkere.

    Pladsen på midten i Dansk politik er netop blevet ledig, da Ny alliance forspildte sin mulighed der, og jeg så gerne Det Konservative Folkeparti trække derind imod af of udfylde det tomrummet der er over til Det radikale Venstre, hvis de ellers vil lege.

    Totalt 18 mandater er mindst 12 for lidt, og Det konservbative Folkeparti har stor brug for billetsælgere, og ikke bare en talende kavalergang.

    Hvis DF har plads kan de for min skyld gerne få både Lene Espersen og Brian Arthur Mikkelsen, hvis de skulle have lyster i den retning, afstanden er jo ikke stor derover, hvorimod den er lysår fra de andre.

  22. Af Allan Malmskær

    -

    Jg skal lige understrege at jeg også er konservativ, men det har ikke fået mig til at afholde mig fra at anbefale DF at søge at få EU afstemningen integreret i regeringsgrundlaget.

    Jeg er enig med dig med hensyn til Mikkelsen, som jeg heller ikke bryder mig om. Espersen har i lange perioder været min favorit, men visse dårlige takter i forb. med terrorpakke har ikke været så godt, men stadig er hun et naturtalent, og hun taler langsomt og tænker sig om før hun taler, med andre ord: Hun er Nordvestjyde, og stammer som sådan fra landets mest civiliserede egn.

    Lars Barfods-indianer, som praktiserer kærlighed uden strømper, kan du godt beholde. Ligesådan axel Nielsen, som er fra Aalborg og taler for meget, slet ikke ligesom Lene Espersen som er integreret i Vendsyssel, dvs. taler fyndigt, sindigt og velovervejet.

  23. Af Kent

    -

    Det har været helt til grin at skulle følge sådan noget som “debatten”, hvor en flok spindoktorer var samlet for at analysere valget.

    Og deres samtale var et sindbillede på valget. En vrøvlesnak om bogstaver og trættende idiotiske analyser af de forskellige “spinstrategier” partierne havde i valgkampen. INTET om nogetsomhelst politisk emne – ligesom i valgkampen.

    Alle spindoktorer var naturligvis rørende enige om at dette valg “naturligvis” handlede om politik. Til trods for at man samtlige aftener skulle udsættes for een eller anden hjernedød snak om eksempelvis hvorvidt Kadar skulle eller ikke skulle kræve en dronningerunde, om det er klogt for de radikale at læne sig op af socialdemokratiet eller om oppositionen nu “står stærkt sammen”.

    Præcist som i en amerikansk sæbeopera. Det eneste der stensikkert ikke blev snakket om var konkrete politiske tiltag man kunne foretage sig. INGEN økonomiske analyser af fremtiden, ingen fagfolk blev draget ind med viden om Danmarks fremtidige udvikling. De eneste “eksperter” der havde adgang til at analysere fremtidens valgmuligheder var spindoktorer og journalister. Hvem elskede hvem og hvem kunne blive forlovet??

    Og med et sådant udgangspunkt er det naturligvis helt klart, at det går galt for et parti som NA, der ikke lever sig ind i dette sædvanlige bedøvende ligegyldige spil. Spillereglerne var simpelthen designet præcist således, at et nyt parti ikke passer ind – og når man er dømt ude for at brudt reglerne i medierne – så bliver det meget svært.

  24. Af L. Nielsen

    -

    @ Allan Malmskjær

    Lene Espersen og et tilnavn som enten Kylle, Rylle eller Pylle, samt morsomme historier indenfro Det konservative Folkeaprti, om hvorledes de tre unge møer fik deres ordførerskaber, hvilket angiveligt iflg myterne var baseret på hårdt arbejde.

    NU er du jo ikke konservativ som jeg, og følgelig forstår du nok ikke motiverne bag mine indlæg, men “in short” jeg ønsker DF hen hvor peberet gror, eller KF så langt væk fra DF som muligt.

    Jeg foretrækker klart en Lars Barfoed, og selv du bør huske at man i politik ikke bærer nag, heller ikke imod DF, han skal bare huske hvem det var.

    Til min store glæde ser det ud til, at han selv husker det ganske tydeligt – og tak for det.

  25. Af N.Jensen

    -

    Min dybeste foragt for den danske stats, politikeres og vælgeres
    forvaltning af “det demokratiske princip”. Et demokrati uden et
    moralsk-etisk grundlag, er ligeså værdiløst som en hvilken som helst
    anden styreform – eller mangel på samme.Et moralsk-etisk grundlag må
    grundlæggende henvise til respekt og hensyn til liv.På spørgsmålet om
    hvordan respekt/hensyn til liv udvises i Dk er svaret negativt.

  26. Af Brian

    -

    Mener du ikke en anelse mindre sort eller brunt? Jeg tvivler dog uanset farvevalg på, at du har ret! Vi får desværre fire sorte år mere pga. jydernes selvtilstrækkelige politiske holdninger. Uden jydeland ville vi have en ganske anden regering.

  27. Af N.C.Lange

    -

    En overset detalje i valgkampen er at
    DR1, DR2 og TV2 igennem hele valgkampen har kørt en regeringsfjentlig linje.Man har fejlagtigt troet at man kunne hjernevaske vælgene.Det er bare gået helt anderledes.Folk har gennemskuet det og draget deres egne konklusioner.Så længe medierne styres af den røde fløj, vil det borgerlige flertal have kronede dage i Danmark.
    Det er bemærkelsesværdigt at “eliten” kan tage så meget fejl.

  28. Af Lise Christiansen

    -

    Det er utåeligt og læse alle de fattigfine
    Konservetive nedladende holdning til DF,
    hvilken indflydelse ville de få uden DF slet
    ingen det er et ligyldig parti,så må man respektere Venstre hvor 60% ønsker samarbejde
    med DF frem for Radikale og NA,og må jeg så
    oplyse at hvis vi ikke havde DF ville vi have samme tilstande som Sverige,desuden fører de en
    fornuftig politik på mange andre områder,men nu
    er de stemplet som fremmedhader,og det er helt
    forkert de ser bare realistisk på fremtiden
    til fordel for danskheden.

  29. Af Ove Bjerregaard-Madsen

    -

    “Lyseblåt” er klart bedre end den “DEMOKRATISKE FASCISME”, der kommer til udtryk via de partier, der fastholder en brandskatning af den danske befolkning.
    Til dato er det desværre de færreste, der har erkendt, at fascismen – kendetegnet ved STOR STAT, lille menneske, lommepengesystemet og statslige tilskudspushere – var det 20. århundredes største svøbe, og at faren fortsat eksisterer.
    Fascismen havde mange farver: Rød, sort, brun – og herhjemme overvejende pink og grålig.
    Derfor virker det da også logisk, når Lars Hedegaard fra “Groft sagt” anskueliggør, at vejen til “demokratisk fascisme” ligger i et sammenrend bestående af partierne S, SF og DF.
    (Groft sagt, Berlingske 16.11.07).
    Personligt foretrækker jeg lyseblåt.

  30. Af Alf Vestergård

    -

    STRATEGI FOR DF AT FØLGE I FORHANDLINGERNE OM REGERINGSGRUNDLAG

    Det er klart at det er et ømt punkt for Fogh

    En mærkesag at vi skal integreres tættere med det Europa som han sikrede blev udvidet med 10 nye lande i 2002. Men britisk og ægte jysk position er at denne udvidelse skal følges af en decentralisering (widening fremfor deepening), således at vi går tilbagfe til det som briter og danske sagde ja til i 1972/73 – rt løst handelsteknisk samarbejde.

    Måden at håndtere de kommende forhandlinger for DF, er ved at sige: ” Vi skal have tilsagn nu – før vi overhovedet diskuterer andre politikområder og omfordelinger, at vi skal have en demokratisk folkeafstemning om lissabon traktateten”

    Hertil vil Fogh sige: ” Nej, det hænger sammen i en pakke. Vi forhandler om alle DFs ønsker til regeringsgrundlaget” Håbet for fogh er at DF vil prioritere diverse materielle ønsker overfor forsdkellige grupper, offentligt ansatte m.v, højere end princippet om en demokratisk Folkeafstemning. Men her bør DF stå fast, og sige at spørgsmålet om Folkeafstemning afgøres først, indende overhovedet vil atle om noget andet. Ellers vil de slet ikke tale. Dette skal være budskabet. Ellers vil de slet ikke forhandle.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info