Lene Espersen er færdig
172 kommentarerLene Espersens dage som leder af Det Konservative Folkeparti er talte. Bolden er rund, meget kan ske i politik, men meget tyder på, at hendes fortsatte lederskab kan tælles i dage, på to hænder og uden alt for høje cifre.
Beslutningen er reelt truffet ganske langt oppe i partiet, og alt tyder på, at der er flertal i folketingsgruppen for at afsætte Lene Espersen og indsætte Lars Barfoed. Tidligere betænkeligheder om, at et folketingsvalg kan komme på tværs er skrottet. Om Løkke så udskrev valget i morgen, ville det ikke ændre på den opfattelse. Analysen langt ind i folketingsgruppen er, at hendes fortsatte lederskab frem til et valg koster 4-5 mandater, og det er ingen indstillet på at betale. Den seneste meningsmåling giver 4,4 procent af stemmerne til De Konservative. Med sådan en måling ryger både Brian Mikkelsen og Per Stig Møller ud af Folketinget. I sidste uge lovede en anden måling 4,5 procent. Andre har vist op til 5,5 procent. Uanset hvilket meningsmålingsinstitut, man måtte foretrække, viser det et parti, der er kollapset i en historisk krise uden sidestykke.
Krisen er dyb og mangesidet. Den skyldes ikke kun Lene Espersen, men hun er kommet til at personificere den. Analysen langt op i partiets top er, at et lederskifte vil kunne udløse samme ‘chokeffekt’, som når et fodboldhold fyrer træneren umiddelbart før en vigtig kamp. Nogle gange virker den slags. Andre gange ikke.
Lars Barfoed har signaleret, at han er klar. De stramme tøjler til partiets bagland er blevet sluppet. Det er nu blevet tilladt at sige ‘the no-word’, som trædesten i den nedslidningsproces, som i løbet af formentlig nogle uger skal gøre det lettere for et flertal i folketingsgruppen at trykke på knappen. Her har man siden december forgæves ventet på, at en ensom Lene Espersen selv skulle gøre det.
Lene Espersen har som partiformand, udenrigsminister og politisk leder i princippet tre forskellige arbejdsgivere. Partet har gjort hende til formand, den post kan hun fortsat sidde på frem til partiets landsråd i efteråret, hvis hun har lyst til det. Det betyder i sig selv ikke meget. Statsministeren – og Lene Espersen – har gjort hende til udenrigsminister. Den post kan hun i princippet også beholde, hvis hun ønsker det. Posten som politisk leder af Det Konservative Folkeparti, derimod, den er givet af partiets folketingsgruppe. Det er her – og her alene – magten i partiet ligger.
Og det er blot et punkt på en dagsorden.
172 kommentarer RSS feed
Vi er jo mange der så det komme, og en Peter Norsk må sidde og gnide sig i hænderne disse dage.
Hvad havde de forestillet sig i K?
At Lene Espersen – som tydeligvis overvurderer egne evner – både kan formå at være vicestatsminister, udenrigsminister, formand for et parti og familiemenneske?
HAR SELV VENTET PÅ DENNE DAG HVOR MAN KUNNE ERKLÆRE LENE ESPERSEN FÆRDIG.
Årsagerne til hvorfor hun er færdig – er som rigtigt beskrevet af NKK – mange. Men hovedårsagen til, at Lene Espesen er færdig, er hende selv, hendes egenrådighed og hendes manglende evne til indlevelse i andre, hendes totale arrogance, hendes manglende lydhørhed og endelig hendes manglende lederevner.
Disse mange manglende egenskaber var kendte – også før at den konservative kongres valgte hende som formand. Derfor er det i dag også en total og stor gåde, at man kunne vælge hende som formand, når man den gang havde alternativet siddende parat i partiet, nemlig Connie Hedegaard.
Tænk lige på det konservatives mulige position i dag, hvis man havde set bort fra gamle blok-krige og havde ladet fornuften råde – og istedet havde valgt Connie Hedegaard. Jeg tror meninsmålingerne ville have været anderledes positive.
Hvorfor skulle det hjælpe at Barfoed overtager? Han repræsenterer venstrefløjen i partiet, som ikke har ret stor opbakning blandt de konservative vælgere, og han viste ingen lederevner, da han var fødevareminister, så hvad peger på at han skulle være i stand til at løfte opgaven?
Og bortset fra det: Lene Espersen går ikke frivilligt, og hvis hun bliver væltet, vil hun og højrefløjen i partiet forsøge at sikre, at partiet får et elendigt valg, ligesom de gjorde i 1998.
Hvad har “oprørerne” iøvrigt tænkt sig, at der skal ske efter et formands-skifte, skal Lene fortsætte som udenrigsminister? Eller vil partiet ha’ en større regeringsrokade lige før et valg?
Jeg deler Thomas’ undren; Hvorfor skulle det hjælpe at Barfoed overtager?
Hej Niels Krause Kjær
Det kunne ligne en tanke, at linket ”retten til at være sølle” afslutter din blog d.d.?
Men så perfid plejer du jo ikke at være.
Analysen i dagens blog har efter min opfattelse nogle løse ender.
Hvis, hvilket er meget sandsynligt, ”Madam Skraps?” dage som leder er talte, hvordan kan du så forestille dig, at en splittet konservativ folketingsgruppe op til et valg, vil desavouere deres leder, samtidig med, at hun fortsætter som formand for partiet, vice-statsminister, udenrigsminister og medlem af folketingsgruppen.
Det er klart, at Lene Espersen kan trække sig, fordi hun har fået et internationalt job, (er H&M mon ikke interesserede) (Fogh-modellen).
Det kan man så håbe på, både af hensyn til partiet og af hensyn til familiens velfærd, og det er vel her, din analyse burde føre hen.
Jeg håber at folketingsgruppen får taget opgøret hurtigst muligt. Situationen i partiet minder om Japan i 1945. De vidste krigen var tabt og ledelsen havde besluttet at opgive. Men de vidste ikke hvordan dette skulle foregå. Og mens de tøvede kastede USA to atombomber. Lene E er færdig det ved alle i partiet. Vi venter bare på at gruppen får mandet sig op. Jeg håber det sker inden atombomberne falder.
Lene Espersen eller Lars Barfoed, det er det samme for de konservative. Nej, de bliver nødt til at hente en stærk kandidat udenfor folketingsgruppen, hvis der skal være tillid til partiets fremtid.
Det hjælper ikke at de konservative skifter leder. Partiet må bestemme sig for, om man ønsker at være et KONSERVATIVT parti, eller om man ønsker at være en slags ‘Det Radikale Venstre’-light
Pia Christmas-Møller kan her gøre det mest overraskende come back i dansk politik i nyere tid.
Og har alle glemt hende med klimakterieudfordringen, der undslap til Bruxelles?
Og hvorfor tænker ingen på Jan Sjursen?
Man må endnu engang forbløffes over Niels Krause-Kjærs uforlignelige klarsyn…
gl-j
PS: Ikke?
Jens Hansen, de pladser er taget. Radikale light er Liberal Alliance (som jo primært består af tidligere liberale) og det konservative parti er DF, som rent faktisk i ideologisk forstand er et konservativt parti. Der er ikke rigtig nogen grund til at stemme på de konservative, for det første fordi hele gruppen er ret talentløs og for det andet fordi, uanset hvilken borgerlig observans man har, findes der et andet parti som mere overbevisende står for den samme holdning.
Én ting skal man vide, når Lars Barfoed bliver ny formand: Han hader Dansk Folkeparti. Der er ikke tale om, at han bare ikke kan lide partiet, nej: Vi taler altså om rent had. Jeg glemmer aldrig, da DF fik ham fyret som fødevareminister, og Barfoed var i studiet hos Jens-Olaf Jersild på DR1: Jeg har sjældent set en person, der tog sin fyring så uværdigt. Han skældte og smældte på DF og lignede absolut ikke den gentleman, jeg indtil da troede han var.
Man skal altså gøre sig klart, at de borgerlige med Lars Barfoed formentlig nok får en vis fremgang i meningsmålingerne for De Konservative, men samtidig også svækker det interne samarbejde i VKO-blokken. Spørgsmålet er så, om det er en pris, man er villig til at betale?
I øvrigt ville det være rart, hvis du, Niels Krause-Kjær, gik lige så hårdt til Helle Thorning-Schmidt som til Lene Espersen. Du har ofte klandret sidstnævnte for ikke at have nogen politik, men det kan man med mindst lige så stor rette sige om den socialdemokratiske formand. De har også begge udvist stor opportunisme i deres privat- og arbejdsliv. Jeg mener bestemt ikke, at Lene Espersen er værre i den henseende. Forholder man sig til den sag, der kommer til at koste hende den politiske karriere – ferieturen til Mallorca – er den langt mindre graverende end Thorning-Schmidts skattesag, der jo ikke kun drejer sig om, hvorvidt hendes mand skulle betale skat i Danmark, men også om årelange, bevidste løgne og vildførelse af de danske myndigheder og offentligheden, herunder ikke mindst vælgerne. Den sag var 10 gange værre, men alligevel er det Lene Espersen, der har 4-5% opbakning i meningsmålingerne, mens Thorning-Schmidt ligger til 30%. Tak til de danske medier for en fair og afbalanceret dækning!
Lene Espersen har altid været komplet umulig/uduelig. Uanset hvilken post/ministerium LE har beklædt, har hun altid jogget godt og grundigt i det. Et, blandt mange, skræmmende eksempler var politireformen. LE kommer altid med tåbelige undskyldninger og udenoms/bortforklaringer.
De konservative gør bedst i at afsætte hende, hurtigst muligt.
Totalt tåbeligt og en katastrofal politisk fejlvurdering at give LE udenrigministerembedet på bekostning af den højt kvalificerede, dygtige, velbegavëde Per Stig Møller.
At LE mangler selvkritik, klamrer sig til taburetten, kan vist ikke undre nogen.
Arne Hornborg
Grafiker/forfatter
Spangåvej 34 . 2630 Sengeløse
Jan Christensen: Det er altså vanskeligt at sammenligne de to, der var ingen substans i skattesagen, hvorimod Lene er heldig, at ingen gider beskæftige sig med hendes fiksfakserier omkring Not-bådene eller at hun løj om sin bopæl de første par år hun var i folketinget.
Men først og fremmest er der en voldsom forskel på pondus og tyngde, hvornår har Lene nogensinde stået for noget eller demonstreret evnen til at tænke en selvstændig tanke? De få som så hendes “optræden” på det konservative landsmøde blev i hvert fald ikke slået af hendes evne til at vise format.
Hele Folketinget er i en sørgelig forfatning.
Hele regeringen er i en sørgelig forfatning.
Hele oppositionen er i en sørgelig forfatning.
Vi har et folkestyre af egoister, uden vision, uden moral og etik, uden skrupler. Sådan ser det ud. Et valg giver håb for at få en ændring, men partisystemt gør det svært at tro på.
Hvem er det mindste onde for en plaget arbejdsramt uden hus og børn? Partiet eller personen findes næppe?
Lene Espersen er not-fisker lobby og ganske uintelligent. Helle TS er samme niveau.SUK!
Thomas Jensen, Helle Thorning-Schmidt kan sagtens være med, når det drejer sig sig om at omgå/bryde dansk lovgivning: http://kortlink.dk/8mmw
Hvis du med dit indlæg forsøger at sige, Thorning-Schmidt er en politiker, der i modsætning til Lene Espersen tænker store tanker, kan jeg kun ryste på hovedet. Som Rune Lykkeberg siger, har hun ment alt om alt og bevæget sig fra det ene ideologiske yderpunkt til det andet og tilbage igen. Desuden siger selv hendes egne støtter, at det “ikke er hende, der får idéerne.”
Jeg er også fuldstændig uenig, hvis du mener, Thorning-Schmidt har stor tyngde som politiker. Jeg mener, hun var meget svag i duellen med Lars Løkke på DR1, når han virkelig gik til hende. Til gengæld er de fleste (mandlige) kommentatorer dybt fascinerede af hende – ikke mindst Henrik Qvortrup – og det er jo også en kvalitet i sig selv.
Jeg er enig med flere de peger på en løsning uden for folketingsgruppen. Forsinkelsen kan jo skyldes at man i gruppen leder efter et egnet emne. Jeg vil godt hjælpe lidt:
Hvad med Asger Aamund?
Conny Hedegaard? (er foreslået)
Den nu arbejdsløse Bosse?
For at have armene fri, bør vedkommend være minister up og vicestatsminister.
Erland Denninger
Til Kris Hansen
Det kunne jo tale for en regering med Margethe Vestager som statsminister med midterpartier som støtte partier.
Erland Denninger
Jeg er ikke konservativ, men hvis hun er færdig, så er jeg spændt på at se selvransagelsen.
Er Lene Espersen mere doven, dummere, mere arrogant? Er hun en dårligere leder?Kommunikerer hun ringere? Efter min mening er hun hverken værre eller bedre gennemsnittet af de andre partiledere.
Har hun taget en katastrofal dårlig beslutning for Danmark som minister? Ikke så vidt jeg ved.
Det vi ser er en systematisk nedbrydning af et menneske, det under andre omstændigheder ligeså godt kunne være gået direkte modsat. Tilfældigheder og bittesmå fejltrin, bliver blæst ud af proportioner af gamle fjender, onde kræfter, mandschauvinister, medier og politiske modstandere mv. Det i en grad så ethvert sagligt argument med modsat fortegn i bedste fald ignoreres. En formildende omstændighed ledsages af 5 belastende udsagn om dit og dat. Iøvrigt også en meget brugt taktik i erhvervslivet. Men det er uanset hvad ikke kønt at se på.
Jeg håber da, at Peter Norsk gnider sig i hænderne.
Hans vision for Konservative er 100% identisk med Radikale Venstre og et Konservative under ham vil splitte det resterende parti i en radikal fraktion og en konservativ.
Den radikale ryger under spærregrænsen og dør, når vælgerne lugter lunten og den konservative vil med fordel kunne fiske fordelingspolitiske liberale samt reformvenlige konservative langt ind i DF og V og måske endda K. Hvorimod Norsk skal kæmpe imod lyserøde radikale (R) og lyseblå radikale (Y) om de samme mærkesager.
Een ting er sikkert – et konservativt parti under ham er ikke konservativt. Det er et kulturløst, kulturradikalt hatte-dame parti.
Som udenrigsminister havde man håbet på, at hun allerede på nuværende tidspunkt havde arbejdet for, at Danmark kunne trække sig helt ud af Afghanistan ligesom Holland har gjort det. Eller alternativt, at Danmark fik en anden rolle i denne underlige krig.
Afghanistan krigen er det altoverskyggende udringspolitiske problem for Danmark. Hvis hun arbejder for en “open end” krigs løsning, mener jeg de udenrigspolitiske prioriteringer er forkerte.
Så hvis det er tilfældet synes jeg, at man også kan stille spørgsmål ved hendes fortsættelse som udengrigsminister.
Men …. jeg synes nu også, at medierne på en eller anden måde også er gået i selvsving m.h.t. Lene Espersen.
Interessant nok virker det som om at kritikken af hende, ofte kommer fra mandlige aktører og mandlige journalister, hvilket måske kan være rimelig forståeligt. Hovedparten af de politiske parti ledere er jo kvinder, der ikke undlader at sælge sig selv på et veltrimmet udseende.
Så magten tilbage til mændene.
Måske er Lene E’s dage som formand talte. I så tilfælde er der tale om mord og ikke selvmord. Lene E. burde have været et velkomment syn for mange – kvinde, mor, karrieremenneske – alt det, vi tit efterlyser – og i ligestillingens navn. Hvad skete der – hun deltog ikke i et møde, som heller ingen andre har deltaget i, vi var dog repræsenteret ved vores justitsminister. I stedet for ros for at kunnne prioritere og få familie, job mv. til at hænge sammen, så startede der et sandt karaktermord. Et er at venstrefløjen har kunnet se en fordel ved dette – noget andet er, hvorfor andre helt kritikløst er hoppet med på vognen.
Jeg undrer mig – også over hvor alle de kvinder, der kræver kønskvotering, ligestilling mv. er, hvorfor støtter de ikke op om en, der virkelig prøver at bryde mønsteret. Ligestilling er åbenbart godt nok – bare ikke når man er minister.
En kedelig sag for vores folkestyre.
Kun Lene Espersen kan redde de Konservative og det gøres mest effektivt ved at hun indkalder til et pressemøde og påtager sig ansvaret for de sidste to års katastrofekurs, skitserer en proces for hvordan folketingsgruppen får valgt en ny formand (så det hele ikke ender i et blodbad) og derefter trækker sig fra dansk politik med øjeblikkelig virkning.
At Lene Espersen synes færdig, hersker der vist ikke tvivl om. Skulle det ske, at hun fratræder i løbet af kort tid, og indsætter man manden uden karisma, Lars Barfoed, i hendes sted, vil det med stor sandsynlighed ikke skabe den ønskede fremgang for De Konservative. Han sælger bare ikke billetter, ligesom hans forhold til Dansk Folkeparti er meget anstrengt. Brian Mikkelsen er heller ikke noget godt bud, og hans manglende evner og overblik blev klart demonstrerede i forbindelse med hans kortvarige ansættelse af Billy Adamsen som “spin doctor”. Hvis Lene Espersens fratræder, bør man efter min mening øjeblikkeligt genindsætte Per Stig Møller som udenrigsminister, vælge Henriette Kjær som politisk leder af partiet og udnævne Claes Kastholm Hansen som kulturminister.
Nu tales der “Danmarks fremtid” i “debatten” og for min del, kan min tillid til, at nogle af de deltagende politikere, kan klare denne opgave paa vegne af befolkningen, ligge paa et meget lille sted, desvaerre.
Nok fordi de star og “piller fjerene af hinanden” i den polariserede debat.
OM LE er vaerre eller bedre end de andre ved jeg ikke. At hun har raget for mange kasketter til sig, er vel hendes stoerste fejl. Hun skulle jo promovere partiet, og ikke saa meget sig selv. Det blev saa en slags egotrip, og det var pressen jo istand til at analysere og saa kastede de sig over hende, som en flok glubske ulve.
Men jeg tror ikke at LE er faerdig i politik, hun har laert af fejlene, og er paa vej op igen, mener jeg at have konstateret. Hun har sin stil, men er ikke vaerre eller bedre end de andre.
Min eneste konklusion er at man ikke pr automatik skal promovere en kvinde frem for en aeldre mand, det er ikke altid at det er udseendet det kommer an paa. Der er ogsaa noget der hedder kvalifikationer, og er man systematisk og har en god hukommelse, betyder erfaringen meget, derfor kan en aeldre person i visse sammenhaenge vaere den yngre overlegen. Jeg tror at LE, som en kat vil lande paa foedderne, og fortsaetter i politik, med faerre kasketter. Men fortsaette, det vil hun, tror jeg
Lene Espersen bør tage konsekvensen af, at hun har opbrugt kvoten for tillid blandt vælgerne. Uanset hvad hun gør nu, husker vi kun hendes dårlige dømmekraft.
Iøvrigt synes det at være regelen mere end undtagelsen, at hun skaber mudder i regeringens meldinger på grund af sin kolossale forfængelighed. SE MIG! – Hun kan ikke samarbejde loyalt og bl.a. lade statsministeren udfylde sin post, som han bør. Som han iøvrigt lader hende gøre som udenrigsminister! – LE skal hele tiden markere sig selvstændigt med en smule afvigende standpunkter fra regeringens – som nu i dag, hvor hun modererer statsministerens melding om tilbagetrækning fra Afghanistan. Det gavner IKKE regeringen! Heller ikke De Konservative.
Lene Espersen er ikke en samler. Hun er en spreder – med sig selv i fokus og en stor forvirring udenom!
Vi venter – mere og mere utålmodigt!
Jeg begriber ikke at de konservative i den grad har ladet sig tvære ud af V og DF!
ALT for magten, viser sig nu at være meget meget dyrt.
“Thorning-Schmidt har stor tyngde som politiker. Jeg mener, hun var meget svag i duellen med Lars Løkke på DR1, når han virkelig gik til hende”
“Svag”!!!?? Hun var spejlblank, og det er rystende hun ifølge meningsmålingerne står til at blive landets næste statsminister. Og nu hvor vi er ved Thorning-Schmidt, så har hun stadig ikke offentliggjort de ni sider fra SKAT i.f.m. hendes skattesag. Indtil hun har gjort det er denne sag ikke ‘ude af verden’. hun gav trods alt forskellige oplysninger om hendes længden af mands ophold i DK til forskellige myndigheder, alt afhængig af hvad der tjente parrets privat-økonomiske interesser.
øhhhhhhh undskyld interessen…
hva så med Brian (var han på stoffer i tv2) og Henriette
EGOISTER UDEN VISION…
“Afghanistan-krigen er det altoverskyggende udenrigspolitiske problem for Danmark.” (Erik T, 12. januar 2011 kl. 15:12.
Vores snart 10 år lange deltagelse i USA/NATOs angrebskrig har i høj grad forkvaklet Danmarks politiske liv, vores såkaldte demokrati – og korrumperet Forsvaret m.v.
Debatten om – og kritikken af – Lene Espersen er både banalt forventeligt udtryk for og bidrag til folk(et)s indestængte frustration over en komplet uduelig regering (hvis eneste gevinst ved krigsførelsen er Anders Fogh Rasmussens (iøvrigt belastende!) post som NATOs generalsekretær…
Man måtte være mere naiv end tilladeligt for at kunne “håbe på”, at denne middelmådighed som udenrigsminister ville have arbejdet for, at Danmark kunne trække sig ud af Afghanistan…
(…skønt det faktisk ligger i kortene, at vi begynder at trække ‘forsvaret’ ud indenfor et halvt års tid, jvf. præsident Obamas tale på West Point den 1. december 2010).
gl-j
PS: Kris Hansen har desværre ret i, at “hele Folketinget, regeringen og oppositionen er i en sørgelig forfatning…”
“…Vi har et folkestyre af egoister, uden vision, uden moral og etik, uden skrupler (og selve) partisystemt gør det svært at tro på, at et valg giver håb om ændring” til det bedre… (12. januar 2011 kl. 14:53).
De maa simpelthen ned paa knae og faa bragt Connie hjem fra Bruxelles. Barfoed er muligvis en fin politiker, men han har absolut ingen offentlig profil. Man har intet billede af hans habitus, som jo netop har vist sig at vaere den helt store anstoedssten hos Lene E. Connie derimod faar topkarakterer i personlighed, integritet og moralsk habitus. Hun er hvad De Konservative har brug for nu.
PS: Jeg forstaar ikke dine udregninger, Krause. Foerst snakker du om en frist som kan udregnes med to haender, og ikke i den hoeje ende. Generelt ville det blive opfattet som 6-7 dage. Senere i bloggen siger du, at folketingsgruppen vil trykke paa knappen i loebet af “nogle uger” – hvilket er mindst to og som regel i hvert fald tre…for ellers ville man sige “et par uger”.
Hvad er det efter din mening? En uge, eller naermere tre? I betragtning af at statsministeren kan udskrive valg naar som helst er forskellen vel ret vaesentlig.
Lene Espersens nuværende placering er bevis på utilstrækkelighed i samtlige lag af den konservative organisation. Det kan der desværre ikke laves om på.
Barfod mener at K står med en kæmpesejr(!) hvilket i så fald er den eneste sejr K har på kappen i 10 år idet højrepopulisme, superliberalisme og foragt for folk med lange uddannelser plus hvad VKO ellers har opnået, ikke var på K’s partiprogram oprindeligt.
Og hele denne elendige koncert er blevet akkompagneret NKK’s taktiske pseudoovervejelser der behjælpeligt har fået det hele til at glide ned uden den nødvendige eftertanke. NKK er også færdig.
Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke tog Peter Norsk. En klassisk konservativ.
Lene Espersen skulle være fjernet for lang,lang tid siden. Problemet er at en afløser er svær at finde, men lige nu vil næsten alt andet end hende være bedre for de konservative, der ligger som de selv har redt!
Barfoed er ingen god løsning, han har ikke en markant profil, en stærk pondus m.m. Som nogle har skrevet havde Connie Hedegård måske været et god emne, men hun har jo som de fleste ved fundet andre græsgange. Per Stig er en OK person, men også lidt svag, dog langt bedre til at sikre liste C nogle bedre procenter. Endelig er udover LeneE også de konservatives svage politik, som intet konservativt indeholder (stort set) naturligvis også skyld i deres totale deroute.
DF skummer fløden, som langt mere “nationale” o.s.v. Mærkeligt at de “åh-så-veluddannede” konservative og konservativ ungdom ikke kan se det og har sovet i lang tid sammen med Holger Danske.
Lene E. og de konservative fremstår som politiske amatører, og det skaber naturligvis en tillidskrise hos deres vælgere.
Det virker som om, at Lene E. bor på en fremmed galakse langt ude i verdensrummet = lytter slet ikke til kritik.
Vi ser et eklatant ledersvigt og en stor portion arrogance.
Hun kan så få følge at Khader.
Nej, der er en fantastisk stemning hos de Konservastive. Brian Mikkelsen var jo næsten i julemands humør og Henriette nikkede lystigt med: NEEEEEJ – vi har SLET ingeeeeen problemer. Det blev SLET iiiiiike nævnt. Det må være noget I har fundet på.
Ved du hvad: Jeg tror på alt hvad Brian Mikkelsen siger. Det er fedt at se politikere der ansat til at hjælpe samfundet kæmpe for deres egen overlevelse. Men de klarer den jo nok med diverse pensioner! Spændende at se en række K-valgte komme på overførsels-indkomst senest til vinter.
At se Brian Mikkelsen d.d. forsvare Lene (uden at jeg tror han mener det) er pinligt. I det hele taget er partiet pinligt og totalt blottet for politisk talent. At Barfoed skulle kunne redde dem tror jeg ikke på – så naive er de konservative vælgere ikke – eller hvad?
Jeg havde egentlig regnet med, at øksen var faldet noget før! Partiets “dybe bagland” har gennem lang tid været meget misfornøjet.
Alene det, at Hillingsø udtalte sig – det var i sin tid en advarsel, der ikke burde have været til at misforstå.
C-top er visionsløse og simpelthen inkompetente.
Gennemsnits IQ’en faldt med 95 % , da Hans Engell forlod de konservative.
Connie Hedegård, eller Henriette kjär, burde overtage formandsposten for De Konservative, og Stig Möller tilbage til Udenrigsministerposten!
Barfod sälger ikke biletter!
Lene Espersen har påtaget sig for mange job, og klarer ikke nogle af dem!
M.v.h.
Tag valget – slip formandsposten – skaden er sket – find nogle nye koste at feje med!
Lene Espersen er groggy, selv om hun hævder, at hun kan klare en grim efterårsstorm med strid vind fra det nordvestlige hjørne af skagerak.
Lene – det er jo ikke alle der klarer den, når vesterhavet viser sig fra sin mest brutale side!
Borgerne bør beslutte sig for, at ikke blot Lene Espersen men også De Konservative er færdige. Manglende kompetencer i partiets overordnede ledelse og en folketingsgruppe uden evne til at formulere konservative ståsteder har i mere end en halv menneske-alder holdt konservative vælgere for nar, hvorved partiet har præsteret i stigende omfang at gøre sig selv overflødigt.
Hvor er foreningens medlemmer? En samling nikkedukker uden nogen form for selvrespekt? Kan de overhovedet gøre krav på tillid fra andre borgeres side? Hvordan kan man tillade, at selvovervurderende valgte repræsentanter i den grad miskrediterer den politik, foreningen hviler på?
Hvis medlemmerne ikke evner at vågne op, er foreninges redningsplanke at blive sendt ud af Folketinget, således at nye mennesker kan genindføre troværdigheden i foreningen og dermed leve op til ansvaret i folkestyret.
De eneste der ønsker at Lene Esbersen skal fratræde er journalister som gerne vil sætte deres egen dagsorden.
Og især TV journalister.
Palle Krogh
Det er temmelig morsomt, at det tilsyneladende skulle give fremgang for C, hvis en anden end fru Espersen stod og sagde ‘skattelettelser’.
Så længe medier og venstrefløj har Venstre og DF som alliancepartnere, vil alle krav om skattelettelser blive fortolket som ‘at tage noget fra fællesskabet til fordel for de rige’.
Så længe Venstre spiller med på, at folks indtægter kun er noget, som de midlertidigt opbevarer, inden beløbet skal ind i de offentlige kasser via skatter og afgifter, så er kravet om skattelettelser komisk, for hvem vil C lette skatten sammen med?
Så i stedet for at fokusere så voldsomt på personen Espersen, skulle C måske holde et lille møde, hvor de finder ud af, hvad formålet med partiet egentlig er efter 10 år med ministerposter og blå socialdemokratisk omfordelingspolitik?
Et lederskifte må følges op af en ny strategi – en frisk start udenfor regering
Regeringsansvaret har i den grad været i fokus, så man har måtte kompromittere sig i mærkesager gang efter gang – for til sidst ikke at synes, når mærkesagerne endelig kom i fokus.
Et farvel til Lene Espersen er tilotrængt, men det samme gælder den øvrige ledelse og strategi, der passende kan starte med en udmelding om, at den næste folketingssamling ikke er med De Konservatibe i regering.
Så vil de konservative mærkesager igen blive kommunikerret tydligere af De Konservative.
Kun hvis fleks Lene bliver fjernet helt fra alle poster vil jeg stemme C igen.
I mandags skrev Dagbladet Børsen …vigtigt med: “sammenhold og nul panik hos De Konservative” Jo.., men der er ALTID PANIK hos K !
@ Jan Christensen
“er den langt mindre graverende end Thorning-Schmidts skattesag, der jo ikke kun drejer sig om, hvorvidt hendes mand skulle betale skat i Danmark, men også om årelange, bevidste løgne og vildførelse af de danske myndigheder og offentligheden, herunder ikke mindst vælgerne”
1) Der var/er ingen skattesag – Helle Thorning er blevet pure frifundet – en meget pinlig sag for Venstre og for BT.
Så drop den sammenligning – det giver ingen mening.
2) Årelange bevidste løgne – er man ved at blive lidt desperat på højrefløjen? Diskuter nu politik fremfor at gå efter manden og “sager” der åbenlyst ikke er noget på.
“Det kunne jo tale for en regering med Margethe Vestager som statsminister med midterpartier som støtte partier.”
Så er der kun revolutionen tilbage…
UD TIL HAJERNE – IKKE MER’ TIL HØJRE…
Rotterne forlader den synkende skude (1).
gl-j
PS: Men først skal kaptajnen ud til hajerne – mens den kære Krause (der selv var med til at starte stormløbet mod Lene Espersen!) hænger sig i falderebet…
(1) http://www.berlingske.dk/politik/lene-espersen-mister-stoette-i-nordjylland
Danske politikere:
LeneE: Vicestatsminister! Jesus! Arrogant og egoistisk!
HelleT: Privatskole, skat, Gucci, utroværdig, virker falsk “social overklasse”?
Ole Sohn: “Dr. Jekyll og mr. Hyde”? eks-DDR-fan – (fascist-landet).
VillyS: “Fred Astaire”- der mener det ene og så det andet. (nærmest radikal).
M.Vestager: Imod stort set alt (måske bortset fra mere til akademikere og politikere og,og,og indvandrere)
A.Samuelsen: Lukrerer på de svage gamle politikere og lover langt mere end han kan holde.
Lars Løkke: En ærlig person, der på det sidste har vundet en del.
PiaK: Vil kæmpe for de svage, de gamle og DANSKERE i særdeleshed.
Okay: Take your choice! Undskyld, at jeg mener at der kun kan være 2 muligheder og det er V og O.
Jeg sætter en 10er på højkant på ny boss for K senest på mandag.
Hvad gætter I andre på? :)
Pia K som gav kæmpe skattelettelser til de rigeste i dette land. Ja tak hvor hun kæmper for de svage i dette samfund (ironi) Hr. Erik Nielsen.
O V, O V – RENDEMASKERNE FALDER
“…kun to muligheder: V og O…” (Erik Nielsen, 12. januar 2011 kl. 18:50).
Nielsen mener nok: O og V? O V, O V O KLAGE…
gl-j
PS: Lars Løkke “en ærlig person, der på det sidste har vundet en del”?
Vandt han med team Rynkeby sidste år?
http://www.berlingske.dk/danmark/loekke-goer-comeback-team-rynkeby
Det store problem er vel, at mange af de gamle konservative mærkesager enten er forældede eller ikke er opdateret.
Det er så muligt Lars Barfod en gang var god til Stratego en gang, og også er det idag; men jeg tror ikke han decideret kan føre partiet frem.
Han kan noget andet, som er godt nu. Der er ikke så meget slinger hos ham. han arbejder hårdt og stabilt.
Det er en skarp kontrast til LeneEspersens flik-flakkeri.
På den baggrund tror jeg et hurtigt skifte til ham ville give et par % mere, en større folketingsgruppe en meningsmålingerne tyder på – og altså tid til at finde et orakel/mirakel fremfor et tågehorn, der har en række lig i lasten angående sin og regringens embedsføring.
Hvis de konservative i det hele taget skal leve, så må de oppe sig og kikke fra 2011 og frem i et moderne videnssamfund. Det er der ikke noget, der tyder på, de gør nu.
At håne fx liberal alliance er rent til grin. Det er hovedsagligt folk, som hverken bryder sig om radikale og konsrvative vildfarelser, som ikke har bedre muligheder.
Lene er færdig som partiformand i de Konservative. Proppen ef af flasken og det som mange medlemmer og ellers tro Konservative stemmer tænker er, at det ikke kan fortsætte. Konservativ politik har i den grad præget beslutningerne i regeringen og hun har ikke kunne sælge billetter alligelvel. Det er for dårligt og hun burde selv tage konsekvensen af de dårlige meningsmålinger.
Lene E. sagde det jo selv da hun tiltrådte som forman for partiet: “Jeg er jo bare en fiskerpige fra Hirtshals” (citeret efter hukommelsen). Den slags er farligt krukkeri, for man risikerer at venner og fjender til sidst giver en ret.
Lene E er færdig, og hun er snart tilbage i muddergrøften.
Glæder mig til post-mortem undersøgelsen, for der kan vi måske få fastslået, hvilke genier i det konservative folkeparti, der har promoveret den talende kavalergang og nægtet at lytte til fornuft? Hvordan kunne de lade sig forføre af så meget narcissistisk blær og så lidt indhold?
Helt patetisk er de kvindechauvinistiske toner, der tuder over, at “nu skal mændene igen bestemme det hele” – piv, piv, piv!
Lad det være en advarsel: Køn skal ikke tilsidesætte kvalifikationer. Det er en taberstrategi.
Ham der kalder sig “Kr.Andersen”: Gider du fortælle os andre hvordan PiaK kunne give skattelettelser til de rige med ca. 13% magt i folketinget???? Hvor dum kan man dog være? Du tager vist jackpot! Du er jo bare så rød og så hadsk at det skriger til himlen. (Har set flere af dine indlæg andre steder – hvor du jo også er blevet smidt ud). Håber ikke andre gider at svare en person med din åbenbare (manglende) intelligens.
Desværre kan jo også sige at Statsministeren ikke skulle have accepteret LeneE og skredet ind overfor hende langt, langt før! Det kan man så undre sig over at han ikke har gjort.
Måske er han “lidt for pæn” selv?
Og som “Klaus Nielsen” rigtig siger bliver det interessant at følge redegørelsen om hvorfor og hvordan hun kunne vælges til sine poster.
Lene Espersen underskrev sin egen fyreseddel, da hun (åh, forfængelighed) fyrede Per Stig Møller, den begavede OG populære udenrigsminister. Hun satte sig selv højere end sit parti.
Lars Barfoed har for mange lig i lasten til at være formand. Han er slet og ret fedtet ind i skandale en masse. Derudover er han også blevet fyret på gråt papir for at være uduelig.
Ikke for at forsvare eller angribe nogen, men gud ved om der ikke også er en god portion dansk jantelovsbestemt kønsdiskrimination i denne sag?
En leder uden vælgertilslutning og medlemstillid kan naturligvis ikke blive siddende. Men hvis folketingsgruppen skal kunne “trække” i fælleskab må K give sig tid til at finde en leder udenfor folketingsgruppen for at udgå interne konflikter. D.v.s. en “arbejdende partiformand”, mens alt iøvrigt bør forblive uændret i folketingsgruppen til efter det kommende Folketingsvalg. Ved dette rette valg af ny formand kunne man måske endda igen få løsgængerne til at vende tilbage til gruppen. Så K bør snarest afholde et ekstraordinært landsmøde og sikre kampvalg mellem repræsentanter for alle fløje, så det også bliver et politisk valg som kan rense luften. MVH, Jørn Strand Nielsen
Kors i skuret, sikke en masse forrevne meninger om alt mellem himmel og jord – og ikke ret meget som har med egentlig politik at gøre. Gad vide om dette her demokrati i det hele taget er en god ide? Var det ikke Kirkegåård som kaldte fænomenet for ‘pøbelvælde’?
BRÆND HENDE!
Minimal journalismens tiggermunke på BT og EB har for længste skreget: Brænd hende!
- og nu skriger hele jantelovsdanmark det samme i kor.
Søren Peder Hansen
Kønsdiskrimination?
Tænkte nok at der var en eller anden der på et tidspunkt ville spille ud med det kort.
Som inkompetent og uprofessionel partileder som stort set ingen har tillid til længere, mener du vel ikke at hun skal have lov til at blive siddende bare fordi hun er kvinde, vel?
Jeg hilser Barfoed velkommen. Han virker i hvert fald både sympatisk og kompetent. Og så hader han DF, hvad altid er et plus i min bog :-)
Kære Lene Espersen
Du kan spørge dig selv om det vil være bedre for partiet med en anden formand.
Det kan jeg love dig for at det ikke vil.
Ingen er bedre egnet til formandsposten end dig. Jeg vil ikke blive personlig i en gennemgang af alternativerne men vil blot nævne at ingen af dem har samme format som dig.
Ikke Brian, ikke Henriette, ej heller Lars Barfoed eller Per Stig Møller.
Du fik formandsposten i sin tid fordi du har gennemslagskraften og de oratoriske evner.
Dit eneste problem er at du er formand for et parti som er de lange knives nat.
Du har været udsat for en hetz. Glem det.
Du er de konservatives eneste bud.
Kære Zeki Laurent Sadic.
Nej, jeg forsvarer hende ikke. Jeg kender hende slet ikke og stemmer ikke konservativ. Jeg har som de fleste andre kun pressens beskrivelser, som vurderingsgrundlag.
Jeg “græder” kun lidt over, at så mange nu på pressens bud skriger: Brænd hende.
Der er jo et mega behov for K netop nu som værdikonservativ og socialt ansvarlig modvægt til de ultraliberalistiske tendenser i V, DF og især LA. Der er jo fx. intet i vejen med at afskaffe efterlønnen, men at lancere et sådant forslag uden forhåndsdrøftelser med velfærdsforligspartierne og arbejdsmarkedets parter, samt med et så upræcist indhold, så alt for mange blev efterladt usikre på konsekvenserne for deres privatøkonomi, det er bare ikke godt nok, og derfor der er så meget behov for et K til igen at sikre et anstændig, borgerlig politik til afløsning for tidens kræmmeradfærd. Der er p.t. nok af højt gearede liberale, så en ny K-formand af Schlütters godt koordinerende type ville gøre underværker, ikke kun for K, men også for folkestyret. MVH, Jørn Strand Nielsen
Lene Espersen har aldrig haft fair behandling i medierne. Medierne er brutale og urimelige i bedømmelsen af Lene Espersen. Lars Løkke Rasmussen slipper afsted med en ufattelig ringe indsats ved klimatopmødet, misbruger EU for at legalisere kraftige besparelser (konvergenskravet, som aldrig gælder Danmark) og overbetaler privatsygehuse. Claus Hjort Frederiksen kan slipper afsted med at bryde loven i en række sager, slette belastende dokumenter og bestille misvisende tal for at pynte på regeringens politik. Hjort blev forfremmet til finansminister. De mange lækager i forsvarsministeriet og ingen diskussion om Irakkrigen, klippet med den rasende statsminister, som blev slettet af TV2. Lortesager som gifttransport til Danmark og mislykket skoleindsats vil med neutrale medier have sendt Venstre under spærregrænsen. Alvorlig talt ville så mange rystende sager have ødelagt et parti. Hvis vi ser på, at en ikke-eksisterende skattesag, som har kostet Socialdemokratiet mange stemmer. Lene Espersen har betalt en enorm pris, men hun kommer heller ikke fra Venstre. Løkkes indsats på klimatopmødet har meget mere katastrofale omkostninger end Lene Espersen manglende engagement i Arktisk Råd men ikke i meningsmålingerne.
Pressen har ufattelig hård ved De Konservative. Men uanset at det kan være ufortjent, at Lene Espersen må gå som formand, så er det i situationen lige nu den rigtige beslutning. Der skal fokus på partiets politik i stedet for en masse personfnidder. Og når man taler om en øget fokus på partiets politik, så er det evident at også den politiske ordfører Henriette Kjær overlader stafetten til næste mand i rækken.
“Zeki Saint eet eller andet”: Siger at han går ind for Barfoed fordi han hader DF!!!!
Manden viser sig selv om og om igen. Han hyldede sikkert også Hitler fordi han hadede jøderne??!! Folk med sådanne meninger burde udelukkes fra alle anstændige medier.
Han har altså selv et had, der siger spar to til alt. Godt man ikke er i familie med ham.
Han forstår ikke at HAD ikke er dansk takt og tone. Pia K. kunne f.eks. ikke drømme om at hade HelleT, Ole Sohn eller dit idol Barfoed!
Got that?
Det her er vi nogle der så komme allerede da Lene Espersen blev kåret som formand. Siden da har hun efterladt et justitsministerium i kaos med en uværdig og dårligt fungerende politireform, og nu har hun sat alt over styr som udenrigsminister – ikke fordi hun begik en fejl, men fordi hun ikke ville indrømme det. Det er hendes personlighed, vælgerne har valgt fra, og ikke hendes politik. For strengt taget står De Konservative overfor en potentiel gigantisk triumf med afskaffelsen af efterlønnen – og de kan ikke bruge den til noget. Det er en og alene Lene Espersens ansvar.
Men Lars Barfod er ikke løsningen. Med ham ved roret er det slut med fælles VKO-politik. Så nævner nogle Brian Mikkelsen – en farve- og profilløs medløber, der ikke har vist store politiske eller visionære evner.
De eneste konservative på Christiansborg der er klare i mælet og tydelige på konservativ politik er Rasmus Jarlov og Charlotte Dyremose. Men de er hhv for unge og Hennings datter, så det går ikke. At partiet vil fortsætte med lappeløsninger duer ikke, og man må erkende at der ikke i folketingsgruppen pt er talentmateriale nok til en ny politisk leder – selvom behovet er udtalt som aldrig før.
(Ikke at jeg forventer at Lene “2 Måneder” Espersen selv trækker sig.)
Lene Espersens politiske resultater som både justitsminister og nu udenrigsminister, er lige så anvendelige som pavens genitialier.
Det Konservative Folkeparti er under de nuværende omstændigheder den borgelige blok´s svage led (læs; der kommer desværre en rød regernig efter næste valg). Derfor er det med en ufattelig undren at den politiske ordfører Henriette Kjær gang på gang i medierne forsøger mere eller mindre forkølet, at forsvare Lene Espersen og sågar anklage pressen for personforfølgelse. Jamen herre jemini, kan Lene Espersen virkelig ikke selv forklare sig i medierne, eller er det virkelig så galt at hun “ikke har tid til det”?
Hvad angår en evt. ny leder i Det Konservative Folkeparti: Find en overgangsfigur i folketingsgruppen uden for mange lig i lasten (det kan godt blive en Sysifos opgave at finde en sådan en!), til at lede partiet indtil næste folketingsvalg og degrader Lene Espersen til et almindelig medlem, og ikke mindst, -gem hende på den sidste række i folketingssalen. Herefter bør i finde en ny leder som ikke findes i den nuværende folketingsgruppe, eller sagt med andre ord; -en mister Clean Sheet, der heller ikke heletiden bruger det dødsyge udtryk: “Vi konservative”, som indledning ved hver given lejlighed i medierne.
Erik Nielsen
Jeg ser at min tilstedeværelse her irriterer dig voldsomt.
Det tager jeg som et kompliment!
At du så beskylder mig for at sympatisere med Hitler (!), fordi jeg ikke deler din sympati for dit højtelskede DF, kan jeg jo kun ryste på hovedet af.
DF… er det i øvrigt ikke det parti som hylder ytringsfriheden? Gad vide hvad de ville sige til hvis en af deres landsbytosser slår på tromme for at “udelukke folk fra alle medier”, blot fordi de har anden holdning eller politisk observans?
Ja…selv DF vil jo ryste på hovedet af sådan noget. Men nu er du jo kun en lille nullermand uden betydning, uanset hvor barsk rendestensretorik du vælger at gøre brug af.
Efter at have fulgt udviklingen i K’s for- og bagland i dag, undrer det mig meget at man stort set aldrig ser den slags iloyale udmeldinger fra baglandet hos R, S, SF, V og absolut ikke DF. Om det er et kollektivt selvmord, eller et nøje koordineret bagholdsangreb på formanden (jf. Henrik Qvortrups tese) skal være usagt. Men det er desværre ikke første og næppe sidste gang den slags sker i K. Snigmordet på Auken i 1992 er nok det nærmeste jeg kommer den slags i andre partier.
Konservative har altid været et parti der både på Borgen og ikke mindst lokalt har været et for lille parti til så mange store egoer. Absolut ikke tilgavn for en siddende ledelse, og ikke mindst partiet selv. Trist.
Lene E har simpelthen ikke den “nerve”, det mod og overblik, den vilje og ikke mindst så savner hun i den grad at turde bruge det lille ord Nej – også overfor V og O.
Nogle kalder det rundsave på albuerne – hun har det simpelthen ikke i sin personlighed.
Bendt Bendtsen var betydeligt bedre, omend svag her og der. Hvem der har hvad der skal til ?, Tja, ikke nogen meget tydelige kandidater som jeg ser det.
[...] Når Lene Espersen har malt seg selv og partiet så til de grader inn i et hjørne, blir lederspørsmålet, som jeg alltid i utgangspunktet var beredt til å avvise av tids- og taktiske årsaker, likevel aktuelt: Har De Konservative egentlig mer å tape på å skifte partileder like før et valg, enn på å la Lene Espersen styre mot den sikre undergang? Kommentatorskapte -effekter har sjelden mer for seg enn hvis lista for en påtroppende leder legges nesten nede ved gulvet, og således skal det mye til for at ikke Espersens oftest nevnte avløser, justisminister Lars Barfoed. skal kunne innfri forventningene. Barfoed selv skjuler seg bak at et lederskifte er et hypotetisk spørsmål og økonominister Brian Mikkelsen fastslår ganske enkelt at Lene Espersen er partileder inntil videre. Men den tidligere nevnte Niels Krause-Kjær, som kjenner De Konservative som tidligere spinndoktor for partiet, har allerede konstatert at Espersens dager er talte. [...]
Problemet med de konservative er, at de alle er så egocentrerede så det skriger til himlen.
Det betyder så i praksis, at ingen vil lade sig noget sige, og derfor kan de ikke få en formand som kan holde særligt længe – knivene sidder alt for løst i ærmerne.
Det skal en type som Bent Bentzen (Bent Betjent) eller en Poul Schlütter.
- Men hvor finder de en sådan ?
Brevkasse: Svar til Lene E. Kaere Lene, Nu maa du ikke gi’ op! Du skal vaere konsekvent ogsaa selvom Uloekken forsoeger at gi’ dig al skylden. Jeg mener en kort periode seperatisme og Uloekken havner i spjaellet hvor han hoerer hjemme. En kop kamille-te goer altid godt i mavsen. Som saedvalig, kun mod kontant betaling.
Nej, Connie skal ikke hjem fra Bruxelles. Det europæiske klima- og miljøarbejde er vigtigere end Ks aktuelle redning
Per Stig er den oplagte afløser, og ellers kunne man tænke på ????, ja hvem er der egentlig ellers ?!
Hvis man politiker vil have en ven må man købe sig en hund, ligesom vi i mandags så at Lars Løkke har gjort
Lene eller Lars.
Hvad skulle et skifte hjælpe.
Er deres problem ikke at de mangler en politik.
Hvad står de konservative for??
Har de noget at tilbyde som venstre ikke også har, hvad mede at slå de 2 partier sammen.
Pressen må formentlig sælge aviser på den stribe af usaglige personforfølgelser vi i disse dage er vidne til i dagspressen. Det er sørgeligt at vi vist fortjener den presse vi har, men endnu sørgeligere er det, at vore folkevalgte lader sig påvirke af sådan noget usagligt sladderjournalistik.
Vil fr. Lene Espersen rive fr. Henriette Kjær med sig i faldet? Eller er det snarere omvendt?
Hvorfor Barfoed?
Hej Niels
Kan du hjælpe med at forklare hvorfor de vælger Barfoed når Espersen falder (om det er nu eller senere sker det jo nok). Den omtalte chokeffekt vil efter min bedste overbevisning udeblive helt og aldeles med valget af Barfoed, hvorimod en kandidat som Connie Hedegård kunne komme ind fra sidelinjen og skabe lige præcis det chok der kunne rede valget.
Tror de selv på chokeffekten ved Barfoed eller er han blot den eneste kandidat der kan komme i spil pga interne interesser i de Konservative?
Nu skal ret være ret, og man er uskyldig med mindre det modsatte bevises ved en domstol. Men det er klart at når Henriette Kjær iflg avis overskrifterne idag er blevet anmeldt til politiet af hendes egen svigermor for dokument-falskhed for kr. 200.000,- så begynder befolkningen at spørge sig selv hvem er det egentlig der er i folketings-gruppen i Konservative og kan de styre landets økonomi hvis de i presset situationer i egen økonomi ikke kan holde stien ren.
Nu kikker jeg normalt efter, hvad der ellers sker samtidigt!
Brian Mikkelsen er i færd med at forhindre, at ATP går ind på det almene pensionsområde – efter kraftig opfordring fra bankerne og pensionskasserne.
Mon ikke de er så miskrediterede, at når Harry Potter sætter sig op på det kosteskaft, så glider han af!
Ligger der en gammel stinker i Erhvervs- og Økonoministeriet fra Lene E’s tid dér?
Er det den egentlige baggrund? Kan de Konservative tåle at gå til valg med opbakning fra Danske Bank?
Den eneste der ville kunne redde partiet er Mads Lebech – man han nægter et politisk come-back. Han kunne faktisk overhale Løkke uden besvær.
Med Barfoed eller Mikkelsen kan man realistisk håbe på, at De Konservative ryger under spærregrænsen ved næste valg.
@ Erik Nielsen
Skriv noget mere, det er simpelthen for morsomt.
@Jan Grønlund
“Lene Espersen har aldrig haft fair behandling i medierne. Medierne er brutale og urimelige i bedømmelsen af Lene Espersen. Lars Løkke Rasmussen slipper afsted med en ufattelig ringe indsats ved klimatopmødet, misbruger EU for at legalisere kraftige besparelser (konvergenskravet, som aldrig gælder Danmark) og overbetaler privatsygehuse”.
Bare rolig – vi tager dem én ad gangen.
“Zeki” uanset hvordan du vender og drejer den og hvor meget groft gylle du hælder i hovedet på almindelige mennesker, kan du ikke løbe fra at det holde af personer som hader andre mennesker, hader et parti – det er rigtig,rigtig SYGT. Du kan ikke bortforklare hvad du skriver, det kan læses ovenfor.
At du mener at mr. Barfoed har det samme had overfor DF som du jo i hvert indlæg viser – gør det ikke bedre.
Og hvis du ikke ved det (åbenbart), så er der altså flere medier, der udelukker personer der ligefrem elsker at hade grupper m.m.
Man må sige, at Henriette Kjær og hendes svigermor gør hvad de kan, for at flytte fokus fra Lene Espersen, men er det nok;-) Mon ikke de konservative spindoktorer i fællesskab, sidder og gisper efter vejret, et sted, langt væk fra Christiansborg? Det vil jeg tro.
@ Kris Hansen
“Hele Folketinget er i en sørgelig forfatning.
Hele regeringen er i en sørgelig forfatning.
Hele oppositionen er i en sørgelig forfatning.”
Bedre kan det ikke siges.
Vælg 179 nye medlemmer.
Er der nogen der ved hva’ klokken er?
Til Erik Larsen
Pas nu på blodtrykket.
Det er et faktum at Barfoed hader DF. Det var jo DF der fik ham fyret som fødevareminister, og efter hans udtalelser efterfølgende i Jersild Live kan der da ingen tvivl være.
Finder i øvrigt din tone ret ubehagelig.
Bliv Lene, det kan ikke blive værrere.
Jeg har i min levetid, ofte oplevet denne spild, i Konservativt Folkeparti.
Efter Poul Schlüter, har kampen om formandsposten i K.
Været til stor morskab for alle borgere i dette land.
Jeg tror ikke noget Parti i Danmark, har haft så mange forskellige Partiformænd.
Hr. Bent Bendtsen, skabte ro, måske fordi han var så farveløs, og mere optaget af at konsolidere, end at profilere.
Men med alle disse spindoktor styrede, media stylede kendis look a likes, som idag er ledelsen i K.
Synes jeg at, Fru. Lene Espersen gør et godt stykke arbejde.
At udskifte hende vil blot skabe endnu, en lang men sikkert meget morsom splittelse i Partiet.
Bunden er jo nået, tag valgkampen. Tag mandattab. :)
På næste landsmøde, få renset ud i dem som i tykt og tyndt, blindt har støttet Anders Fogh Rasmussen.
Vælg en formand som er lige så farveløs som Hr. Bent Bendtsen, og skab langsomt et grundlag for Konservativ politik, med politikker som ikke blot er vedhæng, fra 10 års magtmisbrug.
Så vil Konservativt Folkeparti, genvinde sin styrke på få år.
Men indtil et landsmøde, bør Fru. Lene Espersen blive.
Iøvrigt kan jeg kun grine af at Hr. Brian Mikkelsen, fra at overveje et stop i Dansk politik, nu vil være formand Brian.
Jeg skrev for længe siden, at det var det han pønsede på.
Erik Nielsen
Barfoed hader DF, der jo fik ham fyret som fødevareminister. Så du ikke Jersild Live hvor han svinede partiet til?
Finder i øvrigt din tone meget ubehagelig.
@Bo Strandqvist
13. januar 2011 kl. 12:35 skrev “Mon ikke de konservative spindoktorer i fællesskab, sidder og gisper efter vejret, et sted, langt væk fra Christiansborg?”
Og svaret er at finde her (artikel fra i dag, kl 12:35!!!!) : “Mens Lene Espersen kæmper for sit politiske liv, holder hendes spindoktor Rikke Egelund tre ugers solferie i Thailand. ”
http://www.berlingske.dk/nyheder/lene-espersens-spindoktor-paa-ferie-i-thailand
Inspirerende ansvarsfølelse – hvor mon den kommer fra ? :-)
Ferieministeren nedlagt af ferie, he he he !
@Peter G
Hvem ville have troet, at de skulle tage to friske piger fra Jylland, mindre end ti år at udslette ethundrede års konservativ parlamentarisme? (Ja, pudsigt sammentræf med den spindoktor;- Det ville være temmelig tarveligt, synes jeg, at kalde hende hjem fra den ferie. Jeg mener bare, hvad i alverden kan hun stille op?)
@Bo Stranqvist
I bagklogskabens ulideligt klare skær, måske lå det i kortene? Eller var det i befordringsgodtgørelserne? Når de startede deres karriere med at at tiltuske sig andre folks penge, så er fokus jo ligesom lagt.
“Mads Hansen”: At du skriver det samme 2 gange indenfor 15 min. gør det ikke mere rigtigt.
At hade andre mennesker, eet eller flere partier er temmeligt ubehageligt. Det virker kun på sin plads overfor Hitler,Stalin,Islamistiske partier der bevisligt har myrdet folk de ikke bryder sig om.
En Barfoed skal da ikke “hade” fordi han er blevet trynet engang!? Og hvis du ikke kan tåle “den tone i bageriet” synes jeg/vi da at du skulle holde dig væk fra debatten.
At blive forarget over een person, der prøver at få det “hadefulde” ud af debatten, virker sgu da temmelig underligt? Du og Zeki har virkelig en skidt sag, tror jeg de fleste må mene. Sorry.
Nu må vi have gjort nok erfaringer med eksperimenter, der foretrækker udvælgelse efter køn frem for kvalifikationer.
I Bruxelles sidder Connie Hedegaard. Der har vi løsningen på en kvalificeret leder af De Konservative. Mon hun stadig er modvillig? Hvis K mister magten ved et valg, mister hun vel også jobbet i Bruxelles?
Hverken K eller blogskribenten NKK er værd at støtte og fremme….
Lad dem forsvinde i glemslen.
Det eneste jeg kan sige er at i udlandet, feks England, eller USA, ville en person der blev blandet ind i de sager som Lene E blev, ville personen frivilligt havde forladt leder positionen for at redde partiet’s ry, og at beholde sin position.
Sagerne hang alvorligt over hende, at hun valgte ferie frem for arbejde, i flere omgange, og der har været tegn på at hun arrangerede møder for at undskylde en hurtig ferie..
Samtidigt ville en hurtig undskyldning havde afblødt det hele, men i stedet stod hun arrogant, og fornærmet – ikke just godt at opføre sig som sine vælgere bare er snot forkælet børn.
Men nej, som alting i Danmark så er “JEG” den vigtigeste, og derved har vi de Konservative der står ikke langt over spærre grænsen.
Derefter har det konservative udvandet deres politik og stået under V, så de ikke længere har en selvstændig profil. De konservative plejede (det de blev valgt ind på) at stå for skattelettelser – som det eneste Danske parti – men det sløjfede de efter 1 år i regering, og deres politik blev til intet… Deres profil forsvandt..
Nu er de ved at prøve at redde sig, ved at bringe skatten ind i debatten, efter den har været væk i næsten 9 år. Men desværre sidder LA, nu som fortaleren for lavere skat, m.v. Så de konservative kan kun profilere sig som LA light. DF sidder på national konservatismen – altså K kan blive en DF light. Venstre sidder mod midten, og K ligger allerede i skyggen og udvasket af V. Så der er reelt ikke plads til pladder politik, kun de ekstreme sider er der plads til dem.
De har så også det problem – altfald i mit sind – da jeg søttede dem ved tog valg, forventede jeg at skatte trykket under en K (VK) regering ville falde, men det er gået stik den modsatte vej, altså direkte løfte brud, staten er blevet større. Så nu bebuder de skatte stigninger, og ikke stats nedskærninger – igen de ligger længere og længere mod venstre, og har ingen profil længere.
Lene E, havde en wow-effekt i starten af hendes periode – en kvindelige minister i den blå blok, der ikke snakkede velfærd, men det har hun forspildt, ved at K har tabt profil.
lige P.T. Har jeg svært ved at se K’s profil, eller hvad de har at byde på, da alle deres fokus sager er overtaget af andre partier, mens K har falmet til ingenting.
NKK;
Du havde et par kringlet formulerede regnestykker i din tekst. Espersen når ikke engang hjem til København, førend hun er afsat – det har Berlingske jo selv sørget for.
Næste spørgsmål melder sig allerede: Hvilken konsekvenser har det for udskrivelsen af valg?
Jørgen Jensen skriver
“Konservative har altid været et parti der både på Borgen og ikke mindst lokalt har været et for lille parti til så mange store egoer”
Klassekommentar! …og naturligvis et af partiets helt store problemer.
Ja, der er ikke meget nationalromantik over C-top i disse “sidste” timer. Det minder mere om skorpionernes parringsdans, men tak for god underholdning.
PS: Henriette Kjær har sin hel egen slutspurt $$$
Indsæt øjeblikkeligt Mads Lehbæk, og vil han ikke, så er det på bedetæppet med det formål at få Hans Engel tilbage i folden.
Så skal I se løjer på blå blok!
“Michael NIelsen”: Din analyse af liste K er bare kanon-rigtig. Sådan er det blevet og Poul Møller må vende sig i sin grav og Schlütter må have det lige så slemt. Udover at LeneE’s egotrip kørte dem ned og ned, jamen så har de jo heller ikke selv noget at byde på. Som MN skriver er der andre partier der forlængst har taget over i flere af “normale konservative” mærkesager! Igen, må siges, at en totalt bleg og farveløs Barfoed vil ikke give 0.3% mere i stemmeprocent. Nej, nej,nej der skal helt, helt andre boller på suppen for K. (Connie Hedegård tilbage – måske?)
Jeg spekulerer stadig på hvem/hvilke kredse i det “dybe” bagland, der har trukket proppen.
For jeg tror NKK har ret i, at det er så højt oppe, at det trækker kondensstriber.
Nu har Bendt Bendtsen, Lene E. og Brian Mikkelsen alle været Økonomi- og Erhvervsministre.
Dette ministerium har haft en notorisk uheldig hånd – specielt i håndteringen af finanssektoren, hvor Finanstilsynet frem til 2008 blev betalt for ikke at lave noget.
Ministrene har stort set skrevet af efter Danske Banks krav – med det resultat, at vi står med en smadret finanssektor.
Nu består erhvervslivet ikke kun af finanssektoren – og bankerne er ikke elskede i alle dele af erhvervslivet!
Jeg hæftede mig ved for et par år siden, så lod APM Nordea fremskaffe finansieringen til nye skibe – ikke hr. Møllers egen bank.
Nu er Brian Mikkelsen jo købt og betalt af Danske Bank – for vores penge – så at han melder sig på banen er nok så meget en indikation af, at Danske Bank ikke ved, hvornår de er slået.
Jeg hæfter mig også ved, at Brian Mikkelsen har lemlæstet forslaget om at bringe ATP mere ind på pensionsbanen: Pensionsordninger er meget anvendt i Danske Bank til at kurspleje aktier.
Der sker et eller andet højt, højt oppe.
Thomas Borgsmidt: Tag et spejl og se hvem du kan takke den transformation til det værre for.
Din aversion mod blondiner har overskygget dit klarsyn.
Og så kan du selvfølgelig først og fremmest takke Hr. Krause-Kjær, som på den mest usympatiske vis har ført en intens og langvarig mediehetz.
Jeg skal bede læserne om at læse denne blog af Krause-Kjær og specielt indledningen til bloggen som afslører NKKs had og misundelse til Lene Espersen allerede for nogle år siden, og hvordan hans langvarige felttog mod hende gav sig til udtryk allerede dengang, og hvordan det escalerede i sommeren 2010. Det kan man kalde mobning af dimensioner.
http://nielskrause.blogs.berlingske.dk/2010/07/28/alene-hjemme/
Og hvorfor har Berlingske Tidende givet Krause-Kjær så meget medierum til at føre kniven?
Jeg er så naiv, at jeg troede at formanden for konsvervativt folkeparti, blev demokratiskt valgt på et landsmøde.
Hvor dum jeg dog er.
Magten i konservativt folkeparti, gives af venner til venner.
Og det er åbenbart noget Folketingsgruppen ordner i tavshed.
Hviklen sæbe opera.
Der er nu underholdningen i de næste mange mdr.
Tror at den originale serie hed “Soap”, men kampen om formandsposten i Konservativt Folkeparti, har alle dage været mere underholdende.
Tragiken kommer ind, da de tumper, har klistret til magten i Hr. Anders Fogh Rasmussens, skygge.
Tror at Danmarks vælger vil give dem mandat til 4 år mere.
Mit Gæt. Hr Brian Mikkelsen.
Så er alle nemlig sikre på at de ikke kommer over spærregrænsen. :)
Og som Poul Schlüter, ligner han jo, enhver svigermors drøm.
@Thomas Borgsmidt, kl. 19:08
“Der sker et eller andet højt, højt oppe.”
Det er Illuminati og Sions Priorat, der står bag!
Det er sikkert og vist!
I hvert fald, hvis man er konspirationsteoretiker …
Formuleringen “Der sker et eller andet højt, højt oppe” summer i hvert fald hele konspirationsteoretikernes tilgang til virkeligheden op i en sætning.
Det kan være, at Dan Browns næste roman kommer til at handle om dronningemordet i De Konservative. Den bliver nok lige så kedelig som “Det forsvundne tegn”.
@Helge Nørager, kl. 21:10
“Og som Poul Schlüter, ligner han (Brian Mikkelsen) jo, enhver svigermors drøm.”
Jeg tror, at du undervurderer svigermødre, i hvert fald Henriettes Kjærs.
Niels P
Nu må de, ikke forveksle, mareridt med behagelige drømme.
Og personligt synes jeg det er en tragedie som familien, burde have holdt i egne kredse.
Og jeg synes det er trist.
Så, nu starter krigen. Lene Espersens beslutning om at blive som udenrigsminister betyder, at hun har tænkt sig at blive og kæmpe (hun har vist lært et par trix af Hans Engell), og uanset om Brian Mikkelsen eller Lars Barfoed vinder formandsopgøret, skal de huske at se sig over skulderen efter knive i ryggen, især hvis partiet ender på 10-12 mandater ved valget. Under alle omstændigheder er underholdningen sikret i dansk politik i mange år frem over.
Thomas Jensen. Du præsenterer dig selv som en utiltalende ådselsæder. Det er usmageligt at læse, hvordan du svælger i drømmen om blod, knive i ryggen og krig.
Politik er ikke underholdning, men den suppe af meningsudvekslinger som danner den verden dine og mine børn og børnebørn skal leve i.
Naturligvis kun hvis du har arvinger at tænke på og ikke kun tænker på dig selv.
Endelig faldt, hvad der aldrig har kunnet stå.
I TV hørte man en konservativ fra nordjylland arrigt konkludere, at årsagen til syndefaldet var, at Lene E have fået primadonnanykker (personlig mener jeg, at det har hun altid haft).
Selv om det er lykkedes hende at halvere det konservative folkeparti, skryder hun videre og praler af store sejre, og det begynder at tangere det sygelige som i Hitlers sidste dage.
NKK har modigt gjort opmærksom på, at kejserinden ikke havde noget tøj på. Ren forbrugeroplysning til forvirrede konservative, der åbenbart ikke har kunnet kende forskel på substans og dumsmart facade.
NKK burde roses for sit klarsyn og omsorgen for det gamle parti, men hvad sker her:
“specielt indledningen til bloggen som afslører NKKs had og misundelse til Lene Espersen”
Utaknemmelighed er verdens løn!
Det triste ved den slags udmeldinger er, at det viser, at den agressive dumhed i partiet tydeligvis ikke er begrænset til Lene E.
Bekymrende!
Nu er konspirationer en konservativ livsholdning og dolkestikkeri morgengymnastik.
Så det er ikke teorier!
Men hvad gik egentlig galt?
Lene Espersen var de første år en succeshistorie.
Pludselig henover natten blev Lene dummere, mere blond og mere ferieagtig. Nej vel?
Men pludselig blev pressen mere kritisk, det er de samme journalistister og de samme aviser. Hvad skete?
Klaus Nielsen: Jeg er sikker på, at Hr. Borgsmidt med glæde vil give dig en lektion i Bankpakker, ATP og nationalbankens vurdering af rigets finansielle stabilitet.
Når du har modtaget lektionen, hører jeg gerne dine kvikke bemærkninger.
En ny bankpakke ligger formentlig lige om hjørnet, og med en konservativ økonomi- og finansminister som parerer ordrer fra bankerne står den danske topskatteyder i fremtiden til at betale for bankernes hasarderede udlånsvækst.
Ikke flere Pinocchioer tak.
hun bør også forlade sin ministerpost med det samme, endnu et vigtigt møde, i udlandet, er blevet forladt før tid for at hun kunne fører indenrigspolitik, for 2 uger siden var det Brian Mikkelsen der afkortet et meget vigtigt besøg i Indien, hvor danske virksomheder stod på spring for at sikre videre vækst, fordi han ville hjem og snakke om efterlønsspørgsmålet. Konservative har det hele i munden, der kommer ingen resultater ud af det, det må de andre klare.
Socrates Update: Det er lige den jeg spekulerer på! Der ligger nogle stinkere i det ministerium.
Nu vil man lave en “stresstest” af realkreditten; men man vil ikke offentliggøre den, fordi så vil kridterne lyve!
Jeg ved ikke, hvad det er for en forvaltningsskik?
Nu hvor kupmagerne
http://www.bt.dk/politik/kup-planer-mod-lene
endelig fik deres vilje – bistået af en mere end velvillig presse – bliver det spændende hvad Det Konservative Folkeparti fremover kan levere af rævekager og internt smuds.
Utroligt så meget af den slags, som et så lille parti kan rumme.
Mht. Lars Barfoed, som mytteristhæren indenfor partiet åbenbart har bejlet til i måneder, så får han kam til sit hår idet feministbevægelsen godt ved hvem han er. Den mand vil blive lutret over de sagte flammer, lide og forbløde i længere tid, end han i sin enfoldige uvidenhed gør sig tanker om og længe inden manden med hornene længselsfuldt og med vellyst tager over for utrætteligt at tilføje det sølle korpus evig pine og plage.
Med ham i spidsen vil Det Konservative Folkeparti ønske, at det aldrig var blevet født!
“Synderinden” er nu genfødt som en engel og hendes glans overstråler dem alle.
miss5%
Mads Lebech, Connie Hedegaard, Stine Bosse, Asger Aamund mv. vil kunne skabe lidt hype om de Konservative og redde hvad reddes kan.
Men at Lars eller Brian skulle kunne flytte dem ud af flækken i den nuværende situation med Liberal Alliance på siden er direkte naivt. Det kommer ikke til at ske.
Og så tillyke til alle jer der har kæmpet for at få Lene Espersen ned med nakken. Både til knivstikkerne i og uden for partiet. Flot og dygtigt arbejde, uanset hvad jeres formål har været.
Og forresten et stort tillykke til Lene Espersen for en meget værdig afskedssalut, der tydeligt viste, hvorfor hun blev valgt i første omgang. Hun er bestemt ikke færdig som overskriften på bloggen antyder og vil sikkert få det største antal personlige stemmer i partiet ved næste valg samt en ministerpost hvis blå blok vinder. Og som bonus mere tid til familien ;-)
BLÅ BLOK ER FÆRDIG!
Det forlyder at Brian Mikkelsen anbefaler Lars Barfoed nu.
- Ja, Brian er åbenbart en gentleman og Barfoed skal åbenbart vinde på, at han ikke er det. Med mindre andre i partiet går ind og kæmper en kamp for at det bliver Brian og ikke Lars må slaget anses for at være tabt.
I så fald vil jeg mene at
BLÅ BLOK ER FÆRDIG!
Socrates Update: Jeg tror egentlig, at det er den lidt for tætte kontakt til bankerne – og deraf uheldige erhvervspolitik, der er den egentlige grund til nedturen.
Politikere er noget man køber på markedet – lige meget, hvor meget hydrogenperoxid det tager. Specielt hos de Konservative. Det gjorde ikke noget, at Bendt Bendtsen er dum som en dør – Lene Espersen dummere – så stiller de ikke irriterende spørgsmål!
Det er nu ikke blondiner, jeg har noget imod – Connie er så vidt jeg kan se ikke rødhåret; men hun er skarp.
Men igen det bagved liggende problem er, at dansk erhvervsliv så langt fra kun er banker.
Bankerne har gjort sig grundigt upopulære – langt udover dankortbefolkningen.
Læg mærke til at Harry Potter ikke bliver ny formand. Det er ikke billetsælgeriet, der er det egentlige.
Det nytter ikke at have et stort netværk, hvis dette består af fantaster og fallenter.
Lad os nu se, om man ikke besinder sig med ATP-loven.
Når kunderne ikke længere hverken er tilfredse med varerne på hylderne eller med betjeningen i butikken, plejer de at gå andre steder hen.
Det siges, der er så dejligt oppe i Hirtshals – også uden for feriesæsonen. Kun få skridts gang ned til havnen og frisk fisk hver dag året rundt.
Ferie-Espersen har jo kvajet sig mange gange, både mht. politireformen, bøde-kvoter, ferier og diverse lovsjusk mv. Et så arrogant fruentimmer uden dømmekraft burde aldrig være blevet minister eller formand.
Men Lars Barfod er vist også lidt af en levebrødspolitiker. En kold type.
Eftersom de konservative ikke længere er konservative, men nærmere en flok radikale forklædt som konservative, var det måske bedre at nedlægge partiet helt, og så starte på en frisk med nye og bedre folk.
Connie Hedeslag er muligvis skarp, men dog ikke mere skarp end at hun er hoppet ud i klima-spinatbedet med begge ben. Hendes skingre CO2 fanatisme er nok EU-politisk korrekt, men bygger på uvidenskabelige postulater.
CO2 er en naturlig og uskadelig luftart, så hysteriet er ikke andet end politisk kynisme og beregning. Man satser på at øget skatteplyndring kan blive slugt råt som “grønne” afgifter.
Måske det ville have været et tydeligere signal over for vælgerbefolkningen, hvis fr. Lene Espersen havde trukket sig som udenrigsminister og var blevet siddende som politisk leder for folketingsgruppen?
Hr. Niels Krause-Kjær synes at overse, at fr. Lene Espersen ud over de tre nævnte faktisk også har en fjerde arbejdsgiver: nemlig Det konservative Folkepartis vælgere.
Nå, nu bliver det spændende at se, om Det konservative Folkeparti også kan leve med en politisk ordfører, der dårligt er rådig over sit eget bo.
Det kan jo blive småt for enhver.
NKK
Hele forløbet omkring hele misæren undrer mig lidt. Kort ridset op;
Balladen omkring LE (Lene Espersen) starter _efter_ hun er rejst til Qatar. LB (Lars Barfoed) træder frem og taler om ønsket om en mulig partilederpost samt flere anonyme K-politikere viser deres utilfedshed til pressen. De lokale partiforeninger gør derefter også oprør.
Så LE er bortrejst og ude af fokus, LB og K er i førertrøjen i pressen og alle venter på hvornår – og ikke om – LE bliver væltet.
LE kommer hjem før tid og på vej til pressemødet virker hun rent mentalt overordentligt veloplagt. For fra hun lander til pressemødet starter, går der omkring 4 timer. Uanset hvad, er det begrænset hvor meget man, som menneske og partileder, kan nå på denne tid. Og hun har tilsyneladende også overskud til at blive interviewet til tv2news lige efter pressemødet!
Jeg har en opfattelse af at det hele virker planlagt.
Partitoppen inkl. LE hos K har længe vidst, at der måtte ske ændringer og at LE måtte vige pladsen og her har LE accepteret, at ofre sig (men bemærk, at hun ALDRIG er blevet direkte udpeget til at være syndebuk!).
Er det sådan det er gået til, forstår jeg bedre, at LLR (Lars Løkke Rasmussen) fik carte blanche af LE til at starte diskussionen om afvikling af efterlønnen, som jo ellers er en mærkesag for K. For det kunne jo være med til at sikre en overlevelse af regeringen til næste valg.
Til sidst. Det pudsige er, at LE stadig er udenrigsminister i dag. Og det var jo reelt set hendes feriesag i forbindelse med udenrigsposten, der startede hele balladen i sin tid…
Peter T: Meget enig.
Det er netop det, der får mig til at tro, at der ligger noget andet bag!
De begrundelser, der fremkommer officielt er aldrig de rigtige.
Mere tid til familien og dårligt helbred bruges hver gang, man ikke vil tale om direkte fyring.
Det er ligesom i bankerne, når en ansat bliver grebet med poterne i klejnekassen – så forsvinder vedkommende diskret. Ikke noget med svig, det er så dårlig reklame.
@Peter T., kl. 14:08
Du skal da ikke lade dig narre af Lene Espersens smilende facade. Det er da en drøm, som er bristet for hende.
Men nogle mennesker har altså den evne, at de kan spille skuespil for galleriet, sætte en smilende facade op, selv om de inderst inde fælder en tåre. Det kan man jo så mene om, hvad man vil. Jeg personlig er glad for, at vi slap for en tårevæddet afsked a la Søren Gades. Det flæberi er altså ikke til at holde ud at overvære.
Den der forestilling om at det ikke er virkeligheden vi overværer, at der bag kulisserne skulle have foregået noget andet, f.eks. at det kaos vi har oplevet hos De Konservative i det sidste døgn skulle være planlagt, kan jeg ikke følge.
Inden for naturvidenskab har man et princip, som hedder Occams ragekniv, ifølge hvilket man blandt flere alternative forklaringer på et eller andet fænomen bør vælge den simpleste.
Problemet med din og i øvrigt også Thomas Borgsmidts teori er, at de er for komplicerede.
Jeg synes, at processen mht. Lene Espersens afgang har været temmelig gennemsigtig. Vasketøjet er da blevet hængt frit frem. Det handler om en frustreret folketingsgruppe, som har taget konsekvenserne af de dårlige meningsmålinger og har fyret deres leder.
Og på en måde har det jo også været en demokratisk proces i en eller anden forstand. Det er jo helt almindelige danskerne, der tilkendegiver deres meninger til meningsmålingsinstitutterne. Så et eller andet sted er det den helt almindelige dansker, som fyrede Lene Espersen. Det må man jo bare tage til efterretning.
En artikel, som måske kunne interessere folk med “konspirationslignende” ideer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ockhams_ragekniv
Occams princip ligger også bag følgende råd til medicinstuderende, når de skal diagnosticere sygdomme:
“Når du hører hovslag, så tænk heste, ikke zebraer.”
Væsentligst at bemærke synes jeg er det mandeoprør imod en kvindelig leder, som man satte al magt ind på at få fjernet og hvis hovedperson som en røverkonge begærligt indsatte sig selv på den detroniserede kvindes trone. Dette startedes af Peter Norsk og fortsattes af et netværk omkring Lars Barfoed. Kupplanerne omtaltes i BT og Berlingske i august 2010.
Niels P
Du har ret i, at den simpleste teori sommetider kan være den rigtige jvf. din parallel til Ockhams ragekniv. Men jeg studsede over hendes veloplagthed på vejen til pressemødet. Og ja, mange mennesker er i stand til at skjule sig selv bag en facade. Men jeg synes, der er mange indicier, der bærer i en anden retning og jeg har også nævnt nogle af dem i min opsummering.
Min antagelse, som jeg vil understrege ikke nødvendigivis er korrekt, er forresten ikke så kompliceret igen. Tværtimod er den faktisk ret enkel grænsende til det banale. Desuden ændrer det alligevel ikke noget udover, at LEs ryg nærmest er fri.
Et parti der i den grad lader sig koste rundt i manegen af hvad folk påstår de vil stemme på næste gang, er ikke værd at stemme på næste gang.
Den “barfodede umulius” har netop på DR-TV vist at den blå blok er myrdet. Han hader jo DF som om han var fra Nørrebro eller Christania, så det kan kun blive down, down med gamle Danmark, når DDR, Gucci, Søvnig og DEn mest yderligtgående politiker ever – Vestager tager over! Med en Barfoed har Danmark ikke een eneste chance. Wait and see!
Niels P.
Den med hovslag er meget god; men det er altså lige en god ide at kikke efter om der også er gnuer og løver i den umiddelbare nærhed.
Man skal jo bla. holde sig for øje, at Kruse Petersen sidder i hovedbestyrelsen for det Konservative Folkeparti.
De svagere småvildt i den finansielle fauna ved at berette om en betydelig appetit.
Så det er nok bedst at tænke zebraer!
Jeg håber at I såkaldte borgerlige er begyndt at ryste i bukserne over det snart kommende folketingsvalg. Hvis ikke så læg mærke til den panik der breder sig blandt jeres såkaldte repræsentanter i folketinget(læs VKO). Det bliver en ren politisk nedslagtning i form af tabte stemmer der vil gå til rød blok. Emm hmmmm hvor bliver det godt at se jer klynke og drikke gravøl(det sidste giver jer nok kræft så I dør før tid og dermed ikke lægger vores samfund til en alt for stor økonomisk last). Hør melodien af Internationale nærme sig…
Erik Nielsen
Jeg ved ikke hvem, der løftede den sten, du lå under. Men gider du ikke kravle tilbage hvor du kom fra?
Godt at se, at Lene E´s støtter er kommet på banen.
De får os til at konkludere, at det konservative folkeparti og pressen er fuld af mandschauvinister, der lige har nakket en af verdens dygtigste politikere (hvordan var det nu? Var det ikke Obama, hun sammenlignede sig med?).
Det påstås også, at Lene E i sin afskedstale viste, at hun er en sand vinder (i den udsendelse, jeg så, så man en storskrydende taber totalt uden jordforbindelse, der har reduceret det konservative folkeparti til halv størrelse, OG på trods af det stadig synes hun er guds gave til menneskeheden).
Ligeledes kan vi angiveligt forvente, at Lene E vinder en jordskredssejr næste gang og bliver statsminister. Hvad mon sloganet bliver? “Simply the better than best”?
Jeg kommer til at tænke på pyramidespil og svindelnumre, hvor sandheden kommer for en dag, og masken rives af bedrageren.
Når det sker, bliver svindleren og svindlerens støtter altid endnu mere skingre, og i panik forsøger man endnu mere storslåede svindelnumre for at dække over afsløringen.
Hallo! Jorden kalder: Lene E´s politiske karriere er mere død end en død nordjysk sild!
Flot kommentar – som sædvanlig “PeterT! Men gider du forklare dig – tak. Mener du ikke som jeg og andre at K går ned med flaget med Barfoed? Hvor er du sølle , med dine underlige kommentarer. Vent og se,hvad jeg siger. Og kom så igen, hvis du tør. Men se i øjnene at det er de konservative der har smadret blå blok og der kun er een eneste chance for at rette det op og det er at Løkke laver et helt nyt regeringshold og det meget snart.
Og jeg glemte at sige, kære PeterT at ligemeget hvor meget du sviner andre mennesker til ser det ikke ud til at der er ret mange der er enige med dig i dine underlige meninger. Sorry. Sov godt. (og sov videre!
Hele denne affære må virkelig være guf for en medieforsker, som undersøger hvordan politikerne og medierne spiller sammen. Hvad har Lene E egentlig gjort inden for det sidste par måneder, som har nødvendiggjort hendes fratrædelse? Ingeenting, hun har bare passet sit job. Hun er blevet væltet af en medieskabt bølge der har sin helt egen dynamik. Journalister lever af at fortælle historier. Det ser ud til, at hvis der ikke er nogen at fortælle, ja så må de selv skabe historierne.
Bliver Lars Barfod en succes? Det afhænger ikke af ret meget af hans evner til at skabe en sammenhængende politik, men næsten udelukkende af hans evne til at håndtere pressen. Er pressen imod ham, kan den let få det selv mest gennemtænkte og rimelige forslag til at fremstå som noget totalt makværk. Og omvendt.
Jeg siger ikke Lene E er en superdygtig politiker, som ikke har begået en enste fejl. Men den måde visse journalister har behandlet hende på burde give disse en dårlig smag i munden – hvad jeg dog ikke tror de har.
Jens Bjørn: Jeg er sådan set meget enig!
Sagen er, at hun efter idiotstregen med det Arktiske topmøde skulle have lavet mirakler, for at den fejl kunne tilgives.
Men visse fejl kan ikke tilgives.
Det var derfor jeg i sin tid antog, at hun ikke ville holde til efter et valg. På daværende tidspunkt troede jeg, at hun ville ryge i efteråret, fordi de Konservative ville minimere tabene i et møgvalg og bruge tiden på at køre en ny i stilling.
Situationen spidsede imidlertid til, da Statsministeren tog efterlønnen ved hornene i Nytårstalen: Nu kunne man ikke længere påregne en minimal periode til at køre en ny formand på plads.
Men fyresedlen var skrevet, da hun udeblev fra det Arktiske Topmøde – kun datoen manglede.
Hvorfor tager det så ofte så lang tid at skride til handling efter en “fyreseddel er skredet”? Måske et specielt dansk fænomen. Skader bliver kun større og større, uden man griber ind. Det gavner ingen af parterne eller sagen.
Rettelse: Skulle være skrevet isf skredet. Sorry.
Er den heldige ejer af en installation med online programbeskrivelser på tv. Torsdag aften var “Jersild Live” kategorisret “Underholdning” og “Debatten” på DR2 var kategoriseret “Nyheder/Aktuelt”. Skræmmende præcis beskrivelse.
Det kunne sætte denne debat i et lidt andet perspektiv, og måske mere præcist kategorisere personer som Krause-kjær, Qvortrup, Jersild, m.fl. som smagsdommere eller kulturskribenter.
Camilla Langberg: Fordi det er en væsentlig fejl!
Hvis man havde fjernet Lene E på daværende tidspunkt ville det have betydet en desavouering af udenrigspolitikken: Nemlig, at Danmark ikke var i stand til at indgå bindende aftaler.
Jeg husker efter VKR-regeringen, hvor kalkunfarmeren Ib Frederiksen havde dummet sig som landbrugsminister i EU – og Baunsgaard stod (med brækket arm i øvrigt) og konstaterede, at Ib Frederiksen havde lavet en aftale, som man var “møgutilfreds” med. Så vidt jeg husker tog det til næste kommunalvalg inden man fik ham lempet ud på en amtsborgmesterpost.
Tilsvarende med Arne Melchior, der i forbindelse med Storebæltsbroen gik med til at lave en jernbaneforbindelse også. Det havde man ikke opbakning for i regeringen; men nu havde Melchior bundet regeringen – og det kunne man ikke gå fra.
Man kunne ikke stille sig op og fyre Melchior for åben skærm – det ville skabe usikkerhed om man nu kunne stole på, at regeringens forhandler havde mandat.
Det tog så en oksemørbrad inden man kunne slippe af med ham – fuldstændig irrelevant!
I Lene E’s tilfælde fik man formentlig reddet den hjem ved at statsministeren mødtes med Obama i Portugal. Barfoed kunne ikke optræde til det Arktiske møde med det fornødne mandat.
Med hylen og skrigen lykkedes det at lande sagen.
Den arktiske sag er nemlig ikke nogen detalje: Det er spørgsmålet om at undgå en oprustning omkring Nordpolen. Det kan lade sig gøre, hvis Danmark bliver lagt imellem USA og Rusland. Det er alle parter interesseret i.
Brylluppet planlagt, gæsterne ankommet, orglet spiller – og bruden? Tjooo, hun er taget på ferie.
Når jeg er så sikker på, at det kom på plads, så skyldes det, at “missilaftalen” mellem Nato og Rusland kom på plads.
Udenrigs- og sikkerhedspolitik er et puslespil.
Nu vil fr. Henriette Kjær sørme også have hævet pensionsalderen. Der er jo ingen grund til, at en halvsenil svigermor sidder der på sin flade uden at bidrage til familiens underhold.
Hvem siger partiet overhovedet kommer over spærregrænsen. Jeg tvivler!
@Thomas Borgsmidt. Tak for indsigtsfuldt svar. Som mange andre ville jeg ønske, der kom et stort midterparti, men K har vist stadig for mange lig i lasten til at kunne blive det.
Camilla: Jeg ved ikke om det er indsigt; men jeg prøver at anvende de hypoteser, der erfaringsmæssigt giver grundlag for de mest retvisende forudsigelser.
Præcist kan det ikke kaldes, netop fordi jeg antog, at hun ville trække sig på landsmødet, hvilket hun skulle have gjort, som Engell, der trak sig umiddelbart efter mødet med betonen.
Havde hun gjort det, så ville hun kunne komme tilbage. Men det var hun et nummer for selvglad til – for ikke at sige ubegavet.
Mht. et Konservativt parti nogenlunde på midten, så har jeg ikke det store håb.
De Konservative har i alt for høj grad underlagt sig – og lovgivningen – bankernes luner: Indtil flere “reformer”, som i alvorlig grad har forværret den situation som landet står i!
Bankerne skal ikke styre landet som det er sket!
Bendt Bendtsen blev smidt væk, da sløret blev løftet for hvad han havde lavet. Så tog Lene E over – og var helt klart ikke opgaven voksen. At Per Stig skulle ofres – sådan er politik – men at anbringe Brian Mikkelsen gjorde ikke tingene bedre.
Nu forsøger han at sabotere en løsning, der om nogle år måske kan bringe finanssektoren på fode igen! Indrømmet! Det er ikke min kop te, at ATP får så central en placering i samfundet; men vi kan ikke fortsætte med at bankerne, kreditforeningerne og pensionskasserne driver landet længere og længere ud! Vi kan ikke længere være kræsne.
Det er den egentlige besked i Statsministerens nytårstale.
@ Hr. John Ulrich Poulsen kl.18.07.
Tak for god humor.
PS: Der er en blogger på JP, der beskriver L. Barfoed som: Mr. dead meat…ha.ha.ha.
Nå, men held og lykke til De Konservative.
hej krause, så har du til en ny film, med dig selv i hovedrollen, som dronningemorderen. (nok en nødvendig ombringning , desværre)
Niels S: Nu er NKK ikke den, der har ført kniven – eller taget den frem.
Han nyder simpelthen sprøjtet fra splatterfilmen.
Karen Thisted skriver i EB: “Lene E fældet af sin egen selvglæde”.
Jeg er enig, og det er uforståeligt, at hendes støtter – der vist nu kan holde møde i et kosteskab – nægter at forholde sig til, at Lene E. har en toksisk personlighed.
Dumsmart arrogance gør folk rasende, og da det gik op for familien DK, at løgnen om den “gæve fiskerpige” var selviscenesættelse for at dække over, at hun i virkeligheden er en smådum, selvfed provinsdiva, så var hun en død fisk i vandet.
Da “Mallorca-Lene” gav almindelige mennesker fingeren med en handling, der kun kunne tolkes sådan, at hun ikke gad at dukke op til et vigtigt møde, fordi hun hellere ville tage til stranden – ja så faldt hammeren. Og så har jeg ikke engang omtalt karrieremordet på forgængeren Per Stig.
Hun har bedraget vælgere ved at spille noget andet, end hun er. Det blev opdaget, og sådan noget slipper man ikke fra selv om, som Lene E selv har sagt: “Pressen elsker mig”.
Apologisterne har været godt til hurtigt at give alle andre = pressen (der har hjulpet hende til tops), mændene og partiet skylden.
Det er patetisk og forkert. Det er historien om hovmodet, der stod for fald, og så er den ikke længere.
hovmod står for fald .det er et gammelt mundheld.som de vist også kender i hirshals.men når man har været for længe til havs(borgen)kommer man hankeløs hjem
@Klaus Nielsen, kl. 11:17
Jamen, du har vundet. Lene Espersen er fortid, og livet er allerede gået videre. Nu er det Lars Barfoeds tur til at møde meningsmålingernes dom.
Derfor er det lidt af en gåde, at du fortsætter med de verbale tæsk til hende. Og med at rekapitulere begivenhedsforløbet, som vi alle kan til hudløshed. Det er faktisk ikke noget særligt sympatisk træk at hovere.
Du må se at finde dig en ny prygelknabe. Jeg går ud fra, at den også skal have lyst hår og være af hunkøn. Blondiner virker tilsyneladende ophidsende på visse mænd.
Niels P: Det var da en meget ubegavet ripost til Klaus Nielsen!
Klaus Nielsen har åbenbart en tid inden dig set det uholdbare – hvad hans motiv så må være, så har forløbet givet ham ret!
Klaus Nielsens postulerede følelsesliv er ligegyldigt og inderligt uinteressant for den brede offentlighed.
Perfide bemærkninger kan være udmærkede; men dine synes total formålsløse.
@Thomas Borgsmidt
At blondiner virker ophidsende på visse mænd er en særdeles relevant bemærkning i denne sammenhæng.
Klaus Nielsens beskrivelse af Lene Espersen som en “toksisk personlighed” (en reference til Britney Spears, hvis du ikke måtte vide det) og som en “smådum, selvfed provinsdiva” og hans lidt trættende genbrug af Ekstra Bladets øgenavn “Mallorca-Lene”, som “hellere ville tage til stranden” viser det med al tydelighed. Dér kan du tale om at være perfid.
Ellers var budskabet i min kommentar såmænd blot dette: Se at komme videre! Det er vi andre allerede kommet. Næste levende billede i bokseringen er Lars Barfoed.
Det der med at vedblive med at slå løs på den tabende part, efter at gongongen har lydt, er ikke alene et udtryk for usportslig optræden; det er også et tegn på, at man ikke er i besiddelse af den helt store intelligens.
Det burde ikke være formålsløst at appellere til den indre gentleman.
Med tanke på, at “Adenauer” styrede Tyskland, i en alder, af nogle og firs år, og gjorde det glimrende, var det så ikke en idé, for De Konservative, at tilbyde Poul Schlüter et deltids job som formand for partiet!
For den mand kan skaffe stemmer, og har för reddet Danmark, ud af en ökonomisk krise!
M.v.h.
Mange kommentatorer glemmer helt at nævne hvorfor Lene Espersen blev fravalgt af vælgerne.
Hun ígangsatte selv sin nedtur ved at udskifte en meget kompetent og populær udenrigsminister, og sætte sig selv i stedet, og det eneste hun bragte til jobbet var kommentaren ” det har jeg altid så gerne villet”.
En politiker der sætter sin egen ambition over rigets og siger det så direkte til os vælgere, kan ikke forvente en lang karriere som politiker. Så naive er vi ikke!
Claus
Nu var det ikke vælgerne, men derimod mytterister i Det Konservative Folkeparti bistået af den magtfulde og magtmisbrugende presse, som afsatte Lene E. udenom partiets demokratiske fora.
Ingen af os aner, HVAD Lars Barfoed SAGDE TIL Brian Mikkelsen for at få denne til at trække sit kandidatur væk så Barfoed kunne komme til fadet.
Lene Espersen har i mange år været topscorer mht. personlige stemmer og overgik også den tidligere formand Bendt Bendtsen.
Hun fik seks gange så mange personlige stemmer ved sidste valg som Lars Barfoed, som stjal hendes plads – 27.572 mod 4.592.
PS
KRAUSE: Jeg har indlæg hængende i “filteret”, som ikke er godkendt endnu.
Gallupmåling:
C har laveste vælgertilslutning i 35 år. Kun 4,9 procent vil sætte deres kryds ved liste C.
Rørt brik skal flyttes…( jf. NKK )ja, en dominoeffekt rykker tæt på med dramatisk kraft!
[...] burde hæves. Sagen spredte sig til nyhedsmedierne, der henviste til Corduas indlæg. OgsåKrause-Kjærs insiderberetninger på bloggen under De Konservatives formandsskifte blev til historier i nyhedsmedierne, og de to [...]
Skriv en kommentar