Harald Børsting på månen
134 kommentarerNogle af de mest forstemmende og også bekymrende udtalelser i weekenden leverer LO’s formand Harald Børsting. I et interview med Jyllands-Posten erklærer han, at “det er ikke middelklassens ansvar at hjælpe de svageste” samtidig med, at han “ikke gider kommentere på økonomers beregninger”. Ikke nok med at formanden for en million danske lønmodtagere presser jordkloden flad. Han tramper også på den, inden han forlader virkeligheden og stiger op på månen. Det er forstemmende, fordi Børsting svigter det klassisk-socialdemokratiske solidaritetsprincip og lader det stå afklædt tilbage i kold egoisme. Og det er bekymrende, fordi netop Børsting bliver en af de centrale stemmer i de rundbordssamtaler, som under en evt. S-SF-regering skal finde 15 milliarder kroner på arbejdsmarkedet.
I interviewet konfronteres Harald Børsting med den banale kendsgerning, at der i øjeblikket gennemføres massive besparelser i kommunerne som rammer bla. syge, gamle, børn og handicappede, imens der ikke røres ved middelklassens efterløn. Hertil svarer fagbevægelsens førstemand: “Jeg er helt opmærksom på problemstillingen med, at de svage grupper i den grad bliver overset. Men jeg betragter det ikke som middelklassens ansvar.” Sådan kan man med en håndbevægelse fralægge sig ethvert medborgeransvar i et af klodens på alle måder fladeste lande. Hvad mon resten af fagbevægelsen og Helle Thorning Schmidt mener om det?
Men Harald Børsting fortsætter med at trampe på den klode, han netop har gjort flad. I TV-Avisen den 3. januar havde han følgende holdning til den hærskare af eksperter, der udtaler sig om efterløn: “Så myldrer alle eksperterne frem, dem som i øvrigt aldrig har foretaget sig andet end at aflevere et speciale på universitetet, da de var 18 eller 20 år, de skal nu sidde og bedømme, om folk, der har knoklet et helt liv, er i stand til arbejde.” Tænk, hvis nogle talte på samme måde om de faglærte og ufaglærte medborgere. I interviewet med Jyllands-Posten modererer Børsting dog denne udtalelse. Det med alderen var en fortalelse, erkender han nu. “Jeg mente 28 eller 30 år. Hvis bare de afleverede specialet, når de var 18-20 år. Så kunne vi sgu da nå at få lidt arbejde ud af dem,” siger Harald Børsting, og får nærmest tidligere LO-formand Thomas Nielsen til at lyde som en følsom sjæl.
Hermed er kloden presset flad, og de uddannede forhånet. Nu mangler LO-formanden kun at tage en månevandring. Det gør han i følgende udveksling i det forstemmende interview i Jyllands-Postens søndagsudgave:
Spørgsmål: Men tallene viser jo, at den gennemsnitlige dansker er en underskudsforretning. Han koster samfundet 850.000 kroner mere, end han giver tilbage i løbet af…
“Den type beregninger anerkender jeg overhovedet ikke. Det gider jeg ikke kommentere på.”
Men økonomerne gør det jo op i kroner og ører. Et af dine medlemmer koster samfundet mere end…
“Sådan noget vrøvl gider jeg slet ikke høre på. Hvis økonomerne kommer og siger, at vores medlemmer koster samfundet 850.000 kroner, så stiger jeg fuldstændig af. Så ved jeg ikke, hvad de har gang i. Jeg mener ikke, at det passer. Det kan man ikke gøre op på den måde.”
Men det gør økonomerne jo.
“Så bed dem om at lade være. Jeg gider ikke kommentere på det.”
- og så slutter interviewet.
134 kommentarer RSS feed
Meget afslørende!
Nu har Danmark ikke en overklasse af betydning, hvilket Børsting også ved.
Men det er da rene ord for pengene! Heller ikke Socialdemokratiet vil være i stand til at holde hånden over fagbevægelsen. Det betyder, at den “danske model” er færdig.
Jeg er ikke sikker på, at Børsting er klar over, at han har skåret halsen over på sig selv – hvor han ellers måske kunnet have nøjes med et “haircut”.
Verden og Danmark er blevet en verden af “mig, mig, mig, mig”. Det er derfor at det går så stærkt ned af bakke! Intet samfund kan fungere uden et “vi”.
Det er som at Harald Børsting bliver mere og mere trængt op i en krog. Hans svar er vage og uden hold i virkeligheden.
Når man lader være med at forholde sig til fakta så er det først man skal se sig rigtig godt for. Mennesker der undlader at svare på fakta oplysninger og som har formandskabet for over en mio. danskere det er skræmmende. Vi må nok se at valget bliver en gyser. Hvis danskerne kommer til fornuft og kan se vi skal spare, så er vi bedst stillede. Det håber jeg vil ske.
Jamen, NKK, Helle T-S “orker” det jo heller ikke…
Børsting på månen? Er det muligt? Så lad os da sende ham afsted! På denne jord går han ingen gavn for andre. Han er vel noget af det mest asociale der har eksisteret i dansk fagbevægelse, bortset fra alle de andre spidser, der er ligeså syge.
Hvad er din pointe Krausse ?
At du ikke forstår det, når en af venstrefløjens ledere og mest dybsinge intellektuelle redegør for venstrefløjens økonomiske politik ?
Måske er det bare dig der er dum.
Børsting er jo kun endt i den position fordi han er klog og hårdtarbejdende.
Et socialistisk intellektuel af et format, som vi ikke har mange af i europa længere.
Socialdemokrater, anno 2010, 2011:
“Hvis det er fakta, så benægter a fakta”
Der er ingen tvivl om at hvis en borgerligt sindet person havde sagt noget der var så verdensfjernt og ude i hampen som det Harald Børsting lukker ud i dagen JP, så havde havde *alle* medierne kastet sig over ham. Man havde trukket HB rundt i manegen så hele Danmark kunne grine af – og græmmes ved -mandens bizarre udtalelser.
Lars Andersen, tror du Harald Børsting har sniffet noget fra en indvandrerbande eller tygget blade, røget noget frækt. Han er i hvert fald “hinsidan”. Han må vel ikke køre bil i den tilstand.
Lad os lave et lille tankeeksperiment.
Istedet for at tale om en månelanding, så lad os lade scenen være noget mere jordnært som Christiansborg Slotsplads, Finansministeriet.
Departementschefen:
“God morgen, hr finansminister Børsting. Har De læst rapporten?”
Finansminister Børsting:
“God morgen, ja, jo, den rapport dér, sådan noget vrøvl gider jeg slet ikke høre på. Bed dem om at lade være med at lave den slags regnestykker!”
Departementschefen:
“Jamen, hvorfor, hr finansminister?”
Finansminister Børsting:
“Jeg gider ikke kommentere på det!”
Hvorefter døren smækkes kraftigt i.
Velkommen til rød blok.
HB har jo ganske ret. Det er sludrehovedet af en journalist, der ikke kan læse indenad.
Citat fra Berlingske netavis, 01-01-2011
“En nyfødt dansker står til at modtage 850.000 kr. mere fra velfærdsstaten i løbet af sit liv, end vedkommende nogensinde kommer til at betale tilbage i skatter og afgifter. Det er 100.000 kr. mere end for seks år siden, viser en ny prognose, som den uafhængige forskningsinstitution DREAM har foretaget for CEPOS.
Altså er det ikke HB’s – nuværende – medlemmer, det drejer sig. Uanset hvad sludrehovedet fra JP påstår.
Hvis det ikke er middelklassens ansvar, at tage sig af de svage og syge, hvis ansvar er det så? Der er ikke rigtig andre til at gøre det! Mon ikke Helle Thorning skulle se, at få sat Sass Larsens nye legekammerat på plads een gang for alle, inden det begynder at gå galt i meningsmålingerne? Bare et godt råd.
Jeg kunne godt tænke mig, at der blev sat nogle beløb på, så en husstand ved om de er med i den rige, middel eller fattige ende af skalaen.
jeg føler, at Harald B. og ikke mindst S-SF “fair løsning” konstant får det til, at lyde som om jeg er en af dem, som skal betale gildet uden at få noget igen.
Kunne det måske tænkes, at Jyllands Posten har fordrejet nogen af udtalelserne. Husk at fortælle hvor farvet denne avis er. Jeg køber af pricip aldrig denne avis.
Jan Nielsen
Nuværende medlemmer – men vel også de kommende? Børn og børnebørn. Det er langsigtet økonomisk politik. Men HBs budskab går d.d. rent ind på bodegaen – inden den lukker! Eller regnskabet går i rødt…
Har i øvrigt ikke – J. Petersen – set HB dementere eller korrigere noget som helst, så læs trøstigt JP. De skal nok bringe det, hvis de har fejlciteret som alle ordentlige aviser gør.
Jyllandsposten kan ikke være bekendt at hænge
Harald Børsting ud på den måde.
Hvorfor får man ikke en udlægning fra Sass Larsen så vi kan få at vide hvad pointen egentlig er i den historie.
Kan S og fagbevægelsen forhandle”Fair Løsning”
på plads eller ikke.
Det hænder, der ryger en finke af panden på JP. Prøv lige at læse dette: http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2306539.ece . Stærke sager, ikk?
Jeg får da lyst til at høre NKK om NKK mener det er Børstings ansvar at lede landet, om det er Børstings ansvar at hjælpe dem der ikke kan mere
NKK er det ikke i sidste ende regeringens ansvar
Tror NKK virkelig at Børsting har magt til alt, Børsting har ikke mere magt end forbundene giver ham
Børsting er LO`s talerør
? er hvor meget NKK kender til LO, det er jo i modsatte ende end partiet C, evt. modpoler
Hvis nu middelklassen har fradraget alt i skat, hvem bliver så tilbage til at betale, for NKK det er jo de besiddende som har låneadgang og dermed rente fradrag
Fagbevægelsen har i mange år alene betragtet medlemmerne som en økonomisk malkeko. I Sverige gør deres LO formand det samme mens de stadig har en solidarisk dagsorden i Tyskland.
Det er nyt for mig at danske lønmodtagere er en underskudsforretning. Man må i så fald betvivle meningen med at få flere af den slags som hidtil har været mantraet i den samfundsmæssige debat. Iflg. mit regneark gør det i så fald blot underskuddet større.
Hvor skal importeret arbejdskraft indplaceres i det regnestykke?
@Per Rungholm
Budskabet fra CEPOS, som sludrehovedet fra JP ikke har fattet, er, at en nyfødt dansker årgang 2011 kommer til at “koste” samfundet 850.000 i løbet af sin levetid. Der er altså IKKE tale om nuværende medlemmer af LO. Altså HAR HB ret, når han afviser sludrehovedets påstand som ævl.
Ja, jeg er ikke enig i Niels Krause-Kjærs analyse.
Børstings reaktion viser bare, at VK ødelægger sammenhængskraften i det danske samfund ved at foreslå reformer, der rammer skævt.
Bestemte befolkningssegmenter bliver spillet ud mod hinanden. Og det er ikke hensigtsmæssigt.
Man kan vel ikke fortænke Børsting i at slås for det segment, han som formand for LO repræsenterer? Han er da ikke sat på denne klode for at forære VK fire ekstra år ved magten? Selvfølgelig skal han slås for efterlønnens bevarelse.
Nej. Problemet er, at VK ødelæggger sammenhængskraften i det danske samfund ved at foreslå reformer, der rammer skævt.
Løkke har udskiftet Foghs midtsøgende konservatisme med reformivrig liberalisme. Det er en højredrejning, der vil noget! Hvorfor er der ingen kommentatorer, der påtaler denne højredrejning? Det er lidt af en gåde for mig.
Det må skræmme de midtervælgere væk, som gav Fogh magten og sørgede for, at han beholdt den.
De vil søge over til Helle Thorning-Schmidt, som nu virker som en mere samlende lederfigur.
Danskerne vil gerne reformere. Men det skal ske på en retfærdig og skånsom måde. Øget ulighed er ikke svaret på fremtidens udfordringer.
Det skal retfærdigvis siges, at vi endnu ikke kender VK’s endelige efterlønsudspil. De vil nok foreslå en eller anden lempelig ordning for de nedslidte på arbejdsmarkedet, så de ikke skal gennem ydmygende undersøgelser for at kunne få førtidspension. De lækkede notater om en hurtig indført efterløn, er nok kun spin for at få det endelige forslag til at se ud som et afvejet kompromis. Eller også er Løkke som en kamakazi-pilot på vej ud ad tangenten ud mod det yderste højre, hvor ingen fornuftig samfundsborger ønsker at følge ham.
Jan Nielsen m.fl.: Den generation, som går på efterløn i disse år kommer – som generation betragtet – til at betale for lidt i skat i forhold til de ydelser, de har modtaget fra det offentlige. Det er en underbeskattet generation.
@Niels Krause-Kjær
“Det er en underbeskattet generation.”
Hvorledes “plejer” det at forholde sig? Og hvorledes forventer man, det forholder sig for generationen født i sidste ½-del af 50′erne?
NKK: Líge præcis!
Dels er der tale om nogle ret så heftige årgange 1943 til 1948 – her kan man umiddelbart følge med ved at se på dronningen helbred for at slutte sig til sundhedsomkostningerne.
Bare sådan et groft skøn, så selv Se & Hør segmentet kan holde sig orienteret.
Og der er mange af dem og de bruger flere penge jo ældre de bliver – og de bliver ældre. Før var folk så elskværdige at stille tøflerne mellem 75 og 80 – nu bliver de 80 til 85.
Spørgsmålet er om tallet havde været så ufatteligt højt, hvis VCO regeringen ikke havde gennemført dette tåbelige skattestop.
LO formanden er jo ikke alene om, at udvise manglende økonomisk forståelse. Se bare på hvad hr. Barfoed udtaler.
Måske skulle Børsting have overvejet et par år mere end de syv, han højst kan have tilbragt i folkeskolen…
En sten kan ikke flyve, morlil kan ikke flyve, ergo er morlil en sten – skønt at se gamle Holberg stadigvæk kan bruges – “og skidt kommer til ære”….. Harald Børsting 2011 en simpel og dum bondeknold
Det er forstemmende at LO’s formand udviser så ringe solidaritet med de svageste grupper i samfundet – det er en ting når liberale tænketanke er ligeglade med de svage, men det her er godt nok vildt.
Tak for endnu en god blog NKK – jeg vil da personligt håbe den sætter lidt debat igang hos de regerings tørstige hos S/SF
Jeg tror egentlig, at Harald Børsting er flintrende ligeglad med, hvad Niels Krause-Kjær & co. mener om ham og hans udtalelser. Faktisk tror jeg, at han har fuld tilslutning fra de fleste af den million LO-medlemmer, som han repræsenterer.
Man skulle tro, at blå bloks utallige dårlige meningsmålinger og de Konservatives nedsmeltning har fået borgerlige medier og kommentatorer til at gå i helt panik, siden der skrives så meget sludder om både fagbevægelsen og SSF’s politik.
Blå blok vinder ikke næste valg på den slags mudderkastning i stedet for at fortælle vælgerne om egne politikker. Personfnidder og mudderkastning virker måske godt i USA, men i Danmark får det ofte den modsatte virkning.
Jeg vil gerne se CEPOS anvende sin beregningsmetode i relation til – skal vi sige EU15? Altså den, hvor CEPO får beregnet sig frem til, at enhver nyfødt dansker er en underskudsforretning på kr. 850.000.
For selvfølgelig er der noget helt galt med dén beregningsmodel ligesom der i det hele taget er store problemer med DREAM-modellen, som har den mærkelige forudsætning at arbejdsløshed ikke eksisterer.
Men Børstings bemærkning om at middelklassen ikke har medansvar for de svage, er helt ude i hampen ligesom det er dumt at håne de veluddannede, når man i stedet blot kunne have sagt: “Hvem der er nedslidte kan ikke ses i et “excell-regneark”. En læge kan nødvendigvis heller ikke se det, og derfor skal spørgsmålet om nedslidning først og fremmest besvares af den der føler sig nedslidt.” Et sådant argument viser afsenderens menneskesyn.
@Karin
Det er vel der hvor HB’s nedsmeltning og arrogance er størst. At han er flintrende ligeglad med det hele og ikke vil diskutere fordelings politik.
Jeg er ikke så skrap i det økonomiske, men når fagbevægelsens formand fralægger sig og sine medlemmer for at tage et ansvar for de svageste i samfundet så er det da problematisk.
Jeg håber da personligt at der kommer et nyt flertal efter næste folketingsvalg, men det ville da være rart om der også kom en ny politik, hvor man tør stille krav til middelklassen i DK – og herunder en efterlønsreform, som naturligvis må sikre at dem der er nedslidt kan komme på førtidspension – dog er det vist kun de radikale der tør diskutere, imens de andre korser sig – kom nu ind i debatten om fremtidens samfund Villy og co !
@Christian Jørgensen
Det er da ikke Harald Børstings opgave at interessere sig for fordelingspolitik. Det er politikernes opgave.
Harald Børsting skal alene varetage LO-medlemmernes interesser og det vil her sige, at han skal kæmpe for bevarelsen af efterlønnen.
Jeg har ikke læst interviewet med Børsting i Jyllands Posten (det kan vist ikke læses on-line), men generelt synes jeg, at Børstings synspunkter er både fornuftige, socialt bevidste og velargumenterede.
Om Niels Krause-Kjærs gengivelse af udvalgte citater af Harald Børsting er fair imod den udeladte kontekst, kan jeg ikke udtale mig om, men jeg har mine tvivl.
Forøvrigt gjorde Børsting ret i at afvise spørgsmålet om de 850.000 kr. som enhver dansker angiveligt koster samfundet. For det første er det ikke hans problem, men politikernes, for det andet skal man ikke svare på statistik, man ikke selv har manipuleret.
Jeg tager hatten af for Harald Børsting, som ikke lader sig rende over ende af en middelmådig journalist.
Lichtenberg: Jeg er ganske enig i, at modellen er groft overoptimistisk.
Den tager vist heller ikke højde for, at jo færre børn kvinder får, jo mere er de på barsel.
Jeg synes nok så meget, at blå blok fremfører sine argumenter – jeg formoder det er fordi de overvejer Børsting som formand for de Konservative – for her behøver de ikke at foretage en lobotomi før kandidaturen annonceres.
Men når det er sagt, så misunder jeg ikke Helle T opgaven med at fortælle Børsten, at det kan han godt glemme. Måske har hun gjort det allerede – heraf det personificerede dårlige humør.
Jeg glæder mig sådan til, at alle arbejdsmarkedspensionerne bliver konfiskeret – det bliver bommesislag som et middelstort kometkollision.
VELKOMMEN TIL RØD BLOK!
Nu er det ikke kun Danmarks kommende finansminister, Harald Børsting, som har svært ved at relatere til virkelighedens verden.
Noget så simpelt, som at uddele post, volder også besvær for Danmarks kommende udenrigsminister, Villy Søvndal.
Nogle vil mene, at Villy Søvndal lever i en osteklokke?
Læs blot denne artikel fra Information:
V og DF: SF’s postforslag er født i en osteklokke:
http://www.information.dk/telegram/256617
Det er et forslag langt fra virkelighedens verden, at breve og pakker til ældre skal uddeles af landets hjemmehjælpere.
Det mener Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen om forlaget fra SF’s Ole Sohn om, at hjemmehjælperne tager posten med, når de alligevel besøger de ældre.
»SF’s forslag om, at hjemmehjælpere skal udbringe post, er noget teoretisk makværk, der tydeligvis er udklækket i en osteklokke«, siger han.
Socialminister Benedikte Kiær (K) måtte kigge på kalenderen for at sikre sig, det ikke var 1. april, da hun hørte forslaget fra SF’s finansordfører, Ole Sohn, om at hjemmehjælpere også skal medbringe post, når de alligevel skal ud til de ældre.
- Det er utroligt, at han kommer med sådan et forslag i en situation, hvor vi har den største økonomiske krise nogensinde, og hvor det gælder om at komme med seriøse forslag til at løse problemerne, siger Benedikte Kiær.
Lige siden S og SF den 24. december sagde, at den offentlige sektor skal trimmes og slankes, har socialministeren efter eget udsagn ventet spændt på, hvordan de vil gøre det.
- Jeg tager mig til hovedet over, at man overhovedet kan få tanken. Hvor skulle effektiviseringen og besparelsen ligge dér, med mindre man har tænkt sig at nedlægge postbuddets funktion, spørger Benedikte Kiær.
Også Venstre og Dansk Folkeparti ryster på hovedet over Ole Sohns forslag, som de betegner som noget makværk, der ikke er født i virkelighedens verden.
Fagforbundet FOA, der organiserer de fleste offentligt ansatte, har ligeledes svært ved at se besparelsen i SF’s forslag, siger formanden, Dennis Kristensen.
- Det gør det jo ikke billigere for posten, der alligevel skal op til fjerde sal, at hjemmehjælpen har afleveret et brev på tredje sal, siger han til Nordjyske Stiftstidende.
Det er jo den omvendte verden på denne blog. Det er da ikke Harald Børsting, der går i Neil Armstrongs fodspor. Det er da Niels Krause-Kjær. Man skulle tro, at udsigten gav overblik. Det gør den desværre ikke.
Det er jo VK, der sætter og har sat dagsordenen i de sidste 10 år i Danmark.
Det er jo den regering, der er ansvarlig for at der i øjeblikket gennemføres massive besparelser i kommunerne, som rammer bl.a. syge, gamle, børn og handicappede.
Den politik skal Harald Børsting da ikke stilles til ansvar for. Han må da henvise til, at SSF vil komme med nogle tiltag, så denne uheldige udvikling kan undgås. Og så ellers forsvare sine nedslidtes medlemmers ret til efterløn.
Jeg gentager igen: Ved at foreslå reformer, der rammer skævt, er VK ved at ødelægge sammenhængskraften i det danske samfund. Derved bliver bestemte befolkningssegmenter spillet ud mod hinanden. Og det er ikke hensigtsmæssigt for noget samfund.
Det handler jo om at skrue på de rigtige knapper i samfundsøkonomien. Indfør et mere fleksibelt arbejdsmarked for de ældre medarbejdere. Så vil folk holde op med at gå på efterløn. Sandheden er jo, at mange af dem føler sig presset på efterløn. At det ikke er dem, der ønsker at holde op. Men at det er deres arbejdsgivere, der ønsker at de skal stoppe.
Rettelse:
Jeg kom vist til at sige, at det var Villy Søvndal som kom med dette osteklokke brevuddelingsforslag. Det er forkert.
Jeg skulle have sagt, at der var tale om Danmarks kommende Økonomi- og Erhvervsminister, hr Ole Sohn.
(Det bliver bedre og bedre!)
Nu må partiformand hr Villy Søvndal melde ud, om dette er SF’s officielle politik, når man taler om nedskæringer?
@Borgsmidt
Foreløbig har de jo fjernet rentegarantien på 4½ procent. Og tabt en del på finanskrisen. Og når man så har livs- og ulykkesforsikret sine pensionskassemedlemmer, i sine egne forsikringsselskaber naturligvis, så bliver der alligevel ikke så meget tilbage at konfiskere. Faktisk mindre end man har indbetalt, hvis man medregner inflation.
@Benjamin Kurzweil
Ole Sohn var så venlig at sige på forhånd, at forslaget ikke var gennemtænkt…
HB er en klovn. Men en velbetalt af slagsen, det må jeg erkende.
Strandqvist: Den har jeg regnet ud! Jeg tror bare ikke, at Børsten har set tallene endnu: Finanstilsynet sendte de nye retningslinier ud i december.
Det bliver en tur på Herlev Hospital – med kode om, at genoplivningsforsøg under INGEN omstændigheder må finde sted.
VELKOMMEN TIL RØD BLOK!
Jeg hørte for nylig en DR podcast med hr Ole Sohn, hvor Solveig Bjørnestad var vært, og da det stod klart for værten, at hr Ole Sohn ikke kunne huske hvad Danfoss producerer, så måtte Solveig Bjørnestad agere sufløse, og hjælpe Ole Sohn, ved at hviske ham ind i øret:
termostater…
Nu laver Danfoss efterhånden mange ting, men termostater ved ethvert barn, at de laver; det vidste jeg allerede da jeg var 8 år gammel.
Det vidner om ringe paratviden hos Ole Sohn. I det hele taget virkede Ole Sohn meget usikker og beklemt under denne erhvervsdiskussion.
Markedsøkonomi ser ikke ud til at være et emne, der bekommer den tidligere kommunist vel.
DR, P1 Business, Vækstforum, den 25. nov. 2010.
http://www.dr.dk/P1/P1Business/Udsendelser/2010/11/25134202.htm
(Bøffen finder sted 27:40 minutter inde i podcasten, hvis hr Ole Sohn var ved at sige “vind…”. Hr Ole Sohn tænkte sikkert på vindmøller, som Vestas laver, men stopper så op, og kan ikke finde ordet, hvorefter værten, Solveig Bjørnestad, straks kommer hr Ole Sohn til undsætning, ved at agere sufløse.)
En gennemsnitsdansker koster samfundet 850.000 kroner påstår nogle såkaldte eksperter, hvor har de det tal fra?
Når man slynger et sådant tal ud i offentligheden håber de som har fremsat det, at alle vil tro på det, men det er kun en påstand.
Debatten om efterlønnen, som det jo her drejer sig om er stærkt politiseret.
Økonomiske argumenter og milliard beløb flyver gennem luften ofte med en tilføjelse, at det mener økonomiske “eksperter”.
Nu er det bare sådan at de økonomiske “eksperter” er stærkt uenige om, hvilken effekt efterlønnen egentlig har.
Men dat har lykkedes den liberale tænketank Cepos at hjernevaske borgerlige politikere så de tror at en afskaffelse af efterlønnen vil løse Danmarks økonomiske problemer.
Det er min påstand at en efterlønsreform ikke løser problemerne, men den vil ændre sammensætningen af arbejdsløsheden, men næppe dens samlede omfang – i Sverige har man ingen efterlønsordning, men der er ungdomsarbejdsløsheden på over 20 pct.
Lad os bare få de samme senior- og pensionsregler, som de har i Sverige, hvor arbejdsgiverne ikke kan fyre deres mangeårige, ældre medarbejdere, som man gør rask væk i Danmark, det forhindrer lovgivningen.
Og så kan en svensker gå på nedsat folkepension, når han er 62 år.
Denne alt for vellønnede LO-bos er lige så tænksom og fleksibel som en sæk hurtigttørrende rapid-cement.
Bravo Niels K-K! Her har vi fat i sagens kerne. Når den brede middelklasse melder sig ud af solidaritet med andet end egen egoisme, og blot blåøjet undet et rødt flag, tror på noget så åndsvagt, som bare at sende regningen til “de rige svin”. Kong Harald Rødtand er en månemand for viderekomne. Ligesom “fair månebase” er noget af det mest sindsyge at holde debat om. Det holder ikke engang 12 sekunder i byretten. Rød legestue kæfter løgnagtigt op om ufinansierede skattelettelser med henvisning til mellemskatten! Tror den børnehave seriøst, at mellemklassen vil arbejde mere under mellemskatten? – eller en endnu mere progressiv ulækker misundelses-topskat, for at fortsætte generationstyveriet?
Jeg skal understrege, at jeg ikke selv er økonom. Men med den holdning Harald Børsting har til økonomer, kan man vel undre sig over hvem der producerer det materiale som LO, og underliggende organisationer, bygger deres vurderinger og løsninger på?
Den eneste der rammer rigtigt i indlæggene her, er Kristian kl. 16.49, “mig mig mig”. Alle kæmper for “snævre” specifikke segmenter af samfundet, i stedet for ét samlet Danmark. De udtrykker en respektløshed for den “anden” del af Danmark og er med deres fortsatte kamp med til at dele danskerne. Jeg glæder mig til den dag, der kommer et politisk parti som kan se tingene i perspektiv. Det hjælper ikke de svage, at øge beskatningen af de rige og erhvervslivet idet disse grupper så bare vil flytte formuen ud af landet osv. At tage fra de rige og give til de fattige, er en smuk tanke, men hører til i middelalderen. I moderne tider passer det bedre med ordsproget “når det regner på præsten drypper det på degnen”. Går det godt for erhvervslivet, gavner det alle danskere. Derfor, ned med skattetrykket, ned med afgifter, ned med offentlige udgifter, ned med lønniveauet osv., så vi kan blive mere attraktive som arbejdskraft. Hvis vi fortsætter med at lade raske mennesker gå på efterløn, for at tage ét eksempel, og andre fordyrende elementer, så opbygger vi en bobbel omkring Danmark, som lige pludselig brister.
Og så skulle fagforeninger have sig én over nakken. De opfører sig som den katolske kirke i middelalderen, med skræmmemidler og korstog. Frygt er et stærkt våben. Af de oplevelser jeg har haft med fagforeninger, jeg har været i 4 forskellige, er min opfattelse at det er som en dårlig udgave af det offentlige; ineffektive, dominerende, alt for dyre og uden kontrol.
Nogen kan forstå hvad manden siger – og nogen kan ikke – de kan “læse” hvad han siger og de kan få store klummer ud af det.
At han ikke gider kommentere økonomernes udsagn er vel forståeligt – tænk bare på den kloge Bocian, der skal hjem og står til regnskab for sine udsagn ved chefen og som driver politik for de borgerlige.
Andre økonomer er så usikre og opstiller så mange kriterier, at man fristes til at sige – så lad dog politikerne om det.Det drjer sig jo alligevel om en lang række prioriteringer som økonomerne ikke skal foretage – se det har Børsting forstået.
@kurt jensen
HB har ikke fattet en rygende bjælde af noget som helst. Hans tudefjæs over at virksomhed efter virksomhed flytter produktion ud af Danmark er til at kaste op over! HB tror naragtigt at man kan skue skattetrykket op, lønpresset op, kræve endnu mere ind i skatter og afgifter, uden at indse i de små blåøjede forestillinger, at Danmark med OECD’s laveste vækstrate kan en rygende pind imod kæmpe lande som Kina, Indien og Brasilien. Goddag mand månevandring! Den generelle efterløn er stendød – den socialt ansvarlige førtidspension for reelt slidte skal selvfølgelig leve! Den kloge skattepolitik for unge og ældre skal sikre flid og, at det altid skal kunne betale sig at arbejde.
En forstemmende fagforeningsforstening.
Det bekymrer mig, hvis statsfinansernes ve og vel skal lægges i hænderne på landets fagforeningsledere. “En Fair Løsning”
Ansvaret for finanspolitikken bør ligge på Christiansborg alene.
Til hr Nicolai Larsen 16. januar 2011 kl. 22:50
Ja, du har ret, lad os kæmpe for hele Danmark!
Du taler om skattelettelser.
Og du har ret i, som du siger: “…Går det godt for erhvervslivet, gavner det alle danskere…”
Hvad med – til at begynde med – at sænke skatterne for de dårligst lønnede, og derved styrke konkurrenceevnen for mange danske virksomheder i det private erhvervsliv?
En lavere skat på arbejde, for de lavtlønnede, ville gøre det muligt for de firmaer, der har brug for mindre løntunge ansatte, at tilbyde dem en lavere løn, uden at det påvirker lønmodtagerens købekraft.
Jeg går ind for lavere skat på arbejde, men jeg ville, i første omgang, foretrække lavere skat for de lavtlønnede, så flere af dem kunne komme i arbejde, end lavere skat for de løntunge, som kan stikke af til udlandet i et godt job.
(De lavtlønnede er mere loyale overfor Danmark, end de højtlønnede, ikke?)
Hvad med at sige til K og LA: “Fint, lad de lavtlønnede opleve skattelettelser, som er en fordel for de rige virksomhedsejere, da de vil kunne ansætte flere lønmodtagere, for samme penge, og derved styrke virksomhedens konkurrenceevne, hvilket er en fordel for de lavtlønnede, da færre vil gå arbejdsløs, og en fordel for staten, som ikke behøver at optage gæld, for at holde liv i arbejdsløse eller pipfuglekurser.
Senere kan Folketinget så sænke skatten for de højtlønnede, ikke? Hvad siger du til dette? Du kæmper jo for hele Danmark, ikke?
Tror du, at fagforeningerne vil modarbejde en lavere løn, selvom skatten også er lavere, og derved ikke påvirker lønmodtagerens købekraft?
Hvad vi har gang i lige nu er overklassens krig mod resten af samfundet. Så herligt at Børsting viser børster!
Jeg forstår Harald Børsting. Han er gal. Selvfølgelig mener han at “middelklassen”, hans egne medlemmer skal være med til at gi`til de svageste. MEN han gider ikke høre Niels Krause Kjær på vegne af yngre neoliberale markedsgøglere, liberal konservative stå der på sidelinien og huje hånende og halvvrede af folk i kedeldragter, der har arbejdet i mange år og hvor mange er, om ikke syge og nedslidte , så ihvertfald slidte, som man er når 50-60 års alderen kommer. Så står de der jakkesættene , velhaverne, djøfferne i København og omegen, spinnerne og alle journalisterne og “pisker” på kedeldragterne. Vrede og forurettede står den møgforkælede generation 25-45 år, der hverken som barn eller ung har haft særlig mange pligter og opgaver og oveni fået en dårlig opdragelse. Vil ha`, Vil ha` folk. I tager fra os, I tager fra os, mens de har rendt til festivaller, hvor det eneste problem var, at de kunne falde over de øldåser, som de ikke gad fjerne.Og de ældre velaflagte af dem befolker cafeeerne dag og nat og mellem cafebesøgene sidder de rundt omkring i København og andre større byer på deres flade røv og skriver og snakker og snakker og snakker. Jalving, Krause, Lundby Hansen, Ågerup, Dahl, Azourini, og mange, mange flere. Hvornår har de overhovedet bidraget med noget som helst udover snak og skriverier. Ikke en dørkarm har de sat op. Ikke en mursten har de lagt. Ikke en medborger har de løftet af sengen og givet et bad. Ikke en gris har de flækket. – Jeg forstår Harald. Og Haralds folk vil HELLERE END GERNE HJÆLPE SVAGE. OG GØR DET. MEN VIL I ANDRE????
Jamen – når nu en hver nyfødt koster samfundet totalt set 850.000 kroner gennem hele sit liv, så er det vel bare at uddele p-piller i en lind strøm, så der ikke fødes så mange børn. Og så koster det mindre og mindre at drive Danmark.
Det er helt sikkert Jens Hansen’s gamle regnebog, som kan tages ibrug igen – såre simpelt, kære Whatson !
Skattelettelserne har vel alt andet lige bidraget til uligheden i samfundet – så kan man jo diskutere hvem der har finansieret dem, og hvor mange arbejdspladser der så er skabt af dem – jeg ved det ikke, men jeg kan ikke lige få øje på dem.
Jeg er heller ikke sikker på jeg forstår hvad topskatten har med generations tyveri at gøre – hvorimod efterlønnen i højere grad sender en regning fra den ene til den anden generation videre. De unge skal med andre ord uddanne sig hurtigere, have mindre i SU, arbejde længere så vi bl.a. kan finansiere de store årganges efterlønsfest.
Alt imens der naturligvis er nedskæringer på handicap området, førtidspensionen skal vi vist også lige kigge på, højere elevtal i skolerne – og ikke mindst flere elever med særlige behov skal tilbage til folkeskolen uden der naturligvis tilføres ressourcer.
Det er muligt at det er løsningen på fremtidens samfund, men som jeg ser det vil det betyde at risikoen for at flere falder igennem stiger markant.
Der er brug for reformer – og meget gerne reformer der i første omgang kan være med til at skabe et mere rummeligt eller inkluderende arbejdsmarked om man vil, men det kommer jo aldrig hvis den ene part råber skattelettelser og den anden part lukker enhver diskussion ned med henvisning til at vi skal kræve vores ret.
Velfærdsstaten er under pres – hvis ikke vi skal ofre de svageste ved alteret bliver middelklassen nødt til at genopdage solidariteten med dem der falder fra.
@Thomas Borgsmidt
Jeg kan forstå det hele meget snart brænder sammen. Jeg bliver meget bekymret for formuen, når jeg læser dine indlæg, for noget kunne tyde på alle værdier snart går op i røg.
Hvad skal jeg og min familie gøre? Vi har et par ejendomme til ca. 8 mill uden gæld. Derudover frie midler for ca. 2,5 mill, værdipapirer for ca. 1 mill og et par pensionsordninger pt under 1 mill. + det løse i ATP mv. Kunde i Danske Bank. Skal vi realisere det hele i næste uge og emigrere eller hvad vil du foreslå?
Ser frem til et underholdende svar, som vil blive taget meget alvorligt.
Harald Børsting er simpelthen helt uden for pædagogisk rækkevidde. Det er jo en skænsel at have sådan en nullert siden som formand for LO.
Velkommen til rød stue. Man kan kun frygte det værste, når Thorning og Søvndahl skal igang med deres rundborspædagogik i forbindelse med at alle skal til at arbejde 12 minutter mere om dagen – også alle dem, der ifølge fagbevægelse er nedslidte og dermed har krav på efterløn!!!! Til lykke Danmark. Nu kan det kun gå yderligere nedad!!!!
Nok den mest interessante udmelding i årtier og genialt.
Børsting siger, at han repræsenterer sine kontingentbetalende medlemmer og ingen andre.
Kan man fortænke ham i det?
Kort sagt bliver bistandsmodtagere og førtidspensionister et fælles problem for alle partier.
Jeg har faktisk ventet længe på den udmelding fra fagbevægelsen. Der har været tiltag, men nu går resten af fagbevægelsen all inn for at kæmpe for de medlemmer de har i deres stald.
Den ‘ugidelighed’ roed blok laegger for dagen – Thorning inklusive – er et tegn paa, at de ikke vil se realiteterne i oejnene.
Kommer fakts paa bordet – kommer straks parolen; – “GIDER jeg ikke kommentere”.
Maaske de alle har samme skvat raadgiver, der har laert dem hvordan man imoedegaar DKs undergang…. “gider vi sgu ikke beskaeftige os med”….
Interessant ”En Garde”
I respekt for journalistens møde med politikeren (se fx Niels Krause-Kjærs (NKK) tidligere indlæg:” “Madame 7 percent” og hun (Lene Espersen) “under alle omstændigheder som en politisk dværg” og i oktober brugte Krause-Kjær ord som “Simply the worst” og “doven og uduelig”.om samme, er bloggen ”Harald Børsting på Månen” en fremgang.
Her er dog et forsøg på at beskrive, hvor Herren af Hovedgaard ikke kan få over sit intellekt at forstå, at middelklassens engagement kan være påvirket at simpel markedsføring. Hvorfor skal jeg, NKK, som dag og nat bruger tid på at forklare verdens rette tilstand, acceptere, at uvidende specialarbejdere får mindst lige så mange spaltemilimeter (uden betaling) på at fremføre andre synspunkter.
Og skal jeg, NKK, virkelig tåle, at de økonomer, jeg i den grad tror på, bliver nedgjort, (selv om de p.t. af andre, med mindst samme status, med en tidligere vismand i spidsen, er godt på til at blive det?)
Under ingen omstændigheder.
Cogito, ergo sum?
Fagbevægelsens top består af gamle mænd, og når Poul E. Skov Christensen, Børsting, Peter Ibsen o.a. åbner munden føles det, som om tiden gik i stå, da Anker Jørgensen havde magten. For dem er der ikke meget nyt under solen, og i hele deres tilgang til alt, hvad der hedder reformer og globalisering,hører de mere hjemme hos DF end hos Rød Blok.
Ingen af fagbosserne har endnu accepteret, at en moderne kvinde med en international horisont, som HTS kan være leder af Socialdemokraterne, og på de indre linjer bekæmper de hende, men lige pt er der så ikke noget bedre bud på en socialdemokratisk statsminister.
Fagbosserne kunne forlængst have bakket op om HTS ved at kæmpe for de 12 minutter og fremlægge en plan for, hvordan de vil redde landet ud af den økonomiske krise. De kunne kæmpe for at boligbeskatningen blev hævet og forklare at ændringen af efterlønnen ikke løser mange problemer. Middelklassen og overklassen må også til lommerne.
Skal man have ædruelige analyser, som giver et andet billede end det finansministeren, Cepos, DI og bankøkonomerne tegner så lyt til Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Det er seriøse folk, som man kan være uenig med, men de er temmelig meget bedre end tågehornene i fagbevægelsen.
Vi mangler stadig at få at vide hvad det er S og SF har lovet fagbosserne for deres tilslutninger til de 12 min. og hvilken pris skatteyderne så skal betale. Skal de gule modarbejdes, større skattefradrag for kontigent, flere fordele for deres medlemmer, ja, hvad forventer fagbosserne at få ud af deres reklamekroner for S og SF. Eller er deres støtte ren godhed, fordi Helle og Villy er sådan nogle dejlige mennesker.
Det er da klart at de rige får mest ud af skattelettelserne. Det er jo dem som betaler mest.
Gældfrie ejendom – jo de kan miste i bogført værdi; men de har ikke risikoen ved optagne lån.
Værdipapirer: Aktier ville jeg sælge – de kurser de er spekuleret op i er næppe holdbare. Det kan ikke passe, at dansk erhvervsliv i dag er dobbelt så meget værd som for to år siden.
Sammen med frie midler ville jeg placere dem på tidsindskud i flere forskellige banker, så hvert indskud er under 750.000 kr grænsen. Personligt opsiger jeg pensionsordninger – tager det blå øje og sætter pengene i en af bankerne.
Afkastet er elendigt, men der er en chance for at se nogle af pengene igen.
Så håber vi på en tænderskærende deflation!
Så ser man at afvikle sine forretninger i Danske Bank.
At være kunde i Danske Bank svarer til at bukke sig efter sæben i psykopatforvaringens bruser. Så gør de, hvad de er bedst til!
NKK’s egentlige pointe, som jeg ser den, er at Helle T ikke kan levere varen! Børsting går aldrig med til noget.
Derfor har “den danske model” spillet fallit.
@Søren F.
Tror du selv på din finte med at lege idiot? – pragtfuldt, at en idiotisk socialist som dig tror, at du kan afspore den nødvendige debat og reform af samfundet ved latterlige og fuldstændigt naragtige indlæg om din bare røv og lign. Tag dig da sammen og få et liv.
Kaere NKK,
Har altid godt kunne lide dine blogs, men kan du ikke vaere saa venlig at underbygge foelgende citat med fakta, da jeg finder det meget interessant og vil gerne vide mere om det.
“Den generation, som går på efterløn i disse år kommer – som generation betragtet – til at betale for lidt i skat i forhold til de ydelser, de har modtaget fra det offentlige. Det er en underbeskattet generation.”
@Christian Jørgensen
Uligheden i samfundet? øhmmm var det målsætningen? siden hvornår?. Nå, men ellers er Danmark verdens mest lige land – et lige lorteland! For vi havde alle kort på hånden og spillede hele lortet op! Vi gav alle mulige løn for ikke at lave en skid, vi hentede analafabeter ind fra ulande, vi satte ikke en stopper for sindsyge unge i tide, vi giver SU til alle mulige fra andre lande og kalder det klamt cafepenge til vores egne, vi dikterer madpakker, vi har verdens højeste skatter og afgifter og vi mangler altid penge til verdens største offentlige sektor. Danskerne er dumme nok til at stemme på en nar og hykler til en mugen abe.
Jeg taler ikke udenom, jeg taler om HTS, hvis familie trækker godt og grundigt på det danske samfund, på privatskoletilskud og nok så nice skatteregler, hvis man bare lige fedter sig godt ind i sagerne, osv.
Helle T S – forestil jer lige at denne hykler af rang, seriøst stiller sig op og begynder at bavle om den stigende ulighed i samfundet??? Ja, så skal vi lige finde spanden frem ikke sandt?
Danmark er et meget lige samfund, men også snart et fattigt samfund. Det vestlige svar på bøvsen fra de varme lande. Nordens Zimbabwe.
Jeg har svært ved at tro, at det skulle være Krause-Jensen, der har skrevet denne kommentar. Den er simpelthen for tåbelig. Og Børstings reaktion på en ligegyldig journalist fra JP, som stiller spørgsmål med indbyggede præmisser, er da fornuftig.
Hør nu, Krause: Vi tror ikke på CEPOS-økonomernes religiøse dogmer om efterlønnens fjernelse som vidundermidlet i dansk økonomis uføre. Vi tror heller ikke på DREAM-modellens fiktion om, at en opsvulmen af den industrielle reservearmé i sig selv vil skabe en masse nye jobs. Og selv storbankernes økonomer skyder angrebet på efterlønnen ned, fordi det her og nu blot skaber flere økonomiske problemer (plus de sociale), hvis den aktuelle arbejdsløshed på 180.000 eller mere forøges med efterlønnere. De unge bliver ofret. Lokkemaden med frigivelsen af de 50.000 kr. i efterlønsopsparing er for gennemskuelig og for dumt.
Her spiller du så lystigt videre på kampagnen om, at fjernelsen af efterlønnen er en forudsætning for, at velfærdsstatens kerneydelser ikke skal angribes. Det er noget sludder. Man kunne blot genindføre realistiske ejendomsskatter, droppe nogle af skattelettelserne – og begynde at investere i uddannelse og forskning. Blandt økonomer give østrigerne mundkurve på og i stedet lytte til keynesianerne. Fx Krugman.
VKO er på grund af dens uansvarlige politik og fordi man har soldet mange års opsving op og ladet verdens i forvejen dyreste offentlige sektor eksplodere, ved at afvikle vores velfærdsstat for at en lille flok millionærer kan få flere skattelettelser! VKO har totalt mistet kontrollen over og styringen af den offentlige sektor hvor der p.t. er ca. dobbelt så mange “kolde” hænder ansat som for 30-40 år siden! Vanvittigt! Og Claus Hjorth og Lars Løkke fra bondepartiet Venstre har ligefrem stået på Folketingets talerstol og pralt med hvor meget de har udvidet verdens dyreste offentlige sektor! Nu vil løftebryderne fra VKO afskaffe efterlønnen og skære i folkepensionen, SU, børnechecken, førtidspensionen m.m.! Men der skal stadig være råd til at en Venstrebonde kan få i gennemsnit 400.000 kr. i bistand p.a. og erhvervslivet 21 mia. kr.! Og man bruger flere mia. kr. på det meningsløse aktiveringscirkus end efterlønnen koster! Hvilken inkompetent regering som ovenikøbet har indført et regeltyranni- og kontrolhelvede uden lige! Og Cepos’ byydreng Krause-Kjær ved ikke hvad han udtaler sig om. Mange økonomer har jo beregnet at der ikke er noget at spares ved at afskaffe efterlønnen, bl.a. iflg. Børsen. Og i forgårs udtalte Danske Banks og Nordeas cheføkonomer at der ikke var nogen grund til at afskaffe efterlønnen foreløbig da der først vil blive mangel på arbejdskraft i år 2020 og at det er langt vigtigere at få afskaffet ungdomsledigheden som p.t. er på ca. 15%! Vise ord! Og i dag kan vi læse i div. medier at af de mennesker som f.eks. Staten ansætter er kun 2% over 60 år, så det rejser spørgsmålet hvor folk mellem 60-70 år skal finde et arbejde når VKO nu vil indføre Europas højeste pensionsalder?
Niels P:
“Ved at foreslå reformer, der rammer skævt, er VK ved at ødelægge sammenhængskraften i det danske samfund. Derved bliver bestemte befolkningssegmenter spillet ud mod hinanden. Og det er ikke hensigtsmæssigt for noget samfund”
Det er rigtigt set, men desværre ikke kun VK´s problem.
Fagbevægelsen har præcis de samme gammeldags seperatiske holdninger, som kun tilgodeser en del af befolkningen, hvilket er yderst usolidarisk.
Lad alle i samfundet GRATIS arbejde 12 min.extra hver dag, og nedsæt tilsvarende procentvis alle offentlige ydelser.
DET er ægte solidaritet og samfundssind.
Ja der er sandelig forskel på folk Hvor tit har fx Løkke Rasmussen for ikke at tale om Fogh Rasmussen nægtet at svare på spørgsmål i Folketinget og hvis de har er det ofte sket med at håne spørgeren svare uden om , komme med modspørgsmål eller bare at komme med en remse over den siddende regerings ”lyksageligheder”.
Derudover hvad med at afskaffe skattefradraget for pensionsopsparing Hvis vi gjorde det var efterlønne ikke et problem. Ligeledes kunne vi se at få inddrevet den store skattegæld der for længst er rundet 50 mia. kr. Bare et par eksempler.
@janne
Tja vi er allerede mange der arbejder mere end de 37 timer uden at det gør lønnen højere eller lavere, er man ikek ansat ud fra en OK er der ikke overarbejdsbetaling etc.
En simpel løsning kunen være at afskaffe frokost med løn, det ville give 2,5 time ekstra i det offentlige og de OK-regulerede private steder.
Dertil undrede det mig også emget at høre Børsting, det er virkeligt som at se Orwells Animal Farm, alle er lige nogle er bare mere lige end andre, omsat til Børsting er det altså at alle skal være solidariske med hinanden så længe mine fæller ikke skal afgive noget…
Det er da dejligt at få bekræftet, at Børsting, som sidder og har indflydelse på S og SF’s politik ikke forstår en brik af, hvad der foregår i samfundet.
At hans dårlige selvværd samtidig får ham til totalt at afvise enhver oplysning/analyse, som ikke passer ind og kan forstås af hans middelmådighed, er temmelig bekymrende.
Meeeen vi skal jo også lige have med, at han i den funktion han sidder i idag er hamrende inkompetent og er nødt til at sige hvad som helst for at kunne blive siddende som overpamper.
Det lader til, at der er 2 måder at håndtere en økonomisk krise på – hvis man altså er rød.
1. Benægt dens eksistens. Man må godt sige at den er der, men ikke hvordan den konkret skal løses. Og ordet “spare” eller nedskære er et fy-ord.
2. Hvis punkt 1 ikke længere kan efterleves, skal regningen ikke fordeles lige. Faktisk skal der være så mange undtagelser, at der til sidst slet ikke er tale om besparelser. Og så er vi tilbage ved 1.
Det er utopi at tro, at den kæmpe regning Danmark står med, bare kan lægges på “de rige”.
Som en anden debattør skriver, så er den rige elite i DK så lille, at selvom millionærskatten blev indført og 3-doblet, ville det forslå som en skrædder i h…..
ALLE må tage en bid af lorten. Også de der er over 45 år. Børnefamilierne, husejerne, de svage, de raske, de rige de fattige, den enorme middelklasse, de store årgange og de små, de studerende, pensionisterne, lønmodtagerne og de selvstændige.
Hvis alle deltager – uden undtagelser og særregler – bliver det en meget mindre bid pr. mand.
Men den slags solidaritet er vist helt væk fra venstrefløjen og HB sætter det så på skrift.
@Lars og Janne
Staten har jo kun indflydelse på de statsansatte. Det private erhverslivs arbejdstider og lønninger er styret af arbejdsmarkedets parter.
Statsansatte producere ikke noget (derved ikke sagt, at deres arbejde ikke er værdifuldt). De genererer ikke flere penge i statskassen. Det er kun det private, der gør det.
Derfor hjælper det jo ikke noget at sætte arbejdstiden op for statsansatte. Det spare vi jo ingen penge af. Og skal de også have løn. trækker det bare endnu mere i den forkerte retning.
De skulle ned i tid – og derved få mindre løn. Så ville det give mening.
Til hr Thor M 17. januar 2011 kl. 11:38
Helt enig.
Mit forslag til skattelettelse for de lavtlønnede, gælder for de ansatte i det private erhvervsliv.
Jeg ønsker ingen skattelettelser for de offentligt ansatte, netop på grund af, at de ikke genererer flere penge i statskassen.
To skattesatser, én for den private sektor, og én for den offentlige sektor, hvilket vil skabe et ramaskrig, men så kan de offentligt ansatte søge ansættelse i den private sektor, ikke?
Harald Børsting er et eksempel på en klassisk socialdemokratisk pamper, det hytter sine, og skide være med resten af samfundet. Pamperne har meget til fælles med bankdirektørerne som også rager til sig.
SF’s vælgere kan ikke fordrage den type.
Jeg tror, at partiformand Helle Thorning-Schmidt er en af de sosser, der har nosser til at tage opgøret med tosser som Børsting, og reformere Danmark sammen med partiformand Pia Kjærsgaard, så at pengene fosser tilbage til Danmark.
De fleste mænd i blå blok er nosseløse og ville ikke kunne håndtere kedeldragterne i Metal.
Kære Niels Krause Kjær.
Nu farer du på Harals Børsting som om han har lavet danmarks politik de sidste 10 år, men det jo altså en borgelig regering der har haft magten, det er altså en borgelig regering der har gældsat landet i en grad man aldrig har set før. Det er en borgelig regering der ikke har villet lave nogen reformer overhovedet før nu hvor det er for sent.
Man har brugt penge til at pleje sine egne vælger i en grad som er helt uhørt, nu skal Harald Børsting så redegør for hvordan det skal lappes sammen igen, så vi ikke oplever at bunden rygger helt ud af kassen, hvis den da ikke allerede er røger ud!
Økonomerne mener at afvikling efterlønnen er svaret på at få økonomien tilbage , men der er jo altså også de økonomer der ikke mener at det er svaret, hvor skal arbejdspladserne komme fra til dem der ikke går på efterløn, det mangler vi jo stadig et meget klart svar på, er der ikke noget arbejde reder det jo ikke noget som helst, tværtimod er der en risiko for at ungdoms arbejdsløsheden stiger istedet, så spis brød til.
Niels Krause Kjær skriver, at Harald Børsting, i JP, skal forholde sig til, at der i denne tid gennemføres massive besparelser i det kommunale.
Børsting svarer, at han er opmærksom på, at de svage ikke før den hjælp de kunne forvente, men at han ikke ser det som middelklassens ansvar.
Men Niels Krause, regeringen siger jo, der IKKE sker besparelser i det offentlige, og at der er tilført 25% mere.
Så du og JP, må jo vælge ikke at tro på regeringen?.
Kunne det måske tænkes det er derfor Børsting svarer, det ikke er middelklassens ansvar, men regeringens ansvar, med skattestop, dagpengeregler, og skrappere krav til kontanthjælp for ægtefæller, er regeringens ansvar, og kun regeringens.
Det er jo ikke Børsting der har givet skattelettelser til de velhavende, og forgyldt privatsygehusene.
Måske er det dig Niels Krause, der befinder dig på månen?..
Niels Krause-Kjær når du bruger et interview med Børsting fra JP., hvorfor har du så ikke et link til JP s interview så vi alle kan debatter ud fra det.
Derudover skal vi huske på, at LO er en paraplyorganisation for en række fagbevægelse ( minus de såkaldte gule fagorganisationer, hvor den ældste er den kristne, der blev dannet af en håndfuld præster der var imod strejkeretten og KUN ville kæmpe gennem dialog). Hvornår er det blevet forbudt at en interesseorganisationer arbejder for medlemmernes interesse. Er det ikke det Børsting gør, derudover viste fx den sidste den sidste overenskomst, at fagbevægelsen tager et stort samfunds ansvar. Det var der mange andre der kunne lærer meget af.
I nyere tid har en pensionist altid kostet mere end personen har indtjent gennem hele livet gennem skatter. Dette gælder, fordi vi lever længe og sygdomsbehandling er dyr. Regnskabet kan gå gå op, hvis der betales skat fra virksomheder til Staten. Noget andet at gøre opmærksom på er, at selvom den nuværende regering har været rystende ringe til at varetage den danske økonomi, så går man fejlagtig ud fra, at SF/S ikke kan gøre det bedre. Selvfølgelig vil det være godt for Danmarks økonomi, at vi får en ny regering, som vil satse på vækst (uddannelse, forskning og grøn teknologi) modsat nu.
Dorte: Jeg ledte efter artiklen på jp.dk, men har ikke kunnet finde den. Derfor det lidt mere udførlige referat i teksten.
At det ikke er “middelklassens ansvar”… Jøses… Danmark er verdens mest lige samfund, så middelklassen i Danmark er vel mere end 90% af befolkningen… Hvem har så ansvaret? Grønne nisser fra Månen??? Men meget sigende udsagn om dansk tankegang i øjeblikket. Det er ikke mig der har ansvaret eller skal betale – det er naboen.
Niels Krause-Kjær
17. januar 2011 kl. 12:21
Jeg ledte også efter artiklen, og den er tilsyneladende kun tilgængelig på nettet for betalende abonnenter!
Forresten, er det mig der er bagud ?
Her i huset er kl. pt. 11:44 :-)
Som stort set altid, fraregnet analyser på konservativt personfnidder, er NKK på tynd is.
Åbenbart har han tilsluttet sig de religiøst farvede fanatikere, der dels mener at kunne løse alle landets problemer ved afskaffelse af efterlønnen, dels motiverer indgrebet med gyldne løfter om langt hvis ikke snart evigt, arbejdsfør liv.
Enhver skepsis heroverfor, som udtrykt ved HB afvises rasende som rent kætteri.
Tilmed mener NKK, der jo, jvf tidl, har et noget betændt til “68-erne”, nu at vide, netop denne generation vil forbruge mere fra samfundet, end de har betalt i skat til samme.
Kære NKK VIL du ikke nok afsløre, hvoraf denne din sikre påstand kommer?
Når HB tillader sig at udtale sig, som han har gjort, kan han kun karateriseres som et fladpandet fjols.
@Henrik Lundquist
Du skulle have vasket din mund med sæbe, som Prins Joakim ville sige. Du er typen der kan få selv hard core blå vælgere til at vælge rød blok næste gang. Er du lige blevet fyret eller hvad sker der oppe i hovedet på dig?
@Thomas Borgsmidt
Tak for svar, der var som forventet. Ingen grund til panik i mit tilfælde.
Meget mystisk præmis, Krause-Kjær – at en interesseorganisations formand skulle have til opgave at beskæftige sig med ‘the greater good’.
Børsting har ret i en ting – uanset hvor mange akademikere, som bliver uddannet til at pysse nysse med papir, så skal de have noget at bo i og mad på bordet og varme, og det er altsammen noget, som er leveret af blå kedeldragter.
Så hvis en gennemsnitsborger forbruger mere, end hun tjener over et livsløb, så kunne det jo være fordi en række akademikere, der er ansat i det offentlige, har for høje lønninger.
Hvorfor skal folk, der kan ride deres kæpheste helt ned i de mest groteske detaljer, egentlig have 2-3-4 gange mere i løn end folk, der skal lave det samme arbejde igen og igen?
Det burde være omvendt.
Jeg forstår ikke helt Niels Krause-Kjærs blinde tillid til økonomerne.
De kan jo ikke selv blive enige.
http://politiken.dk/erhverv/ECE1168327/oekonomer-efterloensreform-haster-slet-ikke/
Om så VKO sad i 20 år ville det altid være de rødes skyld. Egne gentagne fejl er jo ikke til debat ;)
luk bylden Kruse Kjær!
Hvem koster hvad ??
disse beregninger skal kvalificeres!!
Hvor meget koster Asger Åmund “samfundet”?: Regn ud hvad vi andre har investeret i en godt uddannet arbejdskraft – betalt via skatterne — og hvad han har betalt i lønninger — uden at betale for den uddannelse arbejdskraften koster! – Hvor meget rager han til sig på vores bekostning???
eller bankdirektørerne! Hvor meget får de ud af at vi har et offentligt udviklet og betalt juridisk system de bruger ? – hvor mange penge skovler de ind via deres juridiske og økonomiske “magt” over pengestrømmene??? og ved udnytte renteskruen og gebyrerne — og hvor meget profitterer finansfolk på bankpakken.
Bønderne får et par hundrede tusinde i tilskud pr bonde pr år!!!!
Giv dig til kvalificere din krtik,
Kære Krause. Luk indtil da bylden!
på forhånd tak!!!
Til hr John Henriksen 17. januar 2011 kl. 14:14
Det har noget at gøre med udbud og efterspørgsel.
Der er mange der kan det folkene i kedeldragterne kan.
Hele Asien kan det. Og billigere.
Derfor bygges 93% af alle skibe i Asien (Kina, Japan, Sydkorea, Vietnam og Indien).
Det har også noget at gøre med, at hjernen (entreprenøren), er vigtigere end hænderne, forstået på den måde, at hænderne er værdiskabende, men, hvis styringen ikke er god (hjernen), så bliver værdiskabelsen til et tab og nyttesløs. Eksemplerne er utallige.
Folk i kedeldragter, på f.eks. et skibsværft, tænker ikke over, at først skal man få en ordre i hus, hvilket er en forudsætning for at kunne bygge skibet. Nogen skal gøre dette arbejde (direktører, sælgere etc.).
Dernæst skal financiering og kredit være på plads. Nogen skal gøre dette abstrakte arbejde (investorer, banker etc.).
Ledelse af projektet kan ikke gøres af en mand i en kedeldragt, men skal gøres af en akademiker, for ellers sprænges budgettet, og værftet går konkurs.
Misundelse er en svær ting at håndtere, og har altid være Metal-folkenes problem, især et problem for Børsting.
Et eksempel helt ud i det ekstreme, ville være Kina under kulturrevolutionen, hvor Mao forsøgte at myrde, eliminere og fjerne alle akademikere.
Kina blev et samfund unden et hoved.
Følgevirkningerne var katastrofale for kineserne, omkring 40 millioner kinesere døde af sult, på grund af dårlig management.
Er det dér hr John Henriksen vil hen?
Sjovt som alle falder over et eller andet med efterlønnen men ikke over Børstings fladpandede udtryk, at middelklassen da naturligvis skal have tilskdu de ikke har behov for selvom det koster de svageste i samfundet. Det kan jo let klares ved at lade de rigeste betale lidt mere.
Det forklare da meget godt hvorfor det går ad h… til. At politikerne på begge sider så ikke ligefrem brilliere ved lederskab men blot ved leflen for vælgerne (ja begge sider, den ene har sgu ikke meget at lade den anden høre) er en anden sag
Børsting har jo fuldkommen ret i at det er det rene idioti at at lave prognoser for hvor meget en gennemsnitsperson født i 2011 vil have bidraget til/kostet statskassen når vedkommende dør i 2091.
Alle nationaløkonomiske beregninger er jo helt afhængig af deres forudsætninger samt validiteten af modellernes interne logik.
De omtalte beregninger forudsætter at der ikke sker nogen ændringer i lovgivning, at der ikke sker nogle tekniske fremskridt, at der ikke sker demografiske ændringer og at der ikke sker politiske ændringer i vores omverden. Disse forudsætninger er jo rent fantasi, og med garanti uholdbare.
Hertil kommer at økonomerne er rygende uenige i hvad der den mest valide økonomiske teori. Nogle er Keynes’ianere, andre monetarister, og hver skole er igen underopdelt i talrige fraktioner.
En ting er rimelig sikker: hvis flertallet af økonomer er enige om en prognose så tager de som regel fejl i deres vurderinger.
Kun ganske få økonomer forudså at FED’s lavrentepolitik ville føre til en spekulationsboble på ejendomsmarkedet, selv om det set i bakspejlet jo er indlysende.
Kun ganske få danske økonomer forudså den internationale finanskrise, samt at priserne på fast ejendom ikke i længden kan stige mere end folks indkomster.
Niels Krause-Kjær opfatter det som forstemmende at Lo formand har udtalt, at det ikke er middelklassens opgaver, at hjælpe de svageste, og at han ikke gider kommentere på økonomernes beregninger.
For at tage det sidste først, så har det vel være en meget kompetent beslutning, efter at der senest er fremkommet flere analyser, hvoraf det fremgår, at der ikke er udsigt til nogen mangel på arbejdskraft før tidligst efter år 2020, hvilket er i tråd med det indgået efterlønsforlig, der begynder at virke efter år 2019.
Måske skal Lo formanden henvisninger til hvem der først og fremmest skal medvirker til sikre de svageste, finder hos de grupper der har fået de største skattelettelser, og her har end ikke dele af middelklassen været tilgodese i særligt omfang. Ikke at man bare skal indbetale skat til fællesskabet, men de lettelser man så gavmildt har slået om sig med kunne være sket på et forsvarligt grundlag, i stedet for at rette op på en økonomi i ruiner ved at slå ned på de grupper, der ikke helt deltog i festen.
LO-Fagforeningspampernes kamp om medlemmernes kontingentkroner:
http://politiken.dk/erhverv/ECE941348/lo-anker-dom-om-pensionsmillioner/
http://politiken.dk/erhverv/ECE932883/hk-formand-glaeder-sig-over-los-nederlag/
VÅs,VÅS og ATTER VÅS.
Jeg har i den seneste time læst alle 93 indlæg på denne blog hvor de fleste må siges værende noget uforståeligt VÅS!
Nu forstår jeg bedre hvorfor det må være svært at være politiker.
ALLE uden undtagelse tænker kun på sig selv og deres situation-eller direkte- hvordan kan jeg fedte regningen af på de andre?
Det som at være til en fodboldkamp-DE BEDSTE SPILLERE SIDDER PÅ TILSKUERPLADSERNE.
Hvis formændene for DI, Dansk Arbejdsgiverforening eller Dansk Handel og Service havde udtalt det samme, så fik vi generalstrejke i Danmark i morgen. Der er ingen ende på hvad danske arbejdsgivere skal lægge ryg til som socialt ansvar, integration af utilpassede unge lovovertrædere, sørge for psykisk og fysisk arbejdsmiljø osv,osv, osv. LO formanden står faktisk til en fyring, hvis ret skal være ret. Det sker ikke. Hvorfor. Fordi moral er godt, dobbelt moral er tre gange bedre. Man kunne også godt fristes til at være mere ondskabsfuld, ved at hævde at økonomerne i arbejdernes erhvervsråd med deres anbefaling af 12 min. mere om dagen. ikke er værd at lytte til. Vi står stille og laver små hop på stedet.
http://www.180grader.dk/Leder/dette-er-manden-som-helle-thorning-vil-laegge-oekonomien-i-haenderne-paa?utm_source=toplist
Samme diskussion kører her.
Det er da klart som blæk, at Harald er sat her på jorden for at kæmpe for sine medlemmer.
Ganske som cheferne i Dansk Arbejdsgiverforening – kæmpende for deres medlemmer – udtaler, at der skal ske topskattelettelser, lettelse af selskabsskatten og gerne en nedgang i arbejdernes løn.
Det er – og har – altid været sådan, at hver interessegruppe varetager deres.
Det må så være den til hver tid siddende regering, der skal få det hele til at nå sammen.
At Harald så – tilsyneladende – er så bastant i sine udtalelser skyldes måske, at hans modpart har fået mange indrømmelser af den nuværende regering. Og at HANS medlemmer nu skal betale gildet ved at miste retten til efterlønnen.
Hvis jeg var i Haralds sko, ville jeg have gjort ganske som ham!!
Søren Østergaard: Jeg er helt enig!
Problemet er bare, at det så vil være umuligt for Socialdemokratiet at nå frem til en relevant og holdbar aftale med “Arbejdsmarkedets Parter” (dvs. Børsten).
Det er så ikke overraskende; men uheldigt fordi det gør, at Socialdemokratiet IKKE kan spille nogen positiv rolle, når de egentlige problemer kommer tumlende – ikke med mindre man opgiver samarbejdet med fagbevægelsen.
Det sidste er nok ikke ganske umuligt. Jeg hæfter mig atter ved, at Helle T’s erklærede forbillede er Stauning.
Kanslergadeforliget var bestemt ikke fagbevægelsens livret!
Ikke nok med det; men han udnævnte CV Bramsnæs til Nationalbankdirektør! Ethvert håb om, at han ville logre for arbejderbevægelsen blev godt nok gjort til skamme.
Det er så pointen: Børsting vil ikke med det gode – så må det blive med det onde!
Strejker? I en tid med tiltagende beskæftigelsesløshed?
Husk lige, at Stauning med magt brød en skrue i Esbjerg for at redde baconeksporten.
Kommer Børsting til at anbefale at stemme Venste? – Jeg tvivler!
Thor M skrev:
“Det lader til, at der er 2 måder at håndtere en økonomisk krise på – hvis man altså er rød.
1. Benægt dens eksistens.
…”
Der er værd at huske på, at Helle Thorning-Schmidt allerede i forbindelse med finanslovsforhandlingerne i 2007 gjorde opmærksom på at der var krisetegn forude, og opfordrede til en mere ansvarsfuld økonomisk politik.
Hun blev grinet baglæns ud af lokalet af en borgerligt regering, der havde umådeligt svært ved at komme ud af rollen som selvbestaltede julemænd:
Crisis? What crisis?
Måske det er besvaret, kommenretet tidligere. I så fald undskyld:
“Vi” savner nogle tal. Og kurver vedr. de der kr. 840.000, som en gennemsnitsarbejder koster.
Dette gennemsnit siger jo i sig selv vel ikke så meget (?)
Hvordan ser den nedre kvartil og øvre ditto ud? Osv.
Tag f.eks. et eksempel.
En person tjener 10.000.000
En anden person tjener kr. 0.
Dvs de i gennemsnit giver et tilskud på kr. 500.000.
Det kan man da ikke bruge til noget som helst.
Hvorfor forholder hr. Børsting sig ikke til det faktum at middelklassen udgør langt størstedelen af Danmark og i øvrigt selv har fået klækkelige skattelettelser?
@Borgsmidt
Fin pointe. Helle Thorning kan ligeså godt bryde med fagbevægelsen (og Sass Larsen) først som sidst. Fremtiden, som Tony Blair beskrev den, handler om at tækkes middelklassen, og overbevise dem om, at de bærer ansvaret for samfundsudviklingen, og dermed indbetale deres skatter og se glade ud samtidig. Alt sammen beskrevet i Blairs bog; Helles nye bibel, må man formode. Gammel klassekamp kommer ikke til at fungere længere. Som en tidligere skrev på bloggen; jamen, 90% af os tilhører jo middelklassen. Det er rigtig godt observeret!
ÆV! Hvorfor ska’ han nu her op til os?
Venlig hilsen
“De første kærester på månen”
Hans J. Pedersen: Endelig er der en der har forstået min pointe. Hvorfor skulle fagbevægelsen være solidariske med de 50 % ubeskæftigede, når arbejdsgiverforeningerne ikke er det?
Kridtstregerne er virkelig ved at blive tegnet op.
Hvem skal betale regningen for finanskrisen?
[...] bekender kul?r… Og den er ikke r?d. ? Harald B?rsting p? m?nen – blogs.berlingske.dk [...]
Hvad kan vi selv gøre?
Hvordan kan vi komme videre fra det samfundsansvar som Harald Børsting er citeret for i gårsdagens Jyllands-Posten?
Jeg tænker, at vi har brug for lidt inspiration udefra til at komme videre …
Først kan jeg opfordre alle der kan forstå engelsk til at lytte til denne samtale med Peter Block om det at arbejde med sit samfundsansvar.
http://www.youtube.com/watch?v=CwahGcEiAr0
http://www.youtube.com/watch?v=MTpSLKr7xao&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Z7rGEgZpQiI&feature=related
Dernæst prøv at se her, hvad de er startet med i mit nye hjemland Nederlandene – Positieve journalistiek – http://www.one11.nl/.
Som det tredje og sidste eksempel vil jeg foreslå, at vi giver opmærksomhed på det de i Nederlandene kalder “dromen doen” – at gøre drømme virkelige – her er et eksempel http://www.youtube.com/watch?v=LJNKBMdN_vE og her http://dromenjongeren.blogspot.com/
Kunne et vendepunkt for det danske demokrati og den danske samfunds-sam-tale være at vi igen begyndte at skabe indhold sammen.
Ja, kan vi ikke skabe nogle måder hvorpå vi ændrer samfundssamtalen og -handlen til ideer, handlinger og eksempler på det “Positive Danmark” eller “Fremtidens Danmark”?
Det at gøre drømme virkelige – overalt i det Danske samfund.
På forhånd tak!
Strandqvist: Spørgsmålet er om det ikke er Helle T’s hensigt – om ikke andet er Børsting slutspillet.
Hvorfor pokker skulle hun spørge ham? Svaret er jo ikke særlig informativt. Det er langt fra konstruktivt.
Hvilken ballade kan han lave? Jo, han kan sidde og se sur ud; men hvem vil lægge mærke til ændringen?
Hvad skylder Helle Harald, når han hænger hende til tørre på den ucharmerende måde – Helle T smiler ikke – og det skyldes ikke alene en overdosis botox.
Det er muligt, jeg tilskriver hende for stor intelligens; men det tegner til en rundbarbering af arbejdsmarkedspensionerne: Hvis LO ikke makker ret, så må en regering lave selvbetjening!
Her Finanstilsynets afgørelse i Sampension sagen interessant. Sampension kan fragå sine løfter, fordi pensionsaftalerne er indgået IKKE mellem Sampension og lønmodtageren; men MELLEM den faglige organisation og Sampension (hvilket også er den faglige organisation)
Her henviser Finanstilsynet lønmodtageren/pensionsspareren til at rejse et civilt søgsmål – med den finte, at Finanstilsynet ikke mener at et evt. medhold vil have nogen effekt al den stund, at pengene ikke er der!
Dermed må der så ifalde et ledelsesansvar og da Sampension og den faglige organisation er sammenfaldende (uheldigt ordvalg), så skal man i givet fald udbetale erstatning til sig selv! Lønmodtager får med garanti (uheldig ordvalg i sammenhængen) intet ud af det.
Det bliver juridisk skoleridt på et højere plan – sagt på en anden måde: Her er der herreløse penge – sådan da!
Hvad hedder penge, man skylder sig selv?
Så, så Harald, hvorfor surmule, når du kan blive aldeles hysterisk?
Kære alle debatører.
Jeg har med interesse læst jeres indlæg, og skal lige komme med nogle kommentarer:
Det er meget beklageligt, hvis Helle T-S har Stauning som forbillede. Et af Staunings projekter var, at han sammen med andre socialister ville stoppe 1. verdenskrig. Ambitiøst ja. Realistisk – nej. Helle – find et bedre idol.
Harald B. skulle investere i et mediehåndteringskursus, for uanset hvad det famøse beløb reelt er, så er Haralds måde at håndtere spørgsmålet helt ude i Hampen (by i Jylland, sorry).
Sampension er også ude i Hampen med deres opsigelse af garantirente. Det er for ringe, og når man henvender sig til dem desangående, så får man et hovski-snovski svar (Erhardt, du har ikke levet forgæves).
Men Harald, som hele debatten begyndte med – kom ned på jorden, hvis du vil lyttes til med respekt.
Rasmussen: Problemet er, at Børsting ikke har flere kort at spille.
Jeg spekulerer på hvad lægerne på Herlev sygehus mon ville skrive i journalen, hvis Harald Børsting skulle blive indlagt. Genoplivningsforsøg skal ikke indledes grundet manglende virkelighedsopfattelse. Patienten tror, at han lever under Anker Jørgensen og kan tage skade såfremt han brutalt konfronteres med virkelighedens verden.
Michael W. Rasmussen
Der var nu mange der ønskede at stoppe 1. verdenskrig, og godt den blev stoppet selv om man ofte tror, at vi stadig befinder os i den med al den skyttegravs krig, der foregår i næsten hver debat.
Lad os få det valg nu, så vi kan komme videre.
Børsting på månen.MAN fristes til et månecitat
One small step for man,one giant leap for Denmark”
Rut nu ikke med vores penge -kun enkeltbillet
Att BENJAMIN Kurzweil.Skatte lettelser siger Glimrende Kun til de lavest lønnede ?Har du hørt om progressiv beskatning?
Temaet med at arbejderne får større disponibel realløn sammenholdt med lavere lønninger kan kun ske ved en formindskelse af skatten.Så langt så godt.Den tyske maskine buldrer derudaf.De fik 5 % lønstigning mens die dummen danen fik 25 % i kriseårene.Derfor er vor eksport hæmmet i konkurrence med Tyskland.
Tænk på ex Dk og D stiller med en 100 meter løber.Begge løbere samme vægt .Lige inden startskud får DK 25-5=20% mere vægt på skuldrene.Hvem får laurbærene?
AK ja.
Også indlæggene i denne blog lægger op til:
Hvad skal vi egentlig med blogs???
Att Frank Hansen Bravo “skrive i journalen, hvis Harald Børsting skulle blive indlagt. Genoplivningsforsøg skal ikke indledes grundet manglende virkelighedsopfattelse. Patienten tror, at han lever under Anker Jørgensen og kan tage skade såfremt han brutalt konfronteres med virkelighedens verden.”
Og nu til behandling Lykkepiller samt daglig doser af resocialisering med afsnit af serien “Lykke”.
Efter 6 måneder uden synlig effekt bør der
overvejes lobotomi/det hvide snit”
@Borgsmidt
Jeg tror ikke du får Helle Thorning til at sløjfe arbejdsmarkedspensionen. Ikke fordi hun ikke har lyst til at straffe Børsting, det tror jeg hun har, men fordi hendes vælgere vil blive meget sure på hende. Det paradoksale er, at hun nu, efter et valg, skal ud og fortælle en stor del af hendes vælgere, at de er blevet snydt af deres pensionskasse; en pengemaskine styret af LO. Jeg tror hun vil krybe udenom, i bedste Tony Blair-stil. Jeg mener dog det er langt klogere, at tage opgøret up front. Men det bliver spændende at følge, helt sikkert.
Strandqvist: Det er der Helle T er fanget i saksen!
Jeg ser frem til regnskaberne for disse pensionskasser – den almindelige rømmen sig fra Finanstilsynet tyder på alvorlige problemer med at få formuen til at stemme med de indgåede fremtidige forpligtigelser – derfor nævnte jeg Sampension sagen.
Under alle omstændigheder står kasserne overfor en alvorlig nedskrivning af de fremtidige forpligtigelser – jeg tror ikke Sampension er enestående!
Det kan man selv regne ud: Når formuen for en stor dels vedkommende er “investeret” i flexobligationer, der giver 1 1/3 % i “afkast” og inflationen er 2%, så ser fremtiden ikke lys ud.
Samtidig er de gode 6% obligationer i vidt omfang blevet indfriet i låneomlægninger – og til flere rådne flexobligationer.
Endelig er administrationsomkostningerne næppe blevet justeret ned – ikke, når man ser på beskæftigelsen i finanssektoren.
Så har jeg slet ikke omtalt, at i de livsvarige pensioner – så er folk så uforskammede at leve længere, så den formue skal spredes tyndere.
Efterlønnen er ikke specielt for middelklassen, som Niels Krause-Kjær skriver, men for alle lønmodtagere – høj som lav – som står i a-kasse og betaler til den i et vist antal år. Hvis arbejderklasse skal omdøbes til at være middelklasse, er det new speak.
Nanna G: Lige præcis!
Men det er ikke desto mindre det, der er sket!
“Arbejderklassen” er blevet middelklassen.
Det har jeg det helt fint med – bare man ikke laver en underklasse for at have denne middelklasse – det er præcis det Børsting er i færd med. Hans udtalelser viser, at han er klar over det.
Det sætter ham i den prekære situation.
@Nanna G
Hvis du definerer arbejderklasse med alle der har et arbejde, så har du ret, så er den meget stor. Men hvis du definerer arbejderklasse med folks selvforståelse, så er den relativ lille. Jeg vil ikke forholde mig til om det er godt eller skidt, blot konstatere, at sådan er det her i landet. Og det ved alle politikerer på Christiansborg, også Helle og Villy.
Mine børn er alle født i 70′erne. På det tidspunkt “forudså” diverse kloge hoveder ( ved ikke om det var økonomer eller fremtidsforskere)
at Danmark i 2010 ville have overflod af børn, med deraf bekostninger. Deres beregninger holdt ikke stik for de havde glemt at indregne en ubekendt, nemlig kvinders ønske om selvstændighed og ret til egen krop. Resultatet blev tværtimod, som man ved, at vi nu har for lille tilvækst i befolkningen. Pigerne får for få børn!
Deres beregninger bliver foretaget udfra bestemte faktorer her og nu.
Derfor kan jeg heller ikke lade være med at føle endog stor skepsis overfor økonomer som ser Danmark kolapse med mindre efterlønnen afskaffes. Mennesker som kalder sig økonomer, men som ikke var skeptiske overfor økonomiens boblerier før krisen, kan jeg ikke tage alvorlige. Jeg forudså som ikke økonom, at det kunne ikke fortsætte, samfundsøkonomien var løbet løbsk.
De mennesker som lader sig forlede, er de mennesker som tror de kan sammenligne en alm. husholdning med samfundsøkonomien. Med de to er ikke sammenlignelige faktorer!
Men rædselsscenariet er sat i gang. Generationskløften og egoismen breder sig med voldsom hast. Danmark kører i grøften hvis vi fortsætter og det kommer til at gøre ondt både økonomisk, men sandelig mest på de menneskelige planer.—med Dronningens ord: Gud bevare Danmark!
Helt enig.
Læste interviewet. HBs komplette ligegyldighed over for de svageste i samfundet, samt hans besynderlige opfattelse af et over- og underdanmark var svært upassende for en mand i hans position.
Hvorfor bores der ikke dybere i hans udtalelser?
Kære NKK
Der er en del meninger om hvad diverse blokkere kalder middelstande i DK,selv har jeg en opfattelse af at middelstanden er meget lille 10-20%, det basere jeg ud fra at enten har du en forholdsvis lav indkomst ca. 40% (overførselsindkomst ) eller også har man en forholdsvis høj indkomst ca. 40% er tæt på eller over topskatten tilbage er ca. 20%.
Så et helt seriøst ment spørgsmål,hvad er middelstanden,normalt er det medianen,men hvis nedre kvartil er lav og øvre kvartil er høj, så er der jo ikke meget middelstand, eller hur???
venter spændt på svar.
vh
Tidligere nød skolelæreren større respekt og tjente forholdvis mere. I dag er der sket en proletarisering, som, hvis det er en generel tendens, må betyde, at arbejderklassen vokser.
Håber ikke der er skolelærere, som bliver sure på mig nu…
:-)
Tak også fx en telefonmontør, som nærmest blev regnet for funktionær og kunne brødføde en hjemmegående mor + børn + have bil (måske tjenestebil, men en bil er vel en bil) I dag næppe så trygge ansættelsesbetingelser.
Tag alle de tjenestemænd i det offentlige, som var sikret pension (omænd lille) uanset hvornår de måtte træde ud af arbejdsmarkedet). Også de overgår til at blive almindelige lønarbejdere.
Men leveniveauet stiger ved at arbejderen i dag ofte har både bil og parcelhus. Til gengæld ejer han det egentlig ikke, men bliver gældsat til op over skorstenen.
@Nanna G
Arbejderklassen har altid defineret sig selv meget skarpt, med stolthed og med rette. Derfor kommer det også som en overraskelse, ihertfald for mig, når HB pludselig definerer sine medlemmer som middelklasse. (Hvad de økonomisk set jo også er, men ikke ideologisk). Man kan se tingene på to måder: Enten har resterne af den danske arbejderklasse fået pension/førtidspension og stemmer på Dansk Folkeparti, eller også er arbejderklassen vokset til at blive een stor middelklasse. Uanset om man hælder til det ene eller andet, så må man sige nutidens danskere i arbejde meget sjældent kalder sig arbejdere, eller funktionærer for den sags skyld. (Jeg kan varmt anbefale en guidet rundtur på Arbejdermuseet i Rømersgade/København, det er ret spændende). Jeg vil iøvrigt også meget gerne høre NKK’s defination af “middelstand” eller “middelklasse”.
1) Den lavere middelklasse har en indkomst efter skat i intervallet 100.000-170.000 kr.
2)Den midterste middelklasse har en indkomst på omkring 200.000 kr. svarende til 100.000 personer.
3) Den højere middelklasse har en indkomst efter skat på mellem 230.000-400.000 kr.
Hver gruppe består af omkring 1,6 mio. personer, hvilket svarer til ca. 30 procent af den samlede befolkning.
De tre middelklasser udgør altså tilsammen over 90 procent af den samlede befolkning.
http://www.ae.dk/analyse/hvem-er-middelklassen-danmark
@Flemming Clausen Nielsen
Tak for linket. Tillad mig at præcisere dit punkt nr 2: Den midterste middelklasse har oplevet et fald svarende til 100.000 personer. Pointen i analysen er at uligheden dermed er blevet større indenfor den “brede” middelklasse. Det som Børsting åbenbart ikke forstår er, at Helle Thorning kæmper for at gøre hendes/Blairs politiske projekt til middelklassens egen. Altså, at den brede middelklasse skal føle et solidarisk ejerskab overfor det samfund, som de ønsker deres børn skal vokse op i. Til forskel for Blair, så har der ikke været en Thatcher i Danmark til at tage et ideologisk opgør med fagbevægelsen. Fogh skulle ikke nyde noget. Så på den ene side kæmper Helle om middelklassens gunst, mens Børsting får de selvsamme mennesker til at fremstå som hjerteløse og grådige. Det går bare ikke i længden.
Jeg var en af dem der blev total indigneret over den mangel på solidaritet med de danskere der har en længerevarende uddannelse, som Harald Børsting udviser. Først og fremmest fordi de jo er solidariske med de faglærte og ufaglærte bl.a. gennem skattesystemet. Og det er vigtigt at vi bevarer solidariteten i vores samfund for netop at undgå sociale stridigheder og kampe, som kan være altødelæggende for vores velfærdssystem. Derfor er de udtalelser som Harald Børsting kommer med ikke bare kluntede men decideret fornærmende og ødelægegr alt det som Soc Dem har opbygget gennem generationer. Og jeg køber heller ikke hans påstande om at det er folk med manuelt arbejde som slides mest – vi ved ikke endgang hvad der menes med ‘nedslidt’. Stress og hjerte/kar sygdomme florerer blandt de højere uddannede ligesom de sikkert gennem et helt arbejdsliv har længere arbejdsuger end ufaglærte. Det passer ca sådan at 1 time mere om ugen i arbejdstid giver 1 år ekstra i et helt arbejdsliv. Mange akademikere har også knoklet i deres studieår med 20t studiejob og et fuldtidsstudie hvilket da skal tælles med når man snakker ‘år på arbejdsmarkedet’- så lad os i stedet få en fair og sober debat om hvordan vi kan trække os tilbage fra arbejdsmarkedet evt. gradvist når vores helbred både de ikke uddannedes helbred og de langtidsuddannedes helbred ikke mere rækker til 37+ timers arbejdsuge
[...] 27-0. Den strategi forfølger fagbevægelsen også, hvor man som LO’s formand Harald Børsting blankt afviser alle fakta med at, det nægter man at forholde sig til. Formanden har tidligere brilleret med at skælde ud på alle akademikerne, som han mener, burde [...]
I stedet for at spilde krudt på Harald Børstings forståelige irritation over at skulle forholde sig til, hvad en journalistspire har fået ud af virkelighedsfjerne økonomers fremskrivninger af dansk økonomi til 2070, burde Krause se på det aktuelle spil omkring ejendomsskatterne. Her er noget at gribe i for en spinspecialist.
Lad os forstille os et et regeringsmøde. Majestæten har stillet spørgsmålet: “Og hvornår har I så tænkt jer at hæve ejendomsskatterne?” Lille Lars fra Græsted farer op og vil angribe dronningen, men bliver holdt tilbage af den anden, den über-royale Lars. Per Stiv Øller får et af sine Kaptajn Haddock-anfald. Hjorten begynder at smadre vandglas. Bertel Bims danser indianerdans (“Pis-mig-i-øret”), Birthe Rønn bliver KONEsur, osv.
Nu havde Venstre Pressetjeneste ellers lavet en hel køreplan. Pressetjenesten, som i stigende grad har rekrutteringsproblemer, og hvor genialiteten er i frit fald. Hjorten skulle hidse Ole Sohn op i TV2 News med vandglas og alting. Et par dage efter kommer Troels Lund Poulsens fantasiberegninger – som Hjorten selvfølgelig i forvejen her set (og godkendt). I de nærmeste dage kommer der med garanti flere dryp, og det kører alt sammen på melodunten om, at S-SF skal udstilles som mindre økonomisk “ansvarlige”. Af Danmarkshistoriens mest uansvarlige regering. Jo tak, her går det godt, fru kammerherreinde!
Prøv at lægge mærke til det “Vækstforum”: Hvis det ikke var hensigten, så bliver det resultatet:
Børsting har intet at bidrage med!
Apropos trængt op i en krog:
Harald Børsting gør sig bare utroligt dårligt på TV. Se her – man krummer jo næsten tæer:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36737825:fagforbund-dropper-v%C3%A6kstforum.html
[...] Harald Børsting, der måske-måske-alligevel-ikke får en rød ministerliste at se på forhånd. Han lagde markant ud i midten af januar, hvor han i et interview afviste økonomerne med et “sådan noget vrøvl gider jeg slet ikke [...]
Skriv en kommentar