Livet efter Ringen
97 kommentarerTro det eller ej – der er et liv efter betalingsringen. Måske endda også for Thorning og regeringen.
Venstres Martin Geertsen må finde anden udfordring i sine ordførerskaber. Søren Pind vil lave andre opdateringer på sin Facebook-profil. Måske vil oppositionen ovenikøbet anskaffe sig en strategi og en politik væk fra hængekøjen. Socialdemokratiske omegnsborgmestre må forberede sig på selv at stå til ansvar for eventuelle dårlige kommunalvalg til næste efterår. Vi andre må finde noget andet at diskutere, og langt de fleste vælgere har glemt farcen et år fra nu.
På det konkrete, politiske plan sker der ikke meget. En milliard ekstra til kollektiv trafik spredt i et tyndt lag over hele landet giver ikke nogen markant før- og efter-oplevelse. Al påberåbelse af et godt politisk resultat og sågar brug af ordet ‘sejr’ er snik-snak og tilhører andre solsystemer. De bebudede nedsættelser af taksterne på kollektiv trafik fra Skjern og Hanstholm til København er glemt i løbet af kort tid og vil ifølge al tilgængelig forskning hverken gøre fra eller til for noget som helst. Det samme med en ekstra halv milliard årligt til nyanskaffelser. Finansieringen i form af at lukke et skattehul for leasing af biler og salg af demo-biler virker både logisk og fornuftigt, men skulle vel have været gennemført alligevel på et tidspunkt.
Tilbage er de politiske konsekvenser. Helle Thorning-Schmidt tog alle tæskene for at få en betalingsring gennemført, og da hun så forlængst havde passeret ‘point of no return’ tog hun alle tæskene for, at den ikke bliver til noget. Hun er nu så meget i knæ, og har mistet så meget autoritet, at hendes klippekort for fejl er opbrugt i denne omgang. Det betyder, at presset for at skabe reform-resultater det næste halve år er vokset. Det ved oppositionen naturligvis, hvorfor prisen for at lave forlig om førtidspension, kontanthjælp og – vigtigst – skattereform, næppe er faldet de seneste dage. Tværtimod. Det betyder også, at SF forløbig må kigge i vejviseren efter en gave for det offer, partiet føler, det har ydet ved at miste betalingsringen. Konsekvensen af betalings-farcen kan derfor meget vel blive mere blå politik – ikke mindre. Og paradoksalt nok kan det blive lige det, som Thorning kan vinde næste valg på. Lyseblå reformer er opskriften på at trække lyseblå socialdemokrater tilbage fra Venstre.
Blå lykkeriddere kan i en øjeblikkelig sejrsrus bilde hinanden ind, at en valgsejr er kommet tættere på efter regeringens selvskabte ydmygelse. Det behøver slet ikke at være tilfældet. Det kommende års reformarbejde er dét, regeringen vil blive målt på, når der engang bliver folketingsvalg. Ikke en begravet betalingsring.
97 kommentarer RSS feed
“Helle Thorning-Schmidt tog alle tæskene for at få en betalingsring gennemført, og da hun så forlængst havde passeret ‘point of no return’ tog hun alle tæskene for, at den ikke bliver til noget.”
Jeg undrer mig lidt over, hvor miljøministeren var henne. Betalingsringen ligger så afgjort inden for hendes ressort og alligevel var der ingen opbakning fra hendes side. Havde hun på forhånd luret, at det ville blive en tabersag?
Tjaa, man kan vel kalde hele forløbet om betalingsringen for en råden forret. Den udelukker ikke, at hovedretten (skattereform) og desserten (Arbejdsmarkedsreform) er spiselige, men den efterlader stadig en dårlig smag i munden og et mindst lige så dårligt indtryk af kokkene.
Jeg tror, at oppositionen har lugtet blod, og hvis særligt SF mister yderligere terræn i meningsmålingerne, og panikken breder sig i baglandet, ja så tror jeg, at SF kan rystes så alvorligt i de kommende forhandlinger, at oppositionen kan “forhandles” SF ud af regeringen.
Det er en kendt sag, at der stort set kun er kameler at sluge for SF i det kommende meget væsentlige forhandlinger om skat, pension m.v. Betalingsringen skulle være det lyspunkt, som SFérne kunne henvise til, når topskattelettelserne bliver vedtaget, når de svage på pension bliver sendt retur på arbejdsmarkedet, og når Mette Frederiksen tvinger de unge kontanthjælpsmodtagere ud i studie eller job . Dette lyspunkt, som SFérne kunne have henvist til, er for evigt slukket som følge af en næsten ufattelig uduelighed, sjusk og manglende lederevner.
Hvis jeg var oppositionen, ville jeg trække de kommende skattereform-forhandlingerne meget langt ud, og samtidig bombe offentligheden med krav om topskattelettelser. Mediomtalen om topskattelettelser i sammenhæng med skattereform- forhandlingerne vil i sig selv lægge pres på SF og formentlig påvirke meningsmålingerne. Hvis det fortsætter længe nok, kan SF måske “rystes” ud af regeringen.
Fremtiden bliver ikke lettere for SF, men bunden er nok nået for S.
Åh, hvilken lettelse. Jeg VIDSTE, at du hele tiden har haft øjnene på begge sider af mønten, det ville ikke have været til at bære, hvis regeringen skulle have haft en mand af dit dybe format til fjende…
Det her er måske et underligt og mærkværdigt indslag. Men jeg bliver simpelthen nødt til at skrive, og give NKK min dybeste respekt og kompliment for overblik, nuancering og åbenhed.
For regeringen vil så mange gode ting for andre mennesker og for samfundet. Allerede nu er flere positive tiltag gennemført, men de røg igennem øjet i regerings-ringen og druknede.
@Poul g Exner
Det er temmelig sigende, at den mest positive side af regeringens virke er, at vælgerne kan nå at glemme de mange katastrofer inden næste valg.
Det er dog nok klogt at være varsom med for megen optimisme, da der er en del eksempler på sager, som bare ikke kunne begraves. Poul Nyrup Rasmussen kan vidne herom, ligeså Lene Espersen.
Jamen, det er heller ikke det mest positive. Det mest positive er, at de nu kan få ro til at arbejde.
På den måde er glemslen kærkommen.
Men jeg et med på hvad du mener – jeg tror bare fuldtud pp denne regerings vilje til at gøre mennesket i samfundet godt. Og jeg tror fuldtud på, at de implicerede ledere i denne misere IKKE glemmer lektien.
Regeringen og i særdeleshed Helle Thorning Schmidt har nu mistet den tilbageværende smule autoritet, som de helst skulle være i besiddelse af.
Hendes optræden på det sidste pressemøde var en katastrofe.
Hun kunne ikke svare på det simple spørgsmål – om det fortsat var regeringens politik at gennemføre en betalingsring, som det klart står i regeringsgrundlaget.
Vent til imorgen så kommer der en en meget god løsning gentog hun vist nok 17 gange – tåbeligt og amatøragtigt.
Hvad vil hun egentlig med den magt hun har fået som statsminister?
“Finansieringen i form af at lukke et skattehul for leasing af biler og salg af demo-biler virker både logisk og fornuftigt…”
Ganske enig men det har en uheldig konsekvens. Nemlig den, at suger man den omtalte mia. ud af den private økonomi og lader den gå op i sænkede billetpriser og skiftespor, så bliver der et effekttab på 200 mio. i form af tabte momsindtægter fra et ellers, et mia. større forbrug.
Hertil skal lægges tab af private arbejdspladser og skat, pga. et reduceret beskatningsgrundlag.
At noget af det tabte kommer ind igen er sikkert muligt. Men, skulle man få succes med at få flere til at klaske rumpen på et bus- og eller togsæde, så får det offentlige nye udgifter. For, som bekendt koster de kollektive trafikanter allerede nu dobbelt så meget som de selv betaler.
Helt sikkert der bliver et liv et betalingsringen efter at “ringenes Herre” Willy Søvndal i dag fortalte at den Citat “aldrig blev en folkesag”.
Frank Jensen Overborgmester i København er ude med en udmeldning om, at han nu ser frem til “alle gode” kræfter bliver samlet omkring at finde frem til fremtidige trængsels løsninger. Ja tak det gør jeg osse, jeg ser frem til at man opretter et overordnet organ som er ansvarlig for trafik afviklingen i StorKøbenhavn, og læg mærke til Stor København (måske 20 kommuner, hvad ved jeg ?) således at man fremadrettet har en trafikplanlægning der går på tværs af kommune grænser.
Men Lur mig, for at bruge et af krauses udtryk om det er det Frank Jensen mener, København Kommune vil nemlig ikke afgive deres suverænitet, til at “forbedre” veje ved at nedlægge dem, omdanne dem til opholdspladser, asfalter halvdelen af gaden til cykel stier, midter rabatter vejarbejder osv…. osv… jeg kunne blive ved en halv time…
Jeg forstår bare ikke at der skal 20 forskellige planlægninger i alle kommunerne, det er lidt ligesom molboerne der syntes det var smart at 20 mand bar en mand ud kornmarken efter det han havde tabt, da kornet jo så ikke ville bliver trådt ned.
Mon dog glemslen vil komme som lindring på de åbne sår sådan lige med det samme og inden næste valg?
Jeg tror meget på, at der er krummer i “regeringen” til at de så sagtens kan holde cirkusset kørende, så tilskuerne ikke får mulighed for at glemme. Alene konstellationen med De Radigale og så de drømmende kommunister med Den Små Johanne i front, borger jo for megen kommende spas, for ikke at nævne de sure skolelærere i SF’s bagland!
Som opposition ville jeg bestemt ikke have travlt med at komme elevrådet til undsætning med hurtige/lette forlig. Lad blot elevrådsforpigen og hendes væbnere stege i deres egen dumhed i en rum tid.
Desværre er tiden dog ikke til fortsatte fjollerier, idet Danmark stander i våde pga den internationale krise, og jeg er i tvivl om Holger Danske vil ulejlige sig for at hjælpe elevrådsforpigen. Mon det vil være forkert at bruge udtrykket Handlingslammelse?
Det er sgu lige før man får et lille stik af medlidenhed, når man ser HTS stærkt falmede grin, der snarere minder om en grå, træt grimasse.
Hvornår begynder elevrådet mon at tale om kønskvotering igen?
Hvad er VKO’s løsning på trafikproblemet i Kbh og den dertilhørende forurening? NADA!
Her vest for Roskilde – og vest for Storebælt – mangler vi stadig på sjette år politiske visioner for et liv efter IC4.
Tænker stadig, politiske kommentatorer er på niveau med Paradise Hotel og Big Brother blot placeret nær Christiansborg.
Og “Lur mig” for at bruge et af Krauses udtryk om det er meningen, at den “trængsels kommission” der skal nedsættes skal have nogle medlemmer som rent faktisk befinder sig dagligt i trafikken, Jeg vil da gerne melde mig frivilligt, for der følger sikkert et klækkeligt honorar med som sædvanligt, ellers vil jeg foreslå en mand som Jens Bjørn Andersen, direktør i DVS Danmarks største transport firma, som forleden dag da han blev spurgt om “trængslen” i København, udtalte, at det altså ikke var slemt som folk gør det til og der var mange byer i Europa eks der har langt større problemer(Trods kommunerne sabotage af vejnettet).
Men “Lur mig” for at bruge et Krause udtryk den kommission kommer til at bestå af de sædvanlige kontorfolk og embedsmænd skrivebord generaler + et par miljø folk som passende osse samtidig kan under søge hvorfor trængslen slår nye rekorder efter at få et job hvor løn checken kan hives i det offentlige.
Lettere skræmmende, at regeringen har kæmpet indædt for en betalingsring, der ville gøre livet for helt almindelige mennesker i tusindevis ekstremt bøvlet, nedsætte mobiliteten på arbejdsmarkedet og i øvrigt intet gøre for at bedre miljøet. De bevæger sig langt væk fra virkeligheden i et socialistisk utopia og det bliver deres problem på den lange bane.
Jens Bjørn Andersen er direktør i DSV som nok osse er et mere kendt transport firma for de fleste end DVS så skulle det vist være rettet.
Som borgerlig liberal der har stemt på de radikale foretrækker jeg i sagens natur en regering som gennemfører ansvarlig finanspolitik og borgerlig-liberale reformer af velfærdsstaten fremfor en regering bestående af såkaldte borgerlige der fører socialistisk overbudspolitik kombineret med udlændinge-chikane for at de kan få ministerlønninger og ministerbil, så jeg er glad, for at den vanvittige betalingsmur er lagt i graven og er endnu engang blevet bekræftiget i det rigtige i at støtte de radikale fremfor Lars Løkkes betonsocialister
En stemme på Lars Løkke vil jo være en stemme på en mere rød og udlændingefjendsk politik end den vi får fra regeringen Vestager
Betalingsring opgivet. Godt nok.
Istedet har regering listet yderligere afgivelse af Dansk selvbestemmelse, til EU.
I alt stilhed.
Ingen afstemning, men ingen betalingsring.
Spin og SF er til grin.
Iøvrigt off topic.
Fedt nok at politiken indfører registreing af debatører.
Knap så fedt at f.eks JP kræver en login profil på facebook for at kommentere.
Meningstyrani og slikken facebook et vist sted.
Så uden Facebook profil, ingen mulighed for debat indlæg.
Facebook er ikke for fornuftige mennesker efter min mening, og vil aldrig oprette en profil.
Og dermed kan jeg ikke længre debatter på JP´s blogs.
Kun facebook medlemmer må udtale sig.
Se det er sandt demokrati…. :)
Der må være noget, Helge Nørgær har misforstået. Jeg har aldrig været på facebook og skal det heller ikke, men jeg kan da godt blande mig i debatten på jp.dk!
I strafferetten er det sådan, at man ikke straffes hvis man træder tilbage fra at begå en forbrydelse, som man ellers havde planlagt.
Bliver man derimod forhindret i at begå forbrydelsen, af andet end ens egen vilje, så kan man straffes for forsøget.
På samme måde med regeringen. Den ville have gennemført ringen hvis det havde været muligt. Jeg dømmer regeringen for dens kynisme, i forhold til at pålægge den lille lønmodtager en skat på 20,000 kr. brutto om året(for mange lønmodtagere 6-8% af deres bruttoindkomst).
Dette vil jeg tænke på fremover, når regeringen(eller i hvert fald SF og S)taler om at varetage de almindelige lønmodtageres interesser.
@Uffe Lindum. Det kan du ikke længere.
Uffe, har idag bemærket, de første blogs på Jyllandsposten, som man kun kan kommentere på, hvis man bruger facebook. Da jeg ikke bryder mig om facebook, er der derfor heller ikke mere deltagelse fra min side i blogs på Jyllandsposten.
Egentlig ganske morsomt, at Jyllandsposten hævdede under Muhammedkrisen, at der var tale om forsvar af ytringsfriheden, når de med deres nyeste blogtiltag, fjerner ytringsfriheden for den del af befolkningen, som ikke bryder sig om facebook.
For at forsvare ytringsfriheden burde man egentlig begynde at boykotte Jyllandsposten
Iøvrigt en lille uofficiel statistik over hvor mange der ønsker at debattere på avisernes hjemmesider som osse er på Facebook.
På politiken.dk kan man oprette sig som bruger ved at oplyse navn, fødselsdag og adresse og de oplysninger krydscheckes med cpr-registret. Man kan osse få det sådan, at man får vedlagt et billede til sin kommentar, men udelukkende fra ens Facbook konto.
Så når man optæller hvor mange debattører der har et billede får man samtidig et skøn over hvor mange der er på Facebook.
En hurtig optælling fra den seneste uge siger at ca 20 pct er på Facebook.
Det er rent selvmord fra JPs side. Og hviljen virksomhed overlader ellers deres værste konkurrent deres kunder?
Tak for indlæg Alex og Gustav.
Og Gustav, da jeg personligt hader facebook, og alt det negative som følger med.
Er jeg helt enig med dem. I denne sag.
Det fremadrettede politiske reformarbejde: Fint nok; men hvem skal Socialdemokratiet gennemføre det med?
Hvor længe kan SF overleve de stadig voldsommere møder med virkeligheden? Ganske længe er jeg bange for – deres vælgere har intet sted at gå hen.
Det næste er, hvornår de radikale går i koma, fordi hele uddannelses området skal slagtes. Vi kan ikke blive ved med at have 30 årige forsorgsanbragt i en uddannelsesinstitution som “studerende”. Ganske længe er jeg bange for.
Den der sidder og fastlægger landets politik er Lars Løkke. Regeringen kan jo ikke tage noget initiativ uden han har nikket ja. Det skyldes så den indre inkosistens i regeringen.
Så længe Helle T ikke anerkender Lars Løkke som de facto statsminister – så vil hun køre rundt i små ringe.
Den eneste stabile konstellation er Venstre og Socialdemokratiet. Helle bliver ved magten så længe hun kan spille baglandet ud mod hinanden.
De tre regeringspartier er dem, der betale det hele.
SF’s offentlige ansatte, RV’s skolelærere, Socialdemokratiet fagbevægelse, pensionskasser og pensionister.
Venstes landmænd kan ikke – de kommer aldrig til at kunne betale terminen. De borgerlige vælgere kan ikke spændes hårdere for, så går de nemlig i betalingsstandsning.
Ja det er skægt at læse kommentatorer om at: “nu kan Helle ikke nedlægge betalingsringen, det er for sent”. Pokker da tage hende at hun åbenbart lytter til hvad har at berette for hende, var det ikke manglende lytning Løkke blev beskyldt for, nå det er nok glemt nu. Jeg vil skyde på at uanset hvad Helle gør så vil det blive nedgjort, grundet man har forelsket sig i Løkke. Hvad galt skulle der være i at Helle har lyttet, når hun gør det får hun at vide hun skulle have tromlet sagen igennem, det kunne tænkes der er kommet nye tider med den nye regering, MEN det er jo også forkert, der er plusser og minusser ved alt…
Helle Thorning og Villy har lyttet til de der sidder i kø hver dag til og fra deres arbejde i København.
“Vi der kører i en leaset bil har ikke råd til at betale 10,000 årlig for at køre ind til hovedstaden”
Nu har partiet Venstre og FOXNEWS (TV2News) sørget for at trængslen bliver værre og værre år for år.
Og kører man i en leaset bil kommer det til at koste mellem 10.000 og 20.000 kroner ekstra pr. år.
For at få lov til at sidde i en længere og længere kø.
Derfor gav Lars Løkke kage til Venstre’s folketingsgruppe.
Bilpriserne vil stige, da forhandlerne ikke længere kan sælge demobiler til stærk nedsat pris.
Og de der kører i en Leaset biler får en ekstra regning på mellem 10 og 20,000.
Og den Mia. kroner som det vil indbringe vil gå til lavere billet priser og bedre kollektiv trafik.
Så de 500.000 som bilisterne skulle betale for at køre på arbejde er blevet byttet med en regning på 1 Mia. Husk at sende Venstre og TV2NEWS en venlig tanke som tak for den ekstra regning.
Venlig hilsen
A.Jensen
Mon ikke Københavns kommune efter dette sætter parkeringsafgifterne op ?
I hvert fald er det slut med at høre på billisternes klage over at sidde i kø !
Har lige set DR Deadline, hvor 3 journalister kommenterede den døde betalingsring, og efter en masse snak afsluttede journalisterne med, at måske kunne betalingsringen om nogle år have været det rigtige!
De 3 journalister glemmer, at hele København p.t. er gravet op, fordi VK-regeringen før de måtte gå allerede iværksatte en masse metroarbejde, der dels betyder arbejde og dels betyder en meget bedre infrastruktur i København om nogle år. Det vil naturligvis lette en masse trafik.
Den nuværende statsminister vil bare bestemme alt, men aner ikke og evner ikke at bestemme noget som helst. Hun er en lille pige, der viser, at dét at være statsminister magter hun ikke. Hvordan kan landets statsminister dog bruge en halv time ved tirsdagens pressemøde med at gentage en lille sætning igen, igen og igen ……… igen. Det var at gøre grin med pressefolkene og bruge deres tid nedladende, men også os ved TV, der så på. En halv time til ingen verdens nytte for at se en statsminister, der ikke sagde noget, men brugte folks tid. Det er da alarmerende!
Lad os snart – helst snart – få en dygtig statsminister: LØK.
Det er spilme alt for optimistisk at tro vælgerne har glemt det her om et år, det har for længst sat sig fast hvilken amatør-regering vi pt. har med uansvarlige og ukvalificerede ministre, selv om tre år ved næste valg har vi ikke glemt det her. Så megen dumhed og snyd bør ikke kunne betale sig, det må de så føle til den tid. Men da har de jo fået ministerpensionerne i hus, det bliver vel i sidste ende denne uegnede flok til lederskab af et lands største bedrifter når det kommer til stykket. Eet stort nedladende cirkus.
Helle Thorning er en letvægter! Hun er ikke en politikmager, men er utrættelig med hensyn til at genbruge andres argumenter.
Nu har alle kommentatorer brugt et par dage på at fortælle hende og vi andre, at hun “som statsminister” skal vise handlekraft, “skære igennem” osv.
Og hun kunne netop IKKE skære igennem. Det fremgik tydeligt af hendes pressekonference i går. Vag og ubeslutsom og PINLIG var hun – hun satte sin lid til de andre i baglandet – som så skulle fortælle os alle om den nye “rigtig gode løsning i morgen”. Hun burde selvfølgelig have sagt, at ringen ikke blev til noget. Det turde hun ikke!
Men hvad sagde hun så i TV her til aften: Ja, hun brugte sin sædvanlige teknik og genbrugte argumenter fra andre. Hun gjorde kritikernes ord til sine og fortalte, hvordan hun nu som statsminister havde været nødt til at skære igennem, fordi der ikke var opbakning til den gode ide om betalingsringen. En mønsterelev, ikke sandt!
Det er HTS’ teknik altid. At plagiere andres talemåder (fx. bruger hun et utal af Lars Løkkes vendinger). Det tager lidt tid at finde ud af denne teknik – journalisterne har ikke har fundet ud af det endnu. De lader hende slippe alt for let.
Henrik Dahl har vist sørgelig ret!
Helle kan trække endnu flere tænder ud af de blå —ved at føre endnu mere blå politik—- til stor jubel på højre side af midtbanen, hvor også næste valg afgøres
Lis Bølling: “I hvert fald er det slut med at høre på bilisternes klage over at sidde i kø”
Lige på kornet. Så sandt som det er sagt.
Efter denne regerings hidtidige gøren og laden er jeg ikke nervøs for om Martin Gertsen og Søren Pind m.fl. får noget at argumentere i mod. Helle Thorning-Schmidt er simpelthen en katastrofe – Henrik Dahl havde i uhyggelig grad ret. Desværre er det hele Danmarks befolkning der nu efterfølgende må lide og betale.
Da nu Betalings ringen er afgået ved en voldsom død, skal der findes andre måder, at nedsætte antallet af biler inden for København Kommunes grænser. Byen skal jo have tilført varer og personale til fabrikker og virksomheder, det er ikke rimeligt, at de der tilfører disse skal betale i hvert fald ikke, hvis man ønsker at disse virksomheder bevares i København. Det var rimeligt, at Københavske borgere der har en bil kun kan få tilladelse til en sådan inden “ringens område”, hvis de er i besiddelse af egen parkeringsplads til køretøjet, enten på privat grund, betalt parkeringsplads eller i P-hus. Hvis der så skulle betales mere for de mest eftertragtede parkeringspladser ville der blive plads og bedre luft – men det ville blive betydelig dyrere at være Københavner – men det er vel også rimelig, at dem der er og har problemet betaler. OG SÅ KUNNE DET FORBYDES ALLE MINISTRENE AT TAGE DERES STORE BILER MED INDENFOR RINGENS OMRÅDE – DER ER JO RIMELIG GODE OFFENTLIGE TRANSPORTMULIGHEDER TIL RÅDIGHED.
Super ærgeligt at ringen blev droppet. Ikke fordi jeg synes at en betalingsring er en særlig fin idé som skulle løse noget som helst, men fordi banen nu er kridtet op for at vi får noget der er meget mere dystert: Roadpricing og GPS-overvågning af alle bilister.
Der gik i hvert fald ikke mere end et par timer fra ringen officielt blev droppet, til de første fortalere af dette big-brother instrument igen luftede forslaget. Bl.a. Margrethe Vestager.
Hvorfor har Venstre så svært ved at anerkende, at der er trængselsproblemer.
For mig er det en stor gåde, at Venstre virkelig ser udskydningen med at få løst trængselsproblemerne og bivirkninger som en stor sejre.
Jeg håber at til næste år ,når Trængselskommisisonen er færdige med deres anbefalinger så bliver der endelig taget hånd om trængselsproblemerne med at ændre folks trafikadfærd.
Hvilke trængselsproblemer? Trafikken ind og ud af København er jo faldet de sidste fire år:
“Ifølge Center for Trafik er biltrafikarbejdet faldet med 2 % i København fra 2007 til 2010. Biltrafikarbejdet er et udtryk for det samlede antal kørte km med personbiler, busser, motorcykler, vare- og lastbiler på de Københavnske veje pr år. Overordnet set har der været en stigning på 17,8 % fra 1990-2010, men de seneste fire år har der altså været et fald.
Desuden er biltrafikarbejdet over søsnittet (vejene over Københavns søer) ligeledes faldet med 9 % siden 2003, dog med en stigning på 1,2 % fra 2009-2010. Søsnittet kan fungere som indikator for trafikudviklingen i indre København, da der her er en særligt høj trafikbelastning.
Ser man på trafikken ind til København, har der ligeledes været et fald. Dette ses på udviklingen i biltrafikken over kommunegrænsen. Selvom trafikken her er steget med 28 % over de sidste 20 år, er den faldet med 1,7 % fra 2007 til 2010.”
http://www.dr.dk/P1/Detektor/Udsendelser/2011/09/13115935.htm
Livet efter Ringen: hvem er der vil den ring er dem i busser og tog, de kan da være ligeglade om bilisterne sidder i kø ,er det bilisterne så er de egoister for det betyder de vil have vejen for sig selv
Bemærkning til Zeki Laurent Sadic, 23. februar 2012 kl. 08:00
Tak for linket til P1 s Detektor mv. det er altid godt med nuancer og fakta i en debat
Men trængsels problemerne er netop denne høje stigning af transporten og især for biltransporten. De lave benzinpriser i forhold til de stigende kollektive billetpriser inden for samme årrække har også været en faktor til et fald i passagerstrømmen til den kollektive trafik. Ligeledes har flere familier og her især i København fået en bil og når først familien har bil så bliver den brugt til mange småturer, der med fordel kunne foretages som gang eller cykelture.
Borgmester F. Jensen København, må føle efterladt alen på prærien.
Toppen i S har prioriteret S-borgmestrene på vestegnen højre en overborgmestren i København.
F. Jensen kan med rette sige:
med sådanne partifæller på vestegnen behøver jeg ingen fjender.
Nu kan vestegnens borgmestrene se frem til et nogenlunde kommunevalg.
Men hvad med København? Er det ikke det fagreste træ i skoven?
Venstres spinapparat fik HTS og Søvndal ned med nakken, og de står tilbage med åbne sår, som bliver svære at hele. Problemet med trængslen i København kom ikke nærmere en løsning, men det har heller aldrig været meningen for medier og opposition.I Venstre er der kun en som har fremlagt en løsning på problemet, og det er Søren Pind, som i 2005 foreslog, at der skulle betales for at køre ind i KBH.
Der var vist en der sagde “hvad vedkommer sagen sagen” og sådan har politik udviklet sig. Ingen diskuterede substansen. Det handlede om interne konflikter i regeringen og HTS´s performance på pressemøder. Nu står københavnerne tilbage med et uløst problem og allerede i dag, er der meningsmålinger, som siger, at et stort flertal mener, at der er store trængselsproblemer i KBH, og politikerne bør gøre noget ved det.Ak ja.
Carsten Bugge ønsker en stærk leder tilbage.Her er han så med hele banden, samt alle dem det har vejledt disse “stærke mænd”, og som var en katastrofe.
En statsminister der tager til sig selv, fra vores fælles kasse uden bilag, og overfodrer privathospitalerne. Den første statsminister Fogh, måtte jo i en tidligere regering under Schlytter, forlade den regering på grund af kreativ bogføring. Han førte os ind i 2 håbløse krige, hvoraf den ene var uden FN-mandat.
En tidligere finansminister Thor Petersen, der troede han kunne købe hele verden, men ikke vidste, hvor han selv boede.
En finansminister Hjort, der har snydt på vægtskålen, en integrationsminister Rønn Hornbæk, der har en kommisions-undersøgelse i hælene, en skatteminister Troels Lund, der måske ender i en rigs-retsag, en forsvarsminister Gade, der ikke lige kunne finde ud af, hvem der gjorde hvad, men havde den undskyldning, at det i hvert fald ikke var ham, en senere forsvarsminister Gitte Lillelund, der ikke havde opdaget, at der var problemer med fanger i Irak og roderi i Forsvarskommandoen og også her venter en kommisions-undersøgelse , en udviklingsminister Ulla Tørnæs, der har afleveret u-lands penge, og ikke har vidst, hvad de skulle bruges til. En selvudråbt ”frihedsminister” der ikke kender reglerne omkring au-pair systemet. En trafikminister H.C. Schmidt, der bøvlede rundt i DSB, og fik roderi til at blive til kaos. En udenrigsminister Espersen, som ikke mødte frem i Arktisk råd, da en ferie var mere spændende. En socialminister der måtte gå af, da hendes mand og hun selv havde rod i kontanterne, og manden var på et tidspunkt var spindoktor i VK´- regeringen, nu er han dog fængslet. En Vicestatsminister Bent Bentsen, der turnerer rundt med våben i bilen, og får trods dette, vristet et ridderkors fra Dronning Margrethe til ejeren af Jensens Bøfhus.
Spindoktorerne i VK har også haft problemer, med at finde ud af at arbejde uden at bevæge sig på grænsen af det ulovlige. Michael Kristiansen lavede en kæmpe telefonregning uden tilladelse og havde rod i bilagene. Gades spindoktor var lige så “uskyldig” som Gade selv vedr. “Jægerbogen”, Løkkes spindoktor en måske også fedtet ind i en lækagesag, det må jo være ham, da Løkke har rene hænder (og det må Løkke jo ha’ for han står altid nærmest håndvasken). Troels Lunds spindoktor, er heller ikke for fin i kanten, han har også problemer med sin tavshedspligt, og det er underligt, men hans chef, Troels Lund, må have glemt at sige det til ham, det er jo ellers noget han kan pålægge sig selv, så det må jo skyldes en forglemmelse .
Uanset hvor alvorlige tingene var, skete der ikke noget, da DF støttede op omkring regeringens politik.
At ville have magten, koste hvad det vil, og lade Pia Kjærsgård få lov til, at genere nogle af de mennesker der bor i vores land, som nok havde mere brug for at blive ordentligt modtaget.
Jeg undrer mig over, at danskere kan acceptere så mange uredeligheder, uden at stille spørgsmål ved det, men det må jo betyde, at moralen er skredet i grusom grad, og hvad synes de mennesker er i orden? Samme mennesker vil have hævet straffene uafladeligt, men det vil jo så includere nogle af de ting Højrefløjen finder på.
Nu hvor ringen er væk, må vi til at tale om noget andet.
At den rigtige beslutning i denne farce skulle øge regeringens chancer for et genvalg, er nu svært at se.
Regeringen kom dårligt fra start – selv om statsministeren påstod det modsatte – men det er kun blevet værre og være.
De, der i begyndelsen ikke kunne se, at vi havde med en meget svag regering at gøre, har fået øjnene op for, at det er tilfældet.
De sidste pressemøder og hele håndteringen af betalingsringen hat afsløret, at vi har med en yderst inkompetent regering at gøre.
Lad Helle svanse nede i Europa og gøre sig til – hvad hun egner sig bedre til – og så, når formandsperioden er overstået, giv os et befriende nyvalg.
@Zeki Laurent Sadic, tak for linket til detector, Hvilken trængsel ?, det underbygger bare hvad mange (folk der rent faktisk ved nogen om trafik og logistik) i praksis, eks Jens bjørn Andersen, DSV at trængslen i København altså ikke er så slemt som folk vil gøre det til sammenlignet med mange andre steder.
Men medierne kører den samme rille. P4 København i morges 2/3 af vælgerne vil have at der gøres nogen ved trængslen, sådanne menings målinger giver jeg intet for, nu er folk blevet bombarderet dagligt med budskaber fra alle “eksperter” om at der skal gøres noget ved “Trængslen”, tilsidst tænker folk bare nå ja selvfølgelig er der trængsel og vi skal gøre noget ved det. Dagsordenen ender i sådan en lidt religiøs diskussion, hvor fakta er ligegyldige lidt ala Klima debatten og som kirken sådan er det bare Amen. Gad egentlig vide hvor mange af disse “eksperter” der egentligt dagligt befinder i trafikken ? Ikke mange tror jeg.
@Asger Manø
Jeg synes du implicit rejser et interessant spørgsmål.
Hvad var det, der sænkede betalingsringen i mediebilledet?
Hvis man kigger på substansen, tror jeg, at de fleste ville være kommet til den samme konklusion som regeringen gjorde i tårnet- at betalingsringen var en oplagt vinder-sag.
Faktum er, at der i andre lande er helt sammenlignelige tilfælde, og at erfaringen fra disse lande, har været særdeles positiv. Det er også en kendsgerning, at der er betydelige trængselsproblemer, særligt i myldretiden på de store indfaldsveje syd, vest og nord for København. Der foreligger data, som dokumenterer et tab på 130.000 timer om dagen. Hvorfor er disse timer aldrig omregnet til et årligt tab for samfundet og f.eks. sat i sammenhæng med arbejdsudbuddet?
Der er dokumentation for den miljømæssige effekt.
Hvad er årsagen til, at en så stærk sag endte som en af de største politiske nederlag i nyere tid?
Det er et interessant spørgsmål, som efter min opfattelse skyldes primært to forhold. For det første en meget ensidig negativ dækning i medierne- sagen rejser spørgsmålet om medierne som den 4. statsmagt. For det andet den håbløst amatøragtige håndtering af sagen fra start til slut af regeringen.
Så en særdeles dårlig cocktail af amatørisme og modvind i medierne sænkede antageligt ringen.
@G Exner
Jeg tror faktisk at du har ret i dit tidlige indlæg i denne streng…. Jeg tror også at regeringen vil mennesket det godt… det tror jegnu også den forrige regering ville.. blot med et andet værdigrundlag…
Det som er bekymringen er jo, at det at blive valgt blot er adgangsbilletten til magten…
Nu genstår det så at se om regeringen kan finde ud af at bruge magten fornuftigt… og DER er jeg bekymret… en skam hvis alle de gode hensigter og værdier bliver glemt, fordi sagerne bliver forvaltet af inkompetente amatører. Og de rer altså en hel del som tyder på at Helle Thorning Schmidt og Villy Søvndal har meget tilbage at ønkse i forhold til at fremvise relevante og tilstrækkelige kvalifikationer og kompetencer til at løfte de ærefulde hverv de har fået af den danske befolkning.
Desværre
Ja, et uskønt handlingsforløb.
Helle Thorning Schmidt savner i den grad Anders Foghs og Lars Løkkes magtfuldkommenhed.
Bilkøer, trængsel i det indre København kan nemt løses- flyt alle offentlige kontorer ud af byen- inklusive alle fra Christiansborg slot- find et stort sted midt på sjælland som kan anvendes til formålet. tilbyd i samme stil virksomheder at flytte ud af byen- giv dem en gulerod, tilskud til at flytte ud- så vil meget være løst samtidig burde der laves sanering af mange af de ældgamle boliger Nørrebro, Vesterbro, Christianshavn mv. alle boliger uden eget bad og toilet bør rives ned- så kan man flytte folk ud til omegnskommunerne. Hvorfor er der ikke nogen der ser på befolkningens sundhed og forbyder dem at bo i flere hundre år gamle boliger, der for længst burde være nedrevet? Og hvad er det der er så attraktivt at bo i en sølle bette lejlighed? se dog og kom ud hvor der er frisk luft, højt til himlen og dejlig natur omrking jer. Trafikken i Kbh er vel ikke værre end så mange andre byer i myldretiden- og skal man derind så vænner man sig også til at bruge den tid det tager at køre derhen. det ahndler om at køre hjemmefra i god tid, før man møder på sit job. og derfor er det regnestykke med tabte arbejdstimer ikke helt rigtigt- for de fletse køre til og fra job i deres egen fritid.
Pyh ! nu slipper vi forhåbentlig snart for at høre mere om den “betalingsring”. Set her fra Vestjylland er den jo udelukkende et hovedstadsanliggende, som København og dens omegnskommuner burde klare indbyrdes. Det påståede behov for en “betalingsring” skyldes jo udelukkende områdets egen forsømmelighed og manglende initiativ. Det burde da ikke være et regeringsanliggende, men vi fik jo udstillet, hvad det var for en slags politikere vi fik valgt ind i den regering, og forhåbentligt huske det til næste valg.
LOL NKK prøver du at level os ? eller tricke os ? rødhætter ud af busken ;)
Eller oprigtig ydmyghed fra dine blå smølfe tanker ? og om alle de spildte år ?
Som et meget lille reminder sidste nye indspark fra altmanden= Kristian P. Lorenzen virker sgu desværre som om 10år ved roret og DSB blev kørt i sænk med hjælp af jeres ven silvio berluconio også siger han sådan noget pizz med det MEGA KÆMPE underskud han/I afleverede ik og en sønderskudt dansk stolthed i miskredit tak not!!!!
Men lad os nu se når sheikerne skruer på $$$ skruen og Iran siger BIO til vores venner USA og Jøderne tror du vi rammer 15.25 pr. l. benzin inden 2013 , men fok det er jo bare udkants(38%dansker) DK der bliver ramt , I har jo en bus, s tog, metro, tog at slå røven i sædet i
hvor meget er din bolig faldet Niels ?
Firmabil ?
sikret gyldenhåndtryk ?
På tid vi skal se lidt fremad sammen ?
Rigtig fed stunt den med kagen ;) godt han ikke lavede en Kenter på den , jesus han er ynkelig når han så hopper ned af den hængkøje du beder ham om ROFLMAO
Kirsten Kathrine de vil ikke svare fordi de så må se på deres/vores/menneskets :( skyggeside/lavest fællesnævner og prøve at legitimere det OVK udførte (du nævnede nogle af dem)med deres velsignelse også de forbyggende krige der stadig koster os på alle plan: menneskelig,moralsk,etisk,økonomisk(ved godt mærsk tjener på det!), samfundsmæssigt o.s.v. .
Foking skide tårne solgt vores moral og sammenhold til den total overgivelse til Kapi-dansen/guldkalven
Det virker underligt at Søvndahl, som kommer her fra Kolding og Dam Kristensen fra Vobasse, skulle være frontkæmpere for en københavnsk skattering. Hvorfor var det så magtpåliggende for dem at tage over og nedsætte alm. arbejdende danskeres indtjening. Samtidig med, at folk for at spare pengene, skulle tvinges over i en overfyldt kollektiv trafik, som tager dobbelt så lang tid at benytte. Det råbte og skreg alt og alle op om i HELE forløbet. Og de ville det bedste for folk, men det ville folk ikke forstå. Hvornår vil de igen det bedste for os? Næste gang skal vi være forberedt på det værste, hvis den skattering denne gang var det bedste de havde at byde på. Problemet er at denne regering totalt har mistet overblikket. Troen på at det bliver bedre, kan ligge på et meget lille sted. Det er i øvrigt påfaldende at leasingbiler nu bliver dyrere. Helle Thorning er måske kommet ud af sin leasingaftale i Tyskland. Nu har hun jo økologisk firmavogn.
Trængselsringen er især et SF projekt , der er mange
københavnske venstrefløjsstemmer i det.
Derfor blev det en del af regeringsgrundlaget.
Modstanden fra især omegnsborgmestrene viste at man
kunne tabe socialdemokratiets politiske magt,derfor
endte det hele i panik.
Man har kun tænkt biltrafik , miljø og offentlig
transport på et meget underordnet plan.
Det utrolige er i prioriteringen , når der er overfyldte tog i myldretiden og samtidig køer på
motorvejen.Tror man så at det hele løser sig når
der indføres en afgift i København.
Flere siddepladser i togene og mere samkørsel på
vejnettet.
Man skal ud i alle kommunerne og have etableret nogle store overvågede parkeringspladser både ved
motorvejene og ved stationerne.
Det kræver et samarbejde med kommunerne som den
første prioritet og sidst ringen hvis der skal mere
motivation til.
Jens Hansen: Der er simpelthen nogle ord og udtryk i de sidste linjer af dit indlæg, som ikke skal med. Undlad det, og din kommentar bliver stående. tak.
Den ring var dødfødt fra dens undfangelse, da ophavsmanden ikke var den rigtige.
Ophavsmanden hed Københavns Kommune, ikke Transportministeriet. Hvis Transportministeriet havde gidet at lave et brugbart lovforslag, så var ringen også kommet. Alternativt skulle Københavns Kommune have betalt for det analysearbejde.
Det her er for mig at se det første rap med kæppen, som centraladministrationen giver til den nye regering. Det er lige præcis her, man kan mærke, at det er en ung og uprøvet regering, vi har fået. Nu har de mærket centraladministrationens magt, tilbage står spørgsmålet, om de vil tage ved lære?
Ja der skam et liv efter betalingsringen også for regeringen, for dem der dagligt skal fortsætte med at sidde i kø, må det dog blive et kedeligt liv, et liv de kan se frem til at skulle fortsætte i al evighed, da ingen vil lave det om for dem, så hejs flaget vi bliver stående på stedet.
Der er rigtig mange synspunkter om, hvad der nu bør/skal gøres for at mindske trafikken i København. Normalt er bedste løsning, at fjerne årsagen til et problem, og i København er problemet, at der er alt for mange arbejdspladser centreret på et alt for lille område, heraf er de fleste nok relateret til og kan betegnes, som STATSLIGE arbejdspladser. Planlæg flytning af de mest personalekrævende etater – dette ville gavne både København og de områder i landet hvortil de flyttes. Det kan lade sig gørese på Skts flytning til Ringkøbing og Tinglysningen til Hobro – der er potentiale til mange flere udflytninger – HVIS MAN VIL og har modet, men det bliver nok ikke med den Københavnerregering vi p.t. plages med.
Zeki Laurent Sadic
De tal, som der bla. opremses i Detektor er korrekte, men også forventelige. faldet i trafikken, som starter fra 2008 og til nu, skyldes især krisen og de mistede arbejdspladser deraf. De nye arbejdsløse fortsætter jo ikke med, at køre ind til Kbh. efter de har mistet deres job.
Lis Bølling: “I hvert fald er det slut med at høre på bilisternes klage over at sidde i kø”
Nu må I finde ud af det. Jeg troede at betalingsringen faldt på grund af ondskabsfuldheder fra den borgerlige presse. Hvad har bilisterne med den sag at gøre?
Iøvrigt ville bilisterne skulle sidde nøjagtig ligeså meget i kø hvis økonomien i befalingsringen skulle hænge sammen. De skulle bare betale for det:)
@Steen T., 23. februar 2012 kl. 09:36.
“Faktum er, at der i andre lande er helt sammenlignelige tilfælde, og at erfaringen fra disse lande, har været særdeles positiv”.
[...]
“Hvad er årsagen til, at en så stærk sag endte som en af de største politiske nederlag i nyere tid?”
Se min kommentar “Problemet med en betalingsring ….” til Lars Trier Mogensens debatindlæg “Enkeltbillet til ingenting” fra igår på politiken(dot)dk.
Vi bør selvfølgelig fortsætte diskussionen her.
Men min point er, at man ikke kan sammenligne situationen i København med London og Stockholm, fordi afgifterne på biler er så forskellige.
Hvor afgiftsystemerne i England og Sverige “siger” køb endelig en bil, men tænk over hvad du benytter den til, så “siger” afgiftsystemet i Danmark, tænk over om det virkeligt er nødvendigt at anskaffe bilen.
Som blå vælger hilser jeg betalingsringens endeligt velkommen og så velkommen igen om nogle år. Ja, jeg bruger bil hver dag til og fra arbejde i stedet for cykel. Jeg er nær 50 år, lettere overvægtig (bmi ca. 24)og pendler sammenlagt ca 15 km om dagen. Jeg glæder mig uendeligt til metroringen og letbanen (Lundtofte og sydpå) og vil have mere. Og så kan vi tale om indførelse af betalingsring ved ring 2, når de gratis parkeringspladser/tårne/elevatorskakte er etableret. Betalingsring er det rigtige instrument for at mindske forurening og trængsel, men aldrig før alternativerne er til stede!
Bemærkning til Axel Hammerschmidt, 23. februar 2012 kl. 18:07
Du har ret i at der er forskel på afgifterne i de pågældende lande.
Men hvis afgifterne er så store som fx FDM påstår, så skulle valget af at afskaffe bilen eller undlade at købe en ikke være så store – tænk på alle de penge en familie kunne spare ved at bruge cykel og kollektiv transport – i hvertfald i hovedstadsområdet der har et godt udbygget kollektivt trafiknet samt mulighed for cykelmedtag .
Ja hvad skal vi så finde på N.K-K. Dine medier har bevist deres styrke ved en ensidig dækning af et lokalt trafikproblem. Hvor er det nemt at være journalist-een sag, der kan spredes i alle retninger, kritik af regering, kritik af regering, kritik af regering og kaster skygger over, hvad der ellers rør sig i samfundet/verden.
@Dorte Sørensen, 23. februar 2012 kl. 21:42. Der er et stort tab forbundet med at skille sig af med en bil.
Tidliger skatteminister Mogens (u)Lykketoft fortalte i Mit Forbrug i Politikens lørdagstillæg Plus for ikke så lange siden, at han aldrig køber ny bil, men altid en lidt brugt. Fordi en ny bil taber gevaldigt i værdi når den skal sælges. Bl. a på gr af den høje afgift.
Og det enda fra en på ministerpension.
Det er vist det man kalder for skatteundgåelse, som er lovligt, mens skatteundragelse jo er ulovligt. Og så fra en politiker, der mange gange har givet udtryk for, at man skal yde sit til samfundet.
Men min point var, at bilejere i England og Sverige tænker på en anden måde. For dem er en betalingsring kun en anden løbende afgift.
Det er enda en fordel for folk der ikke skal køre ind til byen.
Derfor er det ikke så upopulært som i Danmark.
Stakkels “lille Dorte Sørensen” – trængselsproblemer siger du`? Ja, det kan du da stoppe på mange andre måder. P-afgifter, bilpriser,afgifter o.s.v. – he, he, disse ting er iforvejen de højeste i verden!!! Men DU vil så have Berlin-mur og yderligere afgifter! Du må være skør i knoppen! JEG der bor i omegnskommune, vil da i forvejen aldrig drømme om at køre ind og parkere i Køvenhavstrup! Jeg tager bussen også på arbejde!! Got it? Men enlige mødre med små børn, fædre med drenge der skal i skole eller til fodbold, ældre der skal til behandling på sygehuse 4 gange om ugen! De skal faneme da ikke betale 25 kr. ekstra hver vej. Hvad foregår der i dit og de rødes hoveder. ??? At så Vestager kan finde på andre mere avancerede skatter – road-pricing etc. kommer vist heller ikke bag på folk (bortset fra Barfoeden) – altså folk der kan tænke sig om!
Peter Taitto
Din påstand holder vist ikke vand. For i 2011 er den samlede bilpark nemlig større end i 2008. Folk køber dog mindre og billigere biler. Der er med andre ord ikke kommet færre biler på vejene, mønsteret er bare ændret. Ikke mindst fordi industri og store erhverv flytter ud fra bykerner til omegnskommuner (hvor lejen er billigere) for i stedet at give plads til boligområder og rekreative områder. Bare se på hvad der er sket omkring Kbh’s Havn og Islands Brygge.
Kaosringen
Det er kvalmende at se Vænstre æde sig en pukkel til i kage og bruge tusindvis af kroner
på den smædekampagne,der absolut ikke,i følge lille Lars fra Græsted,ville komme.
Om 2-3 år vil det samme Vænstre krybe til korset,når det viser sig at trængsel i Køben-
havn ikke forsvinder som et andet fata morgana tryllet ind i hovederne på borgerne med
stor hjælp fra bla. Politiken.
Der skal findes en løsning,der ikke gør det dyrere at være dansker(bilist) uden ring og
betaling.Hvordan f….. vil Vænstre strikke sådan en sammen?Et GPS-system man først
hørte om for 15 år siden og siden ikke har kunnet løse det simple problem(udfordring)
der ligger i at man ikke skal kunne snyde systemet.I dag kan man på nettet købe en
jammer til 20 $,der gør en GPS-sender/modtager usynlig.Alle biler skal have sådan en
tingest installeret.De koster 20.000 kr til lastbiler for tiden og hvis road-pricing skal give
mening,skal ALLE biler have en.Der skal udvikles software der virker og ikke kan snydes.
Pris 10 mi
Det er sjovt at ingen fokuserer på, at der samtidig med nedlukningen af betalingsringen blev nedsat en kommission. Formentlig fordi folk mener at denne kommission er en syltekrukke?
Jeg gætter på at kommissionen kommer frem til den konklusion, at der skal indføres roadpricing i København (og andre større byer i Danmark) og at vælgerne er blevet så forskrækkede over udsigten til en betalingsring (som åbenbart i folks hjerner har realiseret sig som en fysisk mur om byen), at de vil elske muligheden for roadpricing som alternativ. På trods af at roadpricing var meget udskældt første gang det kom på banen – inden der var noget der hed betalingsring.
Helle Thorning skal stå fast ved hvem hun er og ikke høre på de velmenende kritiske røster der kræver, at hun ryster en Margaret Thatcher personlighed ud af ærmerne.
Og nej, gu er hun ikke macho, men det var der da absolut heller ingen af de tidligere statsministre der var, så hvad er problemet egentlig?
Til gengæld er hun den konsensussøgende statsminister som hun fra starten af har udmeldt, og alle jer vælgere der er blevet så forvænte af 10 års ensidig blokpolitik med DF som den store vinder skulle måske lære at værdsætte en statsminister som fører konsensusorienteret ledelse med mennesket i centrum istedet for ideologisk blokpolitik med skyklapper på.
Lige nu har jeg fulgt en debat i FT om den kriminelle lavalder, der igen skal op på 15 år. Og skulle jeg have glemt, hvorfor jeg fravalgte VKO og foretrak og fortsat foretrækker en centrumvenstre regering, med Thorning som statsminister, så blev jeg da bekræftet i mit rigtige valg. Rart er det så at høre LA være konstruktive også.
Det er korrekt, SF ikke har haft den bedste hånd mht. til Betalingsringen, men så er det heller ikke værre.I dag skriger folk på en løsning på ny. Regeringen lover en løsning i denne valgperiode, venstre ikke.
SF skal slet ikke opfinde noget, de har et regeringsgrundlag, hvor deres mærkesager også er, de grønne aftryk. Regeringen har siddet i 4,5 måned, slap nu lige lidt af og klap hesten, Vi har også et formandsskab, der skal køre. Tidligere regeringer, har aldrig været udsat for massiv mediehetz, som denne nye regering med har fra dag et. Det kan vælgerne faktisk godt undvære og vil gerne have det erstattet med objektiv, informernede politik uden fnidder
Ting skal modnes og ting tager tid.
Regeringen har siddet i 4 mdr. og 20 dage i dag. Betalingsringen kom med i regeringsgrundlaget som en vindersag, men mediehysteriet tog overhånd, anført af NEWS kommentatorerne og venstre. Og som en blogger skriver, TV lavede klip, som vinklede deres egne holdninger. Uheldigt. Kommentatorer råbte, og journalister skrev løs. Berlingske var kun negativ i sin dækning. Da LO og Vestegnsborgmestre og københavnerne, ca. halvdelen syntes at være imod, trak Thorning statsministerkortet og skar i gennem. Klogt. Problemet måtte vendes igen og en løsning findes ved en tidsbestemt kommission. Hun kunne ikke gøre det før, da hun ikke kunne forudse massehysteriet i medieverdenen, eller modstanden fra sine egne.
Nu kommer, som med efterlønnen, en modningsproces, Allerede nu råber de samme op om, at problemet skal løses. Det bliver det så også, det er ikke skudt til hjørne. Men hvor var tilhængerne i medierne og på gader og stræder, de manglede.
Nogen gange skal det være skidt, før det bliver godt.
Pressen vandt, københavn tabte…
Igen vandt pressen over, ja over hvad?
Københavnerne tabte, trængslen fortsætter, forureningen fortsætter.
DR1 bruger borgerlige politikere som caces. Så er det let at finde de glade vindere ikke?
http://journalisten.dk/tv-avisen-bruger-bl-politikere-som-cases
Undersøgelse
Jeg finder det lidt foruroligende, at Berlingske dagen efter at trængselsesringen er taget af bordet offentliggør en undersøgelse der viser, at 54 procent af danskerne går ind for at der skal gøres noget ved trængslen i København. Hvor lang tid har de ligget inde med den viden?
Pressen vandt, københavn tabte…
Igen vandt pressen over, ja over hvad?
Københavnerne tabte, trængslen fortsætter, forureningen fortsætter.
DR1 bruger borgerlige politikere som caces. Så er det let at finde de glade vindere ikke?
http://www.journalisten.dk
Undersøgelse
Jeg finder det lidt foruroligende, at Berlingske dagen efter at trængselsesringen er taget af bordet offentliggør en undersøgelse der viser, at 54 procent af danskerne går ind for at der skal gøres noget ved trængslen i København. Hvor lang tid har de ligget inde med den viden?
Pressen vandt, københavn tabte…
Igen vandt pressen over, ja over hvad?
Københavnerne tabte, trængslen fortsætter, forureningen fortsætter.
DR1 bruger borgerlige politikere som caces. Så er det let at finde de glade vindere ikke?
Se journalisten.dk
Undersøgelse
Jeg finder det desuden lidt foruroligende, at Berlingske dagen efter at trængselsesringen er taget af bordet offentliggør en undersøgelse der viser, at 54 procent af danskerne går ind for at der skal gøres noget ved trængslen i København. Hvor lang tid har de ligget inde med den viden?
Efter medierne at dømme har dette aldrig handlet om den københavnske trafiksituation, men har været en styrkeprøve imellem højre og venstre side af den politiske hjerne. Nu har vi skudt problemet fremad, til fortsat gene for københavnere og billister – så nytteeffekten af dette palaver er vist 0. Gad vide om det indgår i ‘offentligt spild’, at vi har lønnet embedsmænd, politikere og kommentatorer for at køre i ring?
Det er vel også kun en sejr for højrefløjen, for så vidt at det svækker venstrefløjens troværdighed. De blå har ikke gennemtrumfet noget eller fundet de vises sten ved trafikproblemet, så de kan ikke rigtigt bruge sejren til andet end lidt skadefro. Og hvor vidt denne ene skandale, i et folketing der ligner et olympisk mesterskab i skandalisering, har betydning for vælgertilslutningen – er nok tvivlsomt. De blå er stadig blå, de røde fortsat røde – og dyrker loyalt sin fløj uagtet hvor ringe den er. Alternativet er jo altid værre, for de ideologisk frelste.
Men der kan da drages lære af hele denne misære. Om betydningen af at få medierne på sin side, og udlægge de rette historier for at popularisere sin politik. Da den sidste regering ville stramme strafferammerne, udlændingeloven og folkets frihed, startede de fornuftigt med en kampagne om vold og vansmægtelse hos de benævnte grupper, faren for terror og normalitetens sammenbrud. Statistikkerne fortalte et andet billede, om en nedgang i almen kriminalitet, men overskrifterne, hvor hver enkelt sag blev nationalfortælling, gødede jorden for senere lovgivning.
Da Løkke langt om længe måtte udskrive valg, var det efter en grundig mytedannelse om venstrefløjens egentlige motiver, deres mistænkelige personer og blå beregninger på røde forslag. Den moderne udgave af “som fanden læser biblen”.
Denne sag blev fra start udlagt negativt. Betalingsmuren, som den også kaldtes, blev alene fremstillet i kroner og øre for billister, i endnu en af disse besynderlige ligninger hvor faktorerne er ukendte. Hvis trængslen bliver mindre så man ikke holder så meget i kø, sparer man jo benzin – der hurtigt tæller imod, på den nøjeregnende side af formlen. Måske det ville fremme samkørsel, så vi ikke har så mange enkeltbemandede biler og kan deles om udgifterne. Og så videre…
En smart regering havde selvfølgelig kørt en længerevarende kampagne om trafikuheld i storbyen. Om støj- og luftgener og de hastigt stigende benzinpriser. De havde givet ordet til cyklister og fodgængere, om de pokkers biler der fylder hele gadebilledet. Og de havde sendt en fotograf rundt for at dokumentere de værste eksempler på kødannelse, smog og bil-arrogance. De havde nådesløst kørt lange sager, hvis et barn eller en puddel var blevet kørt over – og de havde købt en busfuld af bloggere til at gentage budskaberne ad nauseum.
Denne regering var ikke smart, eller kynisk, nok til en sådan manøvre. Og man sælger jo ikke sin vare i dag, uden den rette markedsføring – heller ikke i politik.
Så jeg ser det som et nederlag. Ikke for regeringen, men for samfundet som hele. En klar demonstration af at propaganda og meningsmanipulation betaler sig, så vi givetvis får meget mere af det i fremtiden. At vi ikke kan diskuttere noget så aktuelt som fremtidens trafikindretning, uden at det søler til et partipolitisk mudderkastning og spekulative projektioner. Og at den eneste løsning åbenbart er diktatorisk enevælde, hvis man ikke skal fremstå som svag og ubeslutsom.
Vi må da håbe, for Danmarks skyld, at vi ikke kommer i virkelige problemer.
Denne regering har bestemt ikke været dygtig nok – endnu! Men folk glemmer ofte at Lars “Hængekøje” Løkke og VKO-regeringen har et kæmpeansvar for det økonomiske morads vi befinder os i – men det glemmer alle de borgerlige kommentatorer jo bekvemt. VKO gjorde verdens i forvejen dyreste offentlige sektor 74 mia. kr. dyrere p.a. end under Nyrup, VKO indførte ikke mindre end 285 nye skatter og afgifter, bl.a. en iværksætterskat, og VKO efterlod et statsunderskud på ca. 100 mia. kr. p.a. til den nuværende regering! Og hvad vil Venstre gøre ved det problem at 500-700 mennesker dør af forureningen i København og at der dagligt spildes tusindvis af produktime timer på at holde i kø? I sidste ende er det jo den menige forbruger som kommer til at betale for at håndværkeren m.fl. holder i kø! Den nye regering har bebudet nogle gode tiltag som der trænger til at blive ryddet op i – bl.a. en kontanthjælps- og førtidsreform. Det er jo vanvittigt at unge menensker under 30 år kan få offentlig bistand medens de render rundt og laver ballade. Og er det rimeligt at et ungt menneske kan få livslang førtidspension med en ydelse som p.t. er på 17.075 kr. om måneden efter AM-bidrag hvilket svarer til ca. 18.600 kr. om måneden? Dertil får man skattefri tillæg til boligsikring m.m. Jeg læste i forgårs at der p.t. er ca. 250.000 førtidspensionister i landet og mange af disse har ovenikøbet arbejde ved siden af hvor de også tjener gode penge. Det er jo vanvittigt at give førtidspension på livstid fordi et menneske f.eks. har et traume eller psykisk problem som måske seenere kan løses ad medicinsk vej. Det er klart alle dem som er invalideret af fysisk sygdom er i en anden situation. Det er jo også vanvittigt at spilde mia. af kr. på et vanvittigt aktiveringscirkus på modne/ældre ledige som i mange år har vist deres værd på arbejdsmarkedet! Brug dog midlerne fornuftigt på uddannelse, innovation, iværksætterstøtte m.m. og få så de unge i gang!
Peter B. Jensen, Jeg danser dagen lang og kan ikke få armene ned over at fornuften og kynismen har sejret. Som Schlüter sagde, “Trængslen har bidt sig fast, der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet og ringen er stendød”.
@H. Jørgensen
Jeg tror du tager fejl. Vælgernes hukommelse er nøjagtig lige så lang som den hos en muldvarp, hvis du forstår?
Kære Axel Hammerschmidt! Jeg har smidt et kort indlæg på jp.dk i dag – fremdeles uden at være på facebook!
@Viktor Berg
Det kan da godt være, at man som vælger er optaget af aktuelle spørgsmål, og at ens hukommelse, hvad fortidens skandaler angår, er hullet som en si.
På den anden side har den nuværende regering danmarkshistoriens mest imponerende bagkatalog mht. løftebrud. Og der kan betalingsringen/trængselsringen godt gå hen og blive en evergreen, fordi den er så billed- og ordskabende. Tænk bare på alle de sproganalogier betalingsringen har givet anledning til. “Ringvrag” som karakteristik af regeringens ledelse er et af de bedre.
Og hvordan skal SRSF føre valgkamp, når den tid engang kommer? Hvis de kommer med bare et eneste valgløfte, bryder vi alle sammen ud i grin. Løftebrud er fatalt både i politik og personlige forhold. Nå man har mistet tilliden til en person/politiker kommer den aldrig igen. En løgner er en løgner er en løgner. En bedrager er en bedrager er en bedrager. Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal er for altid af danskerne rubriceret og stemplet som løftebrydere. Nye folk må til, hvis dette billede af S og SF som løftebrydere skal fortone sig.
@Niels Poulsen
Jeg er helt enig i konklusionen. Men al historik viser at vælgerne udelukkende stemmer med deres pengepung.
Så uanset gamle og verserende skandaler, så har Danske vælgere vist sig at være endog særdeles villige til at lade sig købe.
Fra starten af var betalingsringen ikke andet end en ny skat. Dennegang en skat på det at skulle på arbejde mv. bestemte steder. En skat der var helt overflødig, hvis ikke en masse gader var blevet spærret af, f.eks. Nørrebrogade. Og en unødvendig skat, hvis der ikke blev brugt snesevis af milliarder på at bombe islamisterne til magten i Libyen, og på verdensfrelseri, indvandring, euro-underskud (40-80 MIA.), Fehmernbro (100 MIA.) og diverse Afrika-projekter osv. (snesevis af MIA.)
I forvejen har vores verdensrekord skattetryk kostet konkurrence-evne og hundredtusindvis af arbejdspladser, og tusinder og atter tusinder af danske familier er allerede skubbet ud i store økonomiske og sociale problemer.
Betalings-muren er opgivet, fordi det var en ekstremt dårlig idé, men hele sagen viser i en nøddeskal at konfiskatorisk, udansk, asocial og ubegavet politik er kommet til at fylde så meget, at der er tale om en alvorlig trusse l mod det danske folks velfærd og fremtid.
@Preben
Jeg tror det er langt mere interessant at kigge på hvad der skete, mens alle ævlede og kævlede om en betalingsring.
I gamle dage havde vi pressen til at gennemskue og offentliggøre den slags. Nu om dage – Tja bum bum…
I dansk politik kan man aldrig vide.
I 10 år havde vi en borgerlig regering, der førte socialdemokratisk politik, og nu har vi så fået en såkaldt “rød” regering, der er væsentligt mere “blå”, end de blå nogen sinde kunne tage sig sammen til at være.
Det er da helt forunderligt at lytte til folk som Frederiksen, Hækkerup, Corydon og Möger efter valget. Gode borgerlige holdninger og svar.
Nu skal vi så bare have det udmøntet i politik, og så kan de såmænd sagtens risikere at få nogle vælgere tilbage fra Venstre.
Fru Thorning er udeladt med vilje: Havde hun mon nogen sinde en politisk holdning?
For socialist er hun i hvert fald ikke.
Livet efter ringen, – det bliver sgutte i overhalingsbanen.
Den offentlige transport kunne forlængst have været bragt i orden. Men politikerne har jo forkludret alt de sidste mange år. Sporvognene blev fjernet. I andre lande fungerer de fortrinligt. Taksterne på busser og S-tog osv. er steget langt, langt mere end pristallet i de sidste fem år. Der er kaos i byplanlægningen og vejarbejderne mv. Og bilisterne plyndres i et vanvittigt tempo og med en grådighed der er asocial og ågerkarle-agtig. Resultatet er masser af gamle og unødigt forurenende biler. Der er også mangel på billige P-pladser/parkeringshuse. Og en del trængsel kunne være undgået ved udflytning af kontorer, svævende letbaner, en havnetunnel og vejarbejder mv. i treholdsskift, så vejene ikke er blokeret i månedsvis.
Men Christiansborgs holdning er generelt, at danskerne kun er til for at betale og betale og betale, så politikerne kan stå sig godt med EU og over 100 andre lande. Af ansvarlighed og loyalitet overfor danskerne er der nærmest intet tilbage.
Fra flere sider har det ofte været påstået, at bare der kom mange flere kvinder med i politik, ville vi få en meget bedre og klogere politik. Desværre ser det ud til at være gået lige modsat. Jo flere politiserende kvinder, jo værre bliver det hele, virkelig DET HELE!
@ Sven Petersen: “Fru Thorning er udeladt med vilje: Havde hun mon nogen sinde en politisk holdning? For socialist er hun i hvert fald ikke.”
Næh. Hun er rendyrket opportunist uden selvstændig tankevirksomhed udover disciplinerne ‘skattesnoning’ og ‘leasingfuskeri’.
Ja jeg melder pas med hensyn til at deltage i hysteriet omkring betalingsringen. Og glæder mig til at vurdere regeringen HTS på resultater. Bliver der ryddet op i nasseriet på fælles offentlige kasser? Bliver det offentliges bureaukrati-fråds afskaffet? Bliver blå regerings østeuropæiske centralisme i staten vendt til et reelt åbent demokratisk styre?
I dag fremgår det af medierne at 3 V-skatteministre undlod at gribe ind overfor fiflerier med leasing- og brugtbiler. Det tabte beløb på skatteydernes vegne er mindst(!) 10 mia. Hvorimod provenuet fra betalingsringen var højst(!) 2 mia.
Væsentlighedskriterier i journalistikken?
Og, som en debattør noterer ovenfor: I grunden har vi ikke noget imod at regulere færdslen via betaling. Der er faktisk mange der ser positivt på at gøre noget ved den trængsel, der notorisk er i Kbh. Men naturligvis skal ringen være rimelig md hensyn til økonomi.
Vi har en betalingsring omkring Sjælland i forvejen, – både Øresund og Storebælt finansierer trafikløsninger. F.eks. skal alle os fra Vest-danmark betale 3-400,- udover brændstoffet hvis vi skal en tur til København. Hvornår hører jeg den hysteriske debat om det? Skal vi vædde på om den kommer eller ikke kommer?
Mon Troels Lund Poulsen vedgår at han ikke magtede sit job? Eller at han svigtede os alle? Alt imens han på græsk maner forsøgte at slå politisk plat på en skattesag, der ikke var en sag, men hvorom hysteriet nåede tilsvarende højder.
Væsentlighedskriterier i mediedækningen igen..?
Saglighed og demokratisk debat, enig eller uenig i betalingsringen, det mangler vi i lille provinsielle Danmark.
@Uffe Lindum, 24. februar 2012 kl. 11:06.
Tak! Det lyder sør’me spændende. Har JP mon fortrudt?
Jeg kigger på det.
Desværre Uffe Lindum, det er kun de ældre blogs. De aktuelle – og fremtidige – er Facebook only :-(
Jeg syntes osse “Fjæsbog” er en frastødende. Så det bliver uden mig. jeg finder noget andet at bruge min tid på.
Ringens Herrer og den miljørigtige mammon.
Kære NKK,
Jeg er til dels enig med dig, der er et liv efter betalingsringen, og – gud bedre det – det næste valg er ikke vundet, bare fordi regeringen har underbygget deres historisk “gode start”. Men der er da masser af point – og pointer – at score for oppositionen i denne sags substans endnu, så Martin Geertsen bør efter min mening liige holde hestene, og ikke altid agere straks på dine gode råd:
SELVOM betalingsringen måtte være begravet, giver det god mening fra blå side at bestå på en debat om mål og midler i denne og kommende sager af samme slags, bl.a. har Martin Geertsen som en af de eneste så vidt jeg ved italesat hele berettigelsen for en trængselsregulering og bl.a. nævnt målinger om færre biler i København, altså det modsatte af de dommedagsprofetier om flere-og-flere biler år for år, uagtet stigende oliepriser, priser i øvrigt og ikke at forglemme skatter og afgifter.
Personligt har jeg svært ved at forstå, at den reduktion af vejbanenettets kapacitet i storKøbenhavn, som er pågået i mere end 10 år, ikke har været del af debatten, da kapacitetsreduktionen i sig selv må give (mere) trængsel, selv ved et stabilt antal biler? Er trængslens “modenhed”, “peak” eller hvad man måtte kalde det, bare et vedtaget faktum?
Ringens Herrer, eller rettere de der forventede at blive det, har nu i en slags tabsbegrænsningens panik afsløret deres sande ansigt, idet både Overborgmesteren og omegnskommunernes borgmestre flokkes med ønsker om forhåndstilsagn om at kunne hæve parkeringsafgifter og i øvrigt udvide parkeringszoner yderligere. Alt for miljøets skyld, forstås, selvom ikke alle pengene skal gå til miljøet, og hvordan er det nu med den forgæves kørsel, når (lovlige og P-vagts sanktionerede) parkeringspladser ikke hænger på træerne, gavner det miljøet?
Kære NKK,
Når du mener, at det er det kommende reformarbejde, som regeringen udelukkende bliver målt på, er det så ikke et problem at:
- regeringen i lyset af den økonomiske udvikling alt andet lige må lave “blå” reformer for at lykkes, både overfor markederne og i den nære fremtid Kommissionen?
- hvis regeringen lykkes med deres reformer, så må de nødvendigvis gå til valg som en “blå” venstrefløj, hvis adkomst til regeringskontorerne ved kommende valg kunne vise sig at være udelukkende moralsk (“hvem vil du have til at beordre dig til Netto – eller Greenland – fremfor advokatkontoret, en borgerlig, eller en beskæftigelsesminister, der “respekterer” unge?”)? Er vi ikke bare langt forbi en “Tony Blair”?
- den berusede sejrsstrofe fra valgnatten, at “kontraktpolitikken er endelig død”, vil (som nævnt af Niels Poulsen ovenfor) komme til at ride denne regering som en mare, for hvad er en valgkamp andet end løfter eller holdninger, man lover at stå inde for?
Der er mere “blåt” i denne regering end den forrige. For første gang i ti år sidder der et liberalt parti i regeringen.
Derfor skal blå reformer komme skal fra netop den kant. Den forrige regering havde et andet ideologisk grundlag, og deltagelse/støtte af ingen liberale partier. Den ønskede det derfor ikke.
Der er ingen “blå blok”. Liberalismen har trange kår – den er repræsenteret ved to partier: det Radikale Venstre og det Radikale Højre. Med ca. 15% af mandaterne er de ikke stærke nok til at sætte en liberal dagsorden.
Men stærke nok til at påvirke en dagsorden der i udgangspunktet ikke er liberal, i liberal retning.
Det må man så lade sig nøjes med.
Det er svært at spå om fremtiden, men jeg prøver alligevel:
SF ligger fladt på ryggen og kan ikke tåle flere nederlag.
Nu skal lille Thor Møger så prøve af skrue en skattereform sammen som vil komme til at stride mod ALT hvad SF tidl. stod for.
De sidder allerede hos Venstre og gnider sig i hænderne. Skattereformen bliver denne regerings afsked med ministertaburetterne. SF skrider ud i glemselens mørke og der bliver udskrevet nyvalg som meget vel kan ende med at vi for den “rigtige” regering for danmark med Venstre og Radikale ved roret.
Helle Thorning ryger tilbage i EU hvor hun kan plapre videre uden at nogen gider interessere sig for hvad fruen siger.
Danmark går en strålende fremtid i møde, med politikere der ved hvad de taler om og som har den pondus og erfaring der skal til for at lede et land i krise.
Interessant om der kommer 1 mia ekstra ind med stramning af regler for afgifter på demobiler og leasingbiler.
Jeg kan ikke lade være med, at tænke på den klassiske ligevægt der opstår i markedet når vi tænker udbud og efterspørgsel. Det er jo netop fordi det har været en mulighed for, at undgå den højeste bilafgift, at salget af demobiler og leasingbiler har været i vækst.
Jeg tror, at efterspørgslen på nye biler vil falde når disse lempelige muligheder for køb af ny bil fortfalder.
Og det vil dermed øge alderen på bilparken samt øge omsætningen på brugtbilmarkedet. Det er jo ikke noget, der giver væsentlige indtægter til staten.
Måske ender det med, at der slet ikke kommer ekstra indtægt på regeringens indgreb. Det kan faktisk ende med, at give en faldende indtægt pga faldende efterspørgsel på nye biler.
Hvad nu hvis indgrebet medfører faldende indtægt? Hvad vil regeringen så gøre?
“Nu skal lille Thor Møger så prøve af skrue en skattereform sammen som vil komme til at stride mod ALT hvad SF tidl. stod for.”
Hvor høj er Thor M. Petersen egentlig? Ikke meget over 1.75, og bestemt ikke nok til at blive garderhusar.
Små mennesker tænker små tanker. Hvordan kan man betro en så lavstammet person et så højt embede?
J Nilsen rigtigt set,tag bare Lars Løkke typisk lavstammet person.
Hvis der, som NKK hævder, er et liv efter betalingsringen, så er det den stærkeste bekræftelse på det EVIGE liv som jeg har set til dato….!
Livet efter den nuværende “ring model”, bliver forhåbentlig, en ny “ringmodel”, hvor “viden om”, bliver taget med i beslutnings processen, og eksperter, på alle områder, bliver taget med, og ikke overlades til en flok forvirrede politikere og deres snakkesalige “spindoktore”.
Skriv en kommentar