Magter SF overhovedet at sidde i regering?
93 kommentarerDe SF’ere, der i øjeblikket er næsten lige så oprørte som Johanne Schmidt-Nielsen over skattereformen, skylder at fortælle, hvad de lavede den 29. maj. Det var den dag, regeringen fremlagde den skattereform, der med ganske få indrømmelser til V og K blev vedtaget i sidste uge.
Det var sådan set her, kritikerne havde et sidste åbent vindue til at brokke sig - Meta Fuglsang, Trine Pertou Mach, Özlem Cekiz, Lisbeth Bech Poulsen, byrådsmedlemmer, tilllidsfolk og alle de andre SF’ere, der i øjeblikket på forskellig vis er oppe i det røde felt. Hvis skattereformen er så meget anti-SF, som man må forstå på deres kritik, så var regeringens udspil den 29. maj det ikke meget mindre. For det kan vel ikke passe, at en milliard kroner, fem procent mindre rentefradragsret og en ekstra topskat til få pensionister er forskellen på fordragelighed og politisk undergang? Det er med bred pensel forskellen på udspillet før og efter, Lars Løkke kravlede ned fra træet i Rio og indvilgede i at lade sit parti skrive under på den stiplede linje lige under Corydons pegefinger.
De oprørske SF’ere skylder yderligere en forklaring, når de i disse dage argumenterer for, at regeringen skulle have indgået forlig med Enhedslisten. Mener de virkeligt, at en regering skal indgå et forlig, der ligger længere væk fra dens eget udspil, end det er nødvendigt? Oven i købet ved at cementere den blokpolitik, som de selv har erklæret sig som modstander af? Hvis de mener det (og det må man jo udlede af deres kritik), så er det – for nu at sige det mildt – en ny parlamentarisk tradition, de lægger op til. Og hvad ligner det, at partiets landsledelse ikke evner at bakke op om regeringens og dermed partiets politik, men blot ’tager redegørelsen til efterretning’. SF er en del af en regering. En del. Og det skal en landsledelse selvfølgelig stå på mål for. Når den ikke gør det, forstår man godt, at mindre tillidsfolk og menige medlemmer melder fra.
Spørgsmålet er, om SF overhovedet formår at blive et regeringsdueligt parti. Om placeringen mellem et erfarent Socialdemokrati og en ansvarsfri Enhedsliste overhovedet levner plads til endnu et regeringsbærende parti? Børnehaven de seneste dage tyder ikke på det. Fra små lommer i folketingsgruppen, dele af landsledelsen og langt ned gennem partiet synes der at mangle den elementære fornemmelse af, hvad det kræver at have magt, give indrømmelser og udfordrer egne vælgere og egne dogmer. Balladen efterlader et indtryk af, at selv uden Margrethe Vestager i regeringen og med absolut rødt flertal, så vil partiet, partimedlemmerne og partikulturen stadig ikke kunne finde ud af det. Liggesårenen fra tiden i hængekøjen er tilsyneladende blevet til dybe ar.Villy Søvndal og Thor Möger havde forud for folketingsvalget gjort et stort arbejde på at forberede partimedlemmerne på magt-chokket.
Alle – også i S og R – har haft forståelse for, at der ville være indlæringsvanskeligheder. Men nu skal hele partiet vise, om det vil være en del af magten. Evner partiet ikke det, går der nemt et kvart århundrede før nogle gider gøre forsøget igen, og ingen vil savne dem. I første omgang er det personer som Meta Fuglsang, Trine Pertou Mach, Özlem Cekiz, Lisbeth Bech Poulsen og striben af oprørske tillidsfolk, der skal svare. Indtil videre har de blot kørt frihjul.
93 kommentarer RSS feed
Det er tankevækkende, at forsvaret for skatteaftalen nærmest ensidigt kommer fra borgerlige kommentatorer.
Niels Krause-Kjær. En god og rammende artikel – desværre. Bliver venstrefløjen nogensinde regeringsduelig, jeg tvivler stærkt, der er ingen jordforbindelse, de tror penge kommer af sig selv.
Så har vi danskerne, hvordan vil de stemme ved næste valg, da der er ca. 60 til 70 % på div. sociale ydelser, gives udfaldet vel af sig selv.
Det ville være dejligt med nogle seriøse politikere, der tog situationen i Danmark alvorligt; men desværre, de har travlt med deres parti fnidder.
Det er ufatteligt at kommunismen stadig kan have tag i danskerne, historisk har vi set, hvordan det er gået.
Spørgsmålet er ikke om SF “evner” at sidde i regering. Jeg tror slet ikke der ville gå et kvart århundrede før en rent rød regering med ministre fra soc,sf,enh.
Derimod drejer det sig om de radikales meget stærkt højredrejet retning, ikke set da de sad i regering sidst. (Hvilket betyder nu langt mere højredrejet end venstre og fremskridtspartiet og at hele deres politik er gennemført til rup og stup uden meget rød indblandning!). Radikale har betalt tilbage til bankerne og DI der støttede dem som sidste (ultra)borgerlige skanse i nød.Et stykke flot gennemført politisk arbejde at få folk til at tro at R ikke er elitetro, men “indvandrer og u-lands” leveringsdygtig for røde vælger.
Når men så krause igår i fjernsynet og andre kommentare så men dette Radikale “forsvar” ved at analysere Enhedslistens udbrud med ord som som “skingre”, “uacceptabel”, ” det grimmeste nogensinde”,(ok ikke helt, konkurrencen med bertil haarder og co er hård!). Mens Johanne i retfærdigt, velovervejet og retfærdig rettighed, brugte et urin ord…Uha dada…Disse folk er ikke stuerene, vist stjålet ideen andetsted fra?
Det korte svar er Tjaeehhh ….Det vil være fristende for SF at Joine Enhedslistens taktik bare at bræge op og tro man har 90 mandater alene og at alle andre partier derfor bare skal skrive under på deres politik. Dette ville give en masse stemmer i menings målingerne og nye medlemmer til partiet.
Jeg tror faktisk, at SF magter at sidde i regering og at de bliver i den selvom deres mening målinger tilter og der kommer jo ny hver anden øjeblik. Og skal kommenteres 800 gange af alle lige fra ham til skaldede til alle andre kommentatorer. Og Özlem og de andre de må melde sig ind i Enhedslisten og bræge videre. Men det bare hvad jeg tror, man kan jo blive overrasket især med de seneste ugers begivenheder in mente.
Ja, det var en bonusgevinst ved VK’s taktiske genistreg, at den både fik den bedst tænkelige aftale med regeringen (“ufinansierede skattelettelser….sqwååk!!!!”), samt at alle totalitærsocialisterne er ved at gå op i limningen.
For at bruge Svend Gehrs’ ord:
DET ER GENIALT, DET DÉR!
De oprørske SF-ere må da ganske enkelt rette ind og være loyale. Skødet er underskrevet; Villy og Helle hænger på gælden. Kan de ikke det, må de finde sig et andet parti. Når det er sagt, mener jeg at det er naturstridigt, at SF overhovedet gik i regering. Der er nu ikke længere plads til dem på den politiske arena. Partiet er kommet i klemme imellem EL’s pragmatiske fløj og S’ venstrefløj. Pladsen er for trang og deres standpunkter er allerede besat af de to nævnte fløje. Det eneste røde, der er tilbage i SF, er tallene i deres partiregnskab!
Problemet er, at det ikke er alle i SF, der har opdaget, at de tabte valget, og dermed også i stor stil retten til at bestemme. Når tre partier skal blive enige er det vinderen, som har det store ord og her er det de radikale. SF har heller ikke forstået, at de radikale altid har gået efter forlig hen over midten.De holder længst og binder alle fløje op på et ansvar. At lave store reformer med kun den yderste venstrefløj kan partiet ikke holde til, da deres bagland også kan være en smule ustyrligt. SF´s bagland lever heller ikke op til partiets krav om afskaffelse af den blokpolitik, som VKO præsterede.Nu råber dele af partiet pludselig på blokpolitik.
Egentlig forstår jeg ikke, at hele SF ikke nyder situationen. Claus Hjort har besvær med at forklare, hvorfor det nu pludselig er blevet dyrere at være dansker.Der er de facto indført millionærskat, da de rigeste ikke tildeles børnepenge, og sådan er det sejr på sejr En borgerlig avis som Berlingske taler endda om, at regeringen har fået 90% af deres oplæg til skattereformen igennem. Det burde være en stor dag for regeringen, men store dele af SF kan ikke begejstres, da alt ikke er som i gamle dage, men sådan er det at have magt, men ikke den totale magt. Så må der slækkes på den fine principper.
NEJ!
Det er vel bare misundelse over, at Enhedslisten nu har overtaget SFs tidligere rolle som dem, der kan sidde og råbe op om alting uden at have ansvar for noget.
Det at have regeringsmagtens og ansvaret for egne fejl og mangler, har ramt SF som en boomerang.
At det så en de kvindelige partimedlemmer er jo ikke anderledes end en hønsegård – når der ikke er en ordentlig hane til at styre, så skræpper hønsene balstyrisk og helt ude af kontrol.
@Niels Bruun
“Det er tankevækkende, at forsvaret for skatteaftalen nærmest ensidigt kommer fra borgerlige kommentatorer.”
Hvorfor skyder du på budbringeren i stedet for at froholde dig til de faktiske kendsgerninger, nemlig at den vedtagne skattereform i det store og hele er identisk med det forslag som regeringen fremlagde 29. maj?
Hvor råbte de oprørske SF’ere ikke op der? Og hvorfor gik Enhedslisten overhovedet ind i forhandlingerne, hvis reformen er så højreorienteret, som de senere er kommet i tanke om?
Sandheden er, at V billedligt talt spurgte: “Hvor skal vi skrive under?”. Og så gjorde det
Skulle regeringen virkelig have accepteret en dårligere aftale med Enhedslisten?
Sandhenden om den historie er, at Enhedslisten overspillede sine kort, og at en pæn lille håndfuld SF’ere med geniet Özlem Cekic i spidsen har fødderne solidt plantet på månen.
@ Niels O, 26. juni 2012 kl. 19:01
Det er morsomt at læse hvordan hele Venstre og deres klakører taler om hvordan de timede forløbet og for at blive i cykeljargonen: “Slog regeringen i spurten”.
Virkeligheden kommer jo frem i al sin enfoldighed og banilitet når JV.dk ikke får stoppet en kronik fra Kristian Jensen, som jo i dybe toner beklager at regeringen nu laver forlig med Enhedslisten.
Denne kronik kommer på lørdag.
Så man skal vist være mere end almindelig “blåøjet” hvis man tror at Venstres forlig kunne tilskrives Venstre. Næe – Det var Corydon og Co der gerne ville vise at de kunne lave forlig hen over midten.
Det har og havde intet at gøre med Venstres strategier. De kom og skrev under på stort set hvad som helst.
@Peter Rasmussen: ups, der fik vi vist, blandet en god del mandschauvinisme ind i debatten. Er der nogen der peger på at Lars Løkke jo er en mand, og at det derfor er naturligt at han var ved at begå en kæmpe taktisk brøler omkring Rio-rejsen?
I øvrigt kan man jo kun glæde sig over balladen i SF. Dels kan man håbe på at samarbejdet omkring regeringen brister, og dels synliggører det at SF er et parti der ikke vil tage ansvar, med deraf – forhåbentlig – mindre og mindre tilslutning.
Hvis regeringen lover at komme op med 7 mia. i ufinansierede skattelettelser hvert år fremover, så tror jeg sørme, at jeg vil stemme på dem.
Nå nej, jeg kommer lige i tanke om, at de helt sikkert ikke vil holde løftet.
Jeg har alle dage haft svært ved dem der er imod højlydte diskussionerne inde i partierne.
Det er sg* da det demokrati går ud på.
At det så nærmere sig det infantile, med SF pt, kan vi ikke blive uenige om.
Det må de så se at håndtere.
Man kunne også spørge: Magter Özlem Cekic at repræsentere SF og de svagest stillede? Der er jo ingen tvivl om, at Carina sagen har gjort det sværere at føre den socialpolitik, hun påstår, at hun brænder for. Hendes sjuskede mediestunt og håbløse håndtering af hele sagen har ført til, at mange hårdtarbejdende, lavtlønnede ufaglærte ikke længere har lyst til at bakke solidarisk op om dem, der er på kontanthjælp eller lever på randen af samfundet. Hendes tænken med hjertet (eller smagløse behov for at eksponere sig selv på andres bekostning)er med til at splitte fremfor at samle og etablere forståelse. Hun tilhører den del af venstrefløjen, der tror, at man vinder middelklassen over på sin side ved at tugte den og stille sig i aggressiv, militant opposition til den. Men det forholder sig helt modsat – til skade for de svageste i samfundet.
Özlem Cekic er i mine øjne en elefant i en glasbutik og hendes fremfærd gavner kun blå blok.
“Villy Søvndal og Thor Möger havde forud for folketingsvalget gjort et stort arbejde på at forberede partimedlemmerne på magt-chokket”
Sikkert, men de glemte at fortælle at SF skulle opgive den fortælling de har levet i de sidste mange mange år. Og ikke mindst, så har de ikke stillet en ny istedet.
Fortællingen er erstattet af den laveste fællesnævners pragmatisme. Det er sikkert fint for Krause, men for mennesker, der har tilhørt venstrefløjen i årtier ?
Skrevet af Jens Madsen, 26. juni 2012 kl. 20:30
ja, Ozlem cekic ville gøre Rød blok en kæmpe tjeneste ved at blive et menigt og usynligt medlem. Og hvis hun hopper til Enhl burde de sørger for at hun bliver netop det. Hun har været SF største og i virkeligheden eneste fejltagelse under den nuværende regering! Mundkurv på hende tak!
Kære Niels Krause – Kjær
Det er SF problem, at de har røvrendt mange af dens vælgere.
SF har købt hele den økonomiske liberalistisk politik.
Jeg kan ikke forstå, at du bl.a. mener, at et regeringsansvarlige parti – skal føre en konservative politik – og skide på dens vælgere – det er en underlige form for opfattelse af det repræsentative demokrati.
Jeg er ligeglad med at S og SF tilsyneladende lider af en dødsdrift – for der er næppe nogen, der kan tages deres retorik om at være røde og sociale ansvar alvorligt eller seriøst – når de fører en ensidig nedskæringspolitik.
Det er mere interessant, at nogle dage efter, at du havde taget alle økonomer og de borgerlige partier til indtægt for, at det asociale skatteforlig var den rigtige, og at det bl.a. ville medføre at flere tusinder ledige kommer i beskæftigelse – så kan jeg forstå af artikler i politiken og information, at de fleste økonomer ikke ønsker at give garantier for hvor mange ledige der kommer i arbejde.
Der er ingen videnskabelige belæg for, at sige at hvor mange der vil opnå beskæftigelse ved at udvide arbejdsudbuddet
Det er rigtigt at man kan udvidede arbejdsudbuddet ved at gøre levevilkårene endnu dårligere(elendigheds politikken – som tilsyneladende har mange tilhænger blandt de borgerlige – herunder kan indregnes S og SF) for de såkaldte arbejdsparate, men det kommer der ikke flere arbejdspladser ud af.
Det eneste man næsten kan forvente den asociale politik medfører er fattigdom, øgede kriminalitet , og grupper bliver lagt for had – og rabiate højreorienterede ville få medvind.
Jeg crashede et SF møde her til aften, da jeg fik at vide at skatteminister Thor Møger skulle komme. Så jeg dukkede op i HK-forbundet i København og blev lukket ind. Jeg blev dybt skuffet da mødet gik i gang og Thor fremlagde skattereformen og hvordan man var kommet frem til den. Der var et pænt fremmøde med så kort varsel, men ingen var andet end frustreret med Skatteministeren og Finansministeren. Ingen ytrerede sig om konstruktivt negativt om aftalen, og INGEN ville tage risikoen med at kræve at aftalen blev trukket tilbage, hvis det også havde konsekvensen at SF ville ryge ud af regeringssamarbejdet. Alle var nærmere bange for hvor mange stemmer SF ville miste på dette, for det vigtigste ud over alt, var at forblive i regeringen for enhver pris. Der blev talt meget om tromlede kyllinger der skulle til at puste sig selv op igen, men venner, ikke engang kunstigt åndedræt ville kunne puste jer til live igen. Så længe SF ikke tør konsekvensen af deres politik og stå fast ved den uanset prisen, vil SF altid være Magrethe Vestagers stik i rend drenge.
SF er nok ikke egnet
Også fordi især Johanne og Skipper er også temmelig gode til at puste til ilden i SFs bagland og nok også i betydlige dele af S-baglandet.
Et forhold, der igen og igen vil skabe problemer for SFs deltagelse i regeringen, der især går efter at behage de blå socialdemokrater, der som bekendt afgør valg.
Endelig synes der også at være en tendens til, at jo mere toppen af SF forsvarer sig, jo flere billetter taber de.
Der er ikke over 50% af danskerne der ønsker en ren rød regering, men det kan godt være at SF og Enh. listen ønsker det…så må de jo bare komme i gang med at overbevise den danske befolkning om deres projekt, og ikke bare kapre vælgere hos hinanden.
NKK – ganske udmærket indlæg.
Problemet er imidlertid nok så meget om SF’s vælgere evner at stemme. Der er nok ikke nogen tvivl om, at SF afspejler venstrefløjens holdninger. Det er til at leve med virkelighedsfjern fanatisme så længe det drejer sig om at offentlige toiletsæder skal være blå – fordi Barfoed er DÅM.
Men når vi taler arbejdspladser og økonomisk ruin – så er det ikke noget at lege med. Heldigvis fik disse individer ikke den ønskede indflydelse på vores sikkerheds politik under den kolde krig – i bakspejlet var Danmarks forsvar så stærkt, at det kun kunne brydes ved forræderi – hvilket man var tæt på at lykkes med.
Aftalen landede dér, hvor den skulle – nogenlunde: Der er ikke manøvre på mere end 3 mia.
Her er problemet, at de 3 mia. har man ikke kendt særlig længe: Tallet er først kommet frem de seneste dage.
Hvis jeg ikke tager fejl, så drejer det sig om penge Onkel Nils har tjent på at tæve valutaspekulanter i første kvartal.
Pointen som Vestager så er kommet med er: Skal de bruges til skattelettelser eller ventrefløjens miljøsvineri. Intet ondt ord om vindmøller; men hvor mange har ét land brug for?
Til SF og Enhedslisten: I har ikke så forfærdelig mange synspunkter – men masser af vås. Dansk Folkeparti i en primitiv udgave.
Frank L, 26. juni 2012 kl. 20:10
DET ONDE TABTE OG DEMOKRATIET VANDT
Jamen, hvorfor skrive om noget nu, som mange af os andre har vidst og skrevet om i går og dagen før. Gamle nyheder er ingen nyheder.
Forliget var baseret på, at lukke de udemokratiske, røde beton-kommunister fra EL ude af ethvert forlig. Det skrev jeg o.a. om for ca to dage siden.
Det kykkedes, det virkede og Jojojohanne bed på krogen, som enhver anden ulk, der synes alt kan spises. Derefter gik Jojojohanne fra at være den Prægtige Hvide Svane, til at være den sure og mindre pæne Nejnejnejohanne og til den Lille Grimme Ælling, som endnu ikke har lært pli og manerer.
Planen/fælden virkede perfekt og nu er EL endt op i demokratiets kummefryser.
Demokratiet sejrede, Danmark og danskerne sejrede. Det eneste der led nederlag, var det onde og udemokratiske.
Og det kan alle så være tilfredse med, minus en bette håndfuld gale revolutionære, som i virkeligheden hører til på en helt, helt anden planet, i en anden galakse langt, langt, langt væk.
Hej alle, over 50 % af befolkningen i DK lever af de offentlige kasser. At flytte lidt rundt på ca. 10 – 15 milliarder benævnes en “reform”, det kaldes af nogle her på siden for ultra-højreorienteret politik. Tja, bum, Enhedslisten får 13 % af stemmerne. Der er stadig folk, der tror på kommunisme, og det kørte da også i 70 år i Sovjet og i 50 år i Østeuropa, men det holder nok ikke i længden bare at leve af andre folks penge.
Enhedslisten (og dermed SF) blev røvrendt, da Venstre aldeles pludeligt og ganske uventet skrev under på det, man tidligere blankt havde afvist.
Det passede uden tvivl både De Radikale (anført af Vestager, der desperat havde sms’et med Claus Hjorth for at få ham til at give sig) og Socialdemokraterne meget bedre med “det brede forlig”.
Og det var en glimrende demonstration af, at et parti med medlemsdemokrati, ikke har en snebolds chance i helvede i det politiske spil :o(
Jens Madsen, 26. juni 2012 kl. 20:30
LAD SF ORDNE DERES EGEN LILLE BORGERKRIG
Nu har de fleste partier været med til at hjælpe SF fra at blive kannibaliseret af Elendighedslisten, ved at kaste EL i kummefryseren. Så lad dem derfor nu selv ordne deres egen lille borgerkrig, på deres helt egen måde.
I det mindste så SF demokratiet i arbejde. Forhåbentlig har de så også lært noget og derefter af sig selv dreje en kende mer mod demokratiet og bagefter kaste deres alt for utilpassede røde inden for deres egne rækker ud til kannibalerne fra EL, som tilsyneladende ikke er alt for kræsne, så længe det bare er rødt og aldeles utilpasseligt overfor demokratiets spilleregler.
@ Helga Mark: Det kan da umuligt være det samme møde, du og jeg var til i aften med Thor Möger???
Ole Chemnitz Larsen, 26. juni 2012 kl. 22:36
Var der blevet udskrevet valg, i stedet for den meget klogere isolation af EL, havde ikke været mange billetter at tælle for SF i det hele taget.
ELs umættelige kannibaler ville bare fortsætte med at æde of æde i al uendelighed til maverne revnede. Og SF ville måske ende op med helt at ophøre.
@Claus T.
Det er vist mig, der er budbringeren her…
Min pointe er, at skatteaftalen er blå. Det er regeringen, jeg skyder på, ikke de borgerlige kommentatorer, som forståeligt nok forsvarer aftalen med næb og klør. Jeg har i øvrigt stor respekt for NKK, men det er en anden snak.
Jeg er enig med dig i, at den allerede var gal med regeringens oprindelige forslag. Men om Özlem Cekic & co. gav udtryk for deres modstand dengang, kan vi ikke vide. Det ville under alle omstændigheder ikke være foregået i medierne – det var der ingen grund til på det tidspunkt.
At EL skulle have forladt forhandlingerne, fordi de ikke kunne acceptere modpartens indledende udspil, giver ingen mening. Det har jeg svært ved at tro, at du virkelig mener.
Og den med, at EL overspillede deres kort… For det første er det her ikke et kortspil – det handler om rigtige mennesker. For det andet lå der en rød aftale klar. S, SF og R havde et valg.
De valgte blåt.
Niels Bruun, 27. juni 2012 kl. 00:41
ELs JOHANNE TROEDE HUN KUNNE GÅ PÅ VANDET
Selvfølgelig overspillede EL deres kort. Og hedninge kan, som du nok ved, heller ikke gå på vandet.
I virkeligheden hoppede Ellendighedslisten i en fælde. Og de bed på krogen, så let som en altædende, ukræsen ulk bider på en krog selv uden orm.
Derefter var der ingen anden vej ud, end ned Gucci Helles medbragte kummefryser.
Snip, snap snude, så er den historie ude. Og det er EL heldigvis også.
En præcis og fortjent bredside til dele af SF, fra Niels Krause-Kjær.
Det virker som om, at flere af de SF’ere han nævner taler før de tænker og at de reagerer følelsesmæssigt, impulsivt og uden indsigt. Sådan noget duer ikke når man sidder i regering.
Ærgeligt for SF, for partiet har efter valget produceret to nye politiske stjerner. Fornuftigt nok blev Ole Sohn fjernet fra rampelyset som politisk ordfører for at give plads til unge, veltalende Jesper Petersen. Den anden stjerne er Thor Möger Petersen.
Sjov debat.
Jeg forstår godt glæden hos de Konservative, og dermed NKK.
Lars Barfod er blevet leder af oppositionen, Pia Kærsgård er skiftet ud med Johanne Schmidt, der kan laves forlig uden tilsætning af fremmedhad.
Lars Løkke har smittet Johanne med meningsmålings kuller, hun har frit og frejdigt erklæret sit nye makkerskab til Lars Barfod uden at spørge, hovedbestyrelsen , den nye stil.
Ud over skattelettelser til skaffedyrene,så spares der 2,7 MIA på militæret, vi undgår så nok at bruge penge på krige fremover.
Hvis det er blevet Venstres politik fremover er meget vundet.
Men lad os nu se når spinnerne skal spinne sig ud af det.
Jeg er spændt på hvad det betyder med et fleksibelt Venstre, om den nye stil betyder at de siger noget den ene dag og gør noget andet den næste.
Så kommer spinne maskinerne på overarbejde.
Jo – jo det bliver spændende.
Vi venter spændt på at Venstres helt private TV station, (TV 2) skal udlægge meningsmålingerne !
Bliver det helt i Berlusconi stil ?
Lige så spændende bliver det at hører Venstres underafdeling Cepos forklarer, at renten er faldet til 0 punktet og ikke steget som lovet. ?
Melder Øslem sig i Enhedslisten, så ansvarligheden stiger i begge partier.
@Niels Bruun
Du skriver, at der lå “en rød aftale klar. S, SF og R havde et valg”.
Hvis den røde aftale var klar, hvorfor skrev Enhedslisten så ikke bare under?
..”Og SF ville måske ende op med helt at ophøre.
Skrevet af Lisa Ahlqvist, 27. juni 2012 kl. 00:21″
Det var da en utopisk våd borgerlig drøm du har der. Rød blok kan godt regne, og spilder ikke 4 procent igen.
….”Melder Øslem sig i Enhedslisten, så ansvarligheden stiger i begge partier.
Skrevet af Frank Lakman, 27. juni 2012 kl. 06:27″
..Ku hun ikke melde sig ind i venstre? Rød blok kan godt undvære et mandat, og hende og bertil haarder (I see a beautiful friendship!) kan så stå for Venstres pressetjeneste(the real PET), begge medievante personer!
Frank Lakmann skriver
“Ud over skattelettelser til skaffedyrene,så spares der 2,7 MIA på militæret (…) Men lad os nu se når spinnerne skal spinne sig ud af det.”
Lad os nu lige få styr på fakta her, inden der spekuleres i spin.
Faktum er, at det ikke blot er “skaffedyrene”- folk ansat i private virksomheder – der får skattelettelser. Det gør alle offentlige ansatte også. Derudover bliver ældrechecken forhøjet markant for de dårligst stillede og kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere får også mere i posen. Dem der samtidig får mindst ud af reformen er dem der tjener allermest, dvs over 700.000 om året.
Det er da snarere modstanderne af reformen, som har så travlt med at kalde den “socialt skæv” der har behov for at finde spinmanualen frem, hvis de vil overbevise folk der selv kan forholde sig nøgtern til reformen, at den er udtryk for – for at bruge Johanne Schmidt-Nielsens ord – “tyveri.”
Jeg vil udfordre enhver der mener der er tale om “tyveri” til at gå ind på beregneren og indtaste deres tal. Er der nogen der har et minus på bundlinjen de kommende år, så er der måske en sag:
http://deloittedk.deloitteresources.dk/deloittedk/homepage/Skattereform/Skattereform_2012_beregner.xls
Villy, Helle og Co havde jo solgt deres Mormor med deres evindelige overbudspolitik gennem valgkampen. De havde tænkt, at de radikale nok skulle indordne sig, men sådan blev det ikke. Derfor gør det rigtigt ondt på især SF at den politik som føres ligger langt fra deres dna.
Der bliver lidt støj på bagsmækken, men mon ikke de nyder deres biler, lønninger og ministerbiler for meget trods alt til bare at smide det hele væk ?
Tror iøvrigt (forhåbentligt, at V har fået sig et vake up call, mange vælger ønsker efterhånden at politikerne tog sig konstruktivt af landets problemer, istedet for de evindelige drillerier. Synd at Hjorten i ekstra debatten igår aftes ikke ville støtte aftalen mere varmt end han gjorde.
NKK har begået en rigtig god analyse her. Enig. Men, men, men… mens græsset gror, dør horsemor. Denne “reform” er kun et meget beskedent bidrag til at ændre bare lidt på tingenes tilstand. Vi har fortsat verdens højeste skattetryk(skat,moms,afgifter). Arbejdspladserne fosser stadig ud af landet,det kniber fortsat med beskæftigelsen. Det offentlige system er fortsat alt for stor. Konkurrenceevnen er for ringe. I lidt større perspektiv kører EU/eurozonen rent ud sagt på pumperne, skønt politikerne pumper alt hvad de kan af euros ud over EU. Hvis de vidste hvad de skulle gøre, havde de allerede gjort det, og så var det begyndt at hjælpe. Intet hjælper. Det eneste vi alle kan se frem til er, at tiden går og der gives tid til at optjene det tabte og rette op. Det skal landene, virksomhederne og borgerne selv rette op på.De røde fantaster har ingen fornemmelse af hvorfra pengene kommer. Det eneste de ved er, at de ikke selv vil/gider/evner at skaffe dem. Men trygt overlader den del til deres solidariske landsmænd, godt hjulpet af en meget ung SFer der er skatteminister. Han kan så jagte alle borgerdyrene og gøre livet mere surt for dem, end det er i forvejen. Op med humøret, det går lige den vej hønsene skraber.
@S.Sørensen
Du spørger om ikke Venstre var mere passende for Øslem
Jeg tror der skal en udvikling til, hun kunne jo passende danne makkerpar med Karen Jespersen som også har trådt sine barnesko i VS.
Gerne for mig
Hvis hun ikke kan undvære medielyset nok det rette sted.
Men husk: når en nyttig idiot ikke er nyttig mere hvad er der så tilbage ? Spørg bare Pia.
Magter SF overhovedet at sidde i regering?
NEJ!
SF kan da sagtens sidde i regering.
Og de kan være med til at vise V, O, K og Ø at man ikke BEHØVER at lave blokpolitik, bare fordi man kan. Godt gået af V, K, S, SF og R. Ø skal jo lige lære at sidde til højbords først – det tager lidt tid.
Bravo. En politisk kommentator der gør det, hans position retfærdiggør og ikke mere end det. Mere af det tak. Mere analyse mindre spekulation. Mere faglighed mindre fingerspidsfornemmelse. Undskyld udtrykket men de seneste år, har Niels Kruse m.fl. ageret som “menings-ludere”, hvis primære mål har været at profilere sig selv, tjene penge og udøve magt. Det sidste er klart det værste, og selv hvis de ikke direkte har haft som mål at udøve magt, så har de den alligevel. Hvem kan, med troværdighed i behold, komme med en analyse af den politisk situation adskillige gange hen over et døgn med intense forhandlinger? Sandsynligvis ved de mindre, end de giver udtryk for, og bruger deres position og profil til alligevel at få adgang til offentligheden med deres gætværk. Jeg forstår ikke, hvorfor mennesker der lever af poltik ikke kan se, hvad de selv gør ved den. Det kan de sikkert også, men dels skygger lønnen som politisk kommentator sikkert for den selvindsigt og dels får man en fornemmelse af, at den magt der knytter sig til positionen har den samme effekt som enhver anden form for magt. Når først man har den, er den svær at give slip på, og jo længere tid man har den, jo videre grænser bliver der for dens anvendelse. Det lader til at Niels Krause Kjær er på vej ud ad en anden vej, og må han tage flere med sig.
@Zeki Laurent Sadic, 27. juni 2012 kl. 07:57
“… og kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere får også mere i posen.”
Det er altså ikke korrekt. Den grundlæggende ide med skattereformen er at gøre det attraktivt at arbejde. Skellet mellem kontanthjælpsmodtageren og den arbejdsaktive uddybes. Så den yderste venstrefløj har ret i, at det er “de svageste” som kommer til at betale for middelklassens og de velstilledes skattelettelser. Det ER borgerlig politik, og det er det, den yderste venstrefløj er vrede over.
Deloittes-beregneren kan slet ikke bruges til overførselsindkomster, den er kun for os i job, og jeg forstår heller ikke din bemærkning om, at de med en indtægt over 700.000 kr. er dem, som profiterer mindst på reformen. En indtægt på eksempelvis 800.000 kr. giver en lettelse på 8.624 kr. i 2013. Kontanthjælpsmodtageren og dagpengemodtageren får derimod zero og en lang næse.
Men jeg synes, at det er en OK udvikling. Det skal kunne betale sig at arbejde. Vi kan takke Özslem og Carina for det. Det var den debat, som har ført til et holdningsskift hos S og SF.
Overordnet set er den politiske situation i Danmark ret genial: SRSF fører borgerlig politik, mens de rasler ned i meningsmålingerne. De står på mål for borgerlig politik, og får tæsk af deres egne for det. Det er en optimal situation for det borgerlige Danmark. Jeg længes i hvert fald ikke mere efter et valg. Dertil er selvmordsmaskinen SRSF for sjov at følge.
@Claus Nielsen, for lidt siden
Et fint lille, begavet indspark i debatten. Her blev sømmet ramt rent på hovedet.
Jeg er socialdemokrat og har været det hele mit liv.S og SF fortjener stor TAK både fra vælgerne og pressen. Istedet laver alle en “Græker” og stormer ud på den yderste venstrefløj, medens pressen beredvilligt vedligeholder idiotien ved at fokusere mere på proces end substans. En dags omtale af reformen og så ellers derudaf med “analyser” af den politiske proces. Jeg græmmes.
Nej, der er ikke meget, der tyder på, at “SF overhovedet magter at sidde i regering”. Flere af dets medlemmer i såvel regeringen som i folketinget er så benovede over deres nye status, at de rent glemmer, hvad der er SF-politik. Er det eksempelvis SF-politik at medvirke til en skattereform, der skulle gi´ en samlet skattelettelse på 7 milliarder fremadrettet, når man forlods allerede har hævet skatter og afgifter med næsten 10 milliarder? For det første giver det et minus på 3 milliarder. For det andet er det hermed blevet væsentligt dyrere at være dansker, og det mærkes naturligvis mest for de lavest lønnede i dette land. Det er da logik for selv perlehøns!
I øvrigt viste såvel Margrethe Vestager som Villy Søvndal alvorlige tegn på manglende dømmekraft, da de blev forblændede af “den nye pige i klassen”. Hendes fremtoning var blot glamourøs, men bag facaden var og er der ikke meget at hente. Kun ord i stride strømme!!! Magter hun overhovedet at sidde for bordenden som statsminister?
@Niels Poulsen
“Deloittes-beregneren kan slet ikke bruges til overførselsindkomster, den er kun for os i job..”
Jo, det kan den da sagtens. Du skal bare klikke “pensionist” i stedet for “lønmodtager”.
Zeki Laurent Sadic har i øvrigt ret, når han afviser, at det er de svageste, der kommer til at betale. Langt de fleste af pengene til reformen kommer frem ved bl.a. besparelser på forsvaret og nye regler for beskatning af kapitalpension.
Desuden kommer der et marginalt bidrag frem, ved at STIGNINGSTAKTEN i overførselsindkomsterne bliver en anelse lavere. Der er altså ikke nogen, som går ned i indkomst, men de må leve med, at den stiger lidt langsommere end ellers.
Er det fint? Det synes jeg personligt ikke, men helt ærligt: Johanne, Özlem og deres venner i Enhedslisten kunne måske finde nogle lidt mere påtrængende spørgsmål at beskæftige sig med?
SÅ længe menige SFér i folketinget og ude i Danmark forsætter med at underminere ( Høm Hømé og Thi Thi i egen rede ) vil SF være et let ofre for de danske medier til en kvik forside historie om “SÅ er der interne ballade igen igen “….. SÅ LÆNGE VIL SF bløde…… SF SKAL lære at være parti loyal og ordne interne uenigheder i patiet istedet for i den offentlige danske presse.
@Emilie J. Sørensen!
“Magter hun overhovedet at sidde for bordenden som statsminister”?
Det korte svar igen:
NEJ!
@Claus T
Deloittes-beregneren kan ikke andvendes på overførselsindkomster såsom kontanthjælp og dagpenge: Under beregneren står:
“Overførselsindkomst: Vi kan ikke beregne påvirkningen på størrelsen af overførselsindkomster, da de fornødne oplysninger ikke er tilstede i regeringens forslag.”
Du skriver endvidere: “Desuden kommer der et marginalt bidrag frem, ved at STIGNINGSTAKTEN i overførselsindkomsterne bliver en anelse lavere.”
Der bliver taget 3 mia. kr. fra kontanthjælpsmodtagere, dagpengemodtagere og førtidspensionister (ved at lade dem sakke bagud efter lønudviklingen)og givet 7 mia. i skattelettelser til de arbejdsaktive. Jeg synes ikke, at 3 mia. er et “marginalt bidrag”.
SF’s utrættelige Jesper Petersen prøver at vinde spinkrigen ved at kalde den blå skattereform for “rugbrødsreformen”. Men der er godt nok mange blå birkes på det rugbrød.
@Niels Poulsen
I 2007 blev der udbetalt 230 mia i overførselsindkomster. 3 mia i ikke-forhøjelse svarer til 1,3%. Det er, hvad jeg vil kalde en marginal regulering.
Sorry med det med skatteberegneren. Sjuskefejl fra min side!
Kære Jette Møller,
Jo, det var det nok. Mødet mindede meget om dengang jeg deltog i HK’s kongresser en bunker kritikere der ikke rigtigt havde læst hvad der egentlige står i aftalen. Hvordan kan et parti der i den grad har ført sig selv frem på at ville skaffe flere arbejdspladser, spare så mange penge på et område der i den grad vil miste arbejdspladser samt rammer flere underleverandører og deres ansatte. SF brystede sig med at være socialister, men igen, SF er ikke socialister i ægte grad, de bøjer sig i den grad for højrefløjens krav og opgiver alt for let kaampen for de ægte socialistiske værdier. SF medlemmerne er blevet for behagelige og har glemt hvad det vil sige at skulle klassekampen, samt kampen for bedre levevilkår for socialt fattige, SF medlemmerne er ikke villige til at betale de omkostninger disse kampe måtte have. Nej SF er blevet til Socialdemokratiet i 80′erne, og Socialdemokraterne er blevet til venstre i 90′erne. Jeg har før nævnt at der ikke eksistere noget demokrati i Danmark og at det er utopi og urealistiske dagdrømme for de personer der holder fast i at Danmark er demokratisk. Dette land regeres af magtens eliteklub og der er den almindelige dansker desværre udelukket fra. Selv hvis SF fik 51% af stemmerne og pludselig sad med muligheden for at kunne få gennemført hvad de ville, ville der være mange der blev chokeret over hvor lidt socialistisk politik der ville blive gennemført. Nu tror alle måske at jeg tilhører højrefløjen, men ak nej, i 32 å har jeg stolt været tilhænger af SF, gennem gode og svære tider, men nu har SF desværre i mine øjne svigtet de socilisktiske værdier for meget.
MEN ER VILDT GLAD FOR BLOKPOLITIKENS SYGE FJÆS ER SKIFTET UD MED LANGTIDS STABIL LØSNING …………….. KÆRE ENHENDSLISTE !!!!! VENSTRE VILLE MED 1 MIA. % SIKKEHED HAVE SYNDERSKYD JERES SKATTE UDSPIL HVIS DE VINDER NÆSTE VALGT OG MED LIGE SÅ STOR SIKKERHED GØRE DET 300% SLÆMMERE FOR JERES KERNE VÆLGERE …… ERGO ER DENNE AFTALTE MED V & K DEN BEDSTE FOR DK + JERES VÆLGERE i 2020. hvorfor i så ultra døve og blinde for det ??????
Kære Helga Mark.
Er asocialistisk at beskytte en svag gruppe imod langt strengere indgreb frem mod 2020 frem for kun at beskytte dem frem til næste valg ?????? SFér brude nok lære at være mere objektiv og parti loyal for at undgå den totale selvmord i den offentlige danske presse. “”" BEMÆRK AT DET ER VENSTRE DER DA FOGH KOM TIL TRAK KRAFTIGT TIL VENSTRE OG I DAG LIGNER MERE SOCILADEMKRATERNE & SF — ALTSÅ RØDE — OG IKKE S+SF DER ER BLÅ ……. HUUUUUUSK LIGE DET TIL NÆSTE DEBAT :-) “”"
Johannes slaglinjer
I hvert fald slet ikke, hvis Johannes slaglinjer fortsætter med at bestemme, hvad der bliver talt og skrevet om.
Grumdlægende:
Ikke alle pisser I på dem, der ligger ned. I stjæler også fra dem – for at gøre de rige -
endnu rigere.
Svarer grundlæggende:
Ja, der er måske noget om det, men så galt er det heller ikke.
Således skabes troværdige slaglinger, der går lige ind på lystavlen – også hos dem, der ikke ved noget/så meget om indholdet af skatteaftalen
I øvrigt kan det nu konstateres, at samtlige SF´ere stemmer for skatte aftalen selvom nogle af dem måske ikke bryder sig om den. Så ja de magter vel at sidde i regering det ser da sådan ud pt.
I øvrigt er der kommet en ny menings måling, den vil jeg ikke nævne her, bare åben for TV´et der er masser af kommentatorer der kan tæske langhalm på den. I mens de taler/ analyserer må MF´erne nøjes med at føre politik det er vel det de sidder i Folketinget for at gøre…. Åh ja og så for at kommentere meningsmålinger.
@Claus T. (27. juni 2012 kl. 07:30):
Fordi EL’s hovedbestyrelse skulle godkende aftalen søndag. Og ja, det bør måske få El til at genoverveje deres forhandlingsstrategi, for det gav VK tid til at overhale indenom. Men det er ren strategi og ændrer ikke på, at RSSF-regeringen foretog et valg, som de selv må stå til regnskab for.
Så-en typisk for dansk presse.
Først kommentatorens meningsmålingen – bemærkninger – senere lidt gemt væk selve målingen.
Jeg er fuldstændig sikker på at min udlægning ikke er den samme TV2s Berlusconi udlægning.
Liberalisterne er gået massivt tilbage (V + The party bevægelsen)
Tilbagegang for den samlede opposition før Enhedslisten tilsluttede sig den.
resten over lades til hr. Outrup dog ikke med sindsro.
Der er nu kun en meningsmåling der tæller, den på valgdagen, resten er til for at politikkerne kan optræde som !!! !
@ Claus T. (27. juni 2012 kl. 11:32)
Dét regnestykke kan du ikke bruge til ret meget. For det første inkluderer de 230 mia. pensionisterne, som jo ikke rammes af aftalen – tværtimod. For det andet indeholder rammeaftalen intet andet end denne vage formulering:
“Overførselsindkomster mindrereguleres med 5,1 pct. som i udspillet, men reguleringen flyttes til perioden 2016-2023.”
Tilsyneladende aner ingen, hvad det præcis betyder (selv ikke Deloittes eksperter), og ingen af landets dygtige politiske journalister har så vidt, jeg kan se, fundet anledning til at spørge ind til dette aftalens vel nok største stridspunkt.
Hvis regeringen vil gøre sig selv en tjeneste, skynder de sig at konkretisere dette punkt – uden at pakke det ind i et tågeslør af spin. Især det sidste tvivler jeg på, at de evner.
sf er ikke anderledens end andre firmaer gør som vi siger ikke som overenskomsten
S-SF-R gik til valg på at bryde blokpolitikken og indgå i brede forlig. Det løfte har de holdt. Set i lyset af, at et stort flertal af befolkningen stemmer blåt, synes jeg faktisk, at regeringen har forhandlet et fornuftigt resultat hjem.
At SF-S ikke har kunnet skabe større forståelse for de socialt udsatte grupper er da i høj grad Özlem Cekics fortjeneste.
Derfor er det da også helt uforståeligt, at hun nu opfører sig så uansvarligt, som hun gør. Man må da forstå, at man ikke bare sådan kan undsige en aftale, som hendes parti har indgået. Det ville da være dybt utroværdigt.
Er hun ikke enig i partilinjen, må hun tage konsekvensen og forlade partiet.
BLOKPOLITIK?
Det er, når Radikale ikke er med.
@Niels O:
Det er ikke helt løgn. De Radikale er et midterparti, hvilket for 15-20 år siden var almen viden og ganske ukontroversielt. Efter 10 år med VKO’s blokpolitik, hvor de Radikale per automatik blev puttet i den modsatte blok = den røde, opfatter mange dem nu som en del af venstrefløjen. Det er de ikke, hvilket deres vellykkede højredrejning af regeringens politik er et tydeligt eksempel på.
@Niels Bruun:
“Men det (..) ændrer ikke på, at RSSF-regeringen foretog et valg, som de selv må stå til regnskab for.”
Helt rigtigt! Berlingske har tidligere dokumenteret, at aftalen med VK i det væsentlige er identisk med regeringens oprindelige udspil. Så valget må have været ret let for regeringen.
Eller mener du ligefrem, at regeringen af loyalitets-grunde skulle have ædt en dårligere aftale med Ehl.?
Du skriver også, at ingen tilsyneladende aner, hvad aftalens formulering om mindre-regulering af overførselsindkomster betyder.
Aha – synes du så ikke, det er lidt gådefuldt, at Enhedslisten kan udråbe aftalen til at være dybt asocial, når ingen aner, hvad formuleringen betyder?
Måske skulle Enhedslisten simpelthen tltræde forliget? Så får de jo vetoret over for udmøntningen af aftalen.
Men det sker selvfølgelig ikke, for så kan de ikke fortsætte med at angribe deres politiske hovedmodstandere: S og SF.
Det er et svineheld for Venstre, hvis ageren i forløbet mildt sagt ikke har været elegant.
Nej de er ikke regeringsduelige – tænk de har forskellige meninger. Men de lærer det – nu er ledelsen ved at lære at knække dem – rent psykisk – se bare på skatteafstemningen – og de lærer nok også at brække deres fingre.
Det er værre med herrefolket de radikale – de slider en regering op indefra – fordi de ikke på nogen måde kan give sig. Stivnakkede så det vil noget.
Jeg var en gang håndbolddommer – vi var 2 til hver kamp, og hvis den ene var dygtig og den anden knap så dygtig – så blev resultatet meget meget ringe – det var gyseligt dårligt.
Svensk ros til reformen i Dagens Industri:
“Dessa tillväxtreformer bäddar för en starkare återhämtning när finanskrisen är över. Det visar att man kan genomföra stora, blocköverskridande, överenskommelser över gränserna. När vi i Sverige skyller på det parlamentariska läget så är det mest en mental blockering”, säger han.
“Danmarks recession har smittat Skåne som har en svagare utveckling än övriga Sverige. Nu förbättrar Danmark sin konkurrenskraft och Skåne får svårare att konkurrera om företagsetableringar. När konjunkturen vänder kan danska företag även konkurrera bättre om arbetskraft”, säger Stefan Fölster, chefsekonom på Svenskt Näringsliv.
Ozlems mobil telefon er tilsyneladende slukket og grunden til at jeg er lidt træt af menings målinger er hvad kan man bruge dem til ? Når Regeringen bliver siddende uanset om de viser 178 mandater til blå og et til Rød. Det er jo spild af tid at kommentere dem.
Özlem Cekiz er selv en årsag til denne reforms profil. Husk hendes fatale brøler med “Carinasagen”.
Regeringen fik derudover en større lettelse igennem af skatten på arbejde, end havde Løkke fortsat. Husk han afviste skattelettelser i 2011, da han og Venstre sparkede på de konservatives krav.
Desværre fik man ikke aflivet topskatten. Det kunne været sket med en udfasning af de store rentefradrag og de 4 mia. der bliver tager fra forsvarsbesparelser og mindre EU bidrag burde være brugt til en lavere selskabsskat.
Det skete ikke og nu er et af de sjældne åbne vinduer for skattereformer igen lukket.
Desværre.
M.v.h.
Vi har aldrig haft en bedre nationaløkonomi i noget tiår i Danmark end i 00?erne. Målt på alle de væsentligste parametre. Og selv endda med en finanskrise til sidst.
@Ole Skovgaard
“… grunden til at jeg er lidt træt af menings målinger er hvad kan man bruge dem til ?”
Meningsmålinger er et godt demokratisk værktøj. Befolkningen bliver spurgt så lidt – et folketingsvalg en gang hver 3-4. år – så det er godt, at befolkningen får mulighed for at give sit besyv med gennem meningsmålingerne. Og meningsmålingerne har en stor betydning. Det har været en medvirkende årsag til, at Venstre kom tilbage til forhandlingerne om skattereformen, at borgerlige vælgere gennem meningsmålinger tilkendegav, at de ønskede, at Venstre indgik forlig med regeringen om skattereformen. Det lagde et pres på Venstre.
Desuden laver de store partier selv meningsmålinger, så vidt jeg ved.
At være negativ over for meningsmålinger er vel det samme som at være negativ over for demokrati og almindelige menneskers meninger og holdninger.
Jeg synes i hvert fald, at vi skal være glade for meningsmålinger. De er en del af et moderne demokrati.
“Ufinansierede skattelettelser….ufinansierede skattelettelser!!!!!”
“Ihh altså, Noa! Det er den forkerte USB-nøgle, du har stukket ind i mig. Vi skal jo ikke bruge de ord mere – det ved du godt! Det var jo kun dengang, vi skulle vinde vælgere…”
“Hhmmm, mon ikke vi bare nu skal bruge den der med, “at der kommer en god løsning i morgen”. Den er go’, så ved hverken vælgerne eller journalisterne, hvad de skal sige.”
“Godt, den tager vi!”
Vi har aldrig haft en bedre nationaløkonomi i noget tiår i Danmark end i 00?erne. Målt på alle de væsentligste parametre. Og selv endda med en finanskrise til sidst.
Skrevet af Niels O, 27. juni 2012 kl. 19:03
Væksten i BNP var den næstlaveste i OECD og det samme var udviklingen i produktivitet.
Man overtager et solidt overskud på statens finanser og afleverer et dundrende underskud.
Man overtager et overskud på den strukturelle saldo, som man svækker igennem finanspolitikken.
Finanspolitikken var i hele årtiet uholdbart.
Skattelettelsen i 2004 var ikke finansieret – kilde Det Økonomiske Råd – ikke Noa Redington, på samme måde som skattestoppet heller ikke var finansieret.
Omlægningen i 2007 kan man diskutere.
___
”Bortset fra et lille finansieringsbidrag fra indekseringen af energiafgifterne er skattelettelserne ikke
finansierede”.
Citat fra Vismandsrapporten fra efteråret 2007 side 5 om 2007-skattelettelserne
”Det er også velkendt, at man både i 2004 og 2007 vedtog ufinansierede skattelettelser”.
Citat af økonomiprofessor og tidligere overvismand Peter Birch Sørensen i Samfundsøkonomen nr. 1
marts 2010 side 31
”De skattelettelser, som kom i 2004 og 2007 blev givet uden at kradse pengene ind andre steder –
altså ufinansieret”.
Citat af professor Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet og tidligere medlem af skattekommissionen til Ritzau den 2. juni 2010
”Skattelettelserne i 2004 og 2007 var et sted mellem ufinansierede og delvist finansierede”.
Citat af overvismand Hans Jørgen Whitta-Jacobsen i Information den 4. juni 2010 side 4.
___
Kunne Niels O ikke prøve at forstå, hvad sagkundskaben siger, istedet for at rode sig ud i sine hjemmebryggede vurderinger, der ligner noget fra Venstres Pressetjeneste eller hvad Løkke siger.
“»I den reformpakke, der er lagt frem i går, er der ikke plads til nogen skattelettelser overhovedet. Regeringen giver kun finansierede skattelettelser og har i 2004, 2007 og 2009 kun givet finansierede skattelettelser«, siger Løkke.”
Lars Løkke Rasmussen – 13. APR. 2011 i Politiken “Løkke afviser nye skattelettelser”.
Ja, Løkke er god til økonomi. Mens Fogh åbent afviste fagøkonomerne og påstod at lærebøgerne skulle skrives om, gentager Løkke blot usandheder uden at det får konsekvenser.
Den mand er så utroværdig.
Vi har aldrig haft en bedre nationaløkonomi i noget tiår i Danmark end i 00′erne. Målt på alle de væsentligste parametre. Og selv endda med en finanskrise til sidst.
Og det dokumenterer jeg gerne med en masse links til officielle tal. Så kan læserne SELV konkludere, om jeg har ret eller ej.
I stedet for bare at finde en professor Diller her og en økonom Daller dér og bare copy/paste dennes holdning, fordi man ikke selv har nogen.
Bare sig til.
Forstod Niels O at skattelettelserne i 2004 ikke var finansierede og heller ikke delvist dem i 2007.
Skattestoppet er heller ikke finansieret.
Nå, nu vil Christian Larsen tale om skattelettelser, som jeg ikke har nævnt med et ord.
Der bliver sørme skudt i mange retninger fra repræsentanten fra Socialdemokraternes Pressetjeneste.
Hvad ville Christian gerne have haft, at skattelettelserne havde været:
Ufinansieret eller finansieret?
Det er svært at vide med socialakrobater. Vi har lige set ufinansierede lettelser for 7 mia. kr.
Men papegøjen syntes før valget, at det nærmest var det værste, der fandtes. Men nu er det åbenbart kanon.
Men det er der rigtig mange af S,SF og EL’s vælgere, der er uenige i, kan vi se.
Nå, nu vil Christian Larsen tale om skattelettelser, som jeg ikke har nævnt med et ord…..
Skrevet af Niels O, 27. juni 2012 kl. 22:30
Nej da…
“Ufinansierede skattelettelser….ufinansierede skattelettelser!!!!!”…..
Skrevet af Niels O, 27. juni 2012 kl. 19:21
Niels 0 kan nu ikke længere huske, hvad han selv har skrevet.
Måske læser han for meget med på Lars Løkke Rasmussens Facebook og antager, at det er en troværdig kilde.
@Christian
Nå, det er den nu, som du reagerer på. Jeg troede sørme stadig, at det var fakta vedrørende, at 00′erne har været det bedste nationaløkonomiske årti.
Okay, my bad, men det er nu også svært at følge med i alle de emner, som du ud af det blå får lyst til at tonse rundt i.
Men du glemte at svare på, om du synes, at skattelettelserne skal være finansierede eller ej.
Og pas nu på. Det er jo et tricky spørgsmål. Din partiboss ved jo ikke selv, hvad hun mener.
Men prøv eventuelt at spørge ham din helt, der var statsminister for 10+ år siden, da du jo som bekendt ikke selv kan danne en mening.
@Christian
Nå, det er den nu, som du reagerer på. Jeg troede sørme stadig, at det var fakta vedrørende, at 00?erne har været det bedste nationaløkonomiske årti.
Dine fablerier er gentagne gange blevet tilbagevist. Så dine “fakta” kan du godt droppe.
Om skattelettelserne i 2004 og 2007 så du at de ikke var finansierede, selvom Løkke stadig påstår det modsatte.
Men nu har forstand og sandfærdighed heller ikke været et varemærke for Venstre.
Vel Niels 0?
Jeg venter stadig på et svar fra Christian.
Både vedrørende regeringens skattelettelser samt hvilket tiår der var bedre end 00′erne.
PS Jeg har ikke stemt Venstre, så længe jeg kan huske.
Hvad der der med regeringens skattereform?
Den er finansieret, såfremt man kommer igennem med kravet overfor EU og VK æder de 3 mia. på forsvarsforliget og naturligvis skal skattelettelser være finansierede. Fogh er ikke længere statsminister.
Med “tiår” så var 00′erne som du fik at vide, et tiår med den laveste BNP vækst i hele OECD og dit naivistiske og ukonkrete postulat er endvidere indholdsløst.
Hvad er højest – en vandpyt eller niveauet i Niels 0s økonomiske tirader?
Christian socialakrobat
7 mia i ægte skattelettelser? I forhold til “ufinansierede skattelettelser…sqwåååk!” ???
Hvad med dem?
Men så fik jeg endelig et selvstændigt svar fra dig: skattelettelser skal være finansierede.
Fantastisk.
Jeg så gerne rigtig mange ufinansierede skattelettelser, så mennesker i Danmark får lyst til at starte virksomhed og ansatte folk. Og udlandet får lyst til at investere i vort land.
Jeg vil gerne sende dig nogle links om BNP, men som jeg skrev på NKK’s forrige blog, så har jeg nu indset, at du nok slet ikke kan afkode diagrammer fra f.eks. Danmarks Statistik. Det er vel derfor, at du konsekvent har ignoreret dem tidligere. Så det er nok nytteløst, at jeg poster dem.
Hvilket tiår var bedre end 00′erne? Kom nu Christian, tag chancen. Men husk, at dokumentere med links til officielle neutrale tal.
Christian socialakrobat
7 mia i ægte skattelettelser? I forhold til “ufinansierede skattelettelser…sqwåååk!” ???
Hvad med dem?
Jeg har svært ved at forstå Niels 0s ytringer og sprog.
VKOs i 2004 var ikke finansierede. Det samme delvist den i 2007 + skattestoppet.
Skattelettelser skal være finansierede, særligt når der er underskud på statens finanser.
Om 00′erne har jeg vist en stribevis af henvisninger, hvor ringe VK(O) klarede den i 00′erne.
Ringeste vækst i OECD. Brugte af det solide overskud de fik af Nyrup. Fik 200 mia. forærende fra Nordsøen. En af de værste boligprisbobler som følge af VK politikken og førte en uholdbar finanspolitik osv.
Så ja – 00′erne var udpræget et af de værste årtier i nyere tid. Alt dokumenteret med fakta, kilder og bemærkninger fra fagøkonomer i modsætning til Niels 0s “kortlinks”.
Derfor er Fogh også af økonomer udnævnt til den ringeste statsminister i nyere tid.
Men nu hvor Niels 0 mener der var så mange gode tal for 00′erne, skal han da rose Nyrup for de stærke statsfinanser, selvom VKO forringede dem.
Takke Nyrup for den lave ledighed, selvom VKO politikken medførte en forringet konkurrenceevne frem til 2008 med 25 %.
Takke Nyrup for en høj velstand, da væksten i 00′erne som dokumenteret den ringeste i OECD.
Men det har Niels 0 endnu ikke erkendt. Det er på samme måde, som når Venstre påstår at de afviklede gælden i 00′erne.
Var vejret godt i 00′erne – Niels 0?
Fakta er, at Nyrup vendte et underskud på statens finanser fra minus 4 % af BNP til et solidt overskud på 1 % og fik stabiliseret statsgælden, der var mere end fordoblet under Schlüter.
Fogh overtog endvidere et overskud på den konjunkturuafhængige saldo.
Løkke afleverede et dundrende underskud på saldi.
I følge Nationalbanken, var statens gæld ved udgangen af 2011 på 413 mia. Her skal man notere sig, at staten havde indtægter på 200 mia. i 00′erne. Idet man overtog en gæld på ca. 500 mia. er det så som så med gældafviklingen.
Det viser sig også når man ser på ømugælden der ved udgangen af 2011 lå på 43 % af BNP. Man overtog en ømugæld på 49 % af BNP, mens Nyrup overtog en ømugæld på 80 % af BNP.
Kære Niels Krause
Din kommentar er jo ingen egentlig analyse, men den overbevist borgerlige kommentators frydefulde ( for gud-ved-hvilken-gang) malen SF op i det hjørne de placerede sig i allerede i Tårnet, da regeringsgrundlaget blev lavet, og hvor SF accepterede de ikke empirisk understøttede borgerlige økonomiske myter/regnemodeller, som senere skatte-aftalen blev grundlagt på.
Allerede dengang splintredes SF endegyldigt. Og det kan du og andre borgerlige kommentatorer så bruge til at have den ene field-day efter den anden. Det er nemt og dejligt, ikk’!! Hvor stor en procentdel af de politiske kommentatorer er i øvrigt ikke-borgerlige?? Sådan ca. 0,1 procent eller deromkring.
Elevrådsrepræsentant Lisbeth Bech Poulsen på Falkonergården udtaler sig grådkvalt til elevavisen på dagen hvor rektor endegyldigt nægtede at oprette samfundsfag på højt niveau.
“Jeg er på det bedste gymnasium – og har de bedste klassekammerater”
“Jeg kan ikke forestille mig selv i en anden klasse på et andet gymnasium”
Fortsat tudende forlod hun herefter mødet med elevavisens repræsentanter støttet af veninderne.
@Jørgen F
Jeg er mere interesseret i, hvad det er for nogle torturredskaber og medikamenter, som Villy Søvndal og Pernille Vigsø Bagge gemmer inde på SF’s gruppeværelse, og om Özlem Cekic også bukker under for dem. Endnu er Cekic på fri fod i Frihedsgudindens land, men når hun lander i Danmark på lørdag, venter inkvisitionens rædsler i SF’s torturkammer, hvor man bliver omvendt til borgerlig politik.
Niels Poulsen,
Man havde et rum til ulydige kammerater – men det blev lavet om til sodavandsdiskotek efter sidste FV.
Så nu må man nøjes med at skrue højt op for Poul Kjøller og “bakke snagvendt” sangen hvis man vil pine folk på borgen.
Men det….
Spørgsmålet om hvorvidt SF overhovedet magter at sidde i regering er hypotetisk spørgsmål efter alliancen mellem Barfod og Vestager, det har sat hele venstrefløjen i dansk politik skakmat og åbnet en ladeport af værste skuffe mellem Liberal Alliance, Venstre, konservative og Dansk Folkeparti og det er kun et spørgsmål, hvor længe regeringen kan holde til dette pres.
At man er stærk modstander af den ødelæggende liberalisme, som har ødelagt Vestens økonomi siden 1980, er aldrig det samme, som man er tilhænger af socialismen.
At man ønsker, at velstanden i et land også skal gives til middelstanden har ingenting med socialisme at gøre. Det har noget at gøre med menneskets grundlæggende sans for retfærdighed.
Ser vi tilbage på de 10 år med VKO, så er der ikke her nogen inspiration at hente.
Tilbage til spørgsmålet om SF magter at sidde i regering. Svaret er et rungende nej, hvis betingelserne fortsat skal være, at regere med en Judas ved sin side!
V.h. johannes
Jan B. Den holder ikke med 0,1% ikke-borgerlige danske journalister. Iflg. dr.dk 10/5-12 stemmer 80% af dem på R, SF, S og Ø og er dermed Skandinaviens mest venstreorienterede journalister. Så der skulle være rig lejlighed til at italesætte det røde projekt og overbevise befolkningen om den røde politiks fortræffeligheder. Man undrer sig dermed over, at den samme veloplyste befolkning ikke bider på den røde politik.
Det er rystende, at Enhedslisten og flere fra SF flipper fuldstændig ud over denne aftale. Aftalen er god.
Det er rigtigt, at forløbet af skattereformen kunne være sket på en meget bedre måde. Men voksne politikere skal da ikke opføre sig som teenagere, fordi forløbet og resultatet bliver anderledes, end hvad der var forventet.
Disse meget oprørte politikere mangler selvkontrol og politisk erfaring.
Ender med at blive uspiseligt – for baglandet
SF vil i hvert fald gang på gang blive tvunget til at lægge navn til en blå/lyseblå politik, som bliver mindre og mindre spiselig for baglandet.
T.Sørensen: Jeg er meget enig i, at de 7 mia. forslår som en manefakturhandler på Christiania!
Skal vi have standset blødningen af arbejdspladser, så skal lønnen ned, så skal bankerne nationaliseres, så skal boligpriserne ned, så skal flextumperne flås.
Hele det kompleks kræver omtanke og forståelse for sammenhænge. Jeg har faktisk for et par år siden forsøgt at bibringe Özlem en elementær forståelse af problemstillingen banker/kreditforeninger og boligmarked.
Lad mig sige det sådan: Det var end ikke muligt at konstatere om vi var enige eller uenige – det var som at snakke til en vaskemaskine midt i programmet.
Om det er fordi hun er dum – eller bare komplet ligeglad – det fandt jeg heller ikke ud af.
Det kunne være mine beskedne åndsevner – jeg skal ikke kunne sige det.
Men mit indtryk var en person, der end ikke kan forstå en brugsanvisning på sæbe.
Skriv en kommentar