Villy blev slet ikke færdig
121 kommentarerVilly Søvndal vil som formand for SF blive husket for én ting – han fik sit parti i regering. Om det så i de politiske historiebøger bliver et sejrskapitel eller et katastrofekapitel, afhænger af, om partiet også bliver regeringsdueligt. Det er endnu ikke sket, og med Villy Søvndals afgang bliver det den nye formands hovedopgave. Hun (meget tyder på, at det bliver en kvinde) skal én gang for alle overbevise tillidsfolk, menige medlemmer og (forhenværende) vælgere om, at det slider, koster og gør ondt at have magten. Det ved De Radikale. Det ved Socialdemokratiet. Det lærer de aldrig i Enhedslisten. Og det er bestemt heller ikke nogen naturlov, at de lærer det i SF. Hvis de ikke lærer det i løbet af det næste års tid, så er det bare med at pumpe luftmadrassen og indstille sig på et nyt kvart århundrede med ligegyldige ø-lejre og frelste holdninger.
Villy Søvndals politiske eftermæle står og falder med den udfordring, og med sin afgang som partiformand får han meget ringe indflydelse på resultatet. Det er med til at illustrere, hvor voldsomt han må have længtes efter at blive fri for posten. For Villy stod ikke ved afslutningen på sit politiske projekt, der både var modigt og dristigt. Han stod faktisk blot ved begyndelsen. I det lys går han i utide. Han og SF står lige der, hvor Churchill – uden sammenligning i øvrigt – efter et vundet slag i 1942 sagde de berømte ord: “This is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.”
Om hans utidige afgang giver SF en ny start i forhold til vælgerne er muligt. Om det giver en ny start i regeringssamarbejdet er til gengæld usandsynligt. Her forbliver linjen den samme, uanset hvem den nye formand bliver. Og det er med til at illustrere, hvor utaknemmelig en opgave, den nye formand får. Der kan næsten ikke rokkes med noget som helst, når man bliver ny partileder i en regering – spørg blot Lars Løkke. Og hvis man forsøger, kommer det let til at se forpjusket ud – spørg blot Lene Espersen.
Meget tyder på, at den nye leder af SF bliver et opgør mellem Astrid Krag og Ida Auken. Den første er mest til Villys linje. Den anden hælder mere i retning af De Radikale, når det gælder værdipolitik og EU. Men uanset hvem af de to, det måtte blive, er dedikationen til regerings-projektet same-same.
Udfordringen er blot at få resten af partiet med. Nu uden Villy.
121 kommentarer RSS feed
Du glemmer da helt Öslem Cekics som ny formand!
Hun har pondus og vilje til forandring!
En fantastisk kvinde der vil noget!
Hold da op. Man kunne ønske sig det blev Ida Aukuen. Man må være fejlmedicineret hvis man tror HTS, Vestager og Auken blive enige om noget som helst. Fremragende underholdningsværdi hvis man så også kaster Johanne Schmidt Nielsen ind i kampen.
Jeg må fluks til Tyskland og købe masser af Øl og popcorn, det her bliver sjovt. Desværre nok ikke så sjovt for vort gamle land, men hva vækst er vel efterhånden noget vi snakker om mens vi rammes af evindeligt forhøjede skatter og afgifter.
Når Villy ser meningsmålingerne er jeg sikker på, at han er helt færdig… grædefærdig, that is. :-)
Spøg til side… det ender med at SF pumper luftmadrassen og indstiller sig på et nyt kvart århundrede med ligegyldige ø-lejre og frelste holdninger.
Og det er vel slet ik’ så ring’ endda. :-)
Blev Villy Søvndal færdig med sit politiske projekt?
Ja, det gjorde han vel i den forstand, at han fik sit parti i regering, og at hans linje i dag støttes af et massivt flertal af SF’erne. Tænk bare på sidste landsmøde..
Men han har haft to problemer: det ene er, at han lige om lidt bliver 61 og skal til at tænke på sin exit.
I realiteten kan han gå nu eller kort tid efter næste valg.
Hvis han havde valgt at blive siddende, risikerede han at sidde med ansvaret for, at SF gik tilbage, at regeringen blev borgerlig, og at SF måske blev decimeret til en størrelse a la det Konservative Folkeparti.
Og på det grundlag skulle en ny formand så tage over??
Nej, Villy havde næppe noget andet valg end at gå nu, så hans efterfølger kan bringe sig i position i god tid inden valget.
Havde SF stået til massiv fremgang hos Gallup, havde sagerne selvfølgelig set anderledes ud.
Men det gør de altså ikke, så man må sge, at den gamle ræv endnu engang har spillet sine kort godt.
Jeg er helt enig med Knud Madsen i, at skal SF have en Formand/Kvinde, så må det falde ud til Özlem Cekic fordel, for er der nogen som er SF’er i ånd og tro, og som vil føre SF politik, kan valget kun falde på Özlem Cekic…
Özlem Cekic vil bringe alle de SF’ere som er flygtet væk fra partiet tilbage igen, og man må virkelig sige, at hvis SF og Socialdemokraterne bare skal have en nogen lunde rimelig chance for, at genvinde regeringsmagten ved næste valg, så er chancen der nu, efter Villy Søvndal har lagt kaptajn – kasketten, hvad jeg i øvrigt finder yderst fornuftigt, da partiet p.t er på en forkert politisk kurs, hvad man i øvrigt også kan se hos socialdemokraterne…
Men når Niels Krause – Kjær bl.a.også udtaler, at “Det lærer de aldrig i Enhedslisten”…Så må jeg sige, at jeg ikke er enig i det gæt…Mit gæt er, at det kan Enhedslisten sagtens finde ud af…
Med håbet om en God Weekend…
Erling Drews…
Enig med Palle Kant –
“meget tyder på, at det bliver en kvinde” -
Ja – ikke alene bliver kampen mellem rød og blå i stærkere og stærkere grad defineret som kampen mellem det offentlige og det private.
Nu bliver det tillige kampen mellem kønnene.
Der kommer fuld skrue på østrogenkedlen, hvis rød blok fremover tegnes af Helle, Margrethe, Ida og Johanne. Gud havde en god dag da de kom til verden btw.
Men heldigvis for os andre, er der langt flere kvinder, der melder fra over for hønsesnak – end mænd, der siger stop for mandehørm.
Så bliver det en kvinde, der bliver ny formand i SF – så vinder blå uden kamp – for kampen kommer til at stå mellem tøserne selv.
@Erling Drews
Özlem Cekic som formand??
Hahaha – du er sjov!
Knud Madsen kl. 14.33 vil gerne have en indvandrer ind som leder af SF. Dermed er han i tråd med andre røde og radikale som gerne ser så mange udlændinge i partierne, at de bliver tungen på vægtskålen, så de almindelige danskere mister den sidste rest af indflydelse på deres lands og deres egen videre skæbne.
Og selvfølgelig vil Knud Madsen også gerne have en kvinde ind på posten. For KM har ikke opdaget at feminiseringen af Europas politiske systemer har svækket Europa, har undergravet økonomierne, har ført til en familie- og mandsfjendsk lovgivning, har udhulet og undermineret velfærden og hele den vestlige civilisation.
Fordi feminiseringen har fyldt den førte politik med kortsynede beslutninger, falsk humanisme, intolerant “tolerance”, en slap retspolitik og alt for mange rødradikale utopier og tankesæt.
Den feministiske politik er så fuld af selvmodsigende tiltag, ekstremistiske projekter og foragt for egne lande og landsmænd, at denne feminisme er blevet Europas og Danmarks svage ryg og bryst.
Og det vil Vestens ydre og indre fjender helt sikkert forstå at benytte sig af.
.. kan I huske den stakkels hanløve, der blev lukket ind til hunnerne i københavns zoo for et par år siden ….
Spist for øjnene af tilskuerne. Hed den Villy?
De tre Gratier
står for Ynde og Skønhed – med dyden i midten -
er der ikke snart brug for bare lidt intellekt –
Tre kvindfolk ved magten – Giv OS Styrke
Tidspunktet for Villy selv er klogt. Også for hans job som nuværende udenrigsminister.
Sjovt nok tænker jeg på den unge skatteminister – eller en af de gamle drenge, Steen Gade som et bud.
Astrid Kragh – næste ombæring.
Özlem Cekic som formand vil være en gudebeslutning. Som borgerlig vælger er hun en af mine yndlingspolitikkere. Ingen andre på venstrefløjen scorer selvmål med en sådan elegance. Ingen andre finder på at sparke bolden i eget mål igen og igen!
Havde det ikke været for Özlem Cekic og hendes fattig Carina, ville vi aldrig have haft den vandring mod økonomisk fornuft som regeringen i noget omfang følger nu.
Det kommer mange dybt debile forslag fra regeringen på det økonomiske område, men der er sket en kæmpe sanering af idiotien efter at S/SF kærnevælgere fandt ud af hvor grotesk et system vi har fået opbygget. Özlem Cekic forsvar af stakkels Carina og Joachim B. Olsens klarsym med at spørge til præcise detaljer har totalt ændret det politiske miljø.
Tak Özlem Cekic!
Jeg nyder hvert eneste elegante selvmål du laver – bliv formand og øg scoringsraten
Jeg istemmer:
Åhhh, nej, ikke flere kvindelige partiformænd, der reducerer den politiske debat til en kaglende og flæbende hønsegård.
“Jeg håber, mine børn tilgiver mig”, jamrer Helle Thorning Schmidt.
Ja, der nok større chancer for, at de tilgiver hende, end at alle de vælgere, hun har svigtet for at tækkes iskolde Vestager gør det.
NU MÅ MATTIAS TESFAYE PÅ BANEN, så vi kan få lidt mere testoteron i folketingssalen (Möger er jo ikke andet end en tøs i habit).
Villy ER færdig, bare ikke endnu, desværre.
Jeg mener ikke at “den gamle ræv” har spillet sine kort rigtigt ud…
Jeg gætter på at “Den gamle ræv” har fået skab, og efter sin entre som Minister, og efter at have været delagtig i, at lønmodtagerne skal arbejde meget længere på arbejdsmarkedet, inden de kan gå på folkepension, ja så har “ræven” tænkt, lad mig komme ud af graven og nyde mit otium inden ræve – skab’en helt tager livet af mig…
Men det er måske også en form for at spille kortene rigtigt, som du nævner?…
God Weekend,
Erling Drews…
@ Jens Ag
“Havde det ikke været for Özlem Cekic og hendes fattig Carina, ville vi aldrig have haft den vandring mod økonomisk fornuft som regeringen i noget omfang følger nu”.
Øh, er du opmærksom på, at regeringsgrundlaget blev besluttet længe før, Özlem begyndte at tosse rundt?
Hvordan hænger det sammen med din påstand?
Når en borgerlig vælger som Jens Ag, taler om at venstrefløjen ( Özlem Cekic ) scorer selvmål bl.a. vedrørende den såkaldte Carina – Sag, så er jeg da helt enig med Jens Ag i, at den sag ikke ligefrem bar frugt…Men når man som politiker og kvinde indrømmer, man har begået en fejl, så er man efter min mening en god politiker..Det er meget få mandlige politikere, især borgerlige, ( og dem har der jo være en del af ) der har “mandsmod” nok til, at indrømme når der begås en fejl, desværre…
Og når der fra anden side her i debatten nævnes om: “Ahhh, nej ikke flere kvindelige partiformænd, der reducerer den politiske debat til en kaglende og flæbende hønsegård”…Ja, så er det selvfølgelig en mand som udtaler sig..Nøjagtig som mænd der er Præster, ikke vil trykke en kvindelig præst i hånden, desværre i det herrens år 2012, er vi ikke kommet længere….Palle Lauring havde fuldstændig ret, da han udtalte i Danmarks Krøniken: “Danmark er blevet en brugsforening”…..
Med håbet om en rigtig God Socialistisk Weekend,
Erling Drews…
@Niels Krause Kjær
Jeg mener du begår den fejl at du vurderer Villy Søvndal som en direktør i IBM eller ala Anders Fogh som leder i Venstre.
Problemet er jo at der er en verden til forskel på den ledelses stil man kan slippe afsted med i et Rødt parti. Kig på SFs vælgere de er rigtige røde, dvs fingeren til en diktatorisk ledelse – men venstre vælgere nærmest vil forvente en hård central ledelse.
Derfor kan du ikke bruge “blå øjne” når du vurderer Villy som leder i SF, der skal “røde øjne” til for at det giver mening.
Enig. Villy Søvndahl gik i utide.
Jeg tror, at Ida Auken vil være bedste bud på en afløser.
Kommer i øvrigt til at tænke på bogen “Der er et yndigt land – Danmark rundt med Lene og Villy”.
Pudsigt at det samme skulle ske for begge.
Først formand og udenrigsminister. Derefter kun udenrigsminister – og katastrofale meningsmålinger.
2Jørgen F.
“Men heldigvis for os andre, er der langt flere kvinder, der melder fra over for hønsesnak – end mænd, der siger stop for mandehørm.”
Så det glæder dig også, at Pia Kjærsgaard overlader posten til en mand? For meget hønsesnak?
Det relevante spørgsmål ved Villy Søvndals afgang er vel egentlig, om der er brug for SF ?
Efter at have fortalt vælgerne om, hvordan VKO begik massakre på velfærdsstaten, har SF medvirket til at skære yderligere i velfærden, og er derved blevet i bund og grund utroværdig.
SF har vist, at de kan sidde i regering, men spørgsmålet er, til hvilket formål.
Den politik, der gennemføres varetages bedre af S og RV, og SFs fingeraftryk er ikke til at få øje på.
Praktikanten Thor Møger svinger slagtekniven over offentlige arbejdspladser i en grad, så Claus Hjort må blive misundelig, der gives skattelettelser til de velstillede, og væk er løfterne om flere varme hænder.
Her ved Villys afgang virker SF som et i bund og grund overflødigt parti, og derfor er det lidt ligegyldigt, hvem de vælger til formand.
Niels,
Nej – Pia var en mand på arbejde, men gjorde en dyd ud af at fortælle at hun var en kvinde for sin mand i hjemmet.
Helle håber bare at hendes børn tilgiver hende – Næppe.
@ Claus T…Ja hvorfor egentlig være kedelig !
Men jeg mener det faktisk helt alvorligt…Jeg mener Özlem Cekic har den power der skal til for at føre SF tilbage til det SF egentlig står for…
Efter min mening, har SF nu en chance for at ændre på den forkerte kurs som partiet sammen med Socialdemokraterne har sejlet på et års tid…Mit gæt er, hvis kursen ikke ændres, så har både SF og Socialdemokraterne ikke ret mange chancer efter næste valg, at komme i regering igen, ja – jeg gætter på en hvilepause; der vil tage over 20.år, så slemt ser det faktisk ud p.t…
Men nu skal der så på helt demokratisk vis, vælges en ny formand/kvinde af SF medlemmerne – og ja, så kan der tales i medierne om det over en længere periode – Ja, så er der jo heller ikke nogen, der så længe, sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor den tossede 52. ugers regel nu igen er udsat, så endnu flere falder ud af sygedagpengesystemet og mister deres forsørgelsesgrundlag – nøjagtig som de ledige der falder for den ligeså tossede to års regel her fra 01.januar 2013, og også mister deres forsørgelsesgrundlag…
Så når Niels Krause – Kjær bl.a. skriver:”Det er med til at illustrere, hvor voldsom han må have længtes efter at blive fri for posten” det kan der jo godt være en pointe i…
God Aften,
Erling Drews…
Hej Erling
Fint nok Ozlem som formand for SF, øøøh nu nævner Krause noget med regerings duelighed og SF, fint med mig med Ozlem som formand, men hvordan tror du så det går med regerings dueligheden for SF, såfremt Ozlem er formand for SF ? Mvh en “Out of reach kernevælger til SF”, nej mit bud er Ida Auken, så kan de osse fortsætte med at tale “grønt” uanset hvad der bliver spurgt om. fortsat god aften..
@Erling Drews
Jo, men der er to problemer med din drøm om Özlem Cekic som formand:
For det første har hun knald i låget, sådan politisk set. Hun har ikke det fjerneste begreb om, hvordan man fører kampagner (jf. Carina-sagen). Hendes adfærd ifm. skattereformen er også det rene pip. For det første er det altså en ganske rød reform, for det andet kan man selvfølgelig ikke underløbe sit parti, uanset om man er enig eller ej.
Alle andre partier havde fluks smidt hende ud!
For det andet er hun fuldkommen isoleret i SF. Der er massivt flertal i partiet for Villy-linjen uanset hvad Thomas Larsen m.fl. påstår.
Den politik, du plæderer for, er Enhedslistens.
Fair nok, hvis du altså tror på den. Men du kan da ikke i ramme alvor mene, at SF lige pludselig skal til at bekende sig til marxismen-lenismen og hvad de ellers hygger sig med i Enhedslisten?
Jørgen,
“Nej – Pia var en mand på arbejde, men gjorde en dyd ud af at fortælle at hun var en kvinde for sin mand i hjemmet.
Helle håber bare at hendes børn tilgiver hende – Næppe.”
Jeg mente nu, at det var Pia Kjærsgaard og hendes datter, der var i bitter strid.
Correct me if I’m wrong.
@Erling Drews…
For en sjælden gang uenig med dig.
Jeg mener ikke, at der er noget parti, der skal skrue tiden tilbage.
Det er de aktuelle problermer – her og nu – politikerne skal tage stilling til.
Og som SF’s grundlægger Aksel Larsen sagde, så skal man ikke holde fanen så højt, at benene ikke når jorden.
@Ole Skovgaard
“..mit bud er Ida Auken, så kan de osse fortsætte med at tale “grønt” uanset hvad der bliver spurgt om. ”
Helt enig.
Og det er også at foretrække at have en politiker, der taler ‘grønt’ fremfor en opposition, der taler sort. :-)
Sandt nok Søvne bragte SF frem til omkring 20 procent, men så gik det altså den anden vej med fuld skrue.
Særligt fatter jeg ikke det med bilerne i Kbh.
Her skulle man have holdt sig lang-langt bort og holdt sig til små gode ønsker om forandringer af klassisk art.
Det er helt vildt at ville dele Megacenter København op. Man kunne fx have gjort mere ud af den kommende bane til Rødby med krav om flere stationer eller give penge til dem, som parkerer på pendlerpladsen i Hvalsø eller sådan.
Hundeslagsmålet om Efterlønnen var nødvendigt. Den ordning burde efter min mening være helt sløjfet allerede ved højkonjukturen nogle år efter.
Var yderst meget tilhænger af denne værdige afgang med så mange arbejdsløse. Er ikke tilhænger af at arbejdsløse svines til som dumme, dovne og den slags – når der slet ikke er job til dem.
Man bør have et opgør med de mange mærkelige kasser, man par tout skal proppes ned i. En oplagt SF.mision, selvom jeg ikke er SF`er.
Og så er man rene amatører på miljøområdet. Det er buh-bæh. Hvad har man ellers en regring til fremfor enkeltsager og for mange huller i ostene.
Der burde være en samlet plan for implemenetering og overgang til varmepumper. Oplagt sag for Jer, S, R, Ehl og enkelte borgerlige.
I stedet får man så en på tobakken eller man skal skære sit rundstykke og snor over med en gaffel – og ellers må bøde 3.000…
@Niels Hansen Ha ha Good point, men der hvor Drews ikke er helt i hegnet er at der ulmer en masse uro og ballade i SFs bagland, måske er der mindretal blandt medlemmerne vedr regerings deltagelsen, derfor kan en anden kandidat eks Touborg komme i spil, men Ozlem så langt i hegnet går de altså ikke.
Jeg forstår egentlig hverken tv avisens eller tv2 nyhedernes dækning.
Er jeg den eneste der finder det helt naturligt at Villy giver plads til en ny formand.
Ja i Kina sidder formanden til han bliver 90, men i Danmark er det da naturligt at forlade formandsposten i en alder af 63 og et valg om nogle år.
@ Claus T…Det er såmænd ikke en drøm fra min side om, at Özlem Cekic eventuelt bliver Formand for SF…Det er såmænd en mulighed og et gæt, som er ligeværdig med alle de andre gæt som er fremkommet…
Jeg mener så til gengæld end en del andre, at SF politik er på forkert kurs…Det viser tydeligt vælgerflugten fra SF, så mit gæt er, hvis SF ikke retter den forkerte kurs op med den nye formand/kvinde, kan SF risikere at komme ned på omkring de 4% ved næste folketingsvalg…
Og på det politiske område, ja så mener jeg helt bestemt, at Özlem Cekic føre den rigtige SF politik, som kan tilføre partiet den øget vælgertilslutning som er tiltrængt…
Og, selvfølgelig kan man have en anden politisk mening end flertallet har i sit parti…Det siger i øvrigt Den Danske Grundlov jo også – og så længe man som Folkevalgt følger Grundloven, ja så er man på den rigtige side af stregen….
Det skulle jo nødigt gå, som da Venstres tidligere Skatteminister Kristian Jensen overtrådte Den Danske Grundlov, som han i øvrigt har skrevet under på, at ville overholde, da han satte en lov i gang i 2009, som ikke var vedtaget i Folketingssalen, kundgjort for befolkningen og underskrevet af Dronningen, som paragraf 22. i Grundloven siger man skal…
Vedrørende Enhedslisten, så må du da være ærlig og indrømme, at Enhedslisten faktisk er det eneste politiske parti der har overholdt det/de løfter de fremlagde før valget og efter valget i 2011…
Når du påstår, at Özlem Cekic, Citat: “For det første har hun knald i låget” Citat slut…Så må jeg sige, at jeg er uenig i den påstand…Og helt ærligt, man skal passe utrolig på med, at påstå, at Özlem Cekic ikke har det fjerneste forstand om, hvordan man fører kampagner, sålænge den såkaldte skattesag om læk ikke er færdiggjort…Den kan ende i et politisk og demokratisk kaos, hvis det viser sig, at “kampangen” mod Helle Thorning Schmidt havde politiske undertoner…Men det er jo en helt anden sag, men dog en kampange, som du selv nævner i debatten…
Med håbet om en rigtig God Week – end,
Erling Drews..
@Ole Skovgaard
Jeg kan godt følge dig, men jeg tror, at de ender med at vælge en med ministererfaring, og da SF altid har markedsført sig som grønt – længe før alle andre partier – så mener jeg ikke, at det er urealistisk, at man vælger miljøministeren, Ida Auken, der har vist, at hun godt kan banke i bordet.
Niels,
Pia fremstår som en person med ambitioner for både sin familie og Danmark.
Helle fremstår som en person med forhåbninger om samme.
Forhåbningsfuld – og med en evne til at tørre sine “sjuske Dorte” fejl af på andre.
Ny formand for SF.
Mit forslag.
Hr. Ole Sohn…
Hoho – ja, Ole Sohn. Han har nu siddet stille og tålmodigt bag Villy
i mange år og ageret velvillig over for gud og hvermand – ikke mindst erhvervslivets ledere.
Han håber måske på at blive ny formand igen. At blive bragt i forslag. Ledelsesstilen fra det gamle DKP er så småt indført i SF.
@Niels Hansen, nu er det lige så svært at spå om fremtiden som det er at lave trafik prognoser i København når Teknisk forvaltning har været ind “over” og lavet rekreativt område på bispebuen, ha ha det var et sidespring.
Men Christine Cordsen Krauses kollega på JP hun mener, at vide det er afgjort og der vil blive lavet en deal og at astrid Krag vil få posten mod nogle andre poster til Auken, det tror jeg ikke på de vil begge være formand, tror jeg men OK mon ikk de selv finder ud hvem det skal være… men regering dueligt…. Bob Bob Bob…
@Ole Skovgaard
De er begge meget unge, så derfor tror jeg, at den kendsgerning at Ida Auken (34 år) er 5 år ældre vil spille en afgørende rolle.
Og troen skal man tale med teologer om. :-)
Det eneste interessante ved Villys afgang er, hvornår hans efterfølger trækker SF ud af regeringen, så vi forhåbentlig får et nyvalg.
Det er evident, at Margrethe Vestager ikke vil give en ny sf formand en tøddel mere end Villy fik, og så kan en ny formand ikke vende skuden. Derfor må SF forlade regeringen, og det kan en ny formand uden kvaler.
Mit bud er, at SF forlader regeringen til foråret, så er finansloven på plads, og en ny formand kan begynde at profilere SF inden kommunevalget og hente stemmerne hjem fra EHL.
Men får vi så et valg?
Jeg mener da, “Ø-slem C-kiks” må være helt oplagt “får-quinde” for partiet med begge ben solidt plantet i den rød/blå luft …
Det er bedøvende ligegyldig hvem der bliver formand i sf, partiet er en dødssejler, det er nok derfor Sleepvalley trækker sig, men han bliver jo nok der som udenrigsminister i et år, så er han jo på en god bistand resten af livet, betydelig bedre end Carinas.
Leif Juhl Pedersen
Klog beslutning af Villy Søvndal at trække sig fra formandsposten på et tidspunkt hvor efterfølgeren har nogle år til at forberede sig på næste valg.
Måske et eksempel til efterfølgelse af Venstre – også for at give plads til en efterfølger der ikke – måske/måske ikke – står anklaget for magtmisbrug.
Ozlem Cekic er et ikke-valg – hun formår ikke at være loyal for regeringsansvaret.
Det er rigtig god timing for SF at skifte formand nu. Han eller hun får 3 år til at forberede partiet og sig selv til næste valg i ro og mag velvidende, at det valg kan regeringskonstellationen ikke undgå at vinde.
S-SF-R+Ø vil utvivlsomt kunne fortsætte uhindret efter valget, fordi ingen seriøst ønsker VKO-katastrofen tilbage.
Sjovt at læse alle de indlæg her lige inden klokken 24 dagen hvorpå Villy skred fra den synkende skude.
Altså, det er en smuk tanke af onkel Villy, at give den næste formand “op til 3 år til næste valg”.
For så han sikker på 2 ting!
Enten får enhedslisten (bemærk list Ø!) alt de ønsker sig i tidlige julegaver (og sikkert også lidt til) med frit valg på hylde 1 af liste A&B fordi liste F er i opløsning
Frygten for vælgernes dom over det første år som regering, gør at liste Ø kan få alle de julegaver de ønsker af A&B af hensyn til at den nye formand i liste F skal have 3 år til at gøre sig klar til et valg.
Genialt skaktræk af Villy hvis han ønsker at regeringen skal skifte retning fra reformer tilbage til rød beton politik. For alternativet er den rene død for Villy, Helle og hans efterfølger.
Helle og Co kan jo ikke længe gøre andet end danse efter hvad de siger i liste Ø så længe SF ikke står stærkere end de gør, og så lige op til finanslovsforhandlingerne.
Sjældent har jeg set så et voldsomt ALL-IN skaktræk. Det er hele hans parti han sætter på spil for at få regeringen til at skifte fra blå til rød retning.
Skak eller mat?
Det må tiden vise, men det kan blive en af landets smartest træk Villy har lavet, men også en af de dyreste, hvis det viser sig liste Ø får alle deres julegaver opfyldt de næste 3 år fordi Helle ikke tør møde vælgerne og dermed sige FARVEL.
Møg dag!
Nå ja!
Den anden ting glemte jeg vist. Sorry.
Men det er jo at Margrethe og Helle trækker en streg i sandet og siger tak for nu SF. Hertil og ikke længere, og fortæller dem at der altså er en grund til at A & B kommer først på en valgkort såvel som det gjorde i den ABC man lærte i 1. klasse.
Og at når det virkelig gælder så ligger liste F og Ø lige så langt bagefter i politisk erfaring som de ligger i bunden af et valgkort.
Ironisk tanke?
Måske, men det skal da helt sikkert nok hjælpe at “gamle” onkel Villy smutter så der kan komme en ægte UNG grønspejder til med de rette grønne og fodformet holdninger.
Det er jo politisk erfaring vi taler om som formand!
Så måske skal de opstille som liste Å næste gang istedet for som liste F de stakkels hårdt prøvet SF’ere?
Men nok om SF!
Det er så bare at håbe at Margrethe laver en smartere træk end det Villy lige har lavet.
Måske en ny regering med en anden retning sammen med Lars og team?
Det kræver jo ikke et valg, så spare vi penge til det pjat.
Helle er jo færdig, og hvis Margrethe holder sig fast i kanten af Villys og Helles synkende tømmerflåde, ja så går de sikkert ned sammen istedet for hun redder sig selv mens hun stadig kan.
Også for fremtidens skyld. Har vi virkelig råd til at liste Ø kan få opfyldt deres hedeste juleønsker de næste 3 år?
Jeg tror det ikke!
@Jens Andersen
Hvis Margrethe Vestager skal i regeringssamarbejde med Venstre, bliver det med Venstres næste formand, Ellen Trane Nørby. Aldrig Lars Løkke.
Lad os nu vente og se resultatet af Troels Lund Poulsen-sagen.
Det er værd at bemærke, at der er hele 3 år til udløb af indeværende valgperiode, og hvis der er tale om et “generatiosskifte” er det ret usædvanligt at Søvndal trækker sig som formand et helt år før den midte af perioden, der ellers normalt anses for det optimale tidspunkt for skiftet. Givet disse oplysninger må årsagen til Søvndals tilbagetræden være hans forventning om, at S-SF-R-regeringen ikke kan holde den fulde valgperiode ud. Regeringen har vedtagelse af tre for hvet regeringsparti meget kritiske finanslove foran sig, og SF kan nok kun “lige til øllet” halte igennem vedtagelsen af kommende års finanslov, da RV nok dennegang kan presses til at betale lidt politisk gæld tilbage til SF. Men de næstfølgende to finanslove kan SF umuligt slippe helskindet igennem, da de p.g.a. det udenlandske pres på dansk finanspolitik ellers vil komme til at “æde kameler”. Med gårsdagens udmelding fra Den Europæiske Central Bank vil en stram finanspolitik blive et EU-krav til direkte og – som Danmark – indirekte deltagere i EURO-samarbejdet. SF vil derfor meget snart blive presset både m.h.t til sit finanspolitiske og EU-politiske program. Man kan næppe forestille sig SF deltage som regeringparti i anbefalingen af den kommende finanspolitisk EU traktat, eller i altfald overleve som parti, hvis de gjorde det. SF kan som regeringsdeltager de nærmeste år kun finde politiske rum til at hente lidt hjem på det miljøpolitiske område, men dette område er ikke længere højt prioriteret politikområde blandt, og også dette område vil jo blive nødlidende i kommende, mere stramme finanslove. Så udmeldingen fra centralbanken må have været som skriften på væggen for Willy Søvndal, og sandsynligvis stærkt medvirkende til, at Søvndal mistede troen på regeringsprojektets levedygtig, og derfor meget fronuftigt at give den nye formand om muligt 1 år til at profilere sig med henblik på SF’s udtræden af regeringen eller forberedelse af nyvalg udskrevet i utide som følge af regeringens opløsning.
Det er desuden værd at bemærke, at Danmarks mest erfarne partiformand, Pia Kjærsgaard, nyligt ligeledes bekendgjorde sin tilbagetræden som foramnd for DF.
Så både Willy og Pia forventer markante ændringer i regeringssamarbejdet, og sandsynligvis med udskrivning af valg til følge indenfor en kun 1-årig horisont.
@Jørn Strand Nielsen
Morsomt at læse dit rablende indlæg, som du forsøger at give troværdighed ved at anlægge en docerende kommentator-stil.
En anden gang vil du kunne forhøje troværdigheden yderligere ved at stave Villy Søvndals navn rigtigt.
Claus T…Hvorfor ligefrem beskylde Jørn Strand Nielsen for, at fremkomme med et rablende indlæg, alle har jo ret til at gætte på, hvad der vil eventuelt fremover kommer til at ske hos SF…Alle gæt er vel ligeværdige ?
Spændende bliver det i hvert fald….Om det så kan trække SF tilbage på den rette kurs igen, er så spørgsmålet, men “man” har da lov til at håbe på det vil ske…
SF blev jo bl.a. grundlagt for, at trække socialdemokraterne mere til venstre – men nu er både SF og Socialdemokraterne rykket til højre…Det vil kernevælgerne i begge partier ikke deltage i, derfor den store vælgerflugt fra begge partier, som faktisk godt kan ende med et total forlis ved det næste folketingsvalg, som skete for Det Konservative Folkeparti ved valget 2011…
Vedrørende ny – valg før tid, gætter jeg på, ikke er eksisterende, det er der alt for meget prestige på spil til, for både S – R – SF…Men jeg er helt enig med Jørn Strand Nielsen i, at der på de næste finanslove yderligere vil blive fremlagt nedskæringer/stramninger, som går så langt ind i benet, at det kan sammenlignes med Napoleons felt – lazaretter…For når man ser på de økonomiske muligheder rundt om i verden, så er det lig nul – og den økonomiske Tsunami vil ramme med sådan en kraft i 2015, at man godt kan begynde at samle tomme flasker nu…
God Week – end,
Erling Drews…
Jeg tror Jørgen Strand Nielsen er inde på noget af det rigtige! Måske ikke rigtigt i detaljerne; men pyt – bare retningen er rigtig:
a) Der er sket noget med Finansloven – sådan noget i retning af Tamil-rapporten for Schlüter. Som den ser ud, så er der ikke så meget at snakke om: Den HAR flertal! Venstre er helt klar i udmeldingen.
b) Der er sket noget udenrigspolitisk: Helle T tager til Kina og Søvndal aflyser ministermødet om Syrien. Samtidig! Og så kommer meldingen en fredag – altid problematisk.
c) Vi har en regering, der helt principielt ikke kan gå ind for sin egen politik.
d) Den små Johanne agerede pauseklovn sidste gang (jo, jeg griner stadig. Hver gang, jeg tænker på det); men længere rækker det talent ikke.
e) Statsministeren har dels købt tid, dels sat ting på plads med sin udmelding om sit privatliv.
f) Pia Kjærsgaard er kommet af banen.
Men først og fremmest er det Strand Nielsens påpegning af ECB!
Det væsentlige, der er sket her er spørgsmålet om de “systemisk vigtige” banker. Her har man erkendt – med baggrund i Spanien – at der er banker, der er for store for et land:
i) Danske Bank er ½ delen af den danske finanssektor (med Nordea 2/3) – som Nationalbankdirektøren i CIBOR sagen har kaldt utilregnelige – han gider i hvert fald ikke høre på dem. At Nordea så er en svensk statsbank, det er et krydderi.
ii) Fredag kom det også frem, at pensionskasserne har i det sidste halve år fjernet 100 mia. DKK i likviditet fra danske banker. Det er (relativt set) beløb i størrelsesordenen kapitalflugten fra Spanien først på året.
iii) ECB har sagt – i forbindelse med tilbageføringen af likviditet til de spanske banker – at det bliver på BETINGELSER! De betingelser vil den spanske regering være nød til at gå ubetinget ind på: De kunne jo ikke redde deres egne banker! Samtidig blev der ikke lagt skjul på, at der vil være ALVORLIGE konsekvenser ved ikke at efterleve de betingelser.
iv) Den egentlige udmelding fra ECB var at “systemisk vigtige” banker kommer under ECB’s tilsyn. Det er svært at se, hvordan Danske Bank kan undgå den! Danmark er så ikke med i euroen, hvilket giver et formelt problem, hvilket gør at vi skal være på forkant med udmeldingerne fra euro-landene.
I det spil er SF og Villy Søvndal KUN i vejen. Ingen af ministrene er kandidater. Der er kun en kaglen af forvirrede tøsebørn.
Det jeg gætter på er ved at ske – og det er et gæt:
1) Helle skal til Kina (i morgen så vidt jeg husker) for at aflevere nogle velvalgte bemærkninger (om Kinas tonsen rundt på valutamarkederne). Helle er tilsyneladende den kommunikationskanal KINESERNE har valgt – guderne må vide hvorfor.
2) De store Danske Banker står til et afgjort større indgreb – en nationalisering? Den sidste aftale med Kina kompenserede APM for aktierne i Danske Bank.
Herudover bliver spekulationerne på det her fremlagte grundlag for vidtløftige.
@Erling Drews
Det er rablende, når manden i ramme alvor tilskriver Søvndals tilbagetræden, at han ikke tror på, at regeringen overlever tiden ud.
Hvorfra ved han, hvad Søvndal tror og ikke tror?
Er han tankelæser?
Astrid Krag, er det ikke blot endnu en insolvent gældsrytter som dermed er garant for, at SF fortsat ikke har “råd” til at opføre sig anstændigt?
Sandheden er jo, at Johanne og co. efterhånden er de eneste røde politikere, der kan tåle at se dem selv i spejlet?
Smart og rigtigt tidspunkt, at Villy har valgt at gå af? Ja helt sikkert – for ham! Når man hører ham udtale, at han traf den beslutning allerede for et år siden, synes jeg, det med al tydelighed (be)viser, at det eneste, han i virkeligheden var interesseret i, var at sidde med længe nok til, at han blev berettiget til sin pension.
Og nu er der så rimelig stor udsigt til, at der kommer endnu en – uerfaren – kvindelig partiformand.
Alle erfaringer viser, at kvinde er kvinde værst, og med 4 furie-partiforkvinder, som alle uden undtagelse bliver kællingefornærmede og stamper i jorden, når de ikke får deres vilje, kan det her kun ende galt.
Det skal jo lige fordøjes først.
Det ligner en genistreg, det er det da også, men ligeledes er det en lagt plan der følges.
Et glidende generations skifte i et parti er nu slet ikke så ringe endda.
Timingen er også god, det vil jo altid fremstå som ubelejligt med et skifte, men det sker da ikke midt i vadestedet! der er også tid til at en ny formand kan nå at sætte sit præg på kommunevalget.
Ganske interessant at der er så mange kompetente unge kandidater til formandsposten.
Vi var mange som sagde at det går ikke at være partiformand og udenrigsminister samtidig uden at konen er redaktionschef på tv2, det viste Søvndal også da han satte det unge ministerhold.
Man kan jo godt sammenligne med de Konservative, som også har lavet et generationsskifte, det er bare ikke en langtids holdbar løsning at skifte en ung ud med en gammel.
Men sådan er det jo når man bliver u venner med Venstres tjenesterejse, som nu er lidt på herrens mark, hvem i SF skal nu have en personhetz?
Willys lune vil blive savnet i de politiske debatter, til gengæld vil Danmark virkelig få en bedre profil udenrigspolitisk.
@ Claus T…Det er jo helt fair, men det er vel “kun” et gæt alligevel….Dog er jeg enig med dig i, at regeringen overlever valgperioden ud, men derfor kan enigheden jo godt være forkert, da det jo “kun” er et gæt…:ø)……….Da det jo kun er filosoffer der “kan se” hvad der sker i fremtiden, nu når du omtaler “tankelæser”….
Med venlig hilsen,
Erling Drews…
Heldigt for Villy, at han ikke er underlagt samme betingelser som andre udslidte Danskere.
Det er helt rigtigt set af Snøvledal, at trække sig som partiformand.
Som en anden selskabstømmer solgte han ud af SFs mærkesager, og lader nu andre rydde op i de jammerlige meningsmålinger og den udbredte interne kritik.
Tilbage er udenrigsministerposten og alt vrøvleriet om den syriske jungle og Seychellerne som ifølge udenrigsministeren ligger i Atlanterhavet.
Det problem løser sig selv efter næste ministerrokade.
Problemet SF løser sig selv efter næste folketingsvalg….
SF’erne kan juble over “genistregen”. Vi andre husker bare de billige busbiletter, busreklamerne og de andre løgne.
@Jørn Strand Nielsen
Hvorfor i alverden valg i utide?
Det er da både i regeringens og deres støttepartis interesse at fortsætte perioden ud.
Og med Ida Auken som ny formand vil partiet have skabt den nødvendige fornyelse.
Lad os nu se hvad der sker efter Troels Lund Poulsen-sagen, og hvor meget det betyder for Venstres partitop..
Mit bud er, at det er Ellen Trane Nørby, der er formand for Venstre ved næste valg.
@Kim olsen
Du lyder som en meget skuffet SF’er.
Da du stemte på SF ved sidste valg, regnede du da med, at SF ville få alle deres mærkesager igennem?
niels hansen
Nej ikke alle deres mærkesager men deres valgløfter regnede jeg med at de indfriede hvis de kom i regering…..
Villy er da færdig.
Total færdig.
Hans eneste mål er den fede, livslange ministerpension.
Så ud fra Villys egen optik er han helt, helt færdig.
@Kim olsen
Jeg skal ærligt indrømme, at regeringens første år ofte har været tåkrummende kamelslugning, men der er også grænser for, hvad SF alene kan få banket igennem.
Spørgsmålet er om SF – som Enhedshedslisten – skal undlade at være i regering, og stå på sidelinien med rene hænder.
Det ville fryde oppositionen.
@ Kim olsen
Hvordan skulle SF have fået gennemført hele deres valgprogram, når de kun fik 9 % af stemmerne?
Skulle de andre partier så have opgivet deres politik?
Hvis du har opskriften på, hvordan man gør det, synes jeg, du skal blive rådgiver for SFs nye formand!
Pia_S – 08:52
Ja, og så de andre løsgende furier i dette parti-
Villy Søvndals selv har måske nok for l års tid siden afgjort for sig at sige fra .. men nok ikke lige nu, som gjort; men stadig klogt af ham i det hele taget.
Nej NKK: Det jeg tror, der er ved at ske, er at SF skal smides ud af regeringen.
Problemet er, at vi kan under ingen omstændigheder have et nyvalg nu.
Finanslovs forslaget er fremsat, for det skal det. Men reelt tror jeg, der er en FFL 13 version B, der indbefatter en sanering af hovedbankerne.
Som det ser ud nu, så kan SF’erne fortsætte som ministre: En minister behøver jo ikke tilhøre et bestemt politisk parti.
Helle T vil så fortsætte som statsminister for en R-S regering med Venstre som parlamentarisk grundlag.
Læg mærke til at S + V faktisk i alle meningsmålinger (såvel som ved valget) har haft 91 mandater. En ren S-R regering vil således ikke have et flertal imod sig.
Om regeringen træder tilbage og udskriver valg, det er statsministerens afgørelse. Regeringen kan også træde tilbage UDEN at udskrive nyvalg. Regeringen kan også fortsætte – altså bare fortsætte – så længe den ikke har flertal imod sig.
At SF og Enhedslisten ikke støtter regeringen er sådan set lige meget, hvis regeringen ikke har flertal imod sig. Vi taler jo Regering – ikke Folketing.
Man kan principielt indsætte en teknokrat regering – bare den ikke har flertal imod sig. At der så er et stort antal gengangere (herunder statsministeren) i persongalleriet, det er sagen uvedkommende.
Der kan komme en mistillidsafstemning; men hvis den ikke kan få flertal, så er det bare det.
niels hansen
Ja..
Damn if you do – damn if you don’t :)
Der er kun plads til to indflydelsesrige partier udenfor regeringen i hver lejr.
Det ser ud til, at hhv. DF og EL har bidt sig fast.
I følge Ekstra-Bladet var det ikke ganske frivilligt, at Villy forlader formandsposten. Han skulle være blevet hægtet mere og mere af i forbindelse med skattereformforhandlingerne, der blev ført af Thor Möger, der også er den, der har ønsket, at Villy skulle forlade partiet, så Astrid Krag kunne overtage posten.
Interessant oplysning, der måske kan forklare den ellers meget overraskende tilbagetræden fra en mand, der om nogen har elsket rampelyset.
@ Ole Skovgaard..( 07.09.Kl.18:01 ) Ja, det er jo svært at gætte på, med den omtalte duelighed, som du omtaler…
Mit gæt er, at den politik som føres nu, bliver videreført uanset hvem som bliver SF’s nye formand/kvinde…
Og dit bud på Ida Auken er ikke så tosset, da SF jo gerne vil køre frem på de grønne områder…Men interessant bliver det ved Urafstemningen, hvis parti toppen ikke ligefrem laver et såkaldt “Formandskup” nu når magtens korridorer står åben på vidt gab…
Mange gange skal folketingsmedlemmer jo næsten bære brynje – når de er på Christiansborg, hvis de skal overleve dagen med alle de kniv kast, som gerne kastes, når “man” vender ryggen til…
Lidt sent, men tak i lige måde,
Erling Drews…
En overskrift som: “Villy blev slet ikke færdig” er jo helt misvisende. Han og SF er lige nu helt færdige!
Farvel til den røde løftebrudsregering som er ved at køre Danmark i sænk og omdanne os til et nyt Libanon. I landet med verdens dyreste offentlige sektor og verdens højeste skattetryk er det helt store problem naturligvis at medens den røde løftebrudsrudsregering pålægger danskerne og virksomhederne flere og flere forbud og afgifter så forringes konkurrenceevnen og folks købekraft tilsvarende så det private erhvervsliv som vi alle er så afhængige af får sværerere og sværere betingelser at arbejde under og jobskabelsen dermed udebliver! For nylig læste vi at 57,1% af danskerne mindst en gang om året er i Tyskland for at handle ind! Absurd når vi tænker på både miljø og danske arbejdspladser! Der er kun en vej og det er at slanke den overdimensionerede og knopskydende offentlige sektor så vi kan sænke skattetrykket og f.eks. kommer tilbage til Nyrup-niveau – ligesom Liberal Alliance som det p.t. eneste ansvarige parti foresår! I dag hersker middelmådigheden i den offentlige sektor hvor ledelse og godt købmandsskab er en by i Grækenland. Halvdelen af befolkningen arbejder hver dag for at forsørge den anden halvdel af befolkningen og det kan naturligvis på sigt kun føre til græske tilstande og fattigdom. Vi har 250.000 førtidspensionister herhjemme mellem 18-65 år hvoraf de fhv. langt fleste er indvandrere som åbenbart kan få livsvarig dansk forsørgelse fordi de p.t. har en “traume” eller lignende. De er dog ikke mere syge end at de nok kan arbejde ved siden af og søge om at få deres pension med hjem til de lande som de angiveligt er flygtet fra eller rejse hjem på lange ferier – på de tossegode danskeres regning! En enlig førtidspensionist får p.t. 17.075 kr om måneden (uden at betale AM-bidrag) + skattefri boligsikring m.m.! Det kan en kassedame ikke konkurrere med! Og en folkepensionist som har været hele livet på arbejdsmarkedet får til sammenligning kun 11.646 kr. om måneden! Siden den nuværende regering tiltrådte er der kommet 5 gange flere somaliere til landet!! De 70-80 kriminelle indvandrere som i sidste uge raserede Odenses sygehus er alle på kontanthjælp – uden at der stilles nogen som helst krav til dem om at arbejde eller uddanne sig til gengæld for deres ydelse af Odenses svage socialdemokratiske borgmester! Det er ren rundkredspædagogik og det er på høje tid at tage et opgør med den uansvarlige godheds- og indvandringsindustri som gør alle mennesker til ofre – inden det er for sent! Danmark er ved at gå bankerot – på 1. klasse.
@ Søren Revser…Jeg er helt enig med dig i, at Villy Søvndal ikke er underlagt samme betingelser som andre udslidte danskere…
Jeg må så gætte på, du tænker på forringelserne på efterlønsordningen og en hævelse af folkepensionsalderen…Og her kommer så det med udslidte danskere netop ind, for Villy Søvndal kan jo gå på pension som 60. årig – som han jo selv har været med til at vedtage i tilbagetræknings reformen… Og efter min mening er det bl.a. medvirkende til, at kernevælgerne flygter væk fra SF…
Derfor mener jeg, at Özlem Cekic er et godt bud på en Formand/kvinde, da fruen ikke vil være med til forringelser på diverse områder, og fruens holdning har kostet dyrt, men er egentlig SF’s rigtige politik…
Men Niels Krause – Kjær’s udtalelse: om det giver en ny start i regeringssamarbejdet er til gengæld usandsynligt…Det er jeg helt enig i, da det er Det Radikale Venstre som fuldstændig sidder på regeringens førte politik…
Med venlig hilsen,
Erling Drews…
@ Axel Nielsen…Det kan du da have en pointe i, for kernevælgerne flygter i sådan en grad væk fra SF, så man lidt tragisk kan sammenligne flugten med flygtningestrømmen i Syd – Sudan…
Hvis SF ikke ændre kurs på det politiske område, er mit gæt, at SF havner i samme situation som Det Konservative Folkeparti gjorde ved sidste valg…Så du kan egentlig have ret i din pointe…Og så har Niels Krause – Kjær jo helt ret i sin udtalelse:”Så er det bare med at pumpe luftmadrassen og indstille sig på et nyt kvart århundrede med ligegyldige Ø – lejre og frelste holdninger”…
God Eftermiddag,
Erling Drews…
@ Thomas H. Rasmussen…Jeg er ikke enig med dig i, at den nuværende regering er en løftebruds regering, og er ved at køre Danmark i sænk….
Jeg mener til gengæld, at den nye S – R – SF regering forsøger, og er ved, at redde Danmark efter en borgerlig regering har siddet med regeringsmagten i over ti år…
At borgerne så ikke får den politik der blev fremlagt før valget 2011, har den danske befolkning på helt demokratisk vis afgjort ikke skulle finde sted…
Og når du nævner afgifter, så skal du jo lige tænke på, at V – K – regeringen pålagde danskerne og virksomhederne omkring 287 afgifter/skatter, så man må godt lige klappe hesten engang i mellem…
Og lad nu være med at ryg på analyser om grænsehandlen, hvor du skriver at 57,1% af danskerne handler i Tyskland…Sådanne analyser bygger for det meste på omkring 1200 adspurgte personer – Så det er jo ikke alle danskere der er adspurgt, men jo flere gange man fortæller en usand historie, jo mere “tror folk på”, at historien er rigtig…Men selvfølgelig bliver der handlet godt over grænsen – og det er et valg danskerne tager…
Man kan egentlig sige, at hver gang der handles over grænsen, forringer man den danske velfærd…Det kan sammenlignes med, at hver gang der bliver valg en borgerlig regering, er det faktisk det samme, velfærden bliver forringet…Så man behøver egentlig ikke tage over grænsen for at opnå forringelser…
Jeg er helt enig med dig i, at de Græske tilstande er ret uhyggelige…Alligevel har grækerne den højeste levealder i Europa, for når et ældre familiemedlem afgår ved døden, anmelder familien ikke dødsfaldet til myndighederne – og hermed kan man fortsat hæve pensionen, indtil det opdages, og så har den “afdøde” faktisk levet/blevet over 115. år…Det viser vel egentlig hvad fattigdom kan føre til…
God eftermiddag,
Erling Drews…
Villy Søvndal var og er temmelig nem at gennemskue. Griskheden nærmest lyser jo ud af øjnene på ham. Og så snart hans ene år som minister er omme og ministerpensionen er i hus, så forlader han helt politik, ingen tvivl om det.
Han skal dog ikke blive savnet, det skal derimod de penge han er stukket af med.
At nogen så tror, en Astrid eller Ida kommer til at ændre noget, er jo totalt naivt.
De har begge støttet 100% op om partiets grådige magtkamp. Og ingen af dem har budt ind med noget som helst ift. den igangværende krise, som jo i alle tilfælde er politisk skabt. jvf. de enorme summer de selv er stukket af med via boligbobler konfiskation af andres opsparinger.
Så ærlig talt: De kan ryge hen hvor peberet gror. Gerne sammen med Socialdemokratiet.
Al tillid til disse økonomiske forbrydere ER permanent væk.
Jeg kan blot igen referere til min hovedanke mod disse udbyttere. De har konfiskeret sågar børneopsparinger, for at redde R.. på alverdens gældsryttere og svindlere. Mere ækelt kommer økonomisk kriminalitet ikke.
Laf mig tilføje: Jeg anerkender ikke engang disse mennesker som retmæssige folketingsmedlemmer, men blot som skruppelløst kriminelle udbyttere der til det absurde meler deres egen kage på befolkningens bekostning. Føj.
Et gammelt ordsprog -
skaf andre ind og du ryger selv ud -
Søvndal hentede direktør/ bestyrelsesformand information -
sønnen ind som skatteminister – var dømt ude af vælgerne -
en sundhedsminister – en tredie til statsminister -
det er blev hans egen tilintegørelse i politik-
forhåbentlig
vil det sønderrive hele denne amatør regering.
@Søren Revser
Hør, skulle du ikke bare blive på Uriasposten, eller hvor du nu hører hjemme?
Det er da uhyggeligt, at din foragt for vælgerne er så stor, at du ikke mener, de skal have lov til at stemme på de partier, de vil.
Skrevet af PREBEN F1 JENSENH, 7. september 2012 kl. 15:27
Du glemmer lige at vko indførte dobbelt så mange indvandrer ind i DK end gjorde Nyrup under sine også ca. lo år…Gode Danske macho formænd alle sammen,kjærsgård,løkke,fogh,barfoed ja,ja,ja,ja…
Enhedslisten er jo i det store hele sat uden for indflydelse…At de er de eneste der siger det rigtige og overhovdet repræsentere det Danske velfærdssystem og lønmodtagerne mod de borgerlige presser i 2012 kan men ikke klandre dem..Regeringens politik er jo loo procent radikal, hvis men vil ha en regering som befolkningen kan være tilfreds med må men jo lade Enhedslisten indgå i regeringen lade dem få en god portion politik igennem også kan men komme med bedømmelser angående regeringsduelig eller ej! Indtil da er din fiktive skriverier om Enhedslisten bedst efterladt på lossepladsen for fremme af din lønkonto.
Claus T: Du har helt ret, min respekt for verdens mest griske folkefærd er faktisk ikke ret stor. Men du kan såmænd stemme på hvem du vil, også forbrydere. Men det siger dog mere om dig end om mig.
@ Søren Sørensen…Jeg er enig med dig i, at Enhedslisten p.t. er det eneste politiske parti på Christiansborg der kan tillade sig, at kalde sig et “såkaldt arbejderparti”…Det er elementært…
Og når Niels Krause – Kjær udtaler, at Enhedslisten aldrig lærer, at der slides på et parti der er i regering, så mener jeg helt bestemt, at det gæt er forkert…
Enhedslisten er langsomt på vej til at indgå i en regeringsdannelse, men sålænge SF og Socialdemokraterne kører en form for blå politik, og kernevælgerne flygter væk, ja så er mit gæt, at det næppe vil forekomme inden for de næste 20. år, men det er et gæt og ikke spor andet…Man troede jo heller ikke på, at Jacob Haugaard kom ind på Christiansborg ved,, at love medvind på alle cykelstier, men det skete…
Og angående Enhedslisten, var det ikke her man havde fremlagt en finanslov for 2012, som var en finanslov der havde overskud, i forhold til alle andre partier, ret mig endelig hvis jeg husker forkert?
Og når man taler om at bevare velfærdssamfundet, så er der faktisk kun Enhedslisten tilbage…det kan man bl.a. se ved, at en tidligere Socialdemokrat med pil opad, nemlig, Bent Rold Andersen, som var socialminister under Anker Jørgensen også udtaler:Enhedslisten er den eneste mulighed for at bevare velfærden…Og det kan jo ikke være mere korrekt, da Enhedslisten som eneste parti, ikke har været med til i Folketingssalen, at vedtage forringelser på velfærden…
God Aften,
Erling Drews…
Erling Drews, kl. 16.00. Det er da glædeligt, at der i Kongeriget stadig findes mennesker med tro på de socialistiske glæder. Så, jeg ser frem til Villyarderne får lov til at yngle og kommer på banen. Ser frem til de tidligere Østeuropæiske paradisiske tilstande, ser frem til et nyt Nordkorea, ja det er socialisme i den rene og skære renhed. Lad bare Enhedslisten komme til fadet, så vil nye industrier blomstre frem, nemlig, hvordan genopdragelseslejre fremstilles. Et nyt epokegørende eksportprodukt vil så sørge for at landets ve og vel. Jah, det er såmænd socialisme.
@ Jens Jensen…Det er efter min mening utroligt, du kan sammenligne et socialistisk parti som Enhedslisten med Nordkorea,mv…
Vi lever dog i et Demokratisk land, hvor der er nogen lunde politisk ærlighed – Og her tænker jeg selvfølgelig ikke på Tamil – Sagen, hvor der ikke var fejet noget ind under gulvtæppet, alt imens Danmarks justitsminister og andre blev idømt fængsels straffe..Så det lader “vi” selvfølgelig ligge…
Jeg er ikke enig i alt, der fremlægges fra Enhedslistens side, men sådan er det jo i alle andre partier, går jeg ud fra ? – Men når du så frisk skriver:”Lad bare Enhedslisten komme til fadet, så vil nye industrier blomstre frem, nemlig, hvordan genopdragelseslejre fremstilles,osv”…..
Så må jeg høfligt bede dig om at se syd på, og se på, hvad der netop er sket i Frankrig, som netop har fået en socialistisk regering med Francois Hollande, som Frankrigs præsident…Her er ikke Nordkoreanske tilstande som du mener Socialister står for….
Her gør man til gengæld det, at man tilbagefører folkepensionsalderen til de 60. år igen, og kvinder der har arbejde i sværindustrien, kan ved det fyldte 55. år søge om folkepension, så de kan nyde deres velfortjente otium, efter et langt og hårdt fysisk arbejdsliv…Her hjemme skal borgerne nu arbejde fra vugge til grav med de nye tiltag der netop er vedtaget i tilbagetræknings reformen…Så ja, jeg er pave stolt, (som Dronningen siger)over at være socialist i Danmark, hvor der er nogen lunde ens demokratiske forhold for alle borgere…
Jeg tillader mig, uden det skal opfattes uhøfligt, at ønske dig en rigtig God Socialistisk Weekend…:ø)
Erling Drews…
@Søren Revser,
“Jeg anerkender ikke engang disse mennesker som retmæssige folketingsmedlemmer, men blot som skruppelløst kriminelle udbyttere der til det absurde meler deres egen kage på befolkningens bekostning.”
Siger alt om dit demokratiske sindelag – eller rettere mangel på samme.
Føj for em muggen fredspibe!
“Det er rablende, når manden i ramme alvor tilskriver Søvndals tilbagetræden, at han ikke tror på, at regeringen overlever tiden ud.”
Jeg synes ikke det er rablende, men en mulighed der er værd at tænke over.
Det her derimod:
“Når man hører ham udtale, at han traf den beslutning allerede for et år siden, synes jeg, det med al tydelighed (be)viser, at det eneste, han i virkeligheden var interesseret i, var at sidde med længe nok til, at han blev berettiget til sin pension.”
er noget vrøvl. Medmindre han også trækker sig fra ministerposten.
“Villy er da færdig.
Total færdig.
Hans eneste mål er den fede, livslange ministerpension.”
Villy Søvndal er udenrigsminister. Hvad er Leif Sørensen.
Hvis ikke den pension fandtes, var der ingen der ville have jobbet.
Valg: Krag eller Auken.
Hvilket parti er vi egentlig i. Hvilket årti?
Man har længe haft voldsomt travlt med SF, man højnede Villy S. og man dumpede ham i medierne. Ind i mellem blev han hetzet. Politik er en barsk omgang. Kommer du i mediemøllen ubarmhjertige fokus. Villy S har været sit parti en god formand, men at være i regering kræver en sejhed, som kun få har, det slider.
Jeg tror det vil være klogt at få en person som er fuldvoksen,som Annette W…, en moden kvinde som udstråler myndighed. Var jeg SF `r ville jeg lægge mit pund kød i hendes skål.
Om fem år kan en af de yngre omtalte kvinder så tage over. f.eks Ida Auken eller Astrid Krag.
Medierne er gået i selvsving og fabulere og digter og kammer helt over i deres fantasifostre.
Ro på det ordner sig og uden hysterisk TV og avis dækning.
@Erling Drews
“Jeg er enig med dig i, at Enhedslisten p.t. er det eneste politiske parti på Christiansborg der kan tillade sig, at kalde sig et “såkaldt arbejderparti”…Det er elementært…”
Elementært?
2 ud af 3 arbejdere stemmer i dag blåt.
Når du skriver arbejdere, tænker du så faglærte og ufaglærte arbejdere?
Jeg tror størstedelen af denne gruppe stemmer på socialdemokraterne og Dansk Folkeparti
Og antallet af arbejdere er fortsat dalende.
Der er sket en kæmpe udvikling på arbejdsmarkedet. Det tidligere bondesamfund blev afløst er en stor arbejderklasse, men informationsamfundet ændrede på dette – og størstedelen af lønmodtagere betragter sig i dag overhovedet ikke som arbejdere – men som almindelige lønmodtagere.
Idag foretrækker mange at dele disse lønmodtagere op i offentlige og privat ansatte. Det mener jeg er grøftegravning, for begge grupper er gensidig afhængige. Selv om de privat ansatte aktivt er med til at bage kagen, som vi skal leve af, så kan de ikke klare sig uden læger, sygeplejesker, lærere, pædagoger og andre.
Enhedslistens kernevælgere bor i storbyerne (især Nørrebro) og er højt uddannede, studerende, indvandrere, arbejdere og arbejdsløse.
Det gør dem ikke til et arbejderparti.
@PM M,
Helt enig.
Det er medierne, der bestemmer, hvem der skal roses eller kanøfles – og de skal nok komme turen rundt til alle partierne. Så længe det sælger.
Det er dog sjældent, man hører nogen klage, når de bliver skamrost. :-)
@niels hansen
“Jeg tror størstedelen af denne gruppe stemmer på socialdemokraterne og Dansk Folkeparti”
Venstre er Danmarks største arbejderparti!
Jeg ville gerne have nøjedes med at linke, men det kan man ikke på denne blog uden først at blive godkendt, så her er hele artiklen, da det er vigtigt. Socialdemokraterne er ikke mere arbejdernes foretrukne parti. Med de 20 procent-vælgertilslutning, de nu er stabiliseret sig på i meningsmålingerne, vil de efter næste valg ikke mere være et toneangivende parti. En æra er ovre:
“For 100 år siden kæmpede cigarrullerne, skibsbyggerne, teglværksarbejderne og alle de andre arbejdere en indædt kamp for bedre livs- og arbejdsvilkår.
De samlede sig i fagforeninger og omkring et parti, Socialdemokratiet, og ved valget i 1935 støvsugede Thorvald Stauning det danske landskab for 46,4 procent af stemmerne.
Knap 50 år senere – i 1982 – kunne den afgående LO-formand, Thomas Nielsen, erklære kampen for vundet: ‘Vi har sejret ad helvede til – godt’.
Men siden er det gået ned ad bakke for de røde fagforeninger – medlemmerne siver i en lind strøm, og det er ikke længere en naturlov, at medlemmerne af de røde fagforeninger også stemmer rødt. Tværtimod.
Arbejderen er blevet politisk apper, og det er måske årsagen til, at Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Venstre og SF på en og samme tid fisker i rørte vande og hævder, at netop de er Danmarks arbejderparti?
Det er i hvert fald tydeligt, at der er opstået en strid mellem disse partier om at definere sig som Danmarks sande arbejderparti, lyder det fra Hans Mortensen, politisk journalist på Weekendavisen og forfatter til en række bøger om dansk politik.
Socialdemokraterne har en historisk interesse i at definere sig selv som et arbejderparti. Det er selve partiets sjæl, der er på spil, når arbejdervælgerne – partiets kernevælgere – i stort tal siver fra Socialdemokraterne til Venstre, siger han med henvisning til en ny vælgeranalyse foretaget af valgforsker Søren Risbjerg Thomsen, Aarhus Universitet.
Den viser, at 30,5 procent af de ufaglærte og faglærte vælgere stemte på Socialdemokraterne ved valget, mens Venstre fik 23 procent af arbejderstemmerne.
De tal er nu vendt på hovedet, så kun 22,2 procent af arbejderne ville stemme på Socialdemokraterne i dag, mens Venstre er blevet Danmarks suverænt største arbejderparti med 31,8 procent af arbejdervælgerne.
Bevægelsen er usædvanlig, uddyber Søren Risbjerg Thomsen:
Det sker ret sjældent, at et parti mister så mange kernevælgere. Normalt når et parti går tilbage, kommer tilbagegangen fra et bredt udsnit af vælgergrupper. Derfor er det meget alvorligt for Socialdemokraterne, når de vælgere, der udgør kernen i partiet, bevæger sig væk.
Der er cirka 600.000 ufaglærte og faglærte vælgere – og de afgør valg. Derfor gør Venstre ifølge Hans Mortensen, hvad partiet kan for at fastholde arbejdervælgerne og bryde alliancen mellem Socialdemokraterne og fagbevægelsen, blandt andet ved at gøre vælgerne opmærksomme på, at LO-medlemmernes kontingentkroner er gået til at støtte Socialdemokraternes valgkamp, selv om en stor andel af LO-medlemmerne stemmer Venstre eller DF.
Kampen står især om de arbejdere, som er utrygge ved globaliseringen og over, at deres arbejdspladser forsvinder. Derfor kæmper partierne om at overbevise dem om, at netop de er bedst til at sikre deres arbejdspladser. Det gælder lige fra SF over Liberal Alliance til Dansk Folkeparti, som 1. maj lancerer en kampagne for danske job til danskere i kamp mod billig østeuropæisk arbejdskraft, siger Hans Mortensen.
Arbejderen anno 2012 En ‘arbejder’ defineres i Den Store Danske Encyklopædi som et menneske, ‘der udfører lønnet arbejde for andre og ikke selv ejer eller kontrollerer sine produktionsmidler’.I et moderne samfund arbejder mange sociale grupper imidlertid for løn og under arbejdsvilkår, der ligner arbejdernes, uden dog at kunne betegnes som arbejdere i ordets oprindelige betydning. Det gælder for eksempel embedsmænd, funktionærer samt faggrupper som sygeplejersker, pædagoger og lærere. Når politikerne i dag taler om arbejderne, mener de som oftest ufaglærte og faglærte som murere og tømrere. Hvor mange? De ufaglærte og faglærte udgør cirka 600.000 vælgere. Det svarer til cirka 15 procent af de knap 4,2 millioner stemmeberettigede danskere ved valget i september 2011. Hvem stemmer de på? Traditionelt har de ufaglærte og faglærte stemt på Socialdemokraterne, men de seneste årtier er arbejdervælgerne i stigende grad begyndt at stemme på andre partier, blandt andet V og DF. Ved valget i september 2011 fordelte de faglærte og ufaglærte stemmer sig således på partierne (i parentesen kan man se, hvor stor en andel af arbejdervælgerne partierne står til at få, hvis der var valg nu): Enhedslisten 6,7 procent (nu: 7,2 procent)
SF 9,6 procent (nu: 6,0 procent)
Socialdemokraterne 30,5 procent (nu: 22,2 procent) De Radikale 4,9 procent (nu: 5,4 procent) Kristendemokraterne 0,9 procent (nu: 0,3 procent)
Liberal Alliance 3,4 procent (nu: 3,4 procent)
De Konservative 2,9 procent (nu: 2,4 procent)
Venstre 23,0 procent (nu: 31,8 procent)
Dansk Folkeparti 18,0 procent (nu: 20,9 procent)
Andre: 0,1 procent (nu: 0,1 procent)
Kilder: Den Store Danske Encyklopædi, professer og valgforsker Søren Risbjerg Thomsen, Aarhus Universitet, og Altinget.dk.”
I øvrigt hilser jeg Villy Søvndals kommende tilbagetræden som formand for SF velkommen.
Det var en stor krænkelse af det danske demokrati, da Villy Søvndal og Helle Thorning-Schmidt med falske valgløfter bedrog sig til magten ved folketingsvalget 15.9.2012. En skamplet på vores demokrati.
Nu drager Villy Søvndal konsekvensen af sit fatale svigt og trækker sig som formand (selv om han desværre ser ud til at fortsætte som udenrigsminister lidt endnu). Så venter vi bare på, at den anden løftebryder, Helle Thorning-Schmidt trækker sig som formand for Socialdemokraterne.
Så kan en ny tid begynde, hvor vælgernes tillid til det danske demokrati langsomt kan genopbygges.
Folketingsvalget 15.9.2011. Hvordan kunne jeg dog skrive denne skændselsdato galt? Den er jo mejslet ind i min bevidsthed ligesom 9.4.1945.
9.4.1940.
Det går ikke så godt med datoerne her til aften.
Svar til Erling Drews, 8. september 2012 kl. 18:26: Det er nu sjovt, du nævner Tamil sagen. Jeg kan da huske en Hr. Svend Auken, som var millimeter fra en Rigsretssag (dagpengesagen), men p.g.a. 90 stemmer i Folketinget slap han af krogen. M.h.t. demokrati, så kommer jeg til at tænke på Venezuela, hvor den socialistiske Chaves jo demokratisk kom til magten. Men da magt altid korrumperer, så fremviste han jo senere sit gode socialistiske ansigt ved at jagte sine politiske modstandere, lukke aviser. Joh, socialisten Chaves er en god socialist. Ikke at forglemme de andre gode socialister: Pol Pot, Stalin, Honecker, Walter Ulbricht, Mao, Stalin. Jeg holder ikke af Hitler, Mussolini, som også begge var despoter. De nåede ikke despoterne østpå m.h.t. at slå mange ihjel. Her vinder socialisterne klart.
Operationen lykkedes, men patienten døde.
Det er Villy´s politiske arv.
@Niels Poulsen
Tak for eksakte tal!
Bekræfter min pointe, selv om jeg ikke havde helt nøjagtige tal.
S/DF = 40% (tidligere 48.5%)
Jeg vil aldrig kalde EL et arbejderparti.
Vælgerne er i realiteten sat uden for indflydelse, for der er intet alternativ til de uduelige partier der har styret butikken de sidste 30-40 år. Alle er de enten håbløse eller slappe og slatne. Det mindst asociale parti lige nu er Enhedslisten, men hvis vælgerne tror at de i længden kommer frem til noget godt ved hjælp af et kommunistisk parti, er de voldsomt naive.
VKO var en kæmpeskuffelse for mange, en flok skabsradikale socialdemokrater som 1: lod indvandringen fortsætte, 2: som lod tusinder af jobs forsvinde, 3: som snød os for EU-afstemninger, 4: som tvangsaktiverede kræft- og hjertesyge patienter, 5:som intet gjorde for at hindre indstrømning af kriminelle fra over 50 lande, 6: som intet godt gjorde for de syge, de voldsramte, de hjemløse og de retsløse fraskilte……. 7: som startede massakren på skoler, skadestuer, hospitaler og meget mere, 8: som ikke overholdt skattestoppet, men indførte 387 nye afgifter, 9: som lod bureaukratiet vokse, 10: som ødslede snesevis af milliarder væk på tåbelige formål. Osv., osv.
Men den nye regering er ikke bedre, men lige så ringe eller, om muligt, endnu ringere.
De danske vælgere er trængt op i en krog, for intet parti har andet at tilbyde end luftsteg og vindfrikadeller.
Hykleri, dumhed og uduelighed er der masser af, men fornuft og loyalitet er der intet af, så hvorfra skal redningen komme?
PS: Ja, tvangslicensen til DR fik VKO heller ikke gjort noget ved.
Til gengæld satte de iværksætter-skatten i gang, plus diverse andre erhvervsfjendske tiltag.
Hvis det ikke er politik på sinke-stadiet, hvad er det så?
Det ser ikke ud til at Villy har magt over ret meget, bortset fra ministerbilen og lignende, der ikke hjælper eller gavner danskerne.
Måske blev han alligevel færdig. Med sit personlige projekt om at blive minister for enhver pris.
Mht. at gøre noget godt for sine vælgere og landet, kom han vist aldrig i gang?
@Niels Poulsen…
“Kampen står især om de arbejdere, som er utrygge ved globaliseringen og over, at deres arbejdspladser forsvinder”
Ok arbejdere er utrygge.
Gad nok vide Hr. Niels Poulsen, hvilket for samfundet meget berigende stade de står på ?.
Deres indlæg stinker af det er de andres problem, jeg er for dygtig.
Håber de bliver klogere senere i deres liv.
@ Jens Jensen..( 08.september 2012,Kl.21:30 )
Danmark er et demokratisk land med forskellige lovlige politiske partier…At du så sammenligner Enhedslisten med et land som Nordkorea, syntes jeg som demokrat er “underligt”..Men du har selvfølgelig din demokratiske ret til at have en sådan holdning og sammenligning…
Min pointe er over hovedet ikke at fremkomme med beskyldninger på det politiske område, men når du nu sammenligner Enhedslisten med Nordkorea, ja så i demokratiets navn er det vel på sin plads at nævne Tamil – Sagen, som ligger langt fra de demokratiske spilleregler…
Når du nævner Svend Auken, så er det igen demokratiet der har talt, og det er det, det går ud på, og ikke om Enhedslisten nok vil oprette genopdragelseslejre hvis de kom i regering…Og når du nævner alle de krigsforbrydere i dit indlæg,når vi taler om Enhedslisten, så kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre, om du i ramme alvor, virkelig mener, at Enhedslisten står for dette ?…”Hvis du virkelig gør dette”, så er vi så langt fra hinanden som man overhovedet kan komme, og undskyld udtrykket, for jeg skal ikke belære nogen som helst, men: ” Så er du på et vildspor af dimensioner” vil jeg mene…Jeg gentager gerne igen se syd på, og stop op ved Frankrig som har en Socialistisk regering !
God Søndag,
Erling Drews…
“9.4.1940.
Det går ikke så godt med datoerne her til aften.”
Måske var den mejsel ikke en god ide.
Jeg mener, at der skal to ting til for at man kan kalde sig arbejderparti.
1. får man arbejdernes stemmer
2. varetager man arbejdernes interesser
De to ting følges ikke nødvendigvis ad.
Parafrase over N.Poulsen løfterbryderfantasier.
“Du får sådan en endefuld når vi kommer hjem.”
Far og sønnike kommer hjem. Ingen endefuld.
“Men far, du lovede …”
“Desværre, knægt. Mor var ikke enig.”
Fire år senere går lille Poul stadig og skumler over at hans far er en løgnhals.
-mener N.K-K, at tale færdig!
VILLY BLEV HALVFÆRDIG! – hvorfor taler villy og Sohn
altid i halve sætninger! -begge herre er meget svære
at forstå,og de måtte da kunne lære dette medieshow.
Svar til Erling Drews, 9. september 2012 kl. 07:33. M.h.t. Enhedslisten, så sammenligner jeg dette parti med, hvad der skete i Venezuela, hvor den socialistiske Chaves kom til magten via stemmeurnerne. Hvad er sket? Joh, sejrherren har altid ret. Aviser og politiske modstandere gøres tavse, hvilket også vil ske såfremt de socialistiske partier i DK får absolut flertal. Så vil både din og min stemme i aviserne forstumme og det ganske hurtigt. Historien viser jo desværre, at magthaverne med stort flertal rundt omkring i verden altid har sørget for at beholde magten uanset prisen og evt. Grundlove. M.h.t. Frankrig så vil landet ikke kunne fungere uden eksport af deres produkter. Deres bilproduktion kan ikke sælges, for dyre og for dårlige. Vinen for dyr, Sydafrikanske og Sydamerikanske vine overtager markederne, og det uanset om Frankrigs Præsident er rød, blå sort eller anden farve.
Det var dengang, det danske demokrati som hjalp Svend Auken af krogen, skriver du! Joh, sejrherrerne har altid ret, ikke også?? God søndag.
@Helge Ebbe Nørager
“Kampen står især om de arbejdere, som er utrygge ved globaliseringen og over, at deres arbejdspladser forsvinder”
Det er ikke mine ord, Helge. Jeg citerer en artikel, hvilket jeg synes, at jeg gør tydeligt opmærksom på.
Jeg føler da med de mennesker, som mister deres arbejde, fordi virksomheden, hvor de er ansat, vælger at flytte produktionen til udlandet. Jeg har blot svært ved at se, hvad vi kan gøre for at forhindre det.
Men jeg tror, at udviklingen på et tidspunkt vender. Lønningerne i de lande, produktionen flytter til, stiger, Kina har allerede toppet, andre steder er nu mere attraktive for virksomheder, som spekulerer i mindst mulige produktionsomkostninger. Det hele vil jævne sig ud, og det vil igen kunne betale sig at have produktion i Danmark. Det tager nok bare mange år. Men visse mindre danske virksomheder har faktisk allerede valgt at flytte produktionen tilbage til Danmark, fordi danskerne er dygtigere og mere omhyggelige med deres arbejde end f.eks. en underbetalt kineser, og fordi det er svært at styre en virksomhed, som ligger langt borte. Transport af varerne koster vel også en del.
Så jeg håber, at du kan se, at journalistens lidt arrogante omtale af ”arbejdernes utryghed” i den artikel, jeg citerede, heller ikke er min kop te.
@j nielsen
Jeg forstår ikke dine kommentarer. Den del af hjernen, det kræver, er ikke udviklet hos mig, og jeg vil ikke gøre noget, for at udvikle den.
Det er rigtigt at ytringsfriheden er truet, som Jens Jensen skriver ovenfor. Se blot hvordan det gik, efter at JP slog sig sammen med Politiken. Først var der sletninger i massevis, så kom fjæs-book til og minimal skrift, og nu er debatten hos JP lige så ufri som hos Politiken. Kun her er debatten nogenlunde fri.
Hvis ytringsfriheden forsvinder helt, er demokratiet helt væk, og diktaturet begyndt.
@Niels Poulsen
Helt enig i dine betragtninger angående udviklingen på eksportmarkederne.
PS: Ovre på Anne Sophie Hermansens blog er der allerede lukket helt af overfor de bloggere der ikke lige passer til damens smag. Men der er vel den demokrati-opfattelse de har i LA-kredsen?
@ Preben F1 Jensenh…Hvis ytringsfriheden er truet, som du skriver, og medgiver Jens Jensen har ret i…Ja, så er det da ikke Enhedslistens skyld, vil jeg mene…
Det, der er blevet et problem for demokratiet, er efter min mening, at man ikke kan stole på ret mange politikere mere, og samfundet er vendt 180 grader i den forkerte retning…Det kommer til at koste Danmark utroligt dyrt, ( bare se, og er så mit gæt ) når den økonomiske Tsunami rammer Danmark med hele sin kraft i 2015…..Derfor vil “man” også se politikere forlade folketinget i tide, ( a’la Søvndal)så de ikke væltes omkuld…
God middag,
Erling
Noget helt andet?
Måske.
Er det en ny trend, der er ved at brede sig hos – ledende? – politikere?
Tanker om fremtiden:
Det er senere kommet frem, at Anders Fog allerede i forbindelse med dannelsen af sin sidste regering, sikrede sig tilslutning fra præsident Busch til sit ønske om at blive generalsekretær for NATO.
Og Villy Søvndal har ikke lagt skjul på, at han allerede for over et år siden – før valget? – mere eller mindre besluttede sig til at træde tilbage som formand for SF.
Og han havde selvfølgelig en aftale med Helle om, at han skulle være udenrigsminister ved en regeringsdannelse.
Så havde han sikret sig en fed hyre og en ditto ekstrapension. Op til sin snarlige pension.
Det er da dejligt, at – nogle – politikere tænker fremad.
Men måske skulle disse tanker om fremtiden gå i andre retninger end de personlige.
Villy blev ikke færdig…………., nej, han kom aldrig igang!
Man kan sjovt nok ikke få et motorkøretøj til at køre fremad – ved ar sætte det i bakgear. Denne meget enkle naturlov gælder også for SF!
Siden Villy fik sig manupuleret til magten, og regerings”deltagelse”, har det alene drejet om at bortforklare alt fra A til Z, for intet af det han på fjoget vis meddelte som mål, er på nogen måde blevet til realiteter.
Desværre for Danmark havde han held til at få sig sig krappet tilside som kvart udenrigsminister, og dermed uden for spottet (da han var på rejse). Ingen kender længere danmarks holdning til nogetsomhelst, hvis de ikke husker godt!
Den mand kan roses for een ting: Han er god til at opfange og manipulere vælgere ind i folden, -som ikke forholder sig til, eller fatter den virkelige verden!
Krause-Kjær er en af de få politiske kommentatorer, jeg læser. Hans analyser og vurderinger er sobre og indsigtsfulde,
Det samme kan ikke siges om flere af de kommentarer, Krause-Kjærs indlæg afføder. Mange går på personen fremfor sagen og er holdt i en nedladende tone overfor debattører med andre holdninger. Andre indlæg kører groft på det kønsdiskriminerende. Det er forstemmende – det er trods alt snart hundrede år siden kvinder fik stemmeret.
Man kan selvfølgelig sige, at sådanne indlæg siger mere om afsenderen og springe dem over, men hvis avisen vil leve op til sine egne retningslinjer for debatten, synes jeg godt man kunne stramme op på hvilke indlæg, der slipper igennem. Det har intet med censur at gøre. Man kan sagtens være skarp i sin kritik uden at ty til grovheder, talen ned til folk, diskrimination eller andre dårligdomme.
Ja, Olav Hessellund, lad os endelig få fjernet alle ytringer der ikke er 100% politisk korrekte, set gennem tykke røde radikale brilleglas. For det er jo træls med alle dem som ikke ligger helt fladt ned på maven overfor dine meninger, er det ikke rigtigt? Vi der er de allermest bedrevidende, bør naturligvis ikke have vores ædle og ophøjede tanker forstyrret af pøbelen.
Og når man sådan rigtig tænker efter, så er folkestyret fuldstændig overflødigt, når vi har visdomsfulde fyrtårne som Jelved og Vestager og dig, er det ikke rigtigt?
@PREBEN F1 JENSENH
Dit sidste indlæg taler for sig selv – det behøver vist ingen yderligere kommentarer.
Villy blev aldrig færdig – de tkan man til en vis grad sige, som Niels Krause-Kjær gør det; men jeg forstår ham godt.
Jeg forstår ligedan godt Vigsø Bagge, hun har vist været ‘færdig’, om ikke hele tiden – så uhyggeligt længe med hendes dramaer; og nu går hun selv af angst for at blive gået.Det sidste nok så sikkert som Amen i kirken.
Erling Drews – 07:33
Du er lidt naiv, mener jeg – måske vil det ikke tone så tydeligt i DK, fordi vi har andre spilleregler; men havde de flertal el blot bedre vind i sejlene, så .. !? Og visse andre politikere til venstre for midten ville sikkert gerne følge e sådan linje, magtfuldt. Good old days fx.
Derfor er du naiv.
Derfor burde SF egentlig også dele sig – måske med nogle fra S tillige, altså til enten EL eller SF. Mere regulært.
Olav Hessellund – 9. sept – 18:30
Det kan du have ret i, at tonen ikke altid er køn – og specielt mænd er tilbøjelige til at tale ned til kvinder, specielt ses det på ASHs blog, når der bliver hylet fra spindesiden mod de mænd, der ud i f visse emner, der mere el mindre direkte går på forholdene m/k, er grove overfor kvindekønnet i nærmest hele DK.
Men at nævne navne er jo nødvendigt, når der tales om politik – ellers vidste vi jo ikke liige, hvad vi talte om eller hvor vi var henne. Altså – debatter fuld af insinueringer, det går jo ikke – og vil ikke kunne blive forstået med sikkerhed korrekt.
Nu – og ikke for at skyde Niels K-K noget i skoene her; men han er altså honoreret af avisen og ville blive fyret, hvis han ikke holdt ‘tonarten’, som han jo også helst skal være temmelig øvet i for ikke kun at sige mainstream-vås.
“Jeg forstår ikke dine kommentarer. Den del af hjernen, det kræver, er ikke udviklet hos mig, og jeg vil ikke gøre noget, for at udvikle den.”
Det minder mig om noget. Nu hvor vi snakker SI-enheder.
http://www.youtube.com/watch?v=FCpR_DlIr80
@ j nielsen!
Du har fuldstændig ret. Jeg har nu set dit link.
Hjernekapacitet må man tilstå dig – er tror jeg frarøvet dig ikke på en del af hjernen – men desværre uhelbredeligt på den hele!
Sikke en gang ævl på så korte sætninger – og dernæst et link til en ligeså “hjernedød” vidio!
Jeg kunne godt finde pap og saks frem, men så noget som det her
“Jeg forstår ikke dine kommentarer. Den del af hjernen, det kræver, er ikke udviklet hos mig, og jeg vil ikke gøre noget, for at udvikle den.”
tyder på at det ikke gør nogen forskel. Der er kun åbent for output, ikke for input.
Skriv en kommentar