Kan Enhedslisten logre med hunden?

Af Niels Krause-Kjær 142

Den amerikanske film ’Wag the dog’ – når halen logrer med hunden – hudflettede for nogle år siden det politiske liv i Washington og ikke mindst spindoktorens rolle. Titlen er evig aktuel i politik – senest med Enhedslistens forsøg på at logre med regeringen, og Henrik Sass Larsens forsøg på at stoppe øvelsen på sit eget partis, men egentlig også på SF’s vegne, da SF tilsyneladende har stillet sig tilfreds med at blive logret med af både De Radikale og Enhedslisten.

At halen nogle gange kan tage (dele af) magten i politik er der bestemt eksempler på, og det seneste eksempel har Enhedslistens ledelse øjnene stift rettet imod.

Og her hjælper enkelte indrømmelser ikke meget. Det er det helt grundlæggende magtforhold, der skal sættes på plads. Afdøde Svend Auken spurgte engang retorisk, om den indre svinehund blev mæt af at blive fodret eller blot blev mere sulten. Han mente det sidste og hentydede nok både til flygtningekritiske strømninger og ikke mindst Dansk Folkeparti. Det var hverken venlig sagt eller venlig ment, men hvis vi for en stund lige glemmer ordet ’indre svinehund’, så er det rigtigt, at man på det politiske marked sjældent oplever, at en modpart bliver mæt og tilfreds ved en række indrømmelser. Det ligger i den politiske natur, at en indrømmelse kalder på to mere.

Og her begik den tidligere regering nogle politiske fejl, som kostede indrømmelse på indrømmelse mange år frem, og flere gange fik halen til at logre med hunden. Så langt fik Auken ret. For eksempel i Fogh-regeringens første måneder, hvor støttepartiet krævede at få nedlagt Institut for Menneskerettigheder, der længe havde spillet en aktiv rolle i debatten om udlændinge. Måske var der noget at have dele af kritikken i, men sådan sjakrer man ikke med den offentlige forvaltning. Det er jo ikke Italien eller Grækenland, det her. Det skulle have været beskeden på tværs af forhandlingsbordet. Men finansminister Thor Pedersen blinkede (måske var han oven i købet enig). Halen logrede med hunden, Dansk Folkeparti fik sin indrømmelse, og blev naturligvis blot mere sulten af netop den grund. (At menneskerettigheds-arbejdet overlevede i en anden form skyldes et indædt internt benarbejde blandt enkelte i regeringspartierne. Politikere som Pia Christmas-Møller og Per Stig Møller var nogle af de anonyme helte i den forbindelse, hvilket er en helt anden historie.)

Tilbage til den politiske sult, der blot vokser, når der gives indrømmelser. Og frem til nutiden og Enhedslisten. Begrebet indre svinehund kan måske støde, men mon ikke det går, når man tænker på klyngen af troskister, kommunister, marxistisk-leninister, KAP, SAP, MAP, FLAP og hvad de nu hed og hedder alle de forskellige udbrydergrupper på den yderste venstrefløj, der efter Murens og kommunismens fald samlede sig under Enhedslistens tilforladelige fane. Og tilbage til Henrik Sass Larsens sommerudfald imod Enhedslistens ledende medlemmer.

Er de med regeringen, eller er de imod?

Det må Enhedslistens folketingsgruppe og lettere aparte hovedbestyrelse til at finde ud af. Der ligger lidt råt kød og venter forude i forbindelse med finansloven, men regeringspartierne er ikke sat i verden for at støtte Enhedslisten. Det må være omvendt, hvis det overhovedet skal være. Derfor er Sass Larsens udfald måske nok farligt for regeringens overlevelse, men det er nødvendigt og afgørende. Et støtteparti, der mener at dens regering ’pisser’ på vælgerne og lancerer kampagner vendt mod regeringen må i sidste ende tage konsekvensen af sin retorik. Og lad os da endelig lege lidt med konsekvenserne, hvis Johanne Schmidt-Nielsen og ikke mindst hendes hovedbestyrelse skulle have glemt det:

Et folketingsvalg til efteråret vil formentlig resultere i en ren Venstre-regering, hvor Lars Løkke Rasmussen vil have det højeste antal V-mandater bag sig i nyere historie. Han vil være omgivet af partier, som vil være interesseret i at lave politik med ham. Han vil stå enestående stærkt.

Et folketingsvalg til efteråret vil formentlig få De Radikale og Margrethe Vestager til at skrotte enhver tanke om centrum-venstre regering de næste mange år. Det kan jo ikke lade sig gøre, vil hun med rette bemærke. Hun vil i stedet lave politik med Løkke og måske efter et valg mere gå i regering med ham.

Et folketingsvalg til efteråret vil formentlig sende Socialdemokratiet i gulvbrædderne. Der kan let gå 8-10 år inden det overhovedet bliver relevant at tale om partiet som regeringsbærende igen. For SF’s vedkommende kan det blive et kvart århundrede uden en eneste ministerbil i sigte. Så meget for det eksperiment.

Et folketingsvalg til efteråret vil ikke blive udløst af Helle Thorning-Schmidt, selv om Johanne Schmidt-Nielsen nok så mange gange siger, at det er regeringens eget valg. Det er Enhedslistens valg med de konsekvenser, det vil få. Og den historiske dom på venstrefløjen for et årtis ørkenvandring kan i givet fald blive hård.

Johanne Schmidt-Nielsen vrede kan udløse de hedeste drømme i det borgerlige Danmark. Så når Henrik Sass Larsen spørger, hvad de egentlig vil, derude på fløjen, er det både for at sige, at den indre svinehund må lade sig nøje eller tage konsekvenserne af sin sult. Det nytter ikke at lade halen tro, at den kan logre med hunden. Eller som Clint Eastwood sagde, dog uden at se Johanne Schmidt-Nielsen dybt i øjnene:

”Go ahead. Make my day.”

142 kommentarer RSS

  1. Af niels hansen

    -

    @Niels O

    Selvfølgelig er vi uenige.

    Du er borgerlig liberal, og jeg er venstreorienteret.

    “Det er ikke nogen naturlov, at halvdelen af BNP skal lande i de offentlige kasser. Hvorfor ikke skære det overflødige offentlige fedt fra og effektivisere resten?”

    Nej, det bestemmer vælgerne.

    For øjeblikket ligger regeringens og VKO’s foreslåede skatteprocent temmelig tæt.

    LA derimod ønsker en skatteprocent på 40 (heller ikke en naturlov).

    Hvad synes du selv er en rimelig skatteprocent?

    Er der væsentlige områder indenfor det offentlf forsikringsordninger (som f.eks. i USA m.h.t. uddannelse og sundhedsvæsen).

    Hvis du går ind for vores velfærds/flexicurity system, ville en amerikaner betragt dig som en ræverød socialist.

    Hvad er du? Almindelig Fogh-borgerlig? Fogh som forsvarede det danske, socialdemokratiske velfærdssystem.

    Som nævnt mener jeg ikke, at rød og blå stue adskiller sig med minimale procentforskelle.

    Men interssant at høre om du er DK-borgerlig/USA-socialist.

  2. Af Bent Jensen

    -

    niels hansen……..

    Er det virkelig stadig vælgerne/danskerne der bestemmer? Er det ikke snarere medierne, partiernes egoistiske interesser og det planøkonomiske og superbureaukratiske EU?

    Du er vel ikke tilhænger af 100% skattebetaling, og konfiskation af dine opsparede pengemidler?

    Men det er jo hvad du i realiteten går ind for, når du går ind for en rød politik der styrer Danmark frem mod massearbejdsløshed, velfærdsstop og statsbankerot, a la hvad der foregår i flere og flere EU-lande.

  3. Af Niels O

    -

    @niels hansen

    Lad mig svare ved at kopiere et indlæg, som jeg engang har postet på en anden af NKK’s blogs.

    Jeg kan ikke svare dig direkte på trækprocenter, da det heller ikke er specielt interessant. Det interessante er BNP’ens udvikling. Men hvis du insisterer, så omkring de 25%, men behovet kan svinge over tid.

    —–

    Da de borgerlige havde tabt to vælg i 90?erne, var det nødvendigt at skabe en ny profil for at kunne genvinde magten. Tiden var ikke inde til en hardcore liberal økonomisk politik, da det ikke vandt genklang i befolkningen.

    I stedet blev det til en slags lyseblå socialdemokratisk politik, som åbenbart vandt mere lydhørhed. Stadig var der tale om en mindretalsregering, men som i mange tilfælde kunne få flertal ved at give en lille luns nationalisme til DF. Dog var der flere aftaler med bl.a. soc., end folk husker.

    Efter nogle fede år midt i 00?erne hvor bl.a. statsgælden blev banket hårdt ned (rettidig omhu), synes jeg personligt, at man skulle have holdt linjen. Men i stedet blev der brugt for mange penge. Men det, formoder jeg, handlede om at bibeholde flertallet af vælgerne (inkl. DF’erne) frem til valget i 07.

    Alle disse strategiske valg har betydet, at de meget liberale ikke syntes, at det var liberalt nok, mens socialisterne (selvfølgelig) ikke syntes, at det var rødt nok.

    Så kom krisen – og Løkke – og det kunne så benyttes som kasteskyts mod regeringen. Og flere begyndte så at synes, at regeringen skulle kastes på møddingen. Både liberale og socialister. Men dog endte det alligevel som bekendt med kun en lille favør til rødt hold. 8000 stemmer var Krause fra at skulle æde sin gamle hat sammen med Quortrup;o)

    Sjovt nok, syntes socialistiske vælgere, at det var forfærdeligt, at VK havde brugt så mange penge, at man nu ville have en rød regering…som netop er defineret ved at bruge mange penge – og gerne penge, vi ikke har. Oh the Irony!

    Nå, men jeg vil frem til, at de sidste 10 år samt ikke mindst senest hele Carina-diskussionen (tak Özlem og Joachim) ligesom er begyndt at give en anden bevidsthed i befolkningen.

    Vi kan ikke bare til evig tid kaste overførselsindkomster i hovedet på gud og hver mand.

    Der er noget, der hedder “at sætte tæring efter næring”.

    Jeg håber selv, at vi kan komme fra lyseblå socialdemokrati til mere socialliberalisme. Jeg ønsker ikke selv, at vi skal helt over til den klassike liberalisme. Det er jeg værdimæssigt for borgerlig til.

    Men dette år bliver måske et meget afgørende nøgleår for, hvilken vej vi kommer til at gå i fremtiden.

    Skal fortsætte ud af den liberale vej, hvorved VK-tiden blev en overgangsepoke, eller bliver det hård tilbagevenden til socialistisk politik?

    Laver regeringen i første omgang skatteforlig med Enhedslisten eller borgerlige/liberale? Og hvad med til efteråret? Bliver der udskrevet valg eller ej?

    Meget meget spændende. Jeg håber selvfølgelig, at det bliver det sidste.

    Skrevet af Niels O, 31. maj 2012 kl. 13:59

  4. Af Bjarke Mortensen

    -

    Jeg har hørt, at i enhedslisten spiser man små børn.
    Jeg kender nogen som kender nogen og de har fået spist deres lille dreng.

  5. Af Erik Larsen

    -

    Fatter ikke at der findes nogen der gider at debattere med folk som “Niels Hansen”.
    Uha, uha.

  6. Af niels hansen

    -

    @Niels O

    Læste dit indlæg med stor interesse, selv om jeg ikke deler alle dine synspunkter.

    “I stedet blev det til en slags lyseblå socialdemokratisk politik, som åbenbart vandt mere lydhørhed. Stadig var der tale om en mindretalsregering, men som i mange tilfælde kunne få flertal ved at give en lille luns nationalisme til DF. Dog var der flere aftaler med bl.a. soc., end folk husker.”

    Helt enig.

    “Alle disse strategiske valg har betydet, at de meget liberale ikke syntes, at det var liberalt nok, mens socialisterne (selvfølgelig) ikke syntes, at det var rødt nok”.

    Enig. Rød skulle bare kritisere regeringen (ligesom vi idag ser den borgerlige opposition oppe på mærkerne). Jeg tvivler på, at rød stue ville have ført en meget mere ansvarlig økonomisk politik end VK-regeringen.

    “Jeg håber selv, at vi kan komme fra lyseblå socialdemokrati til mere socialliberalisme. Jeg ønsker ikke selv, at vi skal helt over til den klassike liberalisme. Det er jeg værdimæssigt for borgerlig til.

    Nu lyder du radikal m.h.t. den økonomiske politik. :-)

    “Skal fortsætte ud af den liberale vej, hvorved VK-tiden blev en overgangsepoke, ”

    Det er her vores veje skilles. Jeg mener overhovedet ikke, at VK førte en liberal politik.

    Og jeg har overhovedet ingen fantasi til at forestille mig et valg til efteråret. Meget kan man beskylde Enhedslisten for, men jeg tvivler på, at de kunne finde på at begå harikiri for åben skærm.

    Jeg tror nærmere, at efteråret af K, LA og DF vil blive brugt til at positionere sig i forhold til regeringen og Venstre.

    Der er ingen af de tre partier, som mener, at det er rimeligt, at det er Venstre, der uden en særlig stor indsats bliver belønnet på grund af den nye regerings utroligt mange fodfejl.

    Som du kan se af ovenstående – og mine andre indlæg – ser jeg ikke en kæmpeforskel på rød og blå stues økonomiske politik.

    Jeg er mest glad for, at Dansk Folkeparti ikke længere har så stor en indflydelse, og din kommentar om at ‘vi kan ikke bare til evig tid kaste overførselsindkomster i hovedet på gud og hver mand’, kan du passende tage op med DF’s tilhængere.

  7. Af niels hansen

    -

    @Erik Larsen

    “Fatter ikke at der findes nogen der gider at debattere med folk som “Niels Hansen”.
    Uha, uha.”

    Endnu et af dine ‘intelligente’ indspark, Erik Larsen.

    Hvis din IK svarer til din skostørrelse, må du gå i meget små sko!

  8. Af Frank L

    -


    Fatter ikke at der findes nogen der gider at debattere med folk som “Niels Hansen”.
    Uha, uha.

    Skrevet af Erik Larsen, 12. juli 2012 kl. 15:24

    Nu har du så heller aldrig efterladt det indtryk, at fatteevne var en af dine spidskompetencer.

  9. Af Karl Wilders

    -

    @J.Mathiasen

    Her ligger du jo helt forkert, for EU-landene kan jo ikke blive enige. Tro ikke, at Holland og Finland spiller med…..

    Det er saa kedeligt, at du ikke tager fat i de forhold, jeg naevner i mit indlaeg, for i den sidste ende, er de jo netop bevis for, at nationalstaterne aldrig kan forgaa.

    Ethvert land kommer til, at deale med dets egne problemer, et overordnet EU-vaerk hertil kommer ikke. Hvad Austerity measures angaar – OK – man forsoeger – men naar foerst EU-lande staar paa randen af Civil-Wars bliver disse ogsa droppet, og naar vi virkeligt skal have fat i nakken paa finanssektoren, saa tro ikke, at Merkel & Co har den power der skal til, til virkeligt, at bringe en aendring her….naeh nej – det er jo latterligt, at tro, at et verdensomspaendende banknet kan styres, af politikere i EU – man doer af grin! – det bliver nationalstaterne, der vaer isaer – lokalt – maa tage dette slag – one-by-one – fiskal-pakt hin oder hier.

    Euroen er doed – EU er doedt, men – OK – jeg ved godt, at 90% ikke har faaet oeje paa det endnu. Det skete for to aar siden, da Europa begyndte dets nedstigning til, at forkomme til, at blive third world.

    Den nye verdensorden i Asien er igang – long time!

    Jeg har valgt, at vaere englaender, fordi min far var Britisk – ja – og UK skal nok klare sig – udenfor EU – men Berlin kun, hvis de holder op med, at betale det gilde, der ingen ende er paa for, at holde et utopi igang, der ingen overlevelseschance har – resten kan du traede i skraldespanden! Vent og se min ven ;) – det er i fuld gang!

  10. Af Karl Wilders

    -

    @Niels Hansen

    Du har fuldstaendig ret! Afgiv med det samme dit hus og sommerhus, for det er din slags, der har smadret Danmark. Det er din generation, din politiske observans og din selvfedme, der totalt har bragt landet i knae.

    Tid til, at betale tilbage! – du har helt ret! – Alt hvad du har rippet landet for, for hvorfor skal de unge generationer betale, de har jo ikke forgjort sig paa landets ve og vel som du har!

    Af sted med dig – ud i rendestenen! Foel, hvad det virkeligt vil sige, at vaere en forarmet socialist, og hold op med, at sidde her fra Kgs. Lyngby med aargangs roedvin og fed boef i kaeften og raabe arbejder-paroler – naeh du salon-kommunist – ned i soellet, og ud i Ballerup med dig i en et-vaerelses beton lejlighed – helst med en fed bunke aspest – saa du rigtigt kan foele, hvad din politiske observans virkeligt handler om…..

    Moder Danmark – fratag denne venstreorienterede egoist hans tilrandet velstand, skabt paa dobbeltmoralens altar, af gier og uakceptabelt bedrag! Og lige med det samme!

  11. Af Carsten R

    -

    Det var dog en gang tomgang spin. “Journalisten” er vist udbrændt. Skulle EL være sat i verden for at holde en regering i live, som øger ulighederne? Mener denne her “kommentator”, at EL skulle have noget med “svinehunde” at gøre? Svinehundepartiet er jo de borgerlige partiers tro følgesvend. Hvad mener han med FLPA, Kap… Er mandens verdensbillede frossent for over 23 år under den kolde krig? Kan man tage en “kommentator” alvorlig som ikke har respekt for det eneste ansvarsfulde parti i Dk? For EL er vist det eneste parti, som tillægger den ulmende klimakatastrofe en afgørende betydning. Som har anvist indlysende veje til finansiering af kriseprogrammer, hvor de fattigste ikke skal holde for, men dem som har råd: Boligejere, som har scoret masser af penge uden at røre en finger, multinationale selskaber, AP Møller, som fik foræret NordSøolien osv.

  12. Af Erik Larsen

    -

    Tak KarlWilders! Ja, man gider næsten ikke mere. Men alligevel – se deres kommentarer til undertegnede, der er en demokratisk, dansk person!
    “Niels Hansen” (syg i roen) skriver din “IK” – hvad det så er? Og som andre fornuftige debattører skriver er han ikke een der ønsker danskere det godt, men een der ÆÆÆÆLLLSSSKER vores vidunderlige
    “kulturberigere”! Tænk, tænk. tænk at der findes “danskere” (det er han så nok ikke) der intet godt vil os. Og tag “FrankL” med – han er næsten endnu mere “indvandrer-rød”. De kører bare bestilt arbejde og intet andet.

  13. Af Erling Drews

    -

    @ Niels O, skriver,Kl.14:25, at man ikke til evig tid kan kaste overførelses indkomster i hovedet på gud og hver mand…Det kan Niels O da have ret i, nu når Niels O henviser til den såkaldte Carina – debat…

    Men at SF’s Özlem Cekic begår en politisk fejl ved ikke at tjekke de økonomiske forhold hos Carina ordentlig, (hvad fruen i øvrigt har undskyldt)så medierne farer ud med tal der ikke holder vand, hvis man sammenligner med en ganske almindelig enlig person på overførelses indkomst uden børn, som faktisk “kun” får 10.300 kroner om måneden før skat, er jo et andet beløb end beløbet i den såkaldte Carina – sag, hvor der netop var børn i familien…

    Og når du nævner, at man skal sætte tæring efter næring, så lyder det faktisk som de politikere der påstår, at dagpengesatsen for arbejdsløse på 788 kroner om dagen før skat, er alt for høj…Det skal kunne betale sig at arbejde, lyder parolen…Nu har det altid kunne betale sig at arbejde, da dagpengesatsen brutto pr. time kun er på 106.kroner før skat…

    Problemerne med dagpengesatsen er, at en ret stor del af befolkningen tror, at alle arbejdsløse får 788. kroner brutto om dagen, det er forkert, da ens dagpengesats udregnes efter lønindkomst, og hermed vil alle personer der ligger under 129. kroner pr. time får mindre i dagpengesats, selv om de betaler det helt samme A – kasse bidrag som de personer der lønmæssigt er over 129. kroner i timen…

    Og når man taler om, at det skal kunne betale sig, at yde en ekstra indsats på arbejdsmarkedet, så skal alle i lavtlønsområdet passe gevaldigt på med at tage overarbejde, for bliver denne gruppe afskediget, skal alle overarbejdstimer fratrækkes dagpengene…Med andre ord, man risikerer ikke at modtage dagpenge ved ledighed i flere uger, hvis man yder en ekstra indsats på arbejdsmarkedet….Så ordet ” Det skal kunne betale sig at yde en ekstra indsats” hænger ikke matematisk sammen…

    God Aften,
    Erling Drews…

  14. Af Karl Wilders

    -

    @Erik Larsen

    Lad mig berolige dig med, at de foerste – mullah’erne – stiller op imod muren, og stener til doede – eller giver en kugle for hovedet – er alle de danske Radikale medloebere, naar de nu engang om 80 aar tager over i Danmark….

    Folk med vores mindsaet – derimod – er enten forlaengst skredet, eller del af partisanerne, der bekaemper ‘kulturberigerne’ indenfra……

    Vaer forvisset Erik; – saa let bliver det ikke, at afgive dansk jord.

    Og naar det er sagt, kan alle Radikale og Venstreorienterede her, saette sig tilbage paa sofaen, for som alt andet ‘berigende’ i har foretaget jer for Danmarks kommende ungdom, af gaeld, manglende arbejdspladser og anden skinbare udsigtsloeshed, saa er i desvaerre laenge doede foerhen Danmark maa lide jeres 40 aarig bane lange aandsforladte indvirken paa landet……

  15. Af Ole CHemnitz Larsen

    -

    Svært at sige, men kan sagtens ende med, at især SF bliver et lille parti.

    Også ved det kommende kommunevalg, der klart indgår i overvejelserne.

    Vinde valget især på landstendenser.

    “Nemmere at indgå borgfred, når man sidder på borgen”

  16. Af Niels O

    -

    @Erling Drews, 12. juli 2012 kl. 18:01

    Jeg er nok ikke særlig kvik, men jeg forstår ikke rigtigt, hvad du vil have mig til at svare på.

    Dagpengesatser og -periodelængder er bestemt ikke noget, som jeg skal gøre mig klog på.

    Og når det nu skulle være så let at finde en “fattig”, hvorfor kom Özlem så bare ikke med en ny efter fejlen med Carina?

  17. Af Frank L

    -

    @ Erik Larsen, 12. juli 2012 kl. 17:28

    Det er ærlig talt morsomt at iagtage at du bestandigt undrer dig over at vi giver dig en blodtud hver gang du langer ud efter os.

    Faktisk minder du mig om de typer der kommer flæbende hjem den første aften efter boksetræning.

    Nuvel – Der ud over kan jeg forstå at hvis man ikke decideret HADER alle indvandrere, ja så er man indvandrerrød?

    Nå – men tilbage til sagen: Du har nok fat i noget. Fortsætter du med at skrive dumme og ugennemtænkte kommentarer, vil du nok godt nok bestandig føle dig som svæklingen der fik meldt sig til boksning.

  18. Af Frank L

    -


    Og når det nu skulle være så let at finde en “fattig”, hvorfor kom Özlem så bare ikke med en ny efter fejlen med Carina?

    Skrevet af Niels O, 12. juli 2012 kl. 19:11

    Fordi at de fattige jo ikke qua SFs nuværende politik er deres fokusområde. Det er derimod de yderpartier DF og Enhl.

  19. Af Niels O

    -

    @niels hansen

    Jeg ser hellere en regering, der fører kontraktpolitik (selvfølgelig med en for alle forståelig force majeure-situation indlagt) end en regering med partier, der holder sine vælgere for nar ved at gøre noget helt andet end det, partierne lovede før valget. Og som derfor retteligt bliver kaldt en løftebrudsregering.

    Også selv om nogle økonomer klapper i hænderne over den førte blålige økonomiske politik, og selvom en tænketank som Mandag Morgen ikke mener, der er tale om løftebrudspolitik, idet MM kun ser på indholdet af regeringsgrundlaget og vægter alle punkter 1:1.

    Hvis du ikke mener, at VK førte liberal politik overhovedet, så burde du jo med dit ståsted være glad for den således førte socialdemokratiske politik ;o)

  20. Af Kaj Hansen

    -

    @ Karl Wilders kl. 18:29

    Vi behøver såmænd ikke vente 80 år før “kulturberigerne” tager over.

    Allerede i dag findes der “no go zoner” for etniske Danskere.

    I Gellerup bliver 9 ud af 10 indbrud begået af “kulturberigerne” mod etniske Danskere. Sidste år døde en etnisk Dansker efter at have have haft indbrud 5 gange. De pårørende mente, at han døde af ANGST for at blive “kulturberiget” igen.

    Nå, men nu kommer endelig den længe ventede “KICKSTART” af økonomien. Regeringen har netop sat turbo på importen af endnu flere funktionelle analfabeter fra Mellemøsten, så kan vi få sat gang i beskæftigelsen i “GODHEDSINDUSTRIEN”.

  21. Af Erling Drews

    -

    @ Niels O, Kl.18:01…Det slet ikke det spor om at være kvik eller ikke kvik jeg vil ind på, men mere udgangspunktet om overførelses indkomster er berettiget eller ikke berettiget…

    Og angående selve ordet fattig, ja så vil politikerne på Christiansborg jo ikke vedtage en fattigdomsgrænse, så man faktisk kan se, hvor mange fattige der egentlig er i samfundet…Det kunne muligvis være, at Eurostat’s tal viser, at Danmark ligger på femte pladsen i Europa, når der tales om langvarige fattige…

    Og angående, at SF’eren Özlem Cekic bare kunne finde en anden “fattig” er da rigtigt nok at SF’eren bare kunne finde en anden, men man forstår vel egentlig godt, at fruen lige tog en puster…Men nu er fruen igen på banen vedrørende den nye skattereform, som igen rammer de svageste grupper i samfundet…

    Med det med om Enhedslisten kan logre med hunden og halen kan tage magten i politik… Så må man da sige, at Enhedslisten i hvert fald ikke medvirker til, at man “æder” sin egen hale, og i den henseende er der netop tale om overførelses indkomster, som du selv er inde på…For når man forringer dagpengeperioden, med den tro, at det vil føre til flere job, er man inde på en forkert kurs vil jeg mene…For når man forringer dagpenge perioden fra fire til to år, forringer man samtidig det sociale sikkerhedsnet, som igen gør, at folk ikke bruger penge, som igen gør, at væksten udebliver og hermed også nye job…Så når man forringer overførelses indkomster, forringer og øger man samtidig arbejdsløsheds køen…

    Og mens vi er ved, at “æde” sin egen hale,så foreslår de Konservative i dag, at selskabsskatten nedsættes til 20 %, hvad er helt fair..Og da den nye S – R – SF regering vil se krone for krone princippet, så kunne man jo tage provenuet fra erhvervsstøtten til virksomhederne, for du kan da have ret i, at man ikke til evig tid kan kaste overførelses indkomster i hovedet på gud og hver mand !

    Fortsat God Aften,
    Erling Drews

  22. Af niels hansen

    -

    @Niels O.

    “Hvis du ikke mener, at VK førte liberal politik overhovedet, så burde du jo med dit ståsted være glad for den således førte socialdemokratiske politik ;o)”

    Jeps, jeg var ikke vildt uenig med den førte økonomiske politik, og jeg tvivler som sagt på, at oppositionen dengang ville have ført en meget mere ansvarlig økonomisk politik.

    Foghs fejl var efter mit bedste skøn, at han førte en politik, der skabte overophedning i økonomien.

    Nej, som sagt er det vigtigste for mig, at det ikke bliver yderfløjene, der får for meget magt.

  23. Af niels hansen

    -

    @Karl Wilders

    Kan du ikke tage Erik Larsen i hånden og gå en lang tur.

    Hvis ikke forstår, at det er bedre for produktionen i Danmark at beskatte arbejdsfri indtægter fremfor at beskatte arbejdsindtægter, så kan jeg ikke hjælpe.

    “Tid til, at betale tilbage! – du har helt ret! – Alt hvad du har rippet landet for, for hvorfor skal de unge generationer betale, de har jo ikke forgjort sig paa landets ve og vel som du har!”

    Jeg har som de fleste andre betalt min skat (topskat) i alle de år, jeg har arbejdet i Danmark – selvom den største del af min formue stammer fra de mange år, jeg har arbejdet i udlandet for at fremme dansk eksport.

    For mig lyder du som en yderst frustreret højreekstremistisk, racistisk klaphat, der savler af vrede!

  24. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    Hvis man som dansker mener at masseindvandring af ufaglærte eller analfabetiske kulturfremmede, er lig med berigelse, så er man jo nok enten hjernevasket, mindre begavet/ uden realitetssans, eller en korrupt og betalt godheds-håndlanger. Der er jo nærmest kun de tre muligheder. (Her ses dog bort fra psykisk sygdom, hjerneskader og religiøs besættelse/ fanatisme)

    Hvis man derimod finder at masseindvandring i et lille land med stor sandsynlighed vil medføre økonomiske, sociale og andre konsekvenser af ubehagelig og uoverskuelig art (for størsteparten af den oprindelige befolkning), så er man nok ret realistisk. Ihvertfald modsiges teorier om store, ubehagelige, dramatiske og katastrofale konsekvenser ikke af historiske erfaringer fra snesevis af lande.

    Så fortalerne for masseindvandring på denne blog, har næppe holdbare og realistiske argumenter til støtte for deres jelvedske synspunkter.

    Iøvrigt er samme marianne jo forlængst afsløret som en der kan snakke uafbrudt, selvom hjernen er slået fra. (kun talecentret fungerer). Hendes politik har jo aldrig haft nogen form for fornuft i sig, men har kun været kommunisme, pladderhumanisme og landsskadelig virksomhed pakket ind i hyklerisk “humanisme” og hæmningsløs EU/euro-begejstring.

  25. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    niels hansen……

    At være frustreret over udviklingen i Danmark, må vel være en ærlig sag, set gennem danske briller?

    Er man nødvendigvis højreekstremistisk hvis man er bekymret over at røde høns synes i færd med at forvandle landet til en galeanstalt?

    Hvem er egentlig de racistiske klaphatte? Dem som mener at Danmark tilhører danskerne, eller dem som mener at danskerne bør fordrives og fratages deres land, byer, penge, rettigheder og kultur?

    Tror du ikke at der også findes venstresnoede rødradikale som savler af selvfedme og selvtilfredshed over at det hele pt. går deres vej? Nemt og let og uden skygge af protest eller folkelig modstand. Bortset fra et par forkølede læserbreve hist og pist.

    Herligt nemt, for de radikale feminister. Men ikke desto mindre en tragisk udvikling i det større perspektiv.

  26. Af niels hansen

    -

    @PREBEN F1 JENSENH

    Kan du henvise til bare eet indlæg, der går ind for masseindvandring i Danmark, og som mener, at danskerne bør fordrives og fratages deres land, byer, penge, rettigheder og kultur??

    Speak now – or forever hold your peace.

  27. Af Karl Wilders

    -

    @Niels Hansen

    Der ligger du helt forkert. Jeg bor i Kina, og er saaledes ultra Liberal-Socialist.

    Har en produktionsvirksomhed herude. Er vaeldig happy, da jeg ikke lever en livsloegn som dig.

    Jeg kender nok Salon-Kommunister, som dig hjemme i Danmark, der sidder i bolig, og taler de roedes sag, alt imens kronerne vaelter ind paa hus, have og sommerhus.

    Jeg ved, at sandheden er ilde hoert iblandt mennesker som dig. For, at maatte indse, at det var din generation og specielt din politiske observans, der var med til, at smadre Danmark for kommende generationer, er naturligvist ikke rart, at maatte se i oejnene.

    Vel har du betalt din skat, men hvad du har lagt i kassen afbalancere desvaerre overhovedet ikke, hvad du har rippet den for, og saaledes burde du – hvis du virkeligt var en saa stand-up socialist – afgive dit hus og sommerhus til den danske stat – til kompensation – for dit mange aarige dobbeltmoralske gier, og plyndring af Danmarks resourcer.

  28. Af Karl Wilders

    -

    @PREBEN F1

    Niels Hansen er en haabloes dansker. Dem findes der stimer af i Danmark; – folk, der ikke vil se deres reelle situation i oejnene.

    Som helt almindelig parcel og sommerhus-ejer, har han ridt paa diverse boligbobler igennem de seneste aartier, skabt af et kapitalistisk system, han i sin roede dobbelmoral helst ikke vil vedkende sig, alt imens han helt imod sin virken, stemmer paa mennesker, der med det samme ville fratage ham hus og have, fik de nogensinde magt i Danmark.

    Derudover faar hans knugende daarlige samvittighed over, at go with flow, til, at gaa ind for, at Danmark fyldes med mennesker udefra, landet egentligt ikke kan bruge til noget som helst.

    Men hermed foeler Niels, at han saa stiger menneskeligt, og dermed ikke blot er en ganske almindelig parcelhus ejer, hvis liv primaert drejer sig omkring, hvor dagsprisen paa hans hus og have staar.

    Danmark maa lide mangt, paa saadanne ‘godtfolks fjolser’ som Niels, der ikke vil staa ved, at de i virkeligheden bare er egoistiske og selvfede husejere, og dermed helst – som de fleste – vil hytte deres egen kage…..

    Her hvor jeg bor har vi aabne graenser med lukkede kasser. Det fungere helt perfekt, for dermed lukkes kun intelligente mennesker ind, der gider at arbejde.

  29. Af niels hansen

    -

    @Karl Wilders

    I stedet for at lade kæden ryge af, så burde du vide, at det der kan redde den danske produktion – og jeg kender efter 45 år i branchen en lille smule til forholdene for danske eksportvirksomheder – er at reducere virksomhedernes omkostninger.

    Det gøres bedst ved at fjerne så meget skat på arbejde som muligt – og da vi ved (fra både Fogh, Løkke og Thorning) at danskerne IKKE vil give afkald på velfærdsgoderne, så må vi naturligvis finde pengene et andet sted end arbejdsindtægterne.

    Det betyder efter min ringe mening nye afgifter eller skat på arbejdsfrie indtægter.

    Ellers må du løse den gordiske knude, Karl Wilders.

    Hvordan vil du bevare velfærden (som alle partier i folketinget går ind for – fra EL til LA).

    Og du behøver ikke at nævne ‘effektivisering af den offentlige sektor’. Den ‘trylleformular’ dukker altid op, så man slipper for at være konkret.

    Lad være med at sige ‘fjern alle de offentlige papirnussere’. Det gjorde Glistrup og Pia Kjærsgaard ad nauseum i årevis, lige indtil hun fik politisk indflydelse. Så gik Pia/Fremskridtspartiet til at blive PIA/DF, garanten for en stor offentlig sektor.

    Og Karl Wilders, man bliver altså ikke salonkommunist, bare fordi man gentager den tidligere konservative statsminister, Poul Schlütters ord om at’ det er de bredeste skuldre der må bære den største byrde’.

  30. Af Jesper Høegh

    -

    Karl Wilders

    utroligt – du forspilder ikke en chance – til at belære
    danskerne om hvordan de bør leve deres liv – DU som drog
    ud i den store Verden – fordi du var utilfreds med Danmark – hvad synes du selv om den adfærd.Vi der har huse-
    sommerhuse – anskaffet ved egen drift – .
    Til behagelig orientering – ruller der ingen penge ind –
    men ud – ejendomsskatter – vedligeholdelse etc.
    Jeg forstår ikke din agressivitet – du aner intet om danskernes økonomi – du ved lidt om overordnede benærkninger -der kan anskues på nettet – eller en tur til London – derudover er det meget meget tyndt – med din evig
    jammer og selvpromovering.
    Hvad er det du reelt vil – hvis du har succes med dit liv
    og levned – så tillykke med det – nyd det og stop dine
    uendelige tilrettevisninger.

  31. Af Erling Drews

    -

    @ Niels Hansen skriver, at danskerne ikke vil give afkald på velfærdsgoderne, så vil jeg mene, at matematikken ikke hænger sammen med den udtalelse, især når man ser på efterlønsordningen, hvor netop et flertal af danskerne ved folketingsvalget i 2011 fravalgte efterlønsordningen ved ikke at fremskaffe de 90. mandater som Socialdemokraterne , SF og Enhedslisten egentlig bad befolkningen om for en bevarelse af efterlønsordningen som vedtaget i velfærdsaftalen i 2006…

    Hvad mange åbenbart helt har glemt med forringelserne/ændringerne af efterlønsordningen er, at man samtidig har forringet folk rettighed til at indflytte i sit sommerhus som 60. årig, hvis man altså ejer et sommerhus, som såkaldt “Helårsbeboer”, nu må mange der er tilmeldt efterlønsordningen og som havde planlagt at indflytte i deres sommerhus som 60. årig, udsætte indflytningen nogle år..

    Det mest utrolige med forringelserne af efterlønsordningen, og en hævelse af folkepensionsalderen, samt en udsættelse af sin indflytning i sommerhuset er, at befolkningen finder sig i disse tiltag, især når folketingspolitikerne selv ved tager, at de kan gå på pension som 60. årige og samtidig ved tager, at de kan indflytte i sit sommerhus som 60. årig, mens alle andre borgere ikke må….

    Bonappétit siger jeg bare,
    Erling Drews…

  32. Af Karl Wilders

    -

    @Niels Hansen

    Du har vist komplet misforstaaet mine indlaeg til dig…..men fred vaere med det, som jeg sagde, ogsaa svaert, at se realiteterne i oejnene.

    Jeg er hverken DF’er eller Glistrup-Fan. Jeg er Liberal-Socialist (eksistere ikke i DK), hvilket er en politisk observans, der har med et velfungerende pragmatisk sammensat mix af bedste kapitalistiske og socialistiske samfundsmetoder, hvor man specielt ikke sidder, og forgoegler sig en masse utopisk pladder – som danskerne ellers er super gode til – men ultra pragmatisk kigger paa, hvad der kan lade sig goere og ikke – og – det der ikke lader sig goere gennemfoeres ikke. Saaledes, er der ingen herefter, der tror, at vaeggen er groen, naar den faktisk kun er hvid.

    De ‘bredeste skuldrer’ er i dansk – og din termologi – dem med flest skaller. I min forstand, er det den stoerste volumen – i Danmark – desvaerre – siddende paa sofaen, men i et normalt velfungerende samfund, er det den arbejdende befolkning.

    Men da statens omkostningsniveau skal helt i bund, skal den arbejdende befolkning ikke beskattes, tvaertimod, skal sandheden siges til befolkningen, at det er forbi med gaeldsaetning, og utopisk velfaerd, men tilgengaeld vil de faa flere penge imellem haenderne, til selv, at bestemme over livets gang.

    Uanset, hvad du tror, man kan forlange af danskerne eller ej, saa giver dette helt sig selv – helt automatisk – vent at se…..

    Saaledes, maa vi i Danmark faa folk i arbejde saaledes, at det er slut med, at have arbejdsdygtige mennesker siddende paa fifaen, og rippe samfundet. Og det vel og maerke i det private erhvervsliv.

    En nedbrydning af den offentlige sektor, kommer ogsaa helt automatisk efterhaanden, som der ikke laengere er raad.

    For derimod, at rippe de velhavende fra deres penge fungere ikke, for de flytter til mere venlige shores, og dermed er landet blot endnu fattigere.

    Hollande’s 75% beskatning af franske velhaverer, kommer saaledes ikke til, at fungere.

    Aktivering, er saaledes the magic-word, vil du, at det danske samfund skal finde et samhold omkring, at skabe et videre samfund, der ogsaa har en overlevelseschance for kommende generationer.

    Skab arbejdspladser, reformer skattesystemet saaledes, at Danmark kan stille sig global konkurrence – og det koste, hvad det vil, eller DK vil forkomme til the third world.

    Hvad, der maa gaa op for Europa – og specielt danskerne – er, at den nye verdensorden i Asien er igang, og den er komplet draebende.

  33. Af PREBEN F1 JENSENH

    -

    At nogle er lidt skeptiske overfor niels hansens skriverier, er måske ikke så mærkeligt. Dels fordi han selv har fortalt at han er gift med en muslim, dels fordi han fremlægger en del rødradikale meninger.

    Nu er Jesper Høegh så kommet på banen med kritik af at Wilders kritiserer de røde og udviklingen i DK.

    Men sandheden er jo at det går ad H til med det danske folks økonomi, velfærd og tryghed. Jobsikkerheden, familieværdierne, folkesundheden, forsvaret, kirken, retsvæsnet, kulturen, den private økonomi og personlige frihed og meget mere undergraves og beskæres systematisk, mens kriminaliteten vokser og vokser og fråseriet/fjolleriet med hundredvis af MILLIARDER af kroner bare fortsætter.

    Der er altså gode grunde til at være bekymret for hvad det hele skal ende med. Og da vi (endnu) lever i et demokrati (selvom det er begyndt at smuldre), bør der være plads til kritiske røster. Ja, der er hårdt brug for folk der tænker selv, og ikke lader sig manipulere af DR osv.

    Er JH blind overfor at Titanic-Danmark er ved at synke?

  34. Af niels hansen

    -

    @ PREBEN F1 JENSENH

    “At nogle er lidt skeptiske overfor niels hansens skriverier, er måske ikke så mærkeligt. Dels fordi han selv har fortalt at han er gift med en muslim, dels fordi han fremlægger en del rødradikale meninger.”

    Ja, ovenstående må da helt sikkert diskvalificere mig fra enhver samfundsdebat – især det at jeg i 35 år har været gift med en indisk muslim!

    Denne samfundsdebat bør naturligvis være forbeholdt racerene, kristne danskere af borgerlig observans – og ikke centrumventreorienterede ateister som undertegnede.

  35. Af Finn Bjerrehave

    -

    Når hunden er Journalisterne, og halen er politikerne, tror jeg forståelsen er fuldbragt.
    Journalisterne smadrede efterlønnen (som Lars Løkke havde fredet) og denne handling mod unge arbejdsløse som endda gav 2 milliarder i overskud til statskassen, ligger nu på uvidenhedens kirkegård.
    Journalisterne elsker EL, fordi en ung studerende sagde uforpligtende politiske drømme, og Partiprogrammet som ville afskaffe Politiet Forsvaret, samt indføre enhedssamfundet , måske som Cuba og Zimbavbe, men valgte at stemme for krig i Libyen, uden kritik fra Journalisterne, det er som Stig Larson, luftkastellet som bliver sprængt, men foreløbig vander Journalisterne lunten, og den oplyste vælger venter spændt på den tørrer, lægger EL stemmer til vældfærden får ben at gå på.
    Vi har de Journalister samt Politikere vi fortjener, men hvorfor hader i os så meget?????????????
    Tak for kærlighed og regnekundskaber.Finn Bjerrehave Vig

  36. Af Jesper Høegh

    -

    Preben Jensen
    du tager ganske fejl – jeg kritisrer ikke – jeg finder det
    smagløst – utilstedeligt – en emigrant – tilretteviser –
    kloger sig uafladeligt om hvor dybt debilt danskerne opfører sig – en person der for længst har sagt Danmark
    farvel – på grund af sin utilfredshed – .
    ———————-
    DE RØDE + RADIKALE er en skændsel for Danmark – men debattere dem yderligere – er tidsspilde – vi må vente
    – gå imod – hvor det er muligt – ellers glæde os over de forsvinder om 3 år.
    ———————–
    Du har ret i -der i rigtig mange instanser går det ad H til – ingen har det store overblik – men vi er fortsat en del
    danskere der har orden i økonomien – ikke brugt mere end vi har tjent.

  37. Af Karl Wilders

    -

    @Jespe Hoegh

    Hvad jeg gjorde opmaerksom paa i forbindelse med Niels Hansen er, at han vil fortaelle alle her, der ikke deler hans socialistiske samfundsbilled, hvordan man skal taenke, alt imens han selv er godt daekket ind af alt ‘godt fra havet’ af, hvad det kapitalistiske samfundssystem har, at tilbyde.

    Maaske du foelger bedre med i bloggens gang – end blot, at rive dele udaf sammenhaeng – foer du kaster dig i blaekhuset.

  38. Af Karl Wilders

    -

    @Jesper Hoegh

    Saavidt jeg ved bor NKK i USA – utroligt du gider skrive paa en blog, skrevet af et menneske, der lever i udlandet.

    Hvor smalsporet kan man vaere – tag dig sammen mand!

  39. Af georg christensen

    -

    Hos “Enhedslisten”, er det hunden, som logrer med halen. “S,SF,og de radikale,de konservative og deres efterfølgere, liberale alliancer, er forlængst fortid.

    Jeg ser med spænding på: Hvad Venstre vil være med til?

    NB: Fra mit synspunkt:Som “Enhedsliste” medlem,ser jeg gerne, en stor del af “venstrefolket” på min side, ikke dem med “EU betalte” flyvepladser, men venstrefolket i fællesskab med enhedslistefolket, i et oprør, et opgør med “ludomanernes værdiløshed”. det er nok også noget, som hele den danske industri ville ønske. Ikke længere store “rente” betalinger til fidusmagerne.

  40. Af Ole CHemnitz Larsen

    -

    Svært at se en fremtid for SFerne, hvis de ikke bliver logret af EL – i klar strid med R.

  41. Af georg c

    -

    Jeg nyder, at du nævnte navnet “Svend Auken”, vel nok den sidste virkelige “socialdemokrat i danmark”.

    Hvis han stadig i dag havde haft gang i “LIVET” , havde han nok stemt på “Enhedslisten”.

  42. Af Kenneth Rasmussen

    -

    … PUNK :-)

Kommentarer er lukket.