Thornings sikre tale

Af Niels Krause-Kjær 148

Det er med statsministres nytårstaler som med nytårsfesten aftenen før: Forventningerne er ofte så store, at man næsten ikke kan undgå at blive lidt skuffet. Var det bare det? Ja, det var. Hverken værre eller bedre end de fleste.

Helle Thorning-Schmidts nytårstale vil ikke blive husket for noget særligt om en uge og slet ikke om et år. Det gør den ikke dårlig – blot gennemsnitlig med en pil op. Budskabet var en lettere omskrivning af Danske Banks ’new normal – new standards’. Ja, virkeligheden er en anden, de fede tider kommer ikke tilbage. Men det er de danske dyder ’lighed, frihed og tryghed’, som ifølge Helle Thorning bringer os frelst igennem.

Hun gav en strejf af lidt personligt ’jeg er også fra Ishøj’ med barndomsminder om bilfri søndage på Gl. Køge Landevej, henvisninger til sine egne børn og sine bedsteforældre – hørte I det, frafaldne S-vælgere?

Hun manede til økonomisk tålmodighed og smalhals – hørte I det, Poul Erik Skov Christensen og Dennis Kristensen?

Hun sparkede lidt bagud ved at nævne 10 års fald i konkurrenceevnen, og at vi ikke fik nok ud af nullernes opsving – hørte I det, Anders Fogh og Lars Løkke?

Hun forsikrede, at den økonomiske politik fortsætter uantastet inklusiv reformer af SU’en og et opgør med lærernes overenskomster – alt andet ville også have været en politisk bombe. Hørte I det, Annette Vilhelmsen og Johanne Schmidt-Nielsen?

Endelig gjorde hun som den ansvarlige på kommandobroen ekstra meget ud af det nødvendige EU, som volder både politikere og vælgere problemer de kommende år.

En statsministers nytårstale er normalt ikke affyringsrampe for dristig politik eller markant udmelding. Der er undtagelser fra den regel. Schlüter forsøgte i en af sine sidste med et lettere desperat udspil om at sætte skatten ned, hvis danskerne ville acceptere lavere løn. Nyrup gjorde det med delvis succes en enkelt gang, hvor han også overraskede sin justitsminister Frank Jensen med at ’ville volden til livs’ med en hurtig lovpakke. Fogh brugte sin første nytårstale til at skille og ikke samle med sin smagsdommertale. Endelig lancerede en desperat Lars Løkke efterlønnens afskaffelse i sin foreløbig sidste nytårstale. Alle andre statsministerielle nytårstaler derimellem var på det jævne. Gode, ordentlige, sikre og en del af en større politisk fortælling.

Som Helle Thornings den 1. januar 2013.

148 kommentarer RSS

  1. Af Erik Larsen

    -

    JA, JA,JA, som fornuftige skriver: “Selvfølgelig taler hun da ikke om de vanvittige ting der sker med indvandrere, kriminelle af samme , asylansøgere, der kun kommer for at lave forbrydelser og bliver fulgt hjem af politi til ca. 200.000 kr. minimum pr. person – og DET er mange.
    Hun NÆVNER IKKE EET ENESTE ORD OM DANMARKS STØRSTE PROBLEM: Den syge indvandring og de penge det – DET koster! minimum 300 milliarder folks! MINIMUM 300 milliarder for danskere om året!!! Hvem, HVEM er enig med at det er “fedt”, mens vores sygehusvæsen er nummer ca. 31!!! i Europa, mens vores ældre der har betalt skat i måske 50 år skal finde sig i at lille Gucci-Helle vil ændre det danske samfund! jAMEN, jeg MÅ SIGE at V og K, også snorksover! Hvordan fanden kan de finde sig i det her? OK , selvom en regering p.g.a. “dumme dänen” har fået et flertal på 1, 2% – SÅ KAN MAN ALTSÅ GODT GÅ I GADERNE OG SIGE nu – lige NU er det nok!
    Det er som sagt den mest tåbelige nytårstale jeg har hørt i 50 år! De ENESTE der kan “supporte” den må være de “pampere” som vi almindelige danskere har levet med – og som alt har ødelagt – er enig med hende – uha, ellers er de jo ikke “in, med” mere.
    Og det er rigtigt – og sørgeligt – som een rigtig skriver, “at de kan jo ikke tabe deres “kernevælgere” (“kulturberigerne” og de unge autonome) for SÅ går det jo helt galt for S og R. – SÅ ville vi jo få et normalt, gammelt danmark igen!

  2. Af Erik Larsen

    -

    EEn ting undrer mig dog særdeles meget – og det er at LA, V og DF ikke lige nu går SÆRDELES HÅRDT PÅ de røde “umuliusser”??? Hvorfor ikke.?
    At “Barfoeden ” er mere tavs forstår jeg bedre, han har dummet sig nok, måske.
    Et nyt dansk parti for “middelklassen”, “de ældre”, “de svage,syge” – DET VILLE VÆRE SAGEN.
    Og et parti der måtte leve med at blive kaldt “rascister, nazister ” m.m. blot fordi de ønskede et Danmark med danskere igen. HVEM TØR??

  3. Af Hans Jokumsen

    -

    Ejendommeligt at nævne de bilfrie søndage, der jo skyldtes Israel’s trussel under Oktoberkrigen (en krig som kunne være undgået hvis Israel havde lyttet til Sadat’s freds-ouverturer, men da de ignorerede ham, så han ingen anden mulighed end med magt tage de områder tilbage som Israel havde erobret i 1967) i 1973 om at tage A-våben i anvendelse hvis de ikke fik konventionelle våben .

    At nævne de bilfrie søndage fra denne ekstreme krise, der var så helt igennem ekstraordinær, men blev fejltolket af VK-politikerne på slotsholmen, til at vi var i en periode af generel inflation, og altså ikke en helt speciel situation forårsaget af olieboykotten som skete da Israel fik omtalte forsyninger.

    Men så mange politikere på en gang kan jo ikke tage så meget fejl. Nej, der var naturligvis tale om at de bevidst udnyttede situationen til hårde nedskæringer. Ak, ja var det så bare blevet ved det. Men det fatale fejltræk skete da Schlüter låste kronen fast til D-marken i oktober 1982.

  4. Af Hans Jokumsen

    -

    Jeg skylder lige at korrigere mit udsagn ang. Sverige og Norges vækst siden 1979. Det er Sverige som har haft 115 % og Norge 141 % medens Danmark har haft 71 %. Det var Politikens erhvervsredaktør som skrev om det d. 5/12, og jeg vil snart lægge disse oplysninger og det skema som han gav, op på en egen webside.

    Tallene er jo sensationelle, og det er da helt åbenlyst at det har været den flydende valuta fra begyndelsen af 90’erne som har været smørelse for væksten, således som iøvrigt også OECD påpegede i sin rapport sidste år.

    Jeg er HELT; HELT overbevist om at vi vil komme til at høre mere til disse forhold i de kommende år. Jeg skal i hvert fald gøre mit til at det bliver tilfældet.

    Kun kunne man ønske sig at journalister også ville bryde med gruppetænkningen og begynde at se at Kejseren ingen klæder har på, når det gælder fastkurspolitikken og hvorledes den har været en bremse på væksten herhjemme – sådan at skiftende regeringer i stedet tyede til boligmarkedet som motor for vækst (<b<DOH!)

  5. Af Lars Busk

    -

    S. Aaby

    Du har ret, hun er langtfra f;rdig!

  6. Af Zeki Laurent Sadic

    -

    Oscar P

    Taler du ud fra indsigt eller bare fordomme?

    For som sagt er der faktisk lavet undersøgelser, som tydeligt viser, at eleverne ikke bliver dygtigere ved at gå i en heldagsskole, frem for en folkeskole.

    I øvrigt har der været tydelig fremgang i folkeskolen de seneste år inden for dansk, engelsk, natur- og samfundsfag.

  7. Af Axel Eriksen

    -

    @ Hans Jokumsen!

    Det er så torskedumt i denne sammenhæng, at nævne oliekriserne i 1973 0g 1979 som fandt sted under en S-ledet regering: Ja, naturligvis var Israel skyld i Yom-Kippurkrigen i 1973, hvor landet i oktober 1973 blev overfaldet af sine arabiske naboer midt under den største jødiske fest på året!

    Det er 40 år siden – Lokumsen – kom tilbage til nutiden!! Der har du araberne m.fl. andre muslimer stående uden for din egen gadedør – og statsministeren tør ikke nævne det i sin Nytårstale!

  8. Af niels h

    -

    @Zeki Laurent Sadic

    “Længere skoledag giver IKKE nødvendigvis dygtigere børn. Kvaliteten af undervisningen er vigtigere.”

    Det er jeg enig med dig i. Derfor bør vi, som i Finland, opgradere læreruddannelsen, så vi får endnu bedre kvalificerede lærere. Det vil samtidig gøre arbejdet til et højstatusjob. Så kunne vi måske også, som i Finland, gøre skolen til et ‘forældrefrit område’ i undervisningstiden!

    Jeg synes, at heldagsskolen en en fremragende ide, især hvis vi får oprettet lektiecaféer. Det vil især være til glæde for de elever, der ikke har nogen form for støtte hjemmefra. Det vil muliggøre en bedre social mobilitet, som idag savnes i Danmark.

    Jeg er dog sikker på, at du har ret i, at for de kvikke elever med meget engagerede forældre spiller det ikke samme rolle. Her fungerede det ‘gamle’ system sådan set udmærket.

    “Hun er desværre hamrende utroværdig! Hun LYVER f.eks direkte danskerne op i hovedet.. “.

    Jeg synes, at du overreager voldsomt.

    Efter to lange perioder med VK og Bertel Haarder som ansvarlige for den danske folkeskole, synes jeg at det er meget positive signaler, der kommer fra den nye regering.

  9. Af Zeki Laurent Sadic

    -

    Niels h

    Der er kun to muligheder: Enten lyver statsministeren. Eller også er hun bare uvidende om den konklusion som hendes egen regering fik udarbejdet af Rambøll.

    Jeg ved ikke hvad der er værst.

    Jeg er i øvrigt enig med eleverne og Forældrenes Landsorganisation: at regeringens kaserneskole – kaldet “heldagsskolen” – er en meget, meget dårlig ide. Danske børn er blandt de mest stressede i EU, så nu skal de gå i skole til 16, hvorefter de så skal hjem og lave lektier? For det slipper de jo ikke for.

    Til gengæld “slipper” de for deres fritid.

  10. Af niels hansen

    -

    @Zeki Laurent Sadic,

    Du kender tilsyneladende til det helt konkrete indhold af regeringens lovforslag til heldagsskolen.

    Det gør jeg ikke.

    Jeg troede, at det var noget, der først skulle forhandles på plads med alle parter.

    Sorry!

  11. Af Knud Madsen

    -

    Skrevet af Claus T., 2. januar 2013 kl. 16:12

    Prøv nu at læse mit indlæg en gang til, tænk dig grundigt om og prøv at komme ud af din begrebsforvirring.
    Der står mere imellem linjerne, end du lige fanger.
    Men er der ikke også noget med, at du er rødgardist?

  12. Af Martin Knudsen

    -

    @Claus T kl. 16.12
    ”Og du brokker dig over, at politikerne strør om sig med penge, men du indkasserer selv glad og gerne statstilskud til dit fine nye solcelleanlæg?”
    Ville vær meget interessant, hvis du kunne præcisere, hvad det er for statstilskud du taler om.

  13. Af Oscar P.

    -

    Skrevet af Zeki Laurent Sadic, 2. januar 2013 kl. 18:09 skriver: ’I øvrigt har der været tydelig fremgang i folkeskolen de seneste år inden for dansk, engelsk, natur- og samfundsfag’.
    Det er vel naturligt, at du som lærer forsvarer den elendige folkeskole; men skulle eleverne være blevet så dygtige, som du skriver. Så forstår jeg ikke, at vi i erhvervslivet får – om muligt – endnu ringere og ringere materiale at arbejde med.
    Læse og regnefærdigheder er en by i Rusland, og en evt. paratviden eksisterer ikke – for slet ikke at tale om historie og geografi.
    Så det er ikke fordomme, der plager mig; men desværre erfaring med meget ringe resultater fra folkeskolen, eller hvad den skal kaldes.
    Desværre er der alt for mange, der dumper ud af uddannelsesforløbet grundet ringe – næh meget ringe færdigheder.

  14. Af Axel Eriksen

    -

    @ Zeki Laurent Sadic og niels hansen!

    Mon ikke Zeki har mere mere forstand på folkeskolen end dig niels hansen? Det lyder sådan!

  15. Af Zeki Laurent Sadic

    -

    Niels Hansen skriver

    “Du kender tilsyneladende til det helt konkrete indhold af regeringens lovforslag til heldagsskolen.”

    Ja, og jeg er langt fra den eneste i kongeriget Det blev jo fremlagt i november af undervisningsministeren. Du kan læse om det her:
    uvm.dk/I-fokus/Goer-en-god-skole-bedre/~/media/UVM/Filer/I%20fokus/Tema/Goer%20en%20god%20skole%20bedre/121204%20goer%20en%20god%20skole%20bedre.ashx

    Oscar P skriver

    “Læse og regnefærdigheder er en by i Rusland…”

    Okay, tak for at understrege at det ikke er reel viden, men bare dine fordomme om folkeskolen du udtaler dig ud fra, for:

    “Danske elever er blevet dygtigere til at læse og regne. Danske elever klarer sig godt set i et internationalt perspektiv, viser ny undersøgelse.”
    information.dk/telegram/319647

    En “by i Rusland”, Oscar P? Nej, prøv på din lokale folkeskole!

  16. Af Oscar P.

    -

    Zeki Laurent Sadic skriver: ‘En “by i Rusland”, Oscar P? Nej, prøv på din lokale folkeskole’!

    Har vi gjort; men så kom børnene i privatskole, det var som nat og dag.

  17. Af Zeki Laurent Sadic

    -

    Oscar P

    Jamen, dit argument var jo, at du i “erhvervslivet får ringe materiale at arbejde med.”

    Jeg vil ikke begynde at spekulere i hvorfor de svageste elever lige havner der hvor du selv er, men fakta er som sagt, at danske folkeskoleelever generelt klarer sig fint inden for regning og læsning.

  18. Af Ole Juul

    -

    Alene for at kunne sammenligne iagttog jeg dette “kunstige” ansigt i 5 min. Formålet var i forhold til en hun-tale-expert dagen før kvidrede op om, at HMD burde gennemføre nytårstalen pr. promter, og ikke læse op fra “ark”.

    HTS har en stak papir foran sig, hvorfra der skiftes side ca. rettidigt. Denne dame taler direkte og upersonligt lige ind i kameraet, samtidigt med at der bladres i stakken uden at “se” ned på bunken.

    Hende tale experten har således ingen bemærkninger til HTS ganske uvedkommende og iskolde plasticudgave!

    Jeg foretrækker så langt HMD`s varme facon at fange os med, -og især fordi HMD udtrykker noget der har betydning for stort set alle.

  19. Af Oscar P.

    -

    Zeki Laurent Sadic.
    Det er altså ikke kun mig, prøv at bevæge dig udenfor skolens smalsporede område og tal med folk i erhvervslivet. Vi har tit og ofte græmmet os, og beklaget denne udvikling. Det er blodig synd for børnene, spec. disse, hvor forældrene ikke har råd til privatskole.
    Så stopper jeg ellers – dette er åbenbart spild af tid, når man ikke vil se realiteterne i øjnene.

  20. Af Zeki Laurent Sadic

    -

    Oscar P

    Ufatteligt komisk at du klandrer MIG for “ikke at se realiteterne i øjnene” når det er DIG der påstår, at danske børn læser og regner som en “by i Rusland” og MIG der dokumenterer at danske elever netop på disse to områder “klarer sig godt i et internationalt perspektiv.”

  21. Af Claus T.

    -

    @ Martin Knudsen
    Er du den eneste i landet, som ikke er klar over, at solcelle-anlæg er subventionerede? Prøv fx at google ordene “solceller tilskudsregler”.
    Det giver 116.000 hits. Er det nok til dig, eller skal du have mere hjælp?

    @Knud Madsen
    Dit hykleri kender ingen grænser. Når jeg påpeger, at du på den ene side brokker dig over regeringen og på samme tid glad og gerne indkasserer skatteyder-støtte til dit fine nye solcelleanlæg, så skriger du “rødgardist!”
    Hvor ynkeligt kan det egentlig blive?

    De borgerlige nasserøve er og bliver de værste. De mener, at deres fede vindmølletilskud, statspensioner, landbrugstilskud, bankstøtte, kongelige teater, gratis skole, gymnasium, universitet, hospitaler osv. er deres soleklare ret.

    Men at andre borgere også skal nyde godt af det velfærdssamfund, de selv har betalt til, får dem til at hyle “rødgardist”! Tag dog en tudekiks.

  22. Af Martin Knudsen

    -

    @Claus T.
    Det er fint at kalde et fradrag for et tilskud. Bruger man firmaordningen, beskattes man af de producerede kWh og man kan ikke bruge håndværkerfradraget. Anvender man standardmetoden og dermed muligheden for at udnytte håndværkerfradraget giver det næsten den samme økonomi på lang sigt.
    Din latterlige og hadefulde misundelse i forhold danskere, der havde muligheden for og ønsket om at investere i grøn energi, betalt af private midler, er direkte pinlig.

  23. Af PREBEN F 1 JENSENH

    -

    Hvis man tror at vi stadig har folkestyre her i landet, er man vist ret naiv.

    Hvad politikerne siger og lover, er efterhånden ret ligegyldigt. For det ni ud af ti bruger ordene til, er at putte blår i øjnene på danskerne.

    Den nu accelererende masseindvandring, de hundredtusindvis af løntrykkere der strømmer ind i Danmark, de utallige kriminelle fra over 50 lande der drøner ind i vores land i store varevogne og lastbiler, verdensrekorden i skatteplyndring, gebyrer og bøder mv., samt de mange millioner og milliarder der fjolles væk på korrupte eller hjernedøde projekter i fjerne lande osv., udgør naturligvis kæmpestore trusler mod danskernes velfærd og fremtid, men disse problemer ønsker Helle og hendes veninder selvfølgelig hverken at debattere eller gøre noget ved.

    Hele Danmark og hele Europa er på vej ned ad en slidske hvor smørelsen er dumhed, vildledning, grådighed, plasticagtig feminisme og elitær kynisme og ligegladhed.

    Det bliver lettere og lettere at forstå de enorme katastrofer….. med milioner og atter millioner af ofre….. der ramte Europa i det århundrede vi forlod for ikke særlig længe siden.

    For den folkelige træghed og sløvhed overfor selv gigantiske og åbenlyse trusler synes uden grænser.

    Der er dem som mener at Europa igen er et område truet af voldsomme kriser og konflikter, statslige sammenbrud eller endog opstande og borgerkrige.

    Ihvertfald vokser problemerne, fattigdommen og kriminaliteten i alle EUs lande, og velfærden er overalt på hastig retur. Så hastig at titusinder og atter titusinder af danskere allerede er blevet hårdt ramt økonomisk og familiemæssigt, menneskeligt og hvad helbredet angår.

    Helle, Vestager, Jelved, Annette, Zenia, Sofie, Pernille, Karen og Johanne osv. bliver ihvertfald ikke dem som redder Titanic-Danmark fra at synke. De er langt mere en del af problemet end af løsningen.

    Det er fand’me uhyggeligt, du!!

  24. Af Rikke Nielsen

    -

    Zeki Laurent Sadic, 2. januar 2013 kl. 15:42

    Egentlig sjovt at du ikke fremhæver ordet “nødvendigvis” istedet for “ikke”.

    Ordet “nødvendigvis” siger jo at de rent faktisk ikke aner noget som helst om, hvad de udtaler sig om!

  25. Af søren sørensen

    -

    Skrevet af Hans Lokumsen, 2. januar 2013 kl. 14:03
    Syntes ærligt talt ikke at en slækkelse af selskabskatten er vejen frem. 22% i sverige?. Hele Eu burde gå sammen og hæve den til 40% Så burde borgerlige kriminelle få straffe i forhold til deres samfundsmæssige omkostninger…altså 5 millioner skattesnyd, fratagelse af alt værdi og livsvarigt fængsel for sikring for medborgerne! Dette er kun retfærdigt. Det er latterligt af manden der stjøler mobiler og cykler får udvisning, års fængsel, straffeattest-uden arbejde så bagefter! Mens den borgerlige kriminelle der koster nok hundredtusinder af døde årligt i Danmark via manglende hospitalspenge, socialudgifter mv., træder ud i det fri som brixtofte, klaus riskjær pedersen,johannes petersen,rasmuds trads, kurt thorsen,john trolle(nu mirakuløst rasmussen!),stein bagger og peter adler alberti-de borgerlige svindlere af andres penge har en lang historie!

  26. Af niels hansen

    -

    @Zeki Laurent Sadic

    “Du kender tilsyneladende til det helt konkrete indhold af regeringens lovforslag til heldagsskolen.”

    Ja, og jeg er langt fra den eneste i kongeriget Det blev jo fremlagt i november af undervisningsministeren.”

    Det betragter jeg som regeringens VISION (det skriver de også).

    Ingen kender det endelige resultat

    De skriver da også afslutningsvis:

    “Regeringen vil invitere den brede kreds af partier i folkeskoleforligskredsen til forhandlinger om vores udspil “.

    Jeg mener heller ikke at forhandlingerne mellem lærerne og Kl er afsluttet.

    Jeg vil fastholde, at det bedste vi kan gøre for folkeskolen er at sikre den bedste uddannelse for lærerne og en meget mere effektiv lektiehjælp til de skolebørn, der ingen støtte har hjemme.

    Som nævnt er jeg ikke bekymret for alle de mange kvikke børn, der har engagerede forældre.

    De skal nok klare sig.

  27. Af Torben Frandsen

    -

    @Claus T.
    Hvis du søger på solceller og rockmusik får du 1.580.000 hits. Den leg kan vi sikkert få meget tid til at gå med.

    Jeg har svært ved at kalde det tilskud, når staten ikke skal have en krone op ad lommen (i hvert fald ikke i første omgang). Der er tale om, at jeg kan trække en investering fra som jeg vælger at satse på for egen risiko. Det er mine penge jeg investerer, det er mit hus det bliver monteret på, og det er mig som skal finansiere eventuelle skader på hus eller solceller som må opstå gennem tiden. Der er ikke den store risiko forbundet ved at have solceller på taget, men der ER en risiko ved at have et 2-300 kilo tungt anlæg liggende på taget, som i godt vejr producerer 4-6000 Watt.

    Ganske vist går fællesskabet glip af de såkaldte “adfærdsregulerende afgifter” som jeg så ikke kommer til at betale, men det er vel også rimeligt nok når jeg nu får dækket hele mit elforbrug ved at hive det ned fra den blå luft, i stedet for at brænde kul af.

    Hvis vi vil noget med grøn energi, grønne arbejdspladser og bæredygtig energi, så er vi nødt til at finde os i at den brede befolkning skal have en økonomisk motivation for at komme igang. Vi har så mange gange forsøgt at appellere til den gode vilje, men resultaterne er sgu ikke ligefrem imponerende.

    Nå, men min kommentar til tornens nytårstale er, at Helle Thorning-Schmidt er og bliver en fejlplaceret letvægtspolitiker uden egne holdninger til noget som helst. Hun er god til at præsentere sig selv, og hun ser godt ud, men hun er fandme en ringe statsminister.

  28. Af Zeki Laurent Sadic

    -

    @niels hansen

    Ja da. De har fremlagt et udspil der fylder 56 sider som jeg jo linkede til.

    Naturligvis er der ingen der helt kan sige hvad det ender med, men det skal da ikke fraholde os fra at forholde os til det (de vil) og debattere det?

    @Rikke Jensen

    Jeg er ikke enig med dig i at Rambøll “rent faktisk ikke aner noget som helst om, hvad de udtaler sig om!” Der er brugt mange ressourcer på undersøgelsen, og konklusionen er at der på nogle heldagsskoler er fremgang, mens der på andre heldagsskoler ikke er. Samlet set er konklusionen:
    “Overordnet er der dog ikke en direkte og signifikant sammenhæng mellem heldagsskolen og elevernes faglige niveau, da sammenlignelige elever på sammenlignelige skoler har samme faglige niveau som eleverne på heldagsskolerne.”

    Og dermed ryger regeringens hovedargument for heldagsskolen.

  29. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Det bedste ved Thornings tale var, at hun ikke lovede klynkerne fra det private erhvervsliv, at hun ville skære ned på de svages eksistensgrundlag og overføre midlerne til skattelettelser eller støtte til de stærke.

    I forvejen findes der ikke et eneste “privat” foretagende, der ikke har sugerør i en eller flere offentlige kasser. Uden det ville vort erhvervsliv ikke fungere.

    Suget i de offentlige kasser fra de private virksomheder er allerede nu mange gange større end det samlede sug fra vore Roberter og Carinaer. Alligevel kræver erhvervslivet stadig mere med en skamløs krævementalitet, der overgår alt, hvad man tidligere har oplevet.

    Offentligt og privat økonomi er i en moderne økonomi så integrerede, at det ikke er muligt at adskille dem. Tanken ville være latterlig, hvis ikke den var så tragisk.

    Den tåbelige debat, der holdes kørende af højrefløjen, at erhvervslivet er yderne, mens alle andre er nyderne, er i sin primitive stupiditet samfundsskadelig og helt ude i hampen.

    Hvordan slipper vi af med disse forældede forestillinger og får en økonomisk teori, der er i overensstemmelse med den virkelighed, der omgiver os?

  30. Af Thomas Jensen

    -

    En nytårstale med en enfoldig hyldest til EU i anledning af 40 årsdagen for Danmarks besættelse af unionen. Det blev fremført som en uskøn reciteren fra teleprompteren, lejlighedsvis med anekdoter om bilfri søndage og nutidens børn.

    Kort beskrevet var talen ligegyldig, agiterende for EU, småpludrende og uden foklaring eller anvisning på hvorfor det står så galt til. En sandsynlig forklaring på det kan være en ikke duelig regering og statsminister.

  31. Af niels hansen

    -

    @Thomas Jensen,

    “…og uden foklaring eller anvisning på hvorfor det står så galt til. ”

    Hvad er det, du ikke har forstået m.h.t. verdensøkonomien?

  32. Af Thomas Jensen

    -

    niels hansen:
    Jeg er tæt på at være ligeglad med verdensøkonomien, hvis Danmark og i særdeleshed danskerne havde en god økonomi. Mange lande klarer sig jo ganske godt på trods. Verdenskonjunkturerne er ikke en undskyldning for manglende fremsyn og fejl.

    Hvis politikerne var deres opgave voksen blev pensionsalder og offentlige ydelser ikke ændret som vinden blæser. Den usikkerhed vi døjes med er politisk skabt og burde være undgået. Thorning er endnu et eksempel på politikere som kræver magten uden at have evnerne eller den reelle vilje til at gøre gavn.

  33. Af Axel Eriksen

    -

    @ Jørgen Villy Madsen!

    Nåh, du trænger til en ny økonomisk teori!

    Kan du ikke overføre denne formindskede udgave til det danske samfund:

    “Barbèr-/frisørsalonen i Chigaco var så stor, at den aldrig behøvede at åbne. De ansatte kunne leve af at barbere og klippe hinanden”!!

  34. Af Knud Madsen

    -

    @ Claus T

    citat: glad og gerne indkasserer skatteyder-støtte til dit fine nye solcelleanlæg,
    og
    De mener, at deres fede vindmølletilskud, statspensioner, landbrugstilskud, bankstøtte, kongelige teater, gratis skole, gymnasium, universitet, hospitaler osv. er deres soleklare ret.
    citat slut.

    OK, så kender du mere til solcelleordningen end jeg gør. Jeg indkasserer desværre ingen tilskud til mit solcelleanlæg! :( Kunne du ikke oplyse mig om, hvor man kan få den støtte henne. Det ville da pynte på min folkepensions beskedne beløb.

    Så lærte du mig noget nyt. Jeg var ikke klar over, at I rødgardister ikke nød samme rettigheder som os kapitalistsvin, der mæsker os i folkepension og GRATIS lægebesøg osv. Desværre er det ikke muligt for mig at opnå, de af dig nævne lyksaligheder, så som vindmølletilskud fordi jeg ikke må opstille en sådan og ikke har råd til at købe en, statspension, idet jeg aldrig har været ansat i stat eller kommune eller tilsvarende, faktisk har jeg kun min folkepension at mæske mig i og med, landbrugstilskud får jeg sandelig ikke på min villagrund, og ej heller banktilskud, da jeg ikke driver bank eller er ansat i en sådan, og jeg kommer ALDRIG i kongelige eller andre teatre eller kulturarrangementer overhovedet, skole har jeg gået i for >50 år siden. Men hvornår er adgang til skole, gymnasium, universiteter og hospitaler blevet lukket for Jer rødgardister? Men sikkert et udmærket tiltag i givet fald, da I så åbenbart heller ikke ville få noget ud af det ift. os ordentlige mennesker! :)

    Hvordan stiller du dig så til de dumme svin, som investerer i afgiftsfri el-biler eller kører i biler der kører 30 km/l. De bidrager jo ikke til din velfærd og overførselsindkomst i samme grad som jeg gør, der kører i 4×4 V8 med 5 km/l?? Er det de næste, i skøre rødgardister lægger for ætsende had og måske vil udrydde?
    Hold da op for en gang bøvet socialistbavl, du der igen har bedrevet.

  35. Af niels hansen

    -

    @Thomas Jensen

    “Jeg er tæt på at være ligeglad med verdensøkonomien, hvis Danmark og i særdeleshed danskerne havde en god økonomi. Mange lande klarer sig jo ganske godt på trods. Verdenskonjunkturerne er ikke en undskyldning for manglende fremsyn og fejl.”

    Ja, sammenlignet med de fleste andre lande, klarer vi os ret godt i Danmark, selv om frygten for fremtiden gør os mere tilbageholdende end godt er (både privat og i erhvervslivet).

    Men jeg er fuldstændig uenig med dig i, at Thorning og hendes regering er mere økonomisk uansvarlig, end det vi har set fra VK(O) de sidste 10 år.

  36. Af T Hansen

    -

    Jeg gider ikke læse Niels Krause-Kjærs indlæg mere. De første 5 linjer var nok.

    Ufatteligt en offentlig kendt person som ønsker respekt kan tage Thorning – og vel nok Vestager – i forsvar :-o

  37. Af Rikke Nielsen

    -

    Zeki Laurent Sadic, 2. januar 2013 kl. 23:56

    Når et velrenommeret firma indsætter usikkerhedsord i deres tekst, er det fordi, de ikke kan tage eentydigt stilling til hverken det ene eller det andet.

    Du antager endvidere i din argumentation at heldagsskolen udelukkende kommer til at handle om at udvide kvantiteten af traditionelle undervisningstimer tilsvarende. Jeg mener at have hørt – og er sikker på du korrigerer mig, hvis jeg har hørt forkert – at dele af heldagsskolen kommer til at omfatte aktivitetstimer. Aktivitetstimer, der ikke handler om undervisning i traditionel forstand, men om alle typer af aktiviteter. Dette er et tiltag jeg kun kan hilse velkommen, da dette netop er en hjælp til alle de mange børn, der har svært ved at skulle sidde stille og koncentrere sig i mange timer ad gangen (typisk drengebørn).

  38. Af Claus T.

    -

    @Torben Frandsen
    Jeg synes ærlig talt, at det er temmelig søgt, når du mener, at håndværkertilskud til opsætning af et solcelleanlæg, afgiftsfritagelse m.v. ikke kan kaldes statstilskud!
    Du må da indrømme, at det er skatteyderne, der betaler gildet?
    (Lige bortset fra de garanterede elpriser, du får for overskudsstrømmen – de betales af os andre el-forbugerere.)

    Forstå mig nu ret: jeg er også tilhænger af støtteordninger til vedvarende energi. De giver rigtig god mening, både miljømæssigt og samfundsøkonomisk.
    Det, der forargrer mig, at typer som Knud Madsen spiller forargrede over, at nogle kan få bistandshjælp ved arbejdsløshed eller sygdom, mens de selv glad og gerne henter alle de støtteordninger ud af statskassen, de overhovedet kan finde på!

    @Knud Madsen

    Du påstår i ramme alvor, at der ikke er støtteordninger til solcelleanlæg – samtidig med at du raser over, at energiministeren vil begrænse de selv samme støtteordninger! Hvordan hænger det sammen???

    Du forsøger også at få det til at se ud som om du lever af din “beskedne folkepension”, som du kalder det. Aha… du er i stand til at bo i eget hus og købe solcelleanlæg for “din beskedne folkepension”?

    Det eneste pæne, man kan sige om din troværdighed, er, at dit hykleri trods alt er værre end din uærlighed.

    Det er nasseprinser som dig, der gør Danmark til et svært land at leve i!

  39. Af Peter Rasmussen

    -

    @ Jørgen Villy Madsen

    For en gangs skyld må jeg være enig med Jørgen Villy Madsens udlægninger …

    “Heldigvis har vi en statsminister, der ikke er ligeså nøjsom, og som har en lang række vigtigere visioner, der end ikke opfattes af VKO, som står af, fordi de er helt uden for deres sanseorganers fattevidde.”

    Korrekt, statsministeren har på ingen måde være nøjsom med egen fordele gennem køb/salg af boliger, skatteangivelser, tyskmomset bil, opholdsdage, udlandsrejser på skatteydernes regning og andre spændende “nøjsomheder”.

    Og ja, statsministeren har ” … vigtigere visioner …” – det er nemlig korrekt, statsministerens visioner går mod en toppost indenfor det ultimative bureaukrati – EU – hvor man kan sidde og “lege politik” på europæernes bekostninger, og helt undgå at komme i kontakt med pøblen.

    Statsministerens visioner omhandler hverken danskerne, Danmark eller Jørgen Villy Madsen selv.

  40. Af Axel Eriksen

    -

    @ Claus T.

    Ja, Knud Madsen er en rigtig “samfundsnasser” – i modsætning til så mange andre – der bare hæver ved Kasse 1 – uden at have bidraget med noget til samfundet.

    Tænke sig, at han har fået installeret solcelleanlæg! Det er meget odiøst!

    Og så kører han rundt i V8´er med firehjulstræk. Hvor meget mon han betaler til staten i vægt-/vejafgift og i brændstofsafgifter hvert år? Det er nok ikke småpenge!

    Selv har jeg som “andenbil” en Jaguar V12. Det koster 8.000 kr. årligt til staten – uanset om den kører eller ej.

    Kunne det tænkes, at den “grønne/røde misundelse” overfor de, der har skrabet lidt sammen selv, blev efterfulgt af lidt eftertanke?

    Vi ældre idioter, der engang så “frihed” som den største fordel ved at bo i Danmark – vi er nu i uhyggelig grad blevet omklamret af “lighed og broderskab”.

    Hvorfor i hede hule helv…. nære sådanne følelser for mennesker, der aldrig har bidraget med noget til fællesskabet?

  41. Af Jørgen Hansen

    -

    Der er jo mange gode og intelligente kommentarer på denne blog. Hvorfor ikke også bruge noget krudt på bloggen om falske toner i avisdebatten?? Hvor diskussionen om mediernes forhold og holdninger til borgerne og mange andre ting bølger frem og tilbage, men hvor der er brug for nogle ekstra kommentarer fra åndsfriske folk.

  42. Af Knud Madsen

    -

    @ Axel Eriksen!
    Jeg tror vi spilder vort krudt på rødgardisten Claus T og hans bodegaklogskab.
    Jeg droppede Jaguaren til fordel for Land Rover på gule plader, da jeg flyttede ud på Lars Tyndskids Mark!! :-)

    Helt her ude er jeg herligt fri for nærkontakt med rødgardister og kulturberigere, idet vi skal kunne virke sammen om alt muligt, og så kan vi ikke bruge de nævnte kategorier af destruktive samfundsnassere. :D

  43. Af Knud Madsen

    -

    @ Jørgen Hansen

    Du har i grunden 100% ret, men jeg har ikke rigtigt orket den debat, idet den jo er spammet af nogle rødgardisters tåbelige vås.
    Jeg har flere gange tilskrevet fru chefredaktricen i tidligere blogs og direkte om emnet. Det ligger hende åbenbart en del på sinde, heldigvis.

  44. Af Claus T.

    -

    Knud Madsen slynger om sig med skældsord til højre og venstre: Statsministeren bliver kaldt “gimpe”, klimaministeren kaldes “slagter”, indvandrere for “analfabeter” mens almindeligt dødelige må nøjes med at blive kaldt “rødgardister”.
    Og når så flæbeprinsen får lov til at smage sin egen medicin, skal vi høre et hyl så højt som Rundetårn.

    Det er nu så rart med dobbelte standarder: når Knud Madsen har sugerøret nede i de offentlige kasser, er andre bare “misundelige”, hvis de påpeger det.

    Og det er her, vi har problemet. Madsen, Eriksen og de andre gamle sure mænd tror, at offentlige ydelser, lægebehandling og tilskud er deres selvfølgelige ret – men de kunne ikke drømme om at unde andre mennesker noget tilsvarende.

    Det er hykleri af værste skuffe.

  45. Af Oscar P.

    -

    Zeki Laurent Sadic skriver:
    ’Ufatteligt komisk at du klandrer MIG for “ikke at se realiteterne i øjnene” når det er DIG der påstår, at danske børn læser og regner som en “by i Rusland”
    Du må altså undskylde, jeg kan ikke se noget komisk i situationen, man skal nok være lærer for at se komikken.
    Det er blodig synd for børnene, at de lærer så lidt eller i mange tilfælde vil jeg sige – faktisk intet.
    Faktum er, at de mangler læse og regnefærdigheder, vi får altfor mange tilbage fra tekniske skoler, med beskeden: ’Send dem ikke igen, de mangler de basale kundskaber såsom regning og læsning’. Her vil jeg tilføje, for slet ikke at tale om resten.
    Der er ingen tvivl om, at en meget stor del af lærerne burde aldrig have haft den beskæftigelse, som de på en eller anden måde, har fået adgang til.
    Dernæst vil jeg sige som Churchill: ’Jeg tror kun på en statistik, jeg selv har forfalsket.

    Ps: Nye tal fra OECD viser, at Danmark er styrtdykket sammenlignet med andre lande. Når det drejer sig om antallet af unge mellem 25-34 år, der har en uddannelse ud over folkeskolen, så er Danmark nu nummer 27 ud af 35 lande. For 45 år siden var Danmark nummer 5 sammenlignet med de andre OECD-lande.

  46. Af søren sørensen

    -

    Skrevet af Oscar P., 3. januar 2013 kl. 13:38

    De bliver sendt tilbage med beskeden om ikke at kunne regne eller læse, selvom de kan..fordi en elementær undskyldelse der ikke kan modsiges senere må findes.

    Der er kun plads til et vis antal i systemet,,,dette er udregnet også er det systemets opgave at smide dem ud der ikke lige er ven af nogen der, i systemet og dette kan gå langt tilbage…Denne undskyldning høres overalt angående læse,regne og skrive høres overalt..Men dette er politik og samfundsindretning..Og nej der er ikke muligheder for alle, her eller andre steder(uden produktion,landmænd der ansatte Danskere til lønningere her mv…), dette kan udregnes! Også må en grund findes, så disse ulykkelige skæber bliver endnu ulykkeligere…Muligheder divideret med antal borgere, fortæller nummeret sagde einstein! (DFére jo den er efterprøvet formlen!)

  47. Af Axel Eriksen

    -

    @ Claus T.!

    Ja, de “gamle, sure mænd” er skuffede: Naturligvis indbetalte vi vores skat under forventning om, at de goder også ville blive os tildel: Måske ikke allehånde offentlige ydelser – men “gratis – skattebetalt” lægehjælp – havde vi vel en forventning om!

    Og det har vi vel stadig!

    Måske de yngre, “sure mænd”, der endnu ikke har lagt en krone i fælleskassen, skulle overveje det!!

  48. Af Claus T.

    -

    @ Axel Eriksen
    Jeg synes, det er dejligt at leve i et samfund, hvor alle – unge som gamle – har ret til gratis lægehjælp, uddannelse, pension osv.
    Faktisk er jeg stolt af at leve i så godt et land! Og jeg kunne ikke drømme om at flytte, fx fordi jeg kunne spare i skat ved at gøre det.

    Det, der bare undrer mig, er at typer som den sure Knud Madsen slynger om sig med skældsord mod alle og enhver, som vover at mene noget andet end ham selv. Og han mener, at HANS velfærdsydelser er fortjente og berettigede, mens alle andre tilsyneladende er idioter, gimper, analfabeter, rødgardister og samfundsnassere.

    Synes du ikke også, det ser lidt mærkeligt ud?

  49. Af Knud Madsen

    -

    @ Claus T
    Tag dig dig hellere en bajer til sammen med de andre “klåge”

  50. Af pm M.

    -

    Tænk at en tale, som er en tale til hele folket om nationens tilstand, samt forventningerne til nærmeste fremtid, kan få så mange overfladiske kommentarer. Ikke på selv talen, sproget, formen, eller indholdet, som var okay,og flot fremført, men på at være imod, blot for at være imod. Ingen af kritikerne fra Ø til DF, samt blandt disses vælgere har selv en eneste konkret løsning på nogle af landet problemer. Kun fladpandet kritik. Mange går på personen og ikke politikken. Disse problemer er ikke skabt af regeringen, de er efterladt og kommet udefra og de er der fortsat. Dog er der grund til lidt optimisme, og det var det statsministeren fortalte os. Vi vil kunne, hvis vi står sammen. Vi blev splittet i dem og os af Fogh og Pia K. i 00erne, nu bør vi vise, at vi er et folk og et land.
    Dagpengereform og efterlønsreform er ikke skabt i regeringens have, men i VKOLRs, og ville man have R med i regeringen, den nye, og det var jo nødvendigt for at få flertallet, så måtte man æde det, der var vedtaget i den tidligere regering med R, sådan er DET jo. 90 mandater kan ikke siges i mod.
    Tænk hvis alle partierne kontaktede deres tillidsfolk, på arbejdspladserne og fik dem til at kontakte deres chefer for at skaffe jobs, i stedet for at råbe og skrige på sidelinjen med den samme tåbelige svada Det gælder lige fra Johanne til Ellen Trane, Barfod og Samuelsen samt Pia K. og KTD. Tænk hvis de gjorde som regeringen, der er i fuld gang med dette tiltag for at skaffe jobs, så ville meget være vundet. Tænk hvis vi alle handlede i stedet for at kritisere. Krisen kan ikke løses i et snuptag, og kan ikke som VKò S 2 reformer overnigt trækkes ned over hovedet på folk uden varsel i en krisetid, en så åndssvag handling. Lad vreden rettes mod de som er ophavmændene og ikke mod de som forsøger at afhjælpe skaderne.
    Godt nyt år.

    I mit hjem var de glade for talen synes den talte til os alle sammen på en varm måde.

Kommentarer er lukket.